Anette och våren

Idag är jag förkyld och hemmavid. Jag kan konstatera att det är någon slags vår i luften, åtminstone verkar det så på min fönsterbräda. Där spirar fuchsia och hibiscus i vårsolen med både skira skott och en och annan blomknopp. Och det är bara slutet av februari!

Häromveckan råkade jag slänga ur mig att jag inte gillar Anette Kullenberg och det mest för att jag tycker att hon verkar vara en besvärlig människa. I DN fann jag dock denna lilla notis som fick mig att inse att det trots allt är alldeles utmärkt att hon finns och att hon tar plats. Jag är dock mycket nyfiken på Share the cakes version av historien. Videon hittar ni här.

Apropå Anette Kullenberg så läste jag för många år sedan den första utgåvan av henens Överklassen i Sverige som jag fann mycket intressant och välskriven. Den kan rekommenderas.

Apropå Kullenberg och begreppet Tant. Jag förstår inte det nedsättande i denna benämning. Något bättre än tant kan man väl knappast tänka sig. Förr var det alltid tanterna som stod för omsorg och empati, de styrde och ställde och ordnade det mesta till det bästa, de hade humor och de utstrålade livsglädje. Tänk på det, om någon kallar er tant och ni i första andetaget får för er att ta illa upp. Ta det som en komplimang. Men det är klart: tanterna var väl aldrig några sexbomber som sprang runt på rockklubbarna i New York och hade älskare i var och varannan stad (och det är väl det som eftersträvas kan jag tänka, samtidigt som jag heller inte kan se att det finns något som hindrar ett sådant levere).

Modetips: VIP-lugg!

Då och då råkar man ut för små förtretligheter i samband med nattliv. Det kan slumpa sig så illa att gästlistor bokstavligt talat går upp i rök, eller åtminstone blir såpass rejält bantade att ens eget namn försvinner. Ett par gånger har min lugg, av en finurlig människa döpt till VIP-lugg, räddat situationen.

– Nej, tyvärr, namnet finns inte med. Men förresten, en sådan lugg kan man inte neka.

Eftersom min hårkvalite är av den tagelartade sorten (du är inte svensk, brukar de exotiska frisörerna på lågprissalongen på Valhallavägen fråga), har jag helt sonika rakat bort allt hår utom luggen, som numera går en bra bit under hakan. Då och då snor jag ihop den till en liten knut och är då håret fuktigt, blir resultatet, när det åter släpps fritt, ett fluffigt hav av hår som skulle göra det tidiga 80-talets Vince Clark grön av avund. Rätt piffigt och verkligt originellt.

Korvstoppning på Drottningholm?

Jojo, nu verkar det vara dags för äktenskap. Och när de väl är gifta, hoppas jag verkligen att den gamla härliga traditionen Korvstoppning på Drottningholm kommer till heders igen (se klippet, sjukt roligt). Svenska kungahuset är mycket populärt i Helsingfors och detta klipp orsakade därför stor munterhet när jag visade det i helgen. Att vår Drottning smeker korvarna och pratar tafflig svenska med tysk brytning, får en att undra om hon särskilda önskemål på kvällskröken.

Så undrar jag också om de firar förlovningen med en semla eller om de maniskt skyr fettet?

På bilden ovan ses de på sin tid mycket välkända Hagasessorna, med den lille Carf Gustaf i mitten. Idyll från sent 40-tale.

Hu för självupptagna män

Nu något som irriterar mig (och: det rör sig inte om kök i open plan).

Manlig konstnärssjäl som gör en massa dumheter, fortsätter att göra en massa dumheter, och bygger sedan hela sin karriär (kanske gör han film…) på att älta dem, istället för att göra något åt eländet, dvs försöka förändra sitt beteende.

En bekant till mig, som dock inte äger några konstnärliga färdigheter, brukade ha som vana att bedra sin fru, något han inte drog sig för att berätta för henne för att på så sätt få sympati. Det var synd om honom, som inte kunde hålla sig i skinnet, det måste hon förstå. Till hans försvar måste anföras att han betalade hennes terapi och köpte henne en våning, när det var dags för skillsmässa.

Nu tror jag att ni förstår vartåt jag syftar.

Jag tror helt enkelt ett en viss typ av män, tar sig själva på för stort allvar, fel sorts allvar, och det är aldrig tilltalande. De må vara aldrig så begåvade.

Nog med gnäll nu. En man som jag mycket beundrar och som inte alls är av ovan nämnda slag är Olof Lagercrantz. Begåvad och klarsynt är vad han är (var).

På bilden ovan syns Eva Dahlbeck, av Ingmar Bergman fyndigt benämnd Pansarskeppet kvinnligheten. En mycket kompetent aktris. Se henne i Sommarnattens leende, en film helt i klass med Hasse Ekmans bästa, eller i denna galna amerikanska trailer för filmen Kattorna.

Jag går på glassbar mitt i vintern

Här ett utmärkt exempel på hur en glasservering bör se ut för att skapa trevnad och samtidigt erbjuda stil och komfort. Storstadsbrodern har parkerat mig själv med en milkshake från McDonalds i en av den söndagsstängde glassbarens inbjudande glasstrutsstolar. Den nätta resväskan står bredvid SSB som pustar ut efter att ha irrat runt en stund för att hitta till gatan Bulevardi (det finns bara en boulevard och den har detta namn). Glesbygdssystern försatte inte det gyllene tillfället till en bra bild, utan tryckte påpassligt av. Utan att vara det minsta gnällig, tycker jag att det är befogat att påpeka att innehållet i vissa strutar påminner väl mycket om vanligt svenskt tandkött.

Något om en helg i Helsinki

Har man inte varit i Helsinki på week-endbesök! Anlände huvudstaden på fredag kväll per flyg och tog mig sedan med hjälp av buss till centrum och den vackra centralstationen i stram jugendstil och möttes där av min värd för helgen, Mika, som faktiskt är halvtysk. Efter lite vin i hans våning begav vi oss till baren Grotesk för att träffa några vänner till honom. Lokalen hade ett av de vackraste tak jag någonsin skådat och var tämligen posh. Jag blev presenterad för Pappers piffiga chefredaktris Peppe och Radio X3Ms finskt blonda Petski som har programmet A-laget (och som faktiskt hade noterat min lugg när jag besökte YLE för en månad sedan). Då jag drabbats av en mystisk magåkomma, kunde jag få i mig mer än en öl och det var förargligt.

Lördagen ägndes åt sight-seeing. Helsinki är en mycket tilltalande stad och jag ramlade nästan baklänges när jag såg synen som mötte mig på bilden ovan. Maken till kyrka och trappa från man leta efter. Stadens arkitektur bär överlag tydliga drag av både ryskt och östeuropeiskt inflytande och det är inte alls till nackdel. Jugendstilen, till exempel, är betydligt stramare där än här.
Och för att övergå till ämnet mat, så kan ett besök på konditori Fazer verkligen rekommenderas. Deras smörgåsar är helt fantastiska och jag kunde verkligen inte har gjort dem bättre själv. Små och fyllda av gott pålägg på ett märkt och saftigt bröd. Bakverk och färgglada marmeladkulor fanns också i parti och minut.

På kvällen spelade GBS på Kulturfabriken Korjaamo som är inhyst i en gammal spårvagnsverkstad. Min värds syster Jana, höll dock nästan på att missa konserten, eftersom hon stod som klistrad vid spisen för att lägga sista handen vid de bakverk som hon förberett inför söndagens te dansant (som jag dock missade). Konserten blev mycket lyckad och stördes endast av det faktum att en av bandfruarnas låtlista, förvandlades till ett rödrosa kladd efter kontakt med en illasinnad vätska.

Till sist måste jag jag inte låta bli att nämna det märkliga namnet på en av Helsingfors nattklubbar: We want beef. Om det verkligen rör sig om ren och skär köttmarknad kan jag inte uttala mig om då jag inte varit där, men namnet är onekligen märkligt (för att inte tala om homosexrelaterade Dont tell mama och Lost and found).

Slutsats: åk till Helsingfors, inte minst för de både strama och levnadsglada invånarnas skull.’

Något om General Motors tak

Årsmodellerna 1959 och 1960 fanns General Motors bilmärken i den eleganta 4-dörrars hardtopversion som brukar kallas flat-top, vilket inte är så underligt, taket är onekligen platt. Som framgår av bilden, är det ingen hejd på de stora glasytor som omger passagerarna. Även bakrutan är av panoramatyp och går runt hörnen.

När man vevar ner rutorna på en 4-dörrars hardtop (vilken som helst, inte bara flattopen) upptäcker man att det inte finns någon stolpe mellan fram- och bakdörren och det är det som är själva tanken bakom denna dylik karosstyp. Elegant och luftigt! Prisvärda är de också, dessa modeller, för 2-dörrars är alltid mycket dyrare.

Flattopen spred sig tämligen omgående till Europa där Opel kopierade taket till 1960 års nya Opel Kapitän. Bilden ovan föreställer en Oldsmobile av 1959 års modell. Snyggast av denna årgång är dock Pontiac, men någon sådan i flattop-utförande kunde jag inte hitta. Här en bild på den maffiga interiören och det eleganta bakpartiet (på en 59 sportcupé som i ärlighetens namn är en stilig karosstyp men med ett trångt baksäte)

Kulturlunch och hur sköta sin mage

Här sitter jag och lider av någon slags illamående, vilket är mycket irriterande. Om det är samma sorts virus som ger vanliga dödliga maginfluensa så är det väl bara att gratulera, annars är det bara trist.

Igår var jag och min ansatta mage på Kulturlunch och där bjöds både mat och vin. Avslutningen, en chokladtårta med hallonpannacotta i, var en utmaning att pressa ned. Lokalen var den mycket uppglasade konsthallen på Torsgatan som är modernt vitmålad. En känsla av illamående, förbyttes dock till stor glädje, när det visade sig att min Glesbygdssyster försetts med DN:s trevliga kulturpris. Som grädde på moset, var det rent opraktiskt för henne att ta med sig buketten på europaturnén, så nu har jag väldoft för hela slanten i Gärdesvåningen (en klen ersättning för en GBS, dock).

En annan trevlig upplevelse var den att jag tog tunnelbanan till jobbet idag. Med resväska i handen, flanerade jag sedan långsamt Rådmansgatan fram och tyckte mig vara på semester i utlandet; solen sken och det var behagligt svalt i luften. Ikväll åker jag till Helsinki, mer om det vad det lider.

Här intill, en trevlig bild som jag saxat från lokaltidningen Mellanbygden.

Viscontis La caduta degli dei

En mycket dramatisk film och en film som gjorde ett starkt intryck på mig när jag såg den för första gången på Cinematekets stora duk. Att sedan promenera hem längs med de mörka gatorna på Östermalm, förstärkte kusligheten.

Berättelsen om familjen den tyska Von Essenbeck under ett par år i mitten av 30-talet, är en av Viscontis bästa filmer. Jag har för mig, att Von Essenbecks sägs vara baserade på stålmagnaterna Krupps. Hursomhelst, det är en överdådig film med fantastiska miljöer och väl valda skådespelare. Bland annat medverkar Ingrid Thulin och Dirk Bogarde.

Sonen i familjen, är den obehagliga Martin Von Essenbeck. Martin har en del svageheter, bland annat: nazister, damkläder, sprit och droger. Trots att handlingen till stor del kretsar kring hur familjen skall kunna utnyttja nazisternas maktövertagande, är det runt Martin som en stor del av filmen är byggd, det visar sig inte minst mot slutet. Kanske var det så enkelt som att Helmuth Berger var en mycket nära vän till Visconti, så nära att han försökte begå självmord på årsdagen av Viscontis död.

Eric von Rosen på Rockelstad

Jag läser en bok om Carl Gustaf von Rosen och den inleds med en kortare skildring av hans far, greve Eric von Rosen, den märklige mannen som var en hängiven forskningsresande som saknade formell utbildning och istället bekostade Erland Nordenskiölds expedition till Sydamerika mot att han fick rollen som dess etnograf. Även om han inte var riktigt mogen det uppdraget, visade det sig att han var en utmärkt fotograf och en god berättare.

von Rosen föddes förmögen, en förmögenhet som kommit hans luspanka fader till del genom äktenskapet med den solida amerikanskan Ella Carlton Moore (en sätt att ordna det för sig som även släkten Bildt praktiserat, kanske är det fortfarande i bruk). Eric behövde därför inte arbeta, och under studietiden kunde han unna sig att bygga om slottet Rockelstad till renässansbyggand med två rejält tilltagna torn à la Gripsholm. Snyggt och inbjudande och säkerligen inte billigt!

von Rosen var en sträng fader och verkar till viss del ha saknat empati gentemot sina närmaste som han höll i strama tyglar och i ständig brist på pengar. Men han hade å andra sidan ett stort intresse för litteratur och musik och ägnade mycket tid åt att läsa svensk skönlitteratur som han sedan diskuterade med sin hustru och jämförde med kritikernas åsikter. På många sätt levde han helt i den värld som han skapat, skräddarsytt, åt sig själv. En tilltalande tanke.

Genom sin svägerska, blev von Rosen god vän med Göring och på 30-talet hade han ett finger med i bildandet av Nationalsocialistiska blocket. Han använde också hakkorset som en personlig symbol, redan innan nazistrna apterade det som symbol. När han år 1918 gav ett flygplan till det finska försvaret, var det försett med ett blått hakkors på vit botten, en symbol som sedan följde med de finska luftvapnet under lång tid.

Eric von Rosen avled 1948 och vid begravningen spelades det stycke som han upptecknat när han besökte inkaindianerna vid sin första expedition tillsammans med Nordenskiöld.

Läs Carl Gustav von Rosen av Ralph Hermanns (W&W, 1975). Viktigt att påpeka är att den bild av von Rosen som jag gett, bygger helt på Hermanns skildring.

Att få bestämma själv

En gång för rätt 5-6 år sedan skulle jag ta fram ett koncept, ett alldeles eget koncept. Det var inte bara jag som bestämde, men jag kan tänka mig att jag tog en hel del plats.

Jag förberedde mig noga, läste och funderade, förklarade och visade och bad om ett ärligt omdöme. Det är mycket viktigt att lyssna på vad andra tycker, men det är än viktigare att själv bestämma, att vara rädd om sin idé och inte låta den försvinna, slipas ned och mattas av andras tyckande och tankar. Bara förädla den.

Det var en upplevelse som jag ej vill vara utan, särskilt när det nu lyckades såpass bra.

Det är inte sällan, man undrar hur det gått till, när möts av miljöer som någon, ställt utom allt rimligt tvivel, ägnat dagar och månader åt att skapa. Vad var det som hände egentligen? Pratade man mest, istället för att fundera, skapa och analysera? Hade man egentligen inte en bra idé eller var man för feg för att förverkliga den till punkt och pricka? Kanske är det så enkelt att det inte är jag som är målgruppen. Så skulle det kunna vara.

Överlag tror jag nog att folk är för nervösa, för rädda att inte bli omtyckta och accepterade. Då blir det lätt lite trist.

Men det är klart, Ragnar ser bara Ulla

Att göra Reklam är inte lätt, kanske var det mindre komplicerat förr. Att Ragnar bara ser Ulla är inte så underligt alls – Ulla står nämligen ivägen och TV:n är vänd åt fel håll. Men, det är klart, jumpern är tämligen avslöjande.

Men herreklamen då? Vad sägs om: Ragnars nya skjorta var onekligen piffig – och avslöjande! – han fick ta anteckningar hela eftermiddagen. Eller: Mats nya vårrock var så stilig, att verkmästaren lagade Mercedesen för bara 50 kronor! Nej, så roligt var det inte ens förr i tiden.

Ytterligare en bild från annonsen från La Strada (vars upplägg är 6 sätt att fånga en man) som jag inte kan undanhålla: Margareta är huslig – och dekorativ – i sin djärvt smalrandiga La Strada-jumper!.

Saker som gjorts under helgen

En lätt ansatthet präglade lördag, men jag tog mig upp och började förbereda den nya Laila Loales-filmen Musta ja valkoinen som till största delen utspelar sig i Helsinki. De inledande bilderna, kunde dock tas här i närheten. Filmen kommer att bli väldigt kort, svartvit och (handkamera, oväntade kamervinklar och kornig – läs Tri-X!). Laila Loales är en svårfångad varelse, så man får gripa henne i flykten, därav utlandsinspelningen.

Orsaken till min trötthet var en till modemässan relaterad tillställning där jag spelade skivor (och drack vin). För att underlätta för mig själv, hade jag tagit med mig min gamla Garrard RC 120 MKII som sköter sig själv, åtminstone 10 skivor i taget. Då gick det utmärkt att obehindrat smutta på vernissagevinet.

På väg mellan tillställningarna, agerade jag den lille fotograf och lyckades ta en utmärkt bild på Björn, som var utställningens AD. Så fint det blir när man inte använder blixt! Ölburken i hans hand var den enda vi lyckades rädda undan den törstiga vernissagepubliken.

En iakttagelse jag gör just nu, i skrivande stund, är att julkrubban och julbocken fortfarande står kvar i den öppna spisen. Upprörande, jag fruktar att nyheten, om den skulle sprida sig, rimligtvis borde orsaka en folkstorm i områdets egna lokaltidning Östermalmsnytt.

Vårda din hy!

Jag sitter och bläddrar i Husmoderns hemkurer och goda råd. Den är mycket daterad vilket med tydlighet framgår av följande mening, som ingår i en översikt rörande hyns vård: Fiender till allt vad vacker hy heter är lättja, innesittande, nervös överretning, osund lektyr, övernäring, undernäring, sena kvällstimmar och nattvak, med ett ord alla överdrifter och onaturligheter.

Framförallt undrar jag hur osund lektyr påverkar hyns egenskaper. Klart att man inte blir direkt snyggare av ett alltför rikligt tilltaget nattliv (det har vi ju sett goda exempel på, jag säger bara nattklubbschefer), men en kioskroman? Det är mer än jag förstår.

Om boken varit mer up-to-date, undrar jag vad dess redaktion ansett om alla de förskräckliga bilagor som distribueras med kvällstidningarna. För att inte tala om all undermålig TV som produceras av de reklamfinansierade bolagen. Månne den ger upphov till pormaskar?

Vårfint på fönsterbrädan

Det börjar bli dags att, om man så önskar, utöka den flora som spirar på fönsterbrädan. Jag investerade häromdagen i en fuchsia av sorten Celadore. Det är, som framgår av bilden, en sort med fyllda blommor. Vad jag förstår, är den framodlad i början på 80-talet och det är inget man tvivlar på när man ser den på bild. Förhoppningsvis växer sig den lilla sticklingen, som är endast 3 cm hög, stor och kraftig lagom till sommaren. Man får dock inte slarva med att ständigt toppa skottet så att en buskig planta erhålls.

Fuchsior är fina växter, som när de blir lite äldre, får en vedartad stam som är mycket dekorativ. De kan växa sig stora och bli buskartade, men då är det naturligtvis svårt att rymma dem någonstans på vintern. Mitt exemplar, som jag håller tillbaka genom upprepad beskärning, förvaras mörkt i skafferiet för att sedan plockas fram i februari. Blommande växter är ofta rätt trista vintertid, så om de klarar av att ställas undan på detta sätt, är det en stor tillgång.

Top-of-the-line: Canon 1014 XL-S

Canon 1014 XL-S, en av de bättre Super-8-kameror som tillverkats. Det är en avancerad modell som till och med har en liten dator i sig (nå, en CPU). Finesserna är många, bland annat kan man filma övertoningar mellan scener (kameran fadar då inspelningen och spolar sedan tillbaka filmen en bit och då kan man börja filma den nya scenen som automatiskt fadas in!). Vill man, kan man ställa in kameran så att den tar en bild varje sekund, var femte, var tjugonde eller var sextionde. På så sätt kan man lätt fånga en solnedgång på, låt oss säga, en halv minuts filmsnutt (eller en fest med mycket vin på en 3 1/2-minuterskasett).

Överhuvudtaget känns kameran mycket stabil med undantag av vissa knappar, som är lite plastiga. Objektivet är rätt bra och utrustat med en 10x zoom som gör att man kan komma mycket nära även om man står långt bort (grannarna nere på Rindögatan får se upp). En förutsättning för skarpa bilder i det läget är dock stativ.

Min kamera köpte jag relativt billigt begagnad och nu återstår att se om den verkligen fungerar. Jag har testat funktionerna och allt verkar vara i sin ordning. Jag har köpt svartvit film, den snabba Tri-X, för att kunna filma i svagt ljus ljus. Se fram emot noirfilmer om ett par månader!

Edvin och den stora filmexporten

Till vänster en ung Ingrid Bergman, ett par år innan hon emigrerade till USA och Hollywwod. Till vänster en av våra inhemska eleganter: Edvin Adolphson. Hur det kommer sig att han alltid förbigås när det skall talas om manligt mode är något av en gåta. Bilden är tagen 1935 och Adolphson är 42 år. De båda medverkar i filmen Munkbrogreven som utspelar sig i Gamla Stan. Kepsen, den slipslösa sparsamt uppknäppta skjortan och blazern är prefekta för rollen där han spelar journalist.

Adolpson klädde också i frack, vilket denna bild visar. Posen och tangorabatten, borde ha förflyttat honom till Hollywood med blixtens hastighet, men så skedde icke. Han har en elegans som jag knappast kan tänka mig går att återskapa och som troligtvis saknade all konkurrens även när det begav sig.

Shake down the stars

Benny Goodman och Helen Forrest med en dramatisk dänga från 1940, passar bra en av vin ansatt söndag.

Shake down the stars,
pull down the clouds,
Turn off the moon, do it soon,
I cant enjoy the night without you,
Shake down the stars.
Dry up the streams,
stop all my dreams,
Cut off the breeze, do it please,
I never thought Id cry about you,
Shake down the stars.

Helen Forrest var en de absolut poluläraste vokalisterna under storbandseran och sjöng med de flesta orkestrar. Hennes röst är inte dum, även om jag föredrar Goodmans inspelningar med Mildred Bailey från samma tid. På bilden ser ni Forrest med Artie Shaw och hans orkester.

För att återgå till texten, så är det bara till att hålla med; vill man att stjärnorna skall väck, bör man få uttrycka det. Och att få stänga av månen! Hur stor är inte den kärlek som slutar i detta drastiska beslut?

Lyssna på Shake down the stars med Helen Forrest och Benny Goodmans orkester från 1940.

Ett tyskamerikanskt projekt, del 2

Min första uppgift har varit att försöka få tag på en reparationssats till förgasaren som behöver ses över. Bilen är som sagt tysk, ett språk som jag inte behärskar. Med hjälp av tyska Ebay och Google translate, lyckades jag ta reda på att vad jag behöver, är en Dichtsatz für meine Kapitän P2,6.

Ett mail skickades till en tysk firma som specialiserats sig på Opeldelar. Svaret kom snabbt: Vergaser Dichtsatz 24€ sind nur die Dichtungen. Ventil und nadel nicht enthalten. Nu vill jag hemsk gärna ha både ventil und nadel (ventil och nål), så jag fick fortsätta att leta.

Eftersom Opel ägs av GM så är vissa delar importerade från USA, bland annat förgasare som visat sig vara en Carter. Med lite tur borde det då finnas en amerikansk reparationssats och amerikanska delar är mycket lättare att hitta (och billigare). Men icke! Carter tillvrkade mängder av förgasare för den europeiska marknaden och delar finns inte alls idag, så det är bara för mig att själv ta isär förgasaren, rengöra alla delar, och skruva ihop den med nya packningar från den Dichtsatz som jag tänker beställa från Tyskland (trots att jag bli utan ventil och nål). En nya accelerationspump skall jag dock unna mig, den delen går iallafall att få tag på.

Ektachrome och Tri-X

Kodaks svartvita Tri-X Pan och färgfilmen Ektachrome (positiv film) ansåg jag för något alldeles extra när jag växte upp. Varför, kan man fråga sig; kanske var det bara namnen som fascinerade. Ektacrome var, och är, en filmtyp som framkallas med en betydligt enklare process än den avancerade Kodachrome-filmen som lanserades redan i mitten av 30-talet.

Tri-X är en femtiotalsfilm, en snabb svartvit filmtyp som ger ett något kornigt resultat. Det är en air av gammal film noir över det varumärket, trots att noirfilmens storhetstid var mer eller mindre över i mitten av 50-talet. Det är inte svårt, att förvandla de skumma tvärgatorna på Östermalm till Barbara Stanwycks hemkvarter i Kvinna utan samvete.

Vill man ägna sig åt smalfilmning, förslagsvis Super 8, är de givna filmtyperna idag just Ektachrome och Tri-X och ingen är väl gladare än jag över det. Märkligt nog, finns det gott om film att välja på idag och man kan dessutom få sin film inscannad för att sedan bearbeta den digitalt. Det är glädjande. I slutet på 80-talet, när jag började filma, blev man i princip utskrattad. Det blir man inte längre.

Klippet ovan är ett exempel på vad man kan åstadkomma med bla Ektachrome och en bra filmkamera (observera att de första 30 sek är helt svarta). I detta fall har man filmat med en Canon 1014 som anses vara en av de bästa smalfilmskamerorna som funnits. Jag har själv precis köpt mig ett exemplar och återkommer vad det lider med en rapport.

Sätt en propp i alla skorstenar

När jag var liten, ville jag dra mitt strå till stacken för att göra vad som göras kunde för att förbättra miljön. Jag gjorde mitt eget plakat och skrev Sätt en propp i alla skorstenar Mycket konkret och inte så genomtänkt; det är nog rätt typiskt för små barn. Det var i samband med Kärnkraftsomröstningen och min skylt drunknade bland alla de andra som placerats vid vägkanten i byn.

På 70-talet var kärnkraftsmotståndaren Fälldin någon sorts landsfader och partiets ställningstagande i denna fråga gjorde dem till ett av de största. För mig var det då självklart att kärnkraft vill vi inte ha.

Snart 30 år senare känns Kärnkraften mer tilltalande, även denna gång är det märkligt nog miljön som är orsaken. Och det är klart, han man inget emot en slutförvaring i närheten av sitt eget hem, tycker jag verkligen att man skall applådera alliansens beslut, Ja till ny kärnkraft.

Men nog är det märkligt, att ju mindre el som våra produkter förbrukar, dessutom mer el förbrukar samhället. Det är inte otroligt, att det till viss del har med off-knappens avskaffande. Allt för att vår tekniska utrustning alltid skall vara stand-by.

En helt annan inställning hade mina mor- och farföräldrars generation. De var alltid noggranna med att släcka lamporna i det rum som de inte vistades i. Såg man på TV, så nöjde man sig med det ljus som TV-apparaten skänkte. Detta kan vara värt att notera, även om jag inte på något sätt menar att det är ditåt vi bör sträva.

De första bilderna med Optiman

Här en av de första bilderna med Agfa Optiman. Jag lämnade in dem för framkallning och råscanning, dvs en enklare och inte så högupplöst inläsning.

Överlag blev bilderna bra och färgerna vackra. Ljusmätaren underexponerar ibland, men bara i de fall när ljussituationen är en smula komplicerad. Det är något polaroidartat över Fuji-filmens färgskala. Gult och rött håller sig tillbaka på ett föredömligt sätt.

Kameran är solid och relativt tung, men smidig att använda. Extern blixt fungerar bra, men jag föredrar att ta bilder utan eller inte alls. På det hela taget är jag nöjd och kommer definitivt att använda den som ett komplement till att fotografera Polaroid och digitalt.

Bilden ovan föreställer monumentet för första maj-demonstrationerna vid Hakberget på Gärdet. Fler bilder har jag lagt upp här.

För att införliva ytterligare ett format, har jag köpt på mig några rullar av Kodaks Tri-X-film i Super 8-formatet. Jag har aldrig använt den förut, och hoppas på en något kornig och kontrastrik bild.

Vi som aldrig åt lunch

Nej, detta skall inte handla om Lilian Ryds bok med en liknande titel.

Men lunch åt vi aldrig. Vi åt frukost, vi åt middag och vi åt kvällsmat. Och påslakan var för de mindre bemedlade.

När jag blev lite äldre ville jag äta lunch och kallade gärna kvällsmaten för middag. Jag önskade mig påslakan, för det kändes modernt. Det gör jag inte längre, nu manglar jag och använder under- och överlakan.

En annan lustig detalj var att vi alltid bytte om när vi skulle åka in till stan, vi klädde oss fina. Inte kunde man springa runt på varuhusen i vardagskläder! Möjligtvis kunde man åka till Farbror Lasse på Lantmännen utan att klä om sig, för det var en mer lantligt betonat butik. Men gå omkring i Erskines Shoppingcenter i något gamalt slitet arbetsplagg: icke!

Jag äter faktiskt fortfarande lunch. Den vanan kommer jag nog att behålla. Skulle jag gå tillbaka till min barndoms benåmning, skulle det bara resultera i stor förvirring.

Ett landsortssoundtrack

I den iskalla vinternatten satt jag i bilen och lyssnade på Christian Gablers projekt 1900. Det var otroligt vackert och framstod för mig som ett slags landsortssoundtrack. Skirt, lite svajigt och inte alltför prefekt rent ljudmässigt, men varmt och fyllt av karaktär och känslor. Det är en tilltalande from av musik som kans sägas vara skapad med en slags collageteknik. Fint!

Det hela påminner lite om det GBS totat ihop till projektet Drottninglandet som är en skildring av Thailänska kvinnor i Västerbotten. Drottninglandet är både en fotobok och en skiva. Bilderna har tagits av Elin Berge. Det hela är verkligt lyckat och kan beskådas här, ty Elin Berge blev nominerad till Scanpix stora fotopris.

Sara Lidmans hårda Jag och min son

Gladness var är du, säger Igor min son. Kom och bär mig!

Duger det inte ned gamla pappa en söndagsmorgon?

Han omfamnar mig och bedyrar att pappa duger visst, morgon och kväll och jämt, men ändå var är Gladness.

Hon är i Cassandratown, hemma hos sitt eget barn. Igor blir svartsjuk och svarar att han är Gladness egnaste barn och att han också vill fara till Cassandratown.

Igors far lever för sin son och kan inte tåla att sonen håller av någon annan, särskilt inte en svart hushållerska. Gladness åker ut ur huset.

Sara Lidmans Jag och min son är en otäck roman. Lidman brukar vanligtvis ha ett stort hjärta och även skildra de mindre goda med stor ömhet, men i Jag och min son dyker det hela tiden upp fakta som ökar läsarens avsky för fadern. Och hur mycket han än älskar sin son, så går det inte att komma ifrån att han älskar sonen mer för vad han skänker honom i form av ökad social status, än ren och skär faderskärlek. Han är i övrigt vad man tenderar att benämna en misslyckad man, som hela tiden skyller sina motgångar på andra och vägrar att inse att det är hans egna handlingar som försatt honom i den situation han nu befinner sig i.

Fadern är besatt av att tjäna pengar för att en dag återvända till barndomshemmet i södra Norrland som en förmögen man och där skapa sig ett gott liv åt sig själv och sin son. För att ge Igor det liv han förtjänar, stjäl han dyrbara leksaker och kör omkring i en stulen Chrysler.

Fadern älskade aldrig sin sons mor och den han älskade misshandlade han. Hon är nu död. Fadern ärvde en summa pengar som han slösade bort innan han han ta sig examen, och skyller detta misslyckande på pengarnas knapphet. Inget annat.

Jag har ännu inte avslutat romanen och är mycket spänd på dess upplösning. Kanske får man till sist någon form av sympati för fadern.

Dramatiskt vid Stureparken

I Stureparkens fond, ligger ett gammal 1880-talshus med tinnar och torn som under tidigt 1900-tal byggdes om en smula i tidens anda. Resultatet är en rätt märklig byggnad som jag tycker mycket om. I de rymliga lägenheterna har man utsikt över den gamla Kolerakyrkogården som numera är en lätt bortglömd oas. På våren blommar här ett japanskt körsbärsträd och på sommaren är grönskan så kompakt att parken mestadels ligger i skugga.

Denna dag var vädret grått och en smula dramatiskt. De kala grenarna vajade i vinden och regnet hängde i luften. Det var vackert.

Ubermensch, nej bara lite till åren

Jag minns inte var jag läste det, men någon skrev om nya programuppslag för TV. En idé var att skildra pensionärer, som själva klarar av att koka sitt kaffe istället för att köpa dyrt, kanske för 30 kr, i pappersmugg. Och naturligtvis en hel del annat.

Rimligtvis måste det snart komma en ny generation som sätter en ära i att själva koka, eller brygga, sitt eget kaffe och som även vet hur man lagar mat från grunden av svenska råvaror, orkar byta kanal på TV:n utan att använda fjärrkontroll samt har flera än en matta på vardagsrumsgolvet.

Ibland undrar jag om jag själv möjligtvis kan vara pensionär. När jag sitter i lunchrummet, inom public service kallat Paustorget, och äter min medhavda mat, känner jag mig ofta exotisk, vilket beror på att jag ofta äter traditionellt svensk mat. Har jag dillkött på tallriken, eller varför inte kroppkakor, så har kollegorna något thailändskt, en sallad eller kanske sushi. Jag funderar ofta om sydeuropeerna känner sig lika exotiska, när de sitter och smaskar på sina traditionella rätter.

Body and soul med Paris Bis

Det är möjligt att denna video knappt ens visades ens när det begav sig men här är den iallfall: Body and soul med Paris Bis, dvs Tom Wolgers och Irma Schultz.

Det var 1986 som Paris Bis släppte singeln och tolvan Body and soul. Mer blev det inte, om man undantar ett spår på Mekanos julskiva 1986, då under namnet Paris Bizarre. Wolgers egentliga mästerverk, ett något starkt ord i detta sammanhang, är Mockba Musics lp från 1984 som är ett mycket dramatisk album med titlar som Kniv mot hud. Och omslaget! som är att betrakta som mycket stiligt.

Paris Bis gjorde nog inte så mycket väsen av sig men Body and soul är en i mitt tyckte mycket maffig produktion. På skivans omslag finns en av 80-talets vackraste bilder på Irma och Tom.

Och jag var såpass svag för Tom Wolgers och hans stil, att jag skaffade en svart slängkappa, en gång för länge sedan – när det begav sig. Nu hänger den i garderoben och väntar på sin renässans och att än en gång få komma ut på galej.

Throw em in the deep blue sea

You can take the moon
Gather up the stars
And the robins that sing merrily
Put ”em in a box
Tie it with a ribbon
Throw ”em in the deep blue sea

You can take the flowers
Down in lovers lane
And that sentimental poetry
Put ”em in a box
Tie it with a ribbon
Throw ”em in the deep blue sea

 

Not for me, all that stuff
The dreams that ruin your sleep
Not for me, had enough
Love is one thing you can keep

Jag roar mig med Spotify och går igenom skiva efter skiva. I princip hela Nat King Coles 40-talsproduktion finns där och det är just under dessa år som han var som bäst. Texterna är ofta melankoliska och hans version av You call it madness, I call it love är fantastisk.

En annan pärla, som jag tidigare aldrig hört, är Throw ”em in the deep blue sea. Det framgår med största tydlighet, att romantiskt trams, förtjänar inte bättre än att sjunka djupt ner till havets botten.

På 50-talet tog stråkarna över och Nat snyftade sig igenom Mona Lisa och andra melodramatiska opus. Konvolut på hans skivor var, när vinylskivan slog igenom stort i decenniets mitt och bildomslag infördes på allvar, ofta tecknade – ett öde han delade med många afroamerikanska artister. Var det inte illustrationer som prydde framsidan, var det kanske en bild på ett instrument, en palm eller en blondin! Allt för att inte avskräcka de vita medelklassiga köparna som utgjorde den största gruppen av skivköpare.

Ett tyskamerikanskt projekt, del 1

Det är visserligen fortfarande vinter, men det börjar bli dags att ta tag i vårens reparationsprojekt. Jag hade nämligen tänkt mig att reparera min gamla Opel Kapitän så att även bilprovningen finner den förträfflig.

I somras hade jag bestämt mig för att sälja bilen, men jag lät bli så snart jag insåg vilken fantastiskt rolig bil det är. Interiören är ljus och luftig med panaoramaruta både fram och bak. Inredningen går i blått och vitt instrumentbrädan är i ljusblåmetallig och krom! Dessutom har den rattväxel och helsoffa så man kan sitta tre fram. Istället för att sälja bilen, började jag med att reparera bromsen vid höger framhjul.

Det är inget större fel på bilen idag, den fungerar och är i relativt bra skick men några saker måste åtgärdas. Mest akut är bromsarna. Cylindrarna till bakbromsarna har börjat kärva pga smuts och går då inte helt tillbaka när man bromsat vilket får till följd att bakhjulen rullar trögt. Bromstrummorna bak måste också svarvas då de inte längre är helt runda. Slutligen skall en ny bromsledning dras till vänster bak.

Förutom bromsarna, så skall även förgasaren, elsystemet och bilradion ses över. Så småningom skall tyget på fram- och baksofforna bytas ut mot ett nytt som vävts upp enligt original. Mer om det längre fram.

Bortsett från detta är bilen fin. Lacken är ursprunglig, förutom framskärmarna som jag lackerat om själv. Motorrummet är även det omlackerat; i början av 90-talet lyfte jag ur motorn och renoverade framvagnen och passade då på att måla om i rätt färger.

Eftersom bilen står långt norrut och jag bor i storstan, skall jag ägna vårvintern åt att förbereda mig på vad som behöver göras samt skaffa de delar som krävs.

När Obama får besök från öst

Man får anta att Barack Obama förr eller senare får besök av en representant från det stora landet i öst, i Dmitrij Medvedevs eller Vladimir Putins skepnad. Det gör mig nyfiken: kan det kanske bli som den gång när den rusika och mycket rara Nina Chrustjev klev ur bilen utanför Blair House den där sensommardagen 1959?

Nina var Nikita Chrustjevs maka och såg precis ut som min favorittant hemma i byn när jag växte upp. En tvättäkta tant med tjocka ben och mycket fotriktiga skor. Och leendet så fullt av värme att det fortfarande, efter nästan 50 år, strålar om den gamla tidningen så att man blir smått rörd.

Även om frun i huset hade mycket blygsamma vanor, och medtagit ett mycket begränsat antal ombyten, snålades det inte på komforten under besöket. I New York boddes det på Waldorf Astoria för 800 kr natten i en toppsvit. Säkerheten fick naturligtvis, då som nu, högsta prioroitet och varje maträtt som bars fram till familjen, som också bestod av tre barn, två flickor och en pojke, provades med geigermätare för att undvika radioaktiv förgiftning.

Kontrasten mellan den mer Hollywoodartade mrs Eisenhower och fru Nina är slående på tidningsbilderna. Hur det blir när Obama får finfrämmande, återstår att se. Vi får bara hoppas att vi slipper plumpheter i stil den italienske premiärministern yttarande efter Baracks valframgång.

Och idag är det alltså dags för den nya presidenten att inta sin post. Förväntningarna är skyhöga och Obama är reda något av en ikon, vilket inte är helt förvånande. När Billie Holiday sjöng på Café Society i slutet av 30-talet, fick hon absolut inte beblanda sig med den vita publiken och bara använda den bakre ingången, den från gränden. Med det i åtanke är det inte underligt om den nya presidenten är något av en sensation. Läs mer på SvD.se.

Barbro Alving jubilerar

DN har en artikel om hundraårsjubilaren Bang där man faktiskt berättar att hon slutade på DN på grund av tidningens positiva hållning till svensk atombomb. Bang och de andra i AMSA, bland andra Lilal Lidman, höll inte med och i slutet av femtiotalet vände opinionen, till Tingstens förtret.

Men nu är det alltså 100-årsjubileum som skall firas. Själv bor jag mittemot Bangs hem under stora delar av 40-50-talen och brukar då och då titta upp mot hennes fönster. Kärringen mot strömmen började jag läsa för en 10 år sedan och de volymerna gjorde mig bekant med den lustiga lilla familjen med bara fruar: Bang, Loyse, dottern och hembiträdet. Lesbisk familjelycka i Veckojournalen! Allt hon skrev under denna signatur är inte bra, men mycket är både otroligt roligt och mycket intelligent. Särskilt gillar jag det kåseri som handlar om vita och gråluddiga lögner, där hon uppmanar dottern att spara lögnerna till dess att de verkligen behövs och sedan hålla fast vid dem.

En bok i Bangs produktion som jag verkligen gillar, är Dagbok från Långholmen. På grund av civilförsvarsvägran, sattes hon i fängelse och avtjänade ett par veckor i cellen. Hennes tankar under den tiden finns samlade i en volym som jag tycker att man bör läsa, inte minst för de rörande skildringarna av medfångarna.

Rekommenderas bör också dagböckerna. Här får man en fin bild av Bangs privatliv som var fyllt av en ständig känsla av att inte räcka till, som till viss del berodde på ett pressat arbetsschema. Tack och lova, hade hon den förträffliga, och mycket stiliga, Loyse Sjöcrona vid sin sida. Hon hade tur och fann kärleken i en mycket snäll och strukturerad person.

Men det är klart att man också måste LYSSNA på Bang! Det gör man lämpligast på Sveriges radio och det på momangen. Den myndiga och mycket empatiska stämman, är en upplevelse. Särskilt rekommenderar jag klippen från Spanska inbördeskriget och Ungern 1956.

Läs mer om Barbro Alving på Rävjägarn, eller ta en titt på svd.se.

Det är omvärldsanalysens dag

En omvärldsanalytiker inledde gårdagen med att ge en kort resumé över ämnet omvärldsanalys. Ämnet är intressant och jag kan nog säga, att det är något jag ägnar mig dagligen åt, på mitt eget lilla vis. Jag går och samlar på mig och lägger på minnet, det jag finner värt att notera. Även om en stor del av tiden ägnas åt att registrera fasaddetaljer runt omkring i stan, så finns det annat som fascinerar mig.

Särskilt intressant är den mentalitet som får alla att (som av en slump!) plötsligt anlägga skägg, inreda kök i open plan eller varför inte gå till Riche på fredagarna. Det är inget större fel på de den första och sista punkten, men nog tycker jag att det är lite märkligt, att vi individualister är så synkroniserade i våra handlingar.

Värt att notera är också det faktum att den meningslösa konsumtionen av konsumtionsvaror inte längre är det nya svarta, vilket faller mig i smaken, men samtidigt kan den trenden knappast hålla i sig för evigt och då står man där, med arvegodset på soptippen och engångsartiklar upp till öronen, eller vad nu motreaktionen kan bli så snart klimathotet stabiliserats.

Apropå konsumtion, så är det nog mer än bara medvetandet av att jordens resurser är ändliga som fått oss medvetna innerstadsbor att börja lägga om livsstilen; en bidragande orsak till detta bör vara arbetarklassens (om man får använda den termen) fullkomliga anammande av denna (o)vana. Den som ser sig själv som högt stående på den sociala rangskalan, har alltid en tendens att vilja fjärma sig från de som ståt längre ned.

svd.se finns just nu en artikelserie som handlar om vår oförmåga att göra oss av med ting och att samtidigt konsumera. Eftersom jag själv är uppvuxen med gott om plats och stora ekonomibyggnader, älskar jag att rota runt bland generationers kvarlämnade mer eller mindre användbara ting. Det man vanligtvis inte spar – kanhända av platsbrist – blir naturligtvis det minst vanliga längre fram i tiden. Det om något är en lyx, fast knappast av den vanligaste sorten.

En prydnad för varje förmak

Det må vara mitten av januari, men jag tycker ändå att vi ägnar oss åt sommarblomster.

Hade man ett ljust förmak, kanske med fönster åt Karlavägsallén eller den luftiga Sturegatan, tronade rimligtvis, framför något fönster, en stor och välväxt Nerium. Med sina långsmala och eleganta, lätt läderartade blad, är den en medelhavsväxt som älskar långa varma somrar och svala, ljusa vintrar. Eldade man sparsamt vintertid, åtminstone till vardags, kände växten sig som hemma även på våra breddgrader. Det gör den inte alltid idag, i varma och täta våningar.

Min mormor hade en gigantisk planta som var översållad med rosa blommor. Den stod på glasverandan och när det var dags för döttrarna att konfirmera sig, fick de sig ett fång av de vackra blommorna eftersom det ansågs för dyrt med köpeblommor. Vackert måste det allt ha varit, även om blommorna från den egna plantan var ett tecken på att man inte var en borgerligt förmögen person.

Jag har själv ett exemplar, rätt stor; det ryms snart inte i mina höga fönster och får då stå på golvet. Det växer snabbt och bör toppas, men med omtanke, så att blomningen inte spolieras, ty det rör sig om en växt som blommar på fjolårets skott. Blir den för stor, skär man resolut ner den. Det tål den och blir då en tät buske.

När man köper nya växteri handeln är de ofta alltför kompakta och verkar rent utav sammanpressade. Orsaken till detta är retarderingsmedlet och det kan dröja år innan plantan återfår sina naturliga proportioner. Retarderingsmedel är helt enkelt ett otyg eftersom det hindrar växterna från att anta sitt naturliga och elegant luftiga, lite glesa, växtsätt. Lite märkligt, när man tänker på vilka skönhetsideal som plågar mänsligheten.

Repris: Tid

Jag har en ny favorit och det är tiden. Det är tiden som ger perspektiv på tillvaron och som låter dig dela in livet i olika epoker.

Jag har alltid varit svag för romansviter, romaner som spänner över flertalet volymer. Vill det sig väl, lever man med romanfigurerna i flera månader. Jag minns så väl när jag läste sista sidan i von Pahlensviten, och det tomrum som följde därefter.

Tid kan läka sår, eller så ser man händelser i det förflutna i ett helt nytt, föga smickrande, ljus. Kanske var den banala lögnen allvarligare än man då trodde. Kanske var den alls inte banal. Dylikt kan bara tiden utvisa.

Tid medför också åldrande. Jag har blivit äldre, men tiden har inte satt några påtagliga fysiska spår. En drömsits kanhända, men det blir svårare att identifiera sig med den generation man själv tillhör. Även ens yngre vänner åldras om går om. Kanske beror denna känsla även på ett mentalt stopp för åldrandet, mognaden.

Allt eftersom åren går bygger man på sitt bibliotek med allehanda information och kunskap. Det blir som ett enormt skafferi som man har att ösa ur. En underbar känsla.

Tid är också sorgligt; människor kommer och går, ingen och inget består. Vid närmare eftertanke finner man dock en viss ro i alltings förgänglighet. Människor och ting byts ut men livet består. Den paniska rädslan att hålla kvar allt och alla försvinner så sakteliga.

Ibland önskar jag mig att bli riktigt gammal, mest för att se om jag någonsin blir riktigt klok och för att få belägg för att livet är sig likt generationerna emellan, det är bara spelpjäserna och reglerna som förändras.