60-tal: Surströmming i slåttarstugan

En kväll i slutet av augusti för länge sedan var var två tanter i byn bjudna bjudna till Alfred och Augustas slåttarstuga bortåt Råskogen till. De cyklade byavägen fram och kom så småningom in på en lite bredare väg som efter en bit satte av rakt in i den mörkaste av skogar samtidigt som uppförsbacken tog emot. Genom trädmassorna hördes älvens stilla brusande. Så småningom kom det några åkrar och med dem ett kallstråk, men snart var skogen där igen och det blev varmare. Och mörkare, för skogen stod tät och vägen var visserligen bredare än den riktigt smala byavägen, men någon autostrada var den alls inte.

Slåttarstugan låg en bit från vägen, lägre in bland träden där skogen odlats upp till några små åkerlappar för att dryga ut den lilla skörd som marken hemma i byn gav.

Inne i den mörka stugan satt August och Augusta på var sin sida av den öppna spisen som var rummets enda ljuskälla. Inte hade de någon mat att bjuda på, men tanterna förstod hur knapert där var ställt så de hade tagit med sig en burk surströmming och lite potatis. De två gamla blev naturligtvis mycket glada över både mat och besök. Potatisen sattes på elden i en gryta och strömmingsburkarna ställdes på bordet i den mörka och ålderdomliga slåttarstugan av timmer som var så spartanskt inredd.

När festligheterna till sist var över, cyklade de två tanterna hem genom den kolsvarta augustinatten. Något ljus fanns inte att uppbringa ty, cykellyktorna var trasiga. Endast månen spred ett matt ljus över skog och mark.

När jag var riktigt liten tog pappa med sig mig hem till Augusta som då var änka. Hon skulle laga ugnspannkaka, och långpannan var trasig – sönderrostad i ena hörnet – vilket inte bekymrade henne; hon la bara en läderbit i hålet och hällde på smeten.

Min frus fru och Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är i färd med att modernisera vigselordningen. Vissa anpassningar har skett, bland annat har man slopat ordet äktenskap och ersatt det med äkta makar. Även man och hustru har fått stryka på foten. Vad Svenska kyrkan anser om beteckningen Fru, återstår dock att ta reda på. Jag anser att alla har rätt till en fru, oavsett kön och läggning. Uttryck som min fru anser, det anser iallfall inte min fru och någon annans fru! bör alla kunna ta i sin min.

Varifrån denna fascination för fru egentligen härstammar är osäkert, men jag anar att den växt fram redan i unga år, när SVT på somrarna sände sina regnfilmer (film i händelse av regn) som mestadels bestod av gamla 30-40-talskomedier och där fanns det minsann fruar av alla de slag: barska, fatala, lösaktiga, sluga och präktigt goda.

Och apropå fruar.

Men för att återgå till Svenska kyrkan så verkar inte alla präster så pigga på att viga två fruar. Det kan man ju ha sina synpunkter på, men värt att notera är trots allt: vem vill ha en präst som med största motvilja förrättar vigselakten?

Varför är det alltid tyskt?

Tysk typografi är nog den vackraste jag vet, inte för att jag kan mycket om ämnet, men jag tycker att det tyska alstren för det mesta är otroligt stiliga och kraftfulla. Märkligt nog, när man ser alla strama 30-talsomslag, var det faktiskt i Tyskland som frakturstilen, den gotiska stilen, levde kvar som längst. Det var först 1941 som nazisterna, som tidigare propagerat för frakturen, fick för sig att den var av judisk härkomst, och därför övergick till antikvan (vilket var en ren bluff).

Felix Wiedler har en mycket fin samling med rent fantatiska böcker. Det är en god idé, att ägna en stund åt att gå igenom hans samling och se vilken stor skatt den tyska 20-40-talsproduktionen utgör. Variationen är enorm: från rent strama till nästintill överlastade.

Det är inte bara de modernistiskt betonade böckerna som är värda att beundras, även äldre utgåvor kan vara nog så vackra. Personligen är jag svag för det tidiga 1900-talets påkostade halvfranska band med konstfullt präglade ryggar och en lagom dos av guld, både på rygg och på de marmorerade pärmarna. Wahlström och Widstrand gav ut många riktigt stiliga volymer under denna period.

Innan Slussen blev Slussen

Slussen skall som bekant byggas om och förslagen är många. En bild från 1931 på Slusseländet när det fortfarande var ett elände med köer från Hornsgatan till Gustav Adolfs torg. Strax efteråt påbörjades arbetet med den nya sluss som invigdes 1935. Som framgår av bilden, är nuvarande sluss en något högre, men smäckrare, konstruktion. Det skulle dock inte skada om man vid den förestående ombyggnaden skulle låta vattnet komma mer till sin rätt och samtidigt frilägga söderbergen genom att förlägga själva slussområdet till en något lägre nivå än dagens. Då skulle Söders höjder verkligen framstå som Söders höjder vilket borde kunna bli verkligt effektfullt.

Nuvarande konstruktion är visserligen mycket effektfull, framförallt från ovan, men jag är tveksam till om den verkligen är värd att konserveras genom en fullständig renovering. En sådan reparation skulle dessutom med största sannolikhet ta bort alla de prång och den bedagade charm som utgör en av kvalitéerna med dagens anläggning.

Nej, bäst vore det att skapa något nytt och luftigt som kan bli en lika omhuldad plats som dagens, som i ärlighetens namn har tämligen stora brister, åtminstone för flanören.

Agfa Optima I

Jag har källarfyndat, i mitt eget förråd! I en kartong låg en gammal Agfa Optima I som jag köpt för många år sedan men aldrig använt. Förmodligen antog jag att den inte fungerade. Det är en rätt snygg kamera med en fin väska därtill. En sökning på internet, visade att Optiman var den första kommersiella helautomatiska kameran och den kom 1959.

En närmare undersökning visade att det inte fanns något batteri och det förstod jag inte alls. En automatisk kamera måste ha batteri, om där finns en ljusmätare. Men, icke! Optiman har en selenmätare som inte behöver några batterier alls, vilket är helt genialt. När man trycker ner slutarknappen halvvägs, träder den i funktion och om ljuset räcker, visas en grön prick i sökaren, om inte, är pricken röd. Dock undrar jag vad som ställs in? Är det exponeringstiden eller bländaren. Troligt är att det är bländaren och att exponeringstiden anpassas efter filmkänsligheten.

Dock finns det ett manuellt inslag i detta gamla underverk: avståndet. Inställningen görs genom en symboler som är antingen ett ansikte, en grupp människor eller ett landskap. Man kan naturligtvis ställa in skärpan någonstans däremellan, men man får ingen återkoppling i sökaren. Mindre bra, men så länge ljuset är gott, dvs blixtbilder eller soliga dagar, är detta knappast något problem, snarare en fördel.

Men fungerar kamerna? Det tror jag eftersom slutaren öppnar sig om ljuset räcker och övriga reglage verkar vara i sin ordning. Ett fynd således. Återstår bara att köpa film för att se hur resultatet blir.

Den rosa röken från Värtaverket

När jag vände blicken uppåt fick jag syn på röken från Värtaverket. Då solen var i nedan, färgades röken rosa och skimrade nästan som pärlemor mot den blå himlen. Det var ungefär 8 grader kallt och jag fick framkalla bilden inomhus för att vätskorna skulle fungera.

Sommarstuga i vinterskrud

En sommarstuga i vinterskrud. Alla hade somamrstugor på sin tomt förr i tiden och dessa tjänade ofta som bagarstugor vid de årliga tunnbrödsbaken vår och höst. Nätterna var korta, ja rentav obefintliga under två månaders tid. Man förenklade hushållet, och levde prestigelöst i den enkla stugan. När september stod för dörren, var det dags att flytta tillbaka in i den vinterbonade och renskrubbade mangårdsbyggnaden.

Julstämning i glesbygden, del 7

Nu är den på plats, den gamla krubban med sina fina figurer. De exotiska vise männen, herden och Maria och Josef vakar alla över jesusbarnet i sin av tändstickor lagade krubba. De vise männen är mycket stiliga med guld på huvudet och dyrbara gåvor i hand. Kanske har de gripits av konsumtionsvansinnet.

Glesbygden är nu utbytt mot storstan, men det finns ännu några iakttagelser att notera.

Det var en mycket kall kväll när jag tog bussen in till Umeå för att därifrån fortsätta resan via Vännäs station. Trots att det var fredagskväll, var staden nästan öde. Inne på smörgåsbaren var stämningen rentav amerikansk, även om kunder nästintill saknades. Countrymusik ljöd i högtalarna och chips och american cookies fanns att köpa till. Egentligen var det bara kylan och ödsligheten som påminde mig om att jag befann mig i en norrländsk stad och inte på den amerikanska landsbygden i södern. Kanske fanns här också vampyrer.

Ute på esplanaden kom en thailändsk dam med resväska i ena handen och en dammsugarstång med munstycke i den andra. Det var minus femton och helt stilla. Endast ljudet av våra skor och resväskans gnällande olåt nådde mina öron. Efter två kvarter, blev det åter helt tyst. Hon hade försvunnit in i en gränd.

Vännäs station var en mörkbrun byggnad i nationalromantik. Vita fönsterbågar, spetsig profil. Väntsalen hade bröstpanel i gulbrunt. Ovan en sekundär panel som gick nästan upp till tak. Där en gång en öppen spis tronat, stod ett gigantiskt inbyggt element. Halvmoderna plattor hade lagts i fiskbensmönster på golvet och var numera avskavda.

Ute på bangården var det än mer bitande, när tåget sakta rullade in vid halvettiden på natten. Snön knarrade under fötterna och det var både vackert och otroligt exotiskt. Mer exotiskt än en solsemester på sydliga breddgrader. Så märkligt, att inte fler reser runt i glesbygden även på vintern.

En speciell vinterfärg

Vintertid, framförallt vid jul, när dagarna är som kortast, är ljuset verkligt speciellt. Vid klart väder glöder himlen i nyanser från rosa till gult och rött. Det hela är mycket effektfullt. Här en juldag med strålande sol, som dock redan gått ned. Himlen hade en märklig färg, blå med tunna slöjor av rosa.

Jag plockar blommor upp vid mon

Ytterligare en utgrävning i släktens fotogalleri. Det är en gammal bild och jag känner inte deras namn. Det har jagats, så mycket står iallfall klart. Två jakthundar och ett byte i den främre mannens hand. Ser man bilden i ett större format, framträder anletsdragen och klädernas detaljer. Stubbar, mossa, gran och tall. Mannen i mitten är så väldigt lik någon – det är inte Bryan Ferry utan någon annan, någon rustik elegant. Hela bilden doftar och ångar.

Men vad skildrar väl landsbygden förr bättre än Jon Andreas visa? Inspelningen är dramatisk – gitarren, basen och några stråkar. Texten är magisk. Redan det amerikanska originalet, där en familj diskuterar Billie Joes självmord vid köksbordet, är smått lysande. Den svenska versionen är helt genial; känslan av norrländsk landsbygd fångar lyssnaren i ett järngrepp. Det doftar, en doft som är lika stark som den av smörjfett på en solhet grusplan framför ladugården.

Jon Andreas visa:

Julstämning i glesbygden, del 6

På bordet ligger chokladdoppade v-dropps, i matkällaren står kistor med vampyrer, silverskedarna har sedan länge lämnat hemmet. It”s vampire time up north (Royal har blivit det nya Fangtasia).

Inte nog med det, det är också mycket kallt och jag skall strax åka söderöver. Hur det ser ut på vampyrfronten där nere, vet jag inte något om, men har ni fangs, är det bara att ringa på imorgon kväll.

Det är mycket som man inte riktigt förstår. Tintomara har jag nästintill läst ut och den var en upplevelse. Särskilt livet i skogarna runt Kolmården, med de två unga männen som blev helt bedårade av den unge Tintomara som likt ett djur rör sig i naturen. En mycket romantisk skildring,

Men först: en promendad i frysboxtemperatur. Här är nämligen rejält kallt, solen står lågt och snön ligger iskall och hård på åkrarna.

True blood

Servitrisen Sookie Stackhouse finner änligen en man som kan ta hennes osluld i vampyren Bill Compton. Hennss bror, den korkade, och ack så sexvillige Jason, fastnar i sin tur för den beroendeframkallande drogen V (Vampire blood).

I småstaden Bon Temps i den amerikanska södern, har vampyrerna, efter att blodersättningsmedlet Tru blood lanserats, börja leva mer öppet, eftersom de nu kan släcka sin blodtörst på syntetisk väg. Men vampyrerna har fortfarande långt kvar, innan de är helt accepterade, ty det råder en utbredd rasism gentemot dem i Bon Temps.

För mig, som inte har sett en tv-serie sedan mitten av 90-talet (AbFab!) är det extra märkligt att fastna för en vampyrserie där varje avsnitt slutar med en verklig cliff hanger. Men det är en bra serie: smart, rolig och småporrig.

När solen lyser över älvdalen

I den vida älvdalen skiner alltid solen, vilket är särskilt markant på vintern då endast de öppna vidderna kan njuta av klart solsken. Vanligtvis orkar det rödgula klotet inte högre upp, än att det syns bakom trädtopparna. Men här är det öppet och vackert och i dalgången flyter den späda älven fram, men den syns inte, för bagarstugan står ivägen. Men bakom den. öppnar sig dalgången och de öppna markerna.

Det snötäckta järnskrotets charm

Järnskrot har numera ett icke försumbart värde. Jag anser dessutom att det har ett estetiskt, rent dekorativt värde, som inte kan överskattas. I kombination med snö, blir resultatet än mer tilltalande. Här ser vi rester av ett långt liv, med allt från slåttermaskin till snöplog.

Bilsemester sommarn 1953

År 1953 packade min far och en av hans vänner bilen och begav sig å en bilsemester söderut. Fantastiskt nog, hade de kameran med sig, en kamera som dessutom var försedd med self-timer!

En bilresa söderut gick på den tiden längs med riksväg 13, som så småningom blev dagens europaväg 4. I början av femtiotalet var den dock tämligen smal och dessutom en grusväg. Hastigheten blev därefter, även om det på den tiden var fri fart på våra landsvägar. Vad det var för slags bil de körde, vet jag inte, men jag har för mig att de ägde den tillsammans. Pappa spelade ofta på dans och var därför i behov av bil för att ta sig till folkparker och byahus.

Bilsemestern gick genom hela Sverige och innebar bla ett besök på General Motors bilutställning i Skåne. Som framgår av bilderna, fanns det även tid för storslagna naturupplevelser.

Norrlandskusten är känd för att bjuda på både vackra och generösa vyer, blandat med långa sträckor av djupaste urskog. Det måste helt enkelt ha varit en riktig drömsemester och så lyder även överskriften i det gamla fotoalbumet med sina små kontaktkopior från mellanformatsnegativen.

En gråluddig julpolaroid

En gråluddig julstämning har sänkt sig över byn. Det har redan börjat skymma och snön ligger djup. Uppfarten är en brant backe, så det gäller att ta sats. Annat var det den gång syster Sandra kom tutandes i sin gamla DAF. Inte hade hon noterat att vägen dragits om, så hon kom körandes genom den gamla halvt igenvuxna alle som finns på gårdens baksida och fastnade i höjd med syrenbersån. Syster Sandras bilkörning var en stor källa till glädje för mig när jag var barn. Ingen varvade motorn som syster Sandra när hon skulle åka efter ett besök (privat likväl som i tjänsten). Hon tillhörde den gamla sortens distriktssköterskor.

Julstämning i glesbygden, del 5

Och nu skall vi lära os att baka vårt eget bröd. Mindre nogräknade individer har en tendens att nöja sig med det tarvliga tunnbröd som finns till försäljning i butikerna. De allra flesta brödsorter är under all kritik, endast ett fåtal är att betrakta som mindre lyckade och kan därför köpas av er med modest ställda krav på tunnbröd. Vi andra, bakar naturligtvis vårt bröd själva.

Grundregel numer ett, som de flesta glada amatörer och erfarna bagare slarvar med är skållningen. Här i glesbygden säger vi såjtståjpe, vilket kommer av den fylliga och lätt söta smak som brödet erhåller när mjölet skållas (såjt = söt). Ett tunnbröd som inte skållas är inte alls gott. Punkt.

Brödbaket förberedes kvällen innan genom att 1,5 kg fint rågmjöl och 1 kg rågsikt blandas i en balja. Under omrörning tillsättes, pö om pö, det kokheta vattnet (totalt 8 liter). Spar dock två liter och rör i den sista mängden vatten tillsammans med 0,5 kg kornmjöl. Rör sedan degen till dess den är jämn och elastisk. Täck baljan väl (bädda in den) och låt den stå i rumstemperatur till nästa morgon. Under tiden som detta görs, passar man på att förelda bakugnen inför morgondagen.

På morgonen sätter man på nytt fyr i ugnen och tar sedan itu med degen, som förvandlats till en lättflytande sörja. Tillsätt ett paket jäst och rör sedan i rågsikt (och ev lite kornmjöl) så att en inte alltför hård deg erhålles (inte lika fast som en ordinär vetedeg). Låt jäsa en liten stund och baka sedan ut degen på vanligt sätt med vetemjöl och grädda i bakugnen. Naturligtvis måste man då och då ta en paus och låta elden värma ugnshällen.

Ett gott alternativ till det tunna, hårda brödet är att baka små och lite tjockare kakor, ungefär 5 mm, som får grädda endast så länge att de blir sega. Mycket gott till smörgåsar. Håller sig dessutom utmärkt om de fryses så snart de svalnat.

Idag finns det mängder av hårt bröd som framställts på traditionellt sätt till försäljning. Många av produkterna är riktigt bra, men jag kan inte låta bli att tycka att det är synd, att man inte använder sig av skållningen för att få ett än mer smakrikt och fylligt bröd.

Nu är vi något färre

Ovanligt många celebriteter verkar ha gått ur tiden denna julhelg. Om det har något samband med julfirandet, kan man bara sia om. Harold Pinters pjäser jag jag inte sett, men
Eartha Kitt kommer jag ihåg sedan barnsben. Hur kan man glömma en albumtitel i stil med Down to Eartha? Fullkomligt brilliant. Och nu när dt är jul lyssnar man med fördel på Santa baby (nej inte väninnan i Dumskallarnas sammansvärjning; hon som får modern att utbrista: Santa, vilken fin hi-fi!!!)

Jag har scannat hundratals bilder från åren 68-75 i dagarna. Det är verkligen en mcket avlägsen tid som möter betraktaren. Bilderna är från semesterresor, traktorutställningar, släktkalas och slutligen snap-shots från det verkliga vardagslivet. Bilden ovan är fin: tre systrar och en bror. I fronten den barska och ståtliga moster A som bjöd oss barn på hårda karameller, apelsinklyftor (man fick bara ta en). Henne lapptäcken var dock betydligt mjukare och mycket färggranna. Bredvid henne tår min farmor och ler för hela sällskapet. Hon var sjuklig och en smula parant, rentav snygg, i sin ungdom på 20-talet.

Bakom står moster H På bilen ser hom inte riktigt klok ut. Hon var mycket rar och hade en hus-tekanna i köket som jag älskade som barn. Hennes man hade en gammal motorcykel, det kan ha varit en Harley-Davidon. De bodde i ståtlig, gulmålad villa invid vattnet. Längst till höger står brodern (och även alkoholisten, om jag inte minns fel). Honom minns jag inte mycket av alls, bortsett från att hans kökssoffa var klädd med galon.

Av alla på bilden, som är tagen sent, sent 60-tal, finns nu endast min mor kvar i livet. Men den är fin och så typisk för landsbygden på den tiden. Och vad jag gillar de där präktiga fruklänningarna i syntet med sina färgsprakande mönster! För mig är de definitionen av tant! Moster A har dessutom blomman på modet – som jag fortfarande tycker mycket om – i sin hand: elegansnejlikan!

Julstämning i glesbygden, del 4

Natten mot juldagen var som vanligt tyst och även kall. Termometern hade tidigare under dagen legat på -20 grader och luften var fylld av en svag dimma. Vackert och ödsligt.

I storstan lekte man gangsterfilm vid ett kasino. Ingen miljö för mig ty kasinomiljön är för mig synonym med Jeanne Moreaus leverna i filmen Änglabuktens och därför är det troligt att jag skulle bli besviken var jag än hamnar. Dessutom kan jag inte se någon som helt charm med att spela bort sina pengar. Men det är klart att en skottlossning på julafton piggar upp.

Kvällen ägnades åt det sena 1700-talets kurtis; bredvid mig ligger Almqvists Drotningens juvelsmycke – boken med den fatala Tintomara i en av rollerna. Jag är ännu bara i upptakten där de unga flickorna vårdar sina respektive kurtiser Carl Henrik och Ferdinand som av allt att dömma är vrkligt tjusiga. Men snart skall de få gå på Mmaskeradbal med självaste Gustav den tredje och även där kan man förvänta sig skottlossning.

Julstämning i glesbygden, del 3

Moster Ebbas gamla elektriska plastjulängel skänker julaftonsstämning i västfönstret, precis som den en gång sken i hennes hem i Arnemark. Jag tänker på Linda Ståhl och alla de märkliga människor som man ständigt möter i Lidmans romaner. I frågespalter och vid anställningsintervjuer lär man sig att springa så snart en individ av liknande art kommer i ens närhet. Det får en att fundera på vart dessa människor egentligen skall ta vägen, vem skall ägna sig åt dem? Får man inte det, är det kanske ett etikettsbrott?

Linda och Simon leker mamma-mamma-barn och Simon finner extasen i Lindas hand. De älskar varandra men Linda utnyttjar den veke och alltför snälle Simon, som, bland annat efter en lögn från Lindas sida, så småningom skickas till ett hem för vanartiga barn där han får lära sig mer avancerade kärlekslekar.

Moster Ebba var en glad dam som ofta skrattade och då blev ansiktet alldeles rynkigt och de grå lockarna svajade. Hon och henens man fick aldrig något eget barn så till sist adopterade de en liten pojke av en kvinna som inte kunde försörja sin son. Den lille var glad och lik Ebba till sättet. När han var sju år, blev han överkörd av tåget vid järnvägen. Det hade nog funnits en hel del sorg och smärta i hennes liv, men det märkte jag aldrig av som barn och när jag blev vuxen, var hon död sedan några år tillbaka.

Julstämning i glesbygden, del 2

Vårhimlen sprakar men jorden är fortfarande livlös, den dag som Linda Ståhl föds. Hennes far vill på intet sätt fästa sig vid jordiska tillgångar så Linda får enkel uppväxt och isoleras från de övriga barnen i byn. I köket har fru Ståhl klistrat upp tidningspapper på väggen, eftersom tapeter inte gillas av maken. Under åren som går, läser Linda, och så småningom även hennes vän Simon, gång på gång artiklar och reklamnotiser.

Det är som vanligt en kärv, Västerbottnisk miljö som skildras; vacker och ödslig, enkel och primitiv. Familjerna i byn har det dock relativt bra ställt och äger själva sina gårdar. Om man redan läst Bära mistel, uppfattar man nog Linda Ståhl på ett annat sätt; hennes uppoffrande kärlek gentemot Björn Ceder finns hela tiden i tankarna.

Här i den norra av de två nordligt belägna bottnarna, väntar man nu på att solen skall gå upp. Jag har satt på mockabryggaren och tänt brasorna. Radion spelar tråkig P3-pop eftersom uttagen är för få för att räcka även till grammofonen (där Teddy Wilson-plattorna ligger på kö), om jag skall ha både dator och läslampa inkopplade. I farstun står julgranen och tinar i väntan på nya kläder, på julstassen.

Lyssna på Blues i C sharp minor med Teddy Wilsons orkester och tänk er Linda Ståhl ute på vägarna, på jakt efter Byanden:

Julstämning i glesbygden, del 1

Det är en matt dager som sakta drar sig undan och lämnar byn i ett svagt, av månen upplyst snölandskap. Överallt ligger snön djup och på sina ställen tornar snövallar upp sig. Klockan har precis slagit två och det är den 22:a december.

Jag har eldat brasor i kakelugnarna, huggit en gran, polaroidfotograferat och tagit mig en sparktur till en grannfru som uppnått hög ålder och som bjöd på både lussebullar och anisbröd. Eftersom hon är så gammal, bakar hon inte längre, vilket betyder att endast 3 av de 6 sorterna på fatet var hembakta. Den generationen överdriver ofta åt ett annat håll än vi unga tenderar att göra.

Bredvid mig ligger Lidmans Regnspiran, Almqvists Drottningens juvelsmycke och en biografi över Torgny Segerstedt författad av dottern hans. Det är tydligt, att jag planerar att läsa en del under helgen. Regnspiran har jag väntat på alltsedan jag läste Bära mistel och fattade intresse för den speciella Linda Ståhl, vars tidigare upplevelser skildras i denna inledande volym.

Det var en stressig och något uttjatad storstad jag lämnade bakom mig igår kväll, när jag klev på tåget på Stockholms central. Skönt var det, att sätta sig i vagnen och efter några timmar mötas av kyligare luft i ett snöinklätt landskap där mörkret blev allt ogenomträngligare. Och vackert var det på morgonen när jag anlände landsortsstationen som helt badade i snö och rimfrost och endast ett par minusgrader.

Lotten von Kraemer på Villagatan

Jag praktiskt taget snubblade över ett synnerligen märkligt människoöde häromdagen: Lotten von Kraemers. Född 1828 i Uppsala och dotter till landshövding Robert von Kraemer tillbringade hon sin uppväxt i det vittra Uppsala, vars sällskapsliv dominerades av Geijers, Malla Silfverstolpes och mor och dotter Knös salonger. Till skillnad från de flesta i denna krets var Lotten redan som liten flicka en stark kämpe för kvinnosaken, ett kall som följde henne livet ut.

Under 1900-talets tidigare år var den åldrade Lotten mest känd som en excentrisk gammal dam som bebodde Villagatan 14; klädd i gamla slitna spetsar blev hon ett av Östermalm mest välkända original. Många var de böcker om hon för egna pengar lät trycka i påkostade band, men som nästan ingen köpte. Hennes sista vilja, som samtidigt får betraktas som en sista chans till revansch, var den donation som hon vid sin bortgång ämnade göra för stiftandet av Samfundet de nio.

Lotten, som saknade bröstarvingar, hade på känn att det skulle bli bråk om hennes sista vilja och lät därför två doktorer undersöka henne under en längre tid för att få svart på vitt att hon var vid sina sinnens fulla bruk. Trots detta var det en stor skara syskonbarn och svågrar som överklagade hennes testamente, endast en systerdotter lät bli och hennes namnteckning lät man förfalska för att släkten skulle bli fulltalig i sitt yrkande.

Efter mycket bråk, och trots en hel del fuffens, blev stiftelsen, precis som Lotten önskat, en institution i den svenska litterära världen, vid sidan av Svenska akademin. Läs mer om Lotten och hennes gärning här. Det är ett mycket märkligt människoöde som rullas upp om ni läser de texter som finns under menyn Lotten von Kraemer – ett liv präglat av en olycklig kärlek och en orubblig tro på sig själv.

Inredningspips: Hem i turkisk stil

Turkiske ministern, Pascha Cerif, lät vid sekelsiften inreda sig ett hem på Kommendörsgatan 32 i Stockholm och det var då rakt inte fråga om något knussel när det kom till förgyllningar och kolonner. En och annan exotisk palm har också smugit sig in framför fönstren. Sittmöblerna ser ut att en blandning mellan orientalisk och gustaviansk stil vilket inte alls tar sig oävent ut.

Min personliga favorit är annars dekorationen på kakelugnens topp. Helt underbar! Precis så vill jag ha det om jag råkar i bättre omständigheter (måste dock påpeka att kakelugnsmodellen är tämligen standardbetonad med östermalmsmått mätt).

Nuförtiden går hemmen på Kommendörsgatan 32 i en betydligt enklare stil. Se här, en våning till salu. Man får förmoda att Cerifs hem redan från början avvek från standardmallen. Om jag ser rätt på bilderna, som hämtats från Stockholmskällan, verkar hans våning sträcka sig längs med hela fasaden mot Kommendörsgatan (både hans arbetsrum och matsalen längst in i filen på bilden ovan är hörnrum) och då blir det gott om plats för excesser.

Varför är det så ont om Q?

Mörka nätter springer Boven och Q-hunden omkring på gatorna för att rensa staden på bokstäver med den nykonstruerade lettrosugen. Som tur är, tar Pim och Påhittiga Johansson upp jakten för att rädda världen från total bokstavsbrist.

Hans Alfredssons bok Varför är det så ont om Q? var en stor favorit hos mig när jag växte upp. Bara en sådan roligt apparat som lettrosugen, fångade lätt mitt intresse. Och en Q-hund som äter Q, hur genialt är inte det? Dessutom var den spännande och något av en kriminalroman och sådana har jag alltid gillat.

En annan favorit var Fröken ensam hemma åker gungstol av Gunnel Linde. Så fort hon lämnades hemma, förvandlades korkmattan till ett hav med fiskar och ensam åkte hon världen runt i sin gungstol. En perfekt bok som stimulerade fantasin och därmed gjorde vardagen mer spännande (vi hade också korkmatta i köket).

I februari smäller det

För dem som växte upp i Västerbotten, i trakterna av Vindeln, var år 1988 ett år som många vill glömma. Vid kyrkogården i Åmsele miste tre personer livet när de mötte Juha Valjakkala som tidigare under kvällen stulit en av familjen cyklar. Än i denna dag är det inte så populärt att ta upp ämnen i den trakten.

Jag har mycket svårt att tänka mig att det inte blir fler våldsbrott när den mannen försätts på fri fot i februari. Särskilt med tanke på att han så händigt begick brott under sin villkorliga frigivning. Vissserligen relativt lindriga, men inte bådar det gott för framtiden.

Bilden ovan är dock fin med sin tydliga 80-talskänsla och den solida efterkrigsbyggnaden i rött tegel.

70-tal: Sågverk med tändkulemotor

En vårvinter behövde vi såga plankor och det gjorde vi hos farbror Nils i grannbyn som låg på andra sidan träsket. De gamla gårdarna i den byn låg alla längs med en liten byaväg som gick ungefär hundra meter upp från strandkanten och kantades av potatis- och bärodlingar. Längst in, där vägen nästan tog slut – den förvandlades sedan till en smal skogsväg – låg en gård och bakom den fanns ett gammalt sågverk i det mindre formatet som drevs av en stor tändkulemotor med ett enormt svänghjul av gjutjärn.

Farbror Nils, som hade stora polisonger och praktiska arbetskläder, demonstrerade den åldersstigna anläggningen som skyddades av ett plåttak. Från motorns svänghjul gick en bred rem till själva såganläggningen som bestod av en sågklinga och diverse attiraljer för att styra stockarna så att resultatet verkligen blev bräder av önskad sort. För att få fart på motorn, gällde det att värma upp tändkulan med en gasbrännare så att den blev rödglödgad. När den osade av hettan, tog man tag i svänghjulet och drog igång motorn som gick på det mesta i oljeväg, även spillolja. Ville det sig illa, baktände motorn och började rotera baklänges.

Det stora svänghjulet roterade långsamt och motorn tuffade på som en gammal motorbåt. Från skorstenen steg en blåsvart strimma mot den kalla och klara himlen, vars solreflexer lekte i snödrivorna som fortfarande stod emot aprilmånadens blidare klimat. En och en fördes stockarna in och sågklingan förvandlade dem alla till plankor av en lämplig dimension. Det lugna och rytmiska dunkandet från motorn, blandades med det vassa ljudet, som uppstod när stockarna klövs.

Efter en timmes arbete, låg resultatet i en prydlig hög som kunde lastas på skogsvagnen, och vi kunde åka tillbaka hem till byn.

Den amerikanska bilkyrkogården

Här en bild från en jättelik bilkyrkogård i norra USA. Det är inte få bilar som står här och rostar sönder, företrädesvis underifrån. Eleganta Cadillacs, landsvägskryssare från Chrysler och mängder av muskelbilar från 60-70-talen. På bilden ovan syns en Chrysler från 1957 (jag kan ha fel, men tror det inte).

Det vore minsann något av ett äventyr att traska runt och titta på alla vrak som är på väg att återtas av naturen. En hel de reservdelar verkar det dock gå att plocka fortfarande och kanske finns det någon bil som ännu går att rädda. Kanske en Chrysler från sent 50-tal, för det var en bil med sportiga linjer och fin prestanda, både sett till motorstyrka och väghållning. Jag säger bara The Forward Look.

Se bilderna här och läs mer om bilkyrkogården här.

General Motors i konkurs?

Att ett kortfristigt lån skall klara skivan för General Motors är väl en något optimistisk syn på saken. Samtidigt som man knappast kan tänka sig något mer förvånande än General Motors konkurs, eller snarare kunde tänka sig, den gång det begav sig. Ett av världens största bilföretag och dessutom den koncern som gjort så många roliga bilar genom åren. De amerikanske modellerna, från lågprisbilen Chevrolet till lyxbilen Cadillac och de europeiska med Opel i spetsen.

Jag äger två bilar, som jag ytterst sällan kör, och båda är faktiskt GM-bilar. Opel Kapitänen, den representativa kvalitesbilen från General Motors, är en mycket rolig tyskamerikanare i ett mellanformat som går att jämföra med de amerikanska kompaktbilarna från tidigt 60-tal. Pontiac Grand Prixen, en stretchad mid-size-bil i full-size-format, som är både snabb och bekväm och mycket stilig i sin krämfärgade lackering. Bägge bilarna har sin egen karaktär och är goda representanter från GM:s guldålder.

Idag ingår även SAAB i den stora amerikanska koncernen och även Volvo har fått en amerikansk ägare i form av Ford. En orimlig tanke på 70-talet när Volvos 140- och 240-serier var i nästintill var familjs ägo och bland det mest svenska man kunde tänka sig.

Den klassiska bensindrivna bilens saga är naturligtvis snart all vilket bilindustrin mer eller mindre velat blunda för och då blir det extra motigt med en rejäl lågkonjuktur som kan ta knäcken på än mer solida företag.

Lagerlöf hundraårsjubilerar snart

Nästa år är det 100 år sedan Selma Lagerlöf fick Nobelpriset i litteratur, till på köpet som första kvinna. I år är det Le Clézios tur, men hans böcker har jag inte läst, men däremot den Nobelföreläsning som han höll i Börssalen. Särskilt fin är hans skildring av hur han som barn läser och hur han senare, efter kriget, börjar att skriva.

Lagerlöf var en fena på att berätta, vilket naturligtvis är en förutsättning för att bli författare, och eftersom hon inte värjde för det övernaturliga, kunde hon skriva nästan vad som helst. Det tror jag inte är lika lätt idag, när vetenskapen i allmänhet är vår största gud.

Jag är själv uppvuxen med ett ständigt berättande, då både nya och gamla händelser skildrades detaljrikt och färgsprakande. Åt det är jag förskräckligt glad; det gav must och spänning åt vardagliga händelser och miljöer, dessutom fick fantasien sig en rejäl knuff i rätt riktning.

Men nu är det som sagt år 2008 och just nu är festen i full gång. Följ den här.

Här finns nu en mexitegelvilla

Jag kan inte föreställa mig att det finns många mexitegelvillor i centrala Stockholm, men en känner jag till och det är Floragatan 2, villan som en gång i tiden var ett överlastat friliggande hus i villastil (nyrenässans?). Villastil förresten, underbart ord.

I huset bodde under ett antal år familjen Holmgren: bröderna Rune och Björn samt en öm och något åldrad moder. Hennes två söner var båda omtalade; Rune var modisten på modet och känd under namnet Hatt-Rune, Björn var premiärdansör på Kungliga Operan. I ett hemma-hos-reportage presenterades familjens fina hem med gammal solid 1890-talscharm (det borde ha varit vid den tiden som villan ombyggdes, för den är 10-20 år äldre). Jag tror inte att våningen var särskilt stor, max 4 rum, men den var vacker med väl tilltagen takhöjd och solida detaljer.

Det är på många sätt beklagligt att så många av de ursprungliga villorna från 1870-80-talen har försvunnit, men minst lika beklagligt är alla ombyggnader i Tengbomsstil, oftast utförda av honom själv. Idag återstår ytterst få som bevarar fasaden från byggnadsåret.

Carl Malmsten är årets man!

Såhär inför årsskiften är det på sin plats att kora årets man och jag väljer: Carl Malmsten! Män har, tyvärr, en tendens att var gubbiga och trista men Malmsten är sprallig, arg och egensinnig – precis som man skall vara. Och så fint de har det hemma, Carl och hans fru! En sådan miljö ser man inte så ofta idag och det är verkligen synd.

Kanske har det med åldern att göra, men idag tycker jag verkligen att Malmstensmöblerna är väldigt fina, precis som så många andra typer av möbler. Framförallt tycker jag att man bör blanda allt efter behag: praktiska möber, enbart vackra möbler och ärvda möbler. Och som jag brukar säga, när jag får syn på en trist enhetlig modern miljö: vad är det för fel på Empir?

Se Malmstensdokumentären från 1970 och möt en riktigt intressant människa av den sort som det borde finnas fler utav.

When the nineties were dawning

Bland pasteller och fula nybyggen, gjorde 90-talets sin entré i de norrländska samhällena. På våren gick jag själv ut gymnasiet och hade precis tagit körkortet och var inte lite upptagen med att vaxa den svarta PV:n med Turtle vax, ett hårdvax som med stor kraft polerades blankt. Efter skoldagens slut, smet jag ibland iväg till badhuset för att bronsa i de svettosande solarium som installerats i några gamla badhytter. Det var spännande.

På hösten blev det en ny skola med människor. Vi programmerade EPROM och raderade koden under starka lampor i ett för ändamålet särskilt inrett rum. Vi hade en lärare som var en smula het. Så småningom började ännu ett krig och Army och lovers fick inte längre heta Army of lovers.

Det var egentligen inget speciellt med den tiden, men det var speciellt att uppleva den just då. Lyssna på Dirty dancing, GBS skildring. Den vackraste skildringen.

70-tal: En gammal originell faster

Faster Ingeborg var ett speciellt fruntimmer: hon var barsk och hade tidigare ägnat sig åt affärer i textilbranschen. Affärer var hennes liv och minsta öre som hon kunde tjäna ihop, skänkte henne stor tillfredsställelse. Hon spelade också piano på ett mycket karakteristiskt vis; taktfast, men inte speciellt melodiskt, hamrade hon på tangenterna. Styrkan i anslaget, var det dock inget fel på. Jag var inte speciellt förtjust i hur hon behandlade instrumentet, pianot som stod i salen. Hon hade en speciell röst också; malande och klagande – någon muntergök var hon inte alls. I ärlighetens namn kan jag inte påstå att hennes besök var speciellt efterlängtade, snarare oundvikliga. Däremot var det alltid spännande att göra ett besök i deras gamla omoderna lägenhet på Norrmalm.

Lägenheten var en tvårummare med sviktande golv och mycket charm. I vardagsrummet stod Knuts askkopp som var av den där konstruktionen att man kunde trycka på en knapp i mitten, så att skivan roterade och askan föll ner. Den var en rolig leksak för ett barn som knappt sett en askkopp tidigare. Så småningom skulle huset saneras och de fick flytta till en mindre charmig sen 60-talslägenhet.

Till det yttre var Ingeborg förvillande lik en gammal ungmö, som man möter henne i romanerna. Hon var smal och hennes figur saknade fyllighet och former, på överläppen spretade några hårstrån och frisyren var lättskött. Enkla klänningar och en kofta var vad hon oftast bar. Smycken var sällsynta, endast vigselringarna prydde hennes fingrar.

Pernilla Tunberger och liggstolen

Bruno Mathsson byggde ett fint glashus åt sig själv, men han ritade annars mest möbler. En av hans mest kända möbler är liggstolen Pernilla, döpt efter DN-journalisten på bilden ovan, Pernilla Tunberger som bla var matskribent. Hon skrev även ett antal kokböcker, exempelvis Vad skall jag äta för att hålla mig fräsch och vacker. En spännande titel.

Liggstol förresten, vilken lustigt benämning.

På bilden ser vi Tunberger i de gamla Klarakvarteren en snöig dag 1960. Bilden är fin; den sammanbitna minen och det grå vardagslivet i bakgrunden.