Och så var jag ansatt än en gång

Tänk, vad de är förrädiska de där praktiska och alltför rymliga vinförpackningarna! Nå, nu har jag iallafall bekantat mig med årets upplaga av den överfulla terrassen vid Fredsgatan.

Jag fick ett fint tips igår. En New York-fotograf vid namn Saul Leiter fotograferade både färg och svartvitt på 50-60-talen. Jag tyckr mycket om hans val av motiv. De är inte så förutsägbara. En av bilderna syns intill. Av någon anledning, är det vinterbilderna som tilltalar mig mest. Såhär på försommaren! Se hans bilder här.

Och vad skall vi då lyssna på, en dag som denna? Jazz, More than you know. Pop, Dance with me. Old school, Schuberts Quintet in c major. eller Clovers Wishing for your love

Och så tycker jag att man kan fördriva tiden med att titta på Hedebyborna, i en inspelning från 1978. Romansviten skrevs av Sven Delblanc. Jag har inte läst den, men jag kan tänka mig att åtminstone tv-versionen kommer att tilltala mig.

I thought it was love, oh the danger

 Blancmange var vad jag tänkte lyssna på, istället halkade jag in på Eight wonder och där, en länk till en gammal Kim Wilde-dänga, Never trust a stranger (som jag inte har något som helst minne av).

I knew there was a danger
But couldn”t resist
The touch of a stranger
The thrill of his kiss
Cos this time
I thought it was love
I thought it was heaven

Den är omedelbar och gör en helt försvarslös, det går inte att värja sig: gitarrerna, syntarna, texten och hennes röst. Se henne live på Top of the pops. Top of the pops, jag älskar Top of the pops.

En idealisk kontorsbyggnad

Det här gör mig märkbart irriterad. Stadsbyggnadsborgarrådet, Kristina Alvendal, ställer sig helt oförstående inför Stadsmuseets blåklassning av Trygg Hansa-huset och menar att om man blåklassar denna byggnad, äventyrar man hela systemet med skydd för värdefulla byggnader. Ser hon inte att det är en av våra vackraste anläggningar från den tiden? Gör hon inte det, måste hon lita på Stadsmuseets kompetens, om inte annat för kommande generationers skull.

Jag passerar då och då Trygg Hansas hus i korsningen Scheelegatan/Fleminggatan och tar då gärna genvägen genom den lilla park som anlagts i anslutning till komplexet och slås varje gång av tanken att det var naturligtvis det här som 60-70-talens arkitekter ville åstadkomma, men att man många gånger misslyckades, att resultatet ofta blev någonting helt annat – trots att det såg så bra ut på ritningarna.

Men här: den storslagna, uppglasade fasaden och den strama parken med sina stenplattor, planteringar, dammar och träd. Effektiva kontorsplatser och samtidigt en plats för rekreation alldeles utanför dörren. Det vilar något österländskt över trädgården.

Hela anläggningen framstår som så genomtänkt; från fasadutformning ner till val av växter finns här en röd tråd som lågmält, men orubbligt, hjälper till att skapa en sammanhållen och underbar miljö.

Arkitekter var Anders Tengboms arkitektkontor och huset stod klart 1976. Ta en titt på deras produktion och notera särskilt Skogshem på Lidingö.

Det var länge sen jag kände så här

Bilderna ovan hittde jag här, hos Ann Duroj. Något av en guldgruva om man är intresserad av det sena 70-talet och tidiga 80-talets punkscen (se Mina punkvänner och glöm inte att titta på Lustans lakejer och Gallerian).

I början mitten av 90-talet började jag lyssna på Reeperbahn. Jag köpte den samlingsskiva som då släpptes. På senare år har jag köpt de flesta av deras skivor, förutom den första, den som kom i slutet av 70-talet. Bäst tycker jag om Peep Show och Intriger. Peep Show är kraftfull, Intriger är sorgligare och mer lågmäld (när den gavs ut, hade bandet splittrats och Peter Ivarss tagit sitt liv).

Reeperbahn gjorde mycket bra: Gröna tapeter, Älskling du är som en pistol, Du roar mig min vän, får nog tid för dig sen, Små druvor, Det var länge sen. Det är egentligen ingen större idé med att rabbla upp allt som är bra, för mycket var bra och de hade verkligen sin distinkta stil. Inte glömmer man dem i filmen G. Den som inte sett Boots of shiny, shiny leather, har sig själv att skylla. Mums.

Marrakesh är något alldels extra; ökenromantik och en fantastisk produktion.

Följer spåren i sanden,
rider i drömmen fram,
ibland oss rider en hägring,
jag antar att han rider främst

Vill man, kan man se Reeperbahn live 1983. Det tycker jag verkligen att man skall göra. Kanske sjunger Olle Marrakesh, det skulle isåfall passa bra till hans klädsel.

Den unge mannen helt i sina tankar

För ett par år sedan, hittade jag ett par gamla fotoalbum från seklets början i grovsoprummet. De var mycket vackra, en smula slitna och en hel del bilder fanns kvar. Att ingen ville ha dem kvar! Löst låg en bild på en ung man med vågigt hår, det är honom ni ser här intill. Det är tydligt, att han är helt i sin egen värld, försjunken i tankar. Ett utmärkt porträtt.

Vakande något ansatt sent på förmiddagen efter en fredagskväll, bland annat med besök på Kåken, så nu har man varit där. Tog mig dock i kragen och gick ut i solen för att testfilma en rulle utgången Kodachrome. Över- och underexponerade för att se vad resultatet kan bli med så gammal film (bäst för 1980). På måndag skickar jag rullarna till USA för framkallning. När jag får se hur resultatet blir, kan jag bestämma mig för hur de bäst kan användas. Det kan nog gå att göra något fin med dem tror jag. Här ett exempel jag fann på youtube.

Övergick sedan till att ta på mig overallen och byta olja och filter i bilen. Man blir lätt smutsig, när man kryper in under bilen och framförallt när man skruvar ut pluggan och oljan forsar ner i uppsamlingståget. Allt till grannarnas förtjusning, när man står på gatan utanför huset. Men nu är det iallfall gjort.

När det började skymma, promenerade jag ner mot Stureplan för att göra slut på de sista på en Tri-X-rulle. Aldrig är världen vackrare, än när man ser den avbildad på denna emulsion. Och förresten: Dramatenfilmerna är framkallade och skall nu skannas in. Om en månad eller så borde jag kunna visa det färdiga resultatet, färdigklippt och ljudlagt. Det blev verkligen förvånansvärt bra bilder; dramatiska, kontrastrika och mycket vackra, det nästan sprakar om dem.

K.u.K. Hofzuckerbäcker L. Heiner

Igår damp en Sachertårta ner i min Gärdesvåning. Den var bakad av ingen mindre än firma L. Heiner i Wien. L. Heiner är något så flott som K.u.K. Hofzuckerbäcker. Tänk att något så präktigt som en kunglig hovsockerbagare, kan låta så tvivelaktigt. Tårtan var god och låg i en fin träask (ja, det stod K.u.K på den med). I asken, låg bakverket insvept i elegant plast, i botten ett guldfärgat tårtpapper. Man kan verkligen i Wien!

Jag har lärt mig ett nytt ord: Gesundheitszentrum. Det är precis vad det låter som; någon form av hälsohem. Tyskan är för dråplig.

Du trivs nog bäst så här, ett liv i exil

Nog är det ett snyggt omslag alltid, men hade jag fått in lp:n i scannern, hade jag föredragit den. Mockba Musics enda album är mycket tilltalande grafiskt sett. Bilden här intill är konvolutet till andra singeln Någon som du/Indiskret. Se en liten bild av lp-konvolutethär. Påpekas bör också att singeln In från kylan är utmärkt formgiven.

Till min förtjusning, ser jag att skivan finns på Spotify. De första 10 spåren är den ursprungliga utgåvan, de övriga sex är två singlar och en tolva. Jag föreslår att man börjar med att lyssna på spår nummerr 11 som är den helt förträffliga Exil och sedan hoppar till albumets början och lyssnar vidare. Det gör sig bra lite senare på kvällen, när det börjat bli mörkt och volymen är låg.

Jag var mycket förtjust i Mockba en gång i tiden, och skaffade mig, som jag tidigare har nämnt, en svart slängkappa för att se ut som Tom Wolgers. Lp:n är dramatisk och pretentiös; jag gillar den mycket. Någon vidare framgång tror jag inte att den blev, när den äntligen släpptes efter viss försening.

Och hur bra är inte texten på sina ställen: Som en kniv mot hud, det känns varje dag, som en mun mot ditt skinn, det känns varje dag eller Vi möts i passionen, i en natt utan slut. Ja, man kan skratta åt texterna, men jag gör inte det.

Men där växte bara vackra blommor

Jag lyssnar på Min trädgård (Spotify-länk) från Olle Ljungströms självbetitlade album från 1993. Tyvärr hade jag den på CD, så den åkte upp på vinden. Därför var det var länge sedan jag lyssnade på den. Men nu är det dags igen och åh vad den är bra!

Jag älskade skivan när den kom, precis som uppföljaren Världens räddaste man. Ett av favoritspåren var Min trädgård: I den trädgård som jag valt, växer bara vackra blommor. Fint tycker jag, att man kan odla och omge sig med dem och det man tycker om; så tolkar jag de vackra blommorna. Och dum vore man väl annars: om man inte odlade sådant som man verkligen tycker om och som man själv kan finna näring i.

Jag samlar vatten till dig,
heligt vatten till dig,
vi är idag, vi är imorgon,
vissa är lite för mer.

Och bilden! I mitten på 90-talet var även jag svag för kritstrecksrandigt. Jag hade en mellangrå kavaj med tunna, ljusa linjer. Och en väst. Vit skjorta och paletå. Några år senare fann jag mig en fez-liknande historia som jag gärna bar på huvudet. Bilden på Olle hade jag inte sett då, men nu, när jag för första gången ser den, väcks minnen. Och när jag lyssnar på musiken.

Spår att lyssna på: Du och jag, Minns i november och Drömmar.

Och nu ett präktigt stycke nostalgi

Jag är ingen vän av att tänka på den tid som flytt och sitter följdaktligen aldrig hemma och tänker så trevligt det var förr! Nej, det är bra mycket bättre om det är trevligt nu. Men i fredags satt jag och drack vin med Björn och tittade film och så började vi prata om åren på Mjölkbaren. Jag plockade fram en gammal klippärm och började minnas.

Det var år 2003 som vi öppnade. Runt den 18:maj om jag inte missminner mig. Den sommaren sken solen nästan varje dag och på vår uteservering var det fullt mest hela tiden. Var och varannan vecka var vi i tidningen och de japanska turisterna älskade oss. Det var en märklig känsla, inte minst för att jag mått så psykiskt dålig ett halvår tidigare att jag med nöd och näppe tagit mig igenom det.

Ungefär ett år hade förberedelserna pågått. Jag hade ägnat mycket tid åt att sitta och läsa på KB, både kokböcker och arkitekturtidningar samt en och annan veckotidning. På kvällarna och helgerna provlagade jag för att ta fram recept på de som vi skulle servera.

Tyvärr har jag inga bilder alls från den första tiden. Bilden ovan kommer från det japanska magasinet Figaro, vars text jag inte kunde ta till mig; japanska tecken förstår jag mig inte på. Japanerna beställde oftast in smörgåsar med ägg och ansjovis, eller en köttbullsmacka med den goda rödbetssallad som jag utprovat receptet till. Första sommaren hade jag också en slags gubbröra som var populär och som ibland serverades på tunnbröd. Över lag var det fint dekorerade smörgåsar som inte skulle ha gjort en gammal kallskänka besviken.

Och kunden som förtretad vände på ryggen när han inte kunde få en gammal hederlig brie-smörgås.

Ibland var där även Dramatik!

Det var många kunder som jag tyckte mycket om. En särskild favorit var Ulla, en gammal dam som ständigt satt på uteserveringen, rökandes och med en koffeinfri latte. Hon hade varit med om en hel del och en del berättade hon, men hon hade samtidigt en enorm integritet. Hon var fin. Här ett porträtt som jag tecknade av henne.

Efter den första sommaren kom den första hösten. Då var det glesare bland kunderna, men det var å andra sidan första hösten med GBS, som förgyllde de långtråkiga vardagarna med sin säregna intelligens och stora charm. Vi studerade greven (Ditt ödes bok) och konstruerade nya, modernare, frågor, översatte Phil Spector-dängan He hit me (and it felt like a kiss) och lyssnade på musik.

När jag googlade Mjölkbaren fann jag en artikel som jag aldrig läst och som jag över huvud taget inte har något minne av. Ni hittar den här och vi finns med i slutet av reportaget.

Det var som sagt många år sedan nu och en mycket rolig tid, men aldrig att jag skulle vilja vrida klockan tillbaka.

En lördagspromenad till Hjorthagen

Hjorthagens konsumbutik påminner mer om en lanthandel än om en relativt centralt belägen innerstadsmatbutik. Jag köpte mig något att dricka och hoppades att Konsum låter bli att moderniser och bygga om.

På väg mot gasklockorna passerar jag en gräsmatta där tulpaner satts i tre långa och breda rader. De blommar i rosa och orange och är mycket vackra. Inte långt ifrån står några uråldriga träd med knotiga stammar och smäckra grenar. En sommaridyll.

Trottoaren på den smala vägen är snålt tilltagen och vägen kurvig och trafikerad. Så småningom kommer jag fram till en tegelvilla från förra sekelskiftet. Den ser ut som ett stationshus och har kanske hört till den järnväg som går in på gasverksområdet. Genom fönstren ser jag resterna av ett gammalt kök, lika gammat som huset. I ett annat rum står en skivspelare från 80-talet. Villan är i behov av reparation men ger ett solitt intryck. Jag hoppas att den, och den mer pampiga trevåningsbyggnaden en bit därifrån, får vara en del av det nya bostadsområde som skall byggas på Gasverksområdet.

Lite närmare Storängsbotten hittar jag ett märkligt fordon med en rejält tilltagen skopa längst fram. Däcken är gigantiska och färgen är solblekt orange. Den bestämmer jag mig för att fotografera.

Och så en biltur till Skåne förritin

I ärlighetens namn minns jag inte när resan ägde rum, men låt oss säga att det var år 2001. Det var med andra ord icke igår.

Vad jag däremot minns var att det var varmt och solen sken mest hela tiden, förutom i Köpenhamn där det ösregnade och jag fick p-bot (som eftersändes till Sverige). På Österlen var kullarna fulla av äppelblom och på Skånes slätter stod majsen gul. Det var mycket vackert och bilen var mycket bekväm. Jag hade dessutom upptäckt en rolig spak: i askkoppen i golvkonsollen mellan sätena satt den och pressade man den lite till höger, startade 5 kompressormatade horn som spelade en melodi som svagt påminde om Hemglass. Den var utmärkt till att skrämma cykelturister med på ensliga vägar i det Skånska landskapet.

Skåne är på många sätt utmärkt. De flesta bor bor i slott eller på herresäten. Att ha vallgrav är inte ovanligt. Jag tror att jag skulle passa i slott. Jag har inget emot lite drag och eldar gärna brasa och ansar rabatt. Händig är jag också, om något skulle behöva repareras. Och jag har inget emot mörka, boaserade interiörer.

Dessutom: marken är bördig och sommarnätterna behagligt mörka. Jag saknar Skåne och vill hemskt gärna återvända någon dag.

Fler bilder från den och liknande resor, finns längst ned på denna sida.

Brev och dagboksblad från en tid

Tänk, detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva om. Jag läste en artikel i SvD om Käbi Lareteis nya bok som består av hennes och brev och dagboksblad från den tid när hon var gift med Ingmar Bergman.

Jag har aldrig gillat Bergman, det har varit för mycket av självupptagen man över honom (och dessutom tycker jag så mycket om Hasse Ekmans fyrtiotal). Här fick jag dock en annan bild av honom, förmedlad av en dam som man inte kan ha annat än respekt för när man läser om deras tid tillsammans. Vad som främst intresserade mig när det gäller Bergman, är hans rädsla för beroende, att han skall ligga någon till last: Han ville aldrig vara i skuld, till inget pris, för då skulle hans frihet beskäras. Det är något jag kan känna igen hos mig själv, fast i ytterst blygsam omfattning och det är en egenskap jag inte alls tycker om.

Och skinnjackan, som han vägrar slänga och som Käbi ser som en oförmåga till förändring. Jag undrar vad det var som förde dem samman och de någonsin kände den där känslan av samhörighet som inte är så vanlig.

Nej, det kan inte ha varit något lätt äktenskap; två personer med mycket starka, men väsenskilda karaktärer.

Och bilden ovan: den lille Daniel med dubbel-8-kameran och mamma Käbi i hängmattan. Fin!

Bolex Paillard B8L

Det är lätt att bli besatt av vacker mekanik och här ett smärre mästerverk som dock inte går att jämföra med lyxkameran Bolex Paillard H8 Rex, men nog är den allt bra stilig. Det är en fjäderdriven gammal dubbel-8 från slutet av femtiotalet som är försedd med två utbytbara objektiv (H8:an hade tre).

Kamerahuset är i aluminium och klätt med läder. Reglage och dyligt är förkromade. Att den är fjäderdriven är bara ett plus, för då slipper man köpa batterier ideligen. En Schweizisk kvalitetsprodukt med andra ord.

Det nästan helt utdöda Dubbel-8-systemet verkar ha fått ett uppsving och dessa kameror är inte alls speciellt billiga, framförallt inte utomlands. Naturligtvis har jag inte kunnat hålla mina fingrar i styr, så nu sitter jag här med en stilig kamera komplett med kartong, garantibevis, manualer och diverse försäljningsbroschyrer. När jag skulle testa den, upptäckte jag att den var helt död, men efter att ha smort upp den, fungerar den nu precis som den skall.

Bolexmanual i metallicrosa och svart

Kameran är utrustad med två objektiv, ett vidvinkel och ett tele (6,5 och 38 mm). Det är inga lyxobjektiv, men de är i fint skick och fungerar som de skall, precis som den inbyggda ljusmätaren som mäter ljuset genom objektivet. Objektiven sitter i en revolverfattning och man behöver bara rotera denna, för att byta från det ena till det andra.

Idag skall jag testa att ta några kort scener, för innan jag blev klar med översynen igår, hade solen gått ner och det var mörkt.

Mer om Bolex Paillard, kan man läsa här.

Två äktenskap och två skilsmässor

Det är mörkt ute nu. Det är så tyst i mina rum. I matsalen doftar det av gardenia. I fönstret mellan balkongdörren och den öppna spisen har klockmalvan slagit ut. Den är orange och något av ett underverk. Jag lyssnar på Miles Davis sextett, Stella by starlight. Den är mycket vacker.

Hela eftermiddagen har jag läst Helena Henschens Hon älskade, boken om hennes farmor, Signe Thiel. Det är en bra bok, även om jag ibland kan tycka att den dialog som läggs i Signes och de övrigas mun, hör mer hemma i en roman, men så är också boken en roman, inte en biografi. Det måste jag förstå.

Det är en spännande bok. Ernest Thiel, Signes far, var en gång otroligt förmögen och byggde upp Thielska. Han dog utfattig. Två världskrig passerar och Signe engagerar sig för att hjälpa. Främst i det andra. Hon ingår två äktenskap och genomlider två skilsmässor och finner sedan lyckan i en gift man som hon periodvis lever samman med. Ménage à trois. Hon är ordförande i Fredrika Bremerförbundet och hon umgicks med Honorine Hermelin och Harriet Löwenhjelm.

Det var en lång resa. Från att ha varit välbeställd överklassflicka, till att engagera sig i Fredrika Bremerförbundet och hjälpa flyktingar från våra okuperade grannländer och Tyskland. Otäckt är det också, att veta att Signes andre man, gifte om sig med en tyska och gick med i Nationalsocialistiska tyska arbetarpartiet.

Hon älskade, är en bok som jag tycker att man bör läsa, inte minst för att det är en viktigt del av vår historia som skildras.

Jag slår ett slag för bilkörning

Såhär tokigt kan det bli när man skall till att fotografera sig själv.

Jag har varit i garaget och plockat fram bilen för säsongen. Det tog sin tid, för det var trångt och min plats var inte den bästa. Få garage är för övrigt dimesionerade för 5,5 meter långa amerikanska sportbilar.

Och så dammig den var! Jag tog min blå Volvooverall (!) och borstade bort det värsta. Men i kupén var allt sig likt, dit in hade ingen smuts trängt sig. Snabbt och bekvämt tog jag mig hem från Hornstull upp till Gärdet. Det är alltid lika trevligt var gång man korsar Birger Jarlsgatan, för då har man östermalmsmarken under sina bilringar. Och att stå först i trafikljusen i korsningen Lidingövägen/Valhallavägen och gasa oklimatsmart!

Solen sken och det var maj igen

På grund av gårdagens festligheter, har ansattheten präglat fredagen. Men vilket väder det var! Jag promenerade runt med filmkameran för att fånga våren nu när det är som vackrast. Jag undrar om någon vår har varit vackrare? Mångfalden av gulgröna nyanser har varit oändlig och himlen har varit så blekt blå att det liknar inget annat. Kanske är det bara så att jag aldrig noterat detta tidigare men att den senaste veckans fotograferande gjort mig uppmärksam på prakten. Nu skall det bli spännande att se hur filmbilderna av de mer okända östermalmsmiljöerna som jag fångat idag blir.

Det var en lugn och loj dag. Det var sparsamt med människor på gatorna och solen gassade. I kvarteren runt Villagatan var det helt öde, så när som på en tant som parkerat sig på en solstol. Nere vi Karlavägen syntes en och annan bil, men när jag närmade mig Sturegatan, hördes ett enormt oväsen. Det kom från någon sorts demonstrationståg. Synd på en så lugn dag.

Jag gick till Gustav Adolfsparken. Parken är lummig och kyrkan, i nygotik, är vacker. Runtomkring ligger hus man man vill bo. Strama hus från 30- och 50-tal. Många har etagevåningar med terass högst upp. Där hade jag gärna suttit, i solen i en bekväm liggstol.

Observatorielunden och Kentaur

Vårgrönskan börjar bre ut sig och högst uppe på berget, i bildens mitt, syns Sigrid Fridmans Kentaur. En mycket vacker staty.

På min arbetsplats har vi friskvårdstimme. Jag motionerar inte, jag fotograferar. Resultatet blir detsamma; jag går omkring på gatorna i södra vasastaden. Iband ger jag mig av norrut. hade jag haft en stegräknare, hade jag legat bra till i Wellnets tävling.

Jag har blivit tämligen förtjust, för att inte säga förälskad, i Fujis FP-100C. Mina första bilder med Fujis FP-100C-film var dessvärre av typen Silk. Den blev inte bra. Men denna, som är högglansig och har identisk känslighet blir prefekt, om man bara övrexponerar den ett steg. Se bara på bilden ovan. Den är som en målning. helt underbar och lite diffus. Och jag som sörjde den gamla Polaroid 669-filmen! Jag har 90 exponeringar liggandes i skafferiet som måste förbrukas snarast, i sommar, när solen är som hetast. Sedan är det för sent och den har torkat.

Diana Vreeland lägger sista handen

En populärkulturhistoriskt intressant bild.

Det är en ung Lauren Bacall som får hjälp av Diana Vreeland inför en modefotografering för Harper”s Bazaar. Kanske är den bild som skall tas den som hamnade på omslaget till Harpers Bazaar 1943 och som gjorde att Howard Hawks fick upp ögonen för henne, vilket så småningom resulterade i att hon fick rollen mot Bogart i To Have and Have Not (som i sin tur gav henne rollen i The big sleep, en av de bästa noir-klassikerna).

Diana Vreeland var överklasskvinnan som blev yrkeskvinna och till sist, 1963, chefredaktör för amerikanska Vouge, en position som hon hade fram till 1971, då hon fick sparken. Henne har det väl skrivits spaltkilomter om och hon skrev även sina memoarer, som jag hört skall vara mycket underhållande. Bl.a. berättar hon om de rika män som håller sig med mycket dyrbara älskarinnor, bara för att ingen skall upptäcka att de även försett sig med unga älskare.

Om nu det kan vara sant.

Bland cisterner och lyftkranar

Jag har pecis kommit tillbaka från en promenad i hamnkvarteren. Det är alls inte dumt att promenera där när solen börjar sjunka och människorna lyser med sin frånvaro. Annars råder där febril aktivitet. Nya spår dras och gamla byggnader försvinner, ty här skall snart en ny trafikplats anläggas i skuggan av norra länken, men än står några gamla trähus från 10-talet kvar. Närmare vattnet fann jag en lyftkran. Maskinisten hade gått för dagen så jag kunde utan att känna mig besvärad, plocka fram kameran.

Åh, Dardel, Ekman och Zellman!

I samband med Nils Dardels retrospektiva utställning på Liljevalchs, gav Bonniers ut en påkostad volym med hans bästa bilder i utmärkt tryck. Det är bilder man känner igen: Visit hos exentrisk dam, Ett hjärta i brand och Den diskrete gossen. Här har jag dock tagit mig friheten att återge tre utomordentliga artister som jag tycker mycket om och som var verkligt framstående: Nils Dardel (självporträtt), Gösta Ekman (jag tänker hädanefter sluta upp med att använda d.ä. efter som det är helt onödigt) samt Tollie Zellman (akrisen och mansslukerskan).

Zellman är nog rätt så bortglömd idag. Henens paradroll var Mollusken och den tror jag att hon gjorde redan på 20-talet. Under 30-40-talen spelade hon mestadels lite äldre damer med vass replik. Det finns faktiskt en smärre dokumentär youtube. Den är inte så bra, men bättre än inget. Vill man veta mer om henne, får man läsa memoarer och biografier över hennes generationskollegor. Så illa ställt är det.

Gösta Ekman var nog en av de få människor vars liv var lite grann som på film. Något annat tror jag inte han kunnat tänka sig. Även om han lär ha varit en stor aktör, tror jag att hans som person och personlighet var än större, vilket jag tycker är än dyrbarare. Jag tror att man kan få en viss aning om hans utstrålning genom att lyssna på En herre i frack. För er son inte har hört den, lyssna på den bums. För övrigt tycker jag att det är en air av Stephen Tennant över Gösta Ekman.

Stenhammar en tjusig kompositör

Nej, det här är inte en ung Steve McQueen, det är Wilhelm Stenhammar, dirigenten och tonsättaren. Lägg märke till den fina västen och det som hör därtill. Moderiktigt är bara förnamnet. Stenhammar var dessutom begåvad med ett fagert yttre, kanske är han den tjusigaste av alla klassiska kompositörer.

Stenhammar var chefsdirigent för Göteborgs symfoniorkester och komponerade bland annat den tämligen kända Symfoni op 34 för orkester (symfoni nr 2). Han tonsatte också Verner von Heidenstams Sverige.

Min favorit med Stenhammar är Sentimental romans för violin och orkester i A dur, Op. 28 No. 1. Jag har den i en utgåva på Caprice med Arve Tellefsen på violin och Stig Westerberg som dirigent för Sveriges radios symfoniorkester. Den är mycket vacker, ljuflig skulle Malla Silfverstolpe ha sagt om hon fått uppleva den.

Det är något svenskt och vemodigt över Stenhammar och det gillar jag. En känsla som återfinns i Dannys dream av och med Lars Gullin samt i Stan Getz inspelning av Ack Värmeland du sköna. Kanske var han en naturromantiker.

Stenhammars Slott har inget med Wilhelm Stenhammar att göra. Slottet ägdes dock under en period av Lotten von Kraemers far Robert von Kraemer, landshövdig i Uppsala och vän till nämnda Silfverstolpe. .

There goes the boy I love with Mary

Dramatik! Mary har sagt honom att hans väninna inte längre älskar honom, så nu traskar han omkring med en betydligt mer förslagen blondin. Och alla dessa känslor och ett par verser på bara 2 minuter!

She told him a lie, that I didn”t care,
swore that it was true, that I never cared,
he just walked away, never called again,
so she had her way, and I cried since then

Jag lyssnar på The Shangri Las and the girl group garage sound (http://open.spotify.com/album/2msSx9fkpIBtgddk44cJ0Y) som innehåller lite mindre uttjatade girlgroups från 60-talet. Och där fanns Donna Lynn med sin high school-dramatik. Och pop-epos i denna stil: uptempo och sorgliga – precis som Ronettes Be my baby – kan jag inte motstå. Jag tänker mig situationer ungefär som Dancing with tears in my eyes (Ultravox). Bitterljuvt och härligt (och då har jag inte nämnt Foolin myself med Billie Holiday, som dock hör till jazzgenren).

Donna Lynn verkar dock inte ha varit så garage. Hon låg på storbolaget Capitol och på bilden poserar hon verkligt precis som gubbarna på kontoret önskade. Dessutom verkar hon ha varit Playmate of the month i december 1959. Och hon fick tvätta bilen själv!

När jag fann en historisk handduk

Jag fikade på Citykyrkans kondis i söndags. När jag skulle ta för mig av matbrödet, passade jag på att ta mig en titt på den ovanligt präktiga handduk som låg över. Ni läste rätt, om ni redan tittat på bilden; det var en handduk från Hushållsskolan Margaretas tid (som huserade i lokalerna till ungefär 1970). Vilket historiskt fynd att fotografera! Jag hade gärna snattat om min moral varit mer tvivelaktig (och om jag inte älskar ärliga människor, läs mer i stycke tre).

På Hötorget gjorde jag fynd. En betraktningsapparat att använda vid redigering av smalfilm, samt en utmärkt bok, en katalog från Moderna museets utställning om Svenska baletten i Paris (visades 1969 på Pontus Hulténs tid). Jag är förskräckligt nöjd.

När jag tittade i min telefon efter bilden på handduken, fann jag också bilder från i fredags. Eftersom jag var på vift med bag-without-box, var det välkommet att friska upp minnet. Jag kan också meddela att världen är full av ärliga människor. Jag råkade nämligen tappa min plånbok, struntade i att spärra kortet (för att slippa skaffa nytt om det skulle komma tillrätta). Mycket riktigt, hade inte någon hittat plånboken, på gatan utanför en bar. Så lämpligt. Och naturligtvis var allt kvar.

Ladugårdsstilleben

Ännu en interiör. Här ett stilleben från en vrå i lidret i ladugården. Dammig och en smula oordnat är det allt. Men vackert. I lidret hämtade man kraftfoder till korna, fyllde en vagn och sköt den sedan ut på foderbordet. I lidret fanns också en del av freglagen för utgödslingen. Det var en gammeldags miljö.

Och nu blommar magnolian

Igår fann jag Charles W. Cushman Photograph Collection. Mannen i fråga var amatörfotograf och tog ohyggligt många bilder under åren 1938-1969. Samtliga var kodachromedior. Bilden här intill, med den blommande magnolian, är från år 1945. Här en länk till resten av bilderna.

Om jag hade en trädgård, skulle jag nog plantera en Magnolia. Jag skulle också plantera syrener, jersmin, väldoftande rosor och löjtnantshjärtan. Förhoppningsvis skulle det växa liljekonvaljer någonstans i skuggan, kanske i närheten av körsbärsträdet.

Min trädgårde skulle vara frodig och inte alls asketisk. Inte inspirerad av caffe latte som det stod i ett prospekt till en nybildad bostadsrättsförening. Maken till dumhet får man leta efter. Något sådant skulle aldrig Camilla Thulin hitta på. Då och då dyker hon upp i pressen och predikar otidsenligheter. En gång rörde det sig om långkok och husmanskost, denna gång pläderar hon vädring och fnyser åt walt-in-closets. Jag gillar verkligen henne. Jag förmodar att hon ställer sig ytterst skeptisk mot kök i open plan.

Jag slår ett slag för fotografering

Jag lyssnar på Bessie Smith, volym två av fem i en serie. Nobody knows you when you”re down and out är sjukt bra (lyssna här). Bessie Smith är överlag sjukt bra.

På bilden ovan ses ett ladugårdsinteriör. Genom otvättade rutor, letar sig den starka vårsolen in i den numera övergivna, och till förråd apterade ladugården. Jag är, som ni säkert förstått, svag för det slitna och det övergivna. Jag är faktiskt rätt nöjd med den bilden.

Och att fotografera. Det är något jag tycker om, även om jag inte är virtuos, utan snarare novis. Men det hindrar inte att det är rolig sysselsättning, och en källa till motion när man beger sig ut på Promenad med kamera.

Jag minns när jag började fotografera som barn. Jag hade mitt eget lilla mörkrum i garderoben i köket. Framkallningsvätskorna som skvalpade i skålarna, har lämnat spår som fortfarande finns kvar. Jag kopierade bilder, efter att ha belyst negativ och fotopapper under kökslampan. Det var mörkt därinne, men jag hade målat en ficklampa med rött för att få en belysning som inte skulle skada fotoemulsionen. Det var primitivt, men så var jag knappast mer än 13-14 år och gillade att experimentera. Fotograferade gjorde jag med pappas gamla lådkamera från sent 40-tal.

Att det skulle sluta så

Det är få produktioner, som har ett så karaktäristiskt och fängslande ljud som Phil Spectors från mitten av 60-talet. Har man hört Be my baby (se klippet och Ronnies glädje), Walking in the rain, He hit me (and it felt like a kiss), How does it feel? eller någon annan av hans wall of sound-produktioner är det svårt att glömma dem. Jag älskade Be my baby när jag växte upp och gör det fortfarande. Den djupa basen, den ettriga diskanten, handklappen och Veronica Bennets röst.

Men Phil Spector var knappast branschens mest sympatiska man. Och nu! Mördat en c-skådis! Förskräckligt, onekligen rätt rafflande. Dessutom påminner den åldrade Phil om min förskräcklige granne, herr M, som plockar hem exotiska fruar med jämna mellanrum (dvs en ny, så snart den gamla rymt efter ungefär 3 år). Det händer att de får en egen nyckel till lägenheten.

Och Phil Spector: det bästa han gjort är nog trots allt julskivan, A christmas gift for you, med låten Christmas (baby please come home). Jag vet att årstiden är fel, men lyssna!

Läs mer om Phil, hans musik och mordet på SvD.

I Tyskland och uttrycket lite frisk

Min tyska är inte den allra bästa, jag sätter ofta ett ge framför svenska verb och nöjer mig därmed. För ganska precis tre år sedan besökte jag Berlin. Där, på Konstindustrimuseet fann jag affischen ovan (gällande en utställning). Lustigt nog är den på tyska, vilket gör mig synnerligen förvirrad.

Och så är jag tillbaka igen, efter landsortslivet (SJ, liggvagn, något av en besvikelse, jag fick sova). Igår var det otroligt varmt, solen bara gassade och snön förvandlades till smältvatten så att både vägar och gårdsplan blev nästintill omöjliga att beträda. Jag pallrade mig dock stoiskt iväg till en grannfru (ledbruten efter två dagar i en verkstad med tjuriga bromsar), som hade kaffebordet färdigdukat. Hon hade tänkt bjuda in Post-Nisse (eller vad nu hans efterträdare kan heta) på en tår, men det var ingen utdelning igår, för det var annandag påsk. Och det var tur för mej, och för henne, att jag kom, när hon ändå hade dukat.

Att det är fint när det är vår i norr. Jag hade glömt känslan av solens heta värme och snöns smygande kyla som blandaas soliga vårdagar. det ger en speciell sorts luft som är mycket behaglig. Och varmt var det naturligtvis; det gick att gå i skjorta utan att frysa och satt man på farstukvisten, blev man rentutav stekt.

På tåget hem läste jag Lidmans Din tjänare hör. Bra, men det är lite svårt att hänga med i dialogen. Den är lika osammanhängande som gamla människor som byter tråd hela tiden och utgår från att man vet sådant som man inte känner till. Men den har fint språk och är alls inte dum. och lite frisk! Det uttrycket hade jag glömt, men det var ju så man sa om sjuklingar.