Falsksången som vägrar att tystna

När jag var liten var jag en gång på Skansen, på Allsång. Det var tidigt 80-tal och man sjöng Sjung med, sjung med, per television, så blir vi enad nation. Något Stockholm i vårt hjärta var det rakt inte tal om. Jag tog mig fram till Baehrendtz rabatt (döpt efter en f.d. Skansenchef) som, om minnet är med mig, kantade Sollidens scenkant och stack där upp huvudet för att se bättre.

Och jag minns Allsångshäftena; ett med gul botten och ett med blå. Båda hade omslag med en glad Bosse Larsson med mikrofon i handen, eller var det kanske en krans i håret? Vi brukade använda häftena när jag var liten i samband med surströmmingshipporna (surhipporna). Min mosters späda stämma drunknade nästan i hennes mans bullriga; när de kom åkandes i bilen, stack endast hennes solhatt upp bredvid maken där hon satt i passagerarsätet. Och ändå tror jag att det var hon som bestämde. Han var som sagt bullrig.

Jag har ingen längtan till allsången. För ett par år sedan hörde jag ett par takter från TV:n. Babsan sjöng. Falskt. Det lät inte bra alls.

Om det verkligen var bättre förr, kan jag inte uttala mig om.

Arkitekturens ständiga dilemma

Efter att ha läst detta inlägg med tillhörande artikel (hos Jenny Maria) blev jag väldigt fundersam. Särskilt fångades jag av den erfarne arkitekts uttalande, som, när han hörde att barnen gärna ville ha en byggnade i sekelskiftesstil, svarade nej nej, så kan man inte bygga. Jag, som alltid uppskattat 1800-talets eklektiska nystilar såsom nyrenässans, nybarock och nygotik, har i lika hög utsträckning fördömt projekt i stil med S:t Eriksområdet i Stockholm vars främsta inspirationskälla är 20-klassicismen (som i sin tur hämtade inspiration från de klassiska grekisk-romerska idealen). Vid närmare eftertanke saknas helt logik när man ser till mina preferenser.

S:t Eriksområdet fördömde jag då jag fann dess proportioner felaktiga; den låga våningshöjden harmonierade inte med val av fönster och fönsterdörrar. Likaså fann jag det osmakligt att bygga i gammal stil (det är de moderniskiska idealen som spökar). Snarare hade jag föredragit högre och mer uppglasade fasader, vilket av tradition och hävd är detsamma som att bygga modernt.

Och vad var det man gjorde på 1880-talet? Man byggde hus i ett flertal olika byggnadsstilar som var en uppdatering av redan befintliga. Man kan anta, att även här blev det si och så med proportionerna.

Ni förstår kanske varför jag blev så fundersam.

Och så några ord om renovering. Jag tycker mycket om gamla orårda 1800-talsmiljöer. Jag tycker mycket om hårt renoverade 1800-talsmiljör, om dessa gjorts någongång under 30-50-tal. Hur kommer det sig? Kanske är det som så att när man byggde om förr, gjorde man ofta det på ett mer hantverksbetonat sätt. Listerna var av massivt trä, köken måttanpassades, fönstrens marmorbänkar passades in i fönstersmygen, knappt utan att använda några skrangliga konsoller alls. Så gör man inte längre.

Ännu på 60-talet var de påkostade miljöerna utformade och utförda med största omsorg, se bara på alla exklusiva villor från den tiden.

Kanske är detta förklaringen till varför jag har så svårt för dagens retroarkitektur och okänsliga ombyggnader där snickeri och material blir lidande. Skall jag vara ärlig, så vet jag att man detta argument inte riktigt håller. På 1800-talet klagade man på de alltför standardiserade och billiga stucktacklisterna i gips och längre fram i tiden, på 40-50-talen, gnälldes det över att man byggde alltför rationellt och att det hantverksmässiga fick stryka på foten (åtminstone i viss mån, jämfört med idag när nästan allt görs på fabrik).

Kanske är det så enkelt att tidens gång och en behaglig patina gör underverk.

Och så till bilden ovan. Inför Tekniska högskolans studentkårs ombyggnad, infördes ovanstående skiss i blandaren. Observera att det är den strama funkisbyggnaden som är den ursprungliga huskroppen, och att det är tillbyggnaden som står till höger. Så kan man inte göra, utropar vän av ordning, inklusive jag själv. Jag är inte så säker på det. Vilken lämplig illustration till dessa funderingar!

Bill Evans i det karga Finland

Ibland får man tips från sina läsare (tack!). Här är ett: 1970 spelade Bill Evans och hans trio Nardis i Ilkka Kuusistos hem utanför Helsingfors. Det är ett mycket vackert filmklipp inspelat i Kuusistos vardagsrum vars stora panoramafönster vetter ut mot den karga och blåsiga finska naturen. I en inledande intervju, ger Bill sin syn på de nya strömningarna inom jazzen.

Se också Monica Zetterlund och Bill Evans som jag hittade i ett gammalt Rävjägarinlägg.

Byggarbetsplats med Wrattenfilter

I skarven mellan Värta- och Frihamnen finns en byggarbetsplats. Jag tog en bild med ett Wratten 85 A-filter framför linsen. Färgerna blev märkvärdigt normala. Märkligt, att Polaroidfilmen verkar vara balanserad för konstjus trots att den är en dagsljusfilm.

Id tell myself what good you do

Undrar om någon minns den gamla Talk Talk-klassikern Itճ my life? Väldigt vacker är den med all den dramatiska 80-talsromantik som är så bedårande.

Jag är hemma igen, efter ett par dagars landsortsvistelse. Det är en ståtlig syn, fabriken vid dammens vattenspegel. När skymningen sänkt sig var endast himlen ljus, svagt orangefärgad. En ventilationsanordning avtecknade sig i motljuset. Men snart var dagen där igen och kvällarna blev sena, eller låt oss kanske hellre säga tidiga för dagsljuset var bländande starkt vid femsnåret.

Jag promenerade runt en timme i Norrköping i torsdags. Det gamla fabriksområdet, som nästan helt ligger omgivet av vatten, är en sevärdhet. Här fanns en gång en blomstrande textilindustri som idag bl.a. ersatts av universitetslokaler och en konserthall. Jag rekommenderar ett besök.

Kung Liljekonvalje av dungen

Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.

Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt

Jag är inte särdeles bra på poesi, men detta stycke gillar jag. Det är Fröding och mycket vackert. Och mycket sorgligt.

Och så har vi Karlfeldt och hans Mörkögda augustinatt.

På hösläden lägret jag reder
av jungfru Marie halm.
Där vill jag hos dig sjunka neder
i hässjornas ångande kvalm –
en jordson, stark och härdig
fast ljuvligt berusad och matt,
din rika kärlek värdig,
mörkögda augustinatt.

Det är försommaren och den mogna och mörknande augustimånaden som fångar mig så.

Och så var det midsommar igen

Midsommar och jag reser bort, närmare bestämt till en liten ,lätt bortglömd, bruksort strax norr om Finspång i Östergötland. Det gamla brukets lite nyare del, är en grann och ståtlig och mycket stram byggnad. Sämre utsikt kan man ha från vardagsrumsfönstret.

Och så ett musiktips. Inget glädjepiller precis, men en fantastisk inspelning: Downhearted blues med Mildred Bailey, hämtad från en av de otaliga V-discs som amerikanska armén lät pressa upp under och strax efter kriget.

Och: det är fler som polaroidfotograferar. Framförallt i USA. Här och här är två exempel på unga fotografer.

Och så den ryska baletten i Paris

Dansmuseet vid Gustav Adolfs torg, finns nu en utställning om Ryska baletten i Paris. Dit bör man verkligen gå.

Nere i källaren visas ett mängder av kostymer som härrör från Ryska balettens uppsättningar under dess 20-åriga existens. Och vilka plagg och vilka färger! De orientaliska plaggen förändrade totalt modet i Paris och Europa. Alla damer, skrev Osbert Sitwell, ville drapera sig på en divan i en orientalisk budoir. Denna exotism, den är helt intagande! Även om jag inte drömmer om en budoir, vore ett herrum i orientalisk stil något mycket eftersträvansvärt.

Föreställningar som Schéhérazade och Eldfågeln blev snabbt legendariska och inte minst samarbetet med Stravinsky, bidrog till att baletten blev världsberömd. Léon Baksts kostymer stod som mall i många modehus under ett flertal år. Haremsbuxor och turbaner ingick i var dams garderob.

Och så har vi färgerna. Det är färg överallt, mycket färg och stark färg. Och guld som sagt. På de gamla svartvita bilderna är det svårt att ana sig till all denna prakt.

Vad det gäller kläder och inredning var det faktiskt roligare förr. Men det finns å andra sidan inget som hindrar att man själv anammar denna helt förträffliga estetik! Det är det fiffiga med nutiden; man kan välja och vraka bland allt vackert som funnits och finns.

The Ideal Man på Gemeentemuseum

Och idag beger vi oss rakt ner i modeträsket.

Jag gillar Maarten Spruijt. Se bara vad han gjort för Gemeentemuseum: utställningen The Ideal Man. Jag tycker om att han använder gamla tavlor med rejäla guldramar. För att inte tala om den första bilden, med ett gammalt album i jätteformat. Snyggt! Överhuvudtaget är det något väldigt tilltalande med hela uppbyggnaden, både i val av rekvisita och plaggens exponering. Både förritin och modernt.

Självporträtt i befintlig belysning

Jag har exprimenterat med ljus. Jag har tagit ett självporträtt. Ljuset från lampan vid soffans högra sida, gav vackra skuggor och skapade kontrast. Tekannan till höger syns nästan inte alls, den var alldeles för mörk och något ljus föll knappt på den. Men skjortan, den blev helt magisk. Slutartiden var på ett par sekunder och filmen 80 ASA.

Kulturkonsumtion under regnig helg

Regn, regn och regn.

I SvD fann jag en intressant intervju med Inger Possenius Bichara med anledning av den bok om hennes liv i Egypten som hon precis gett ut. Från en liten enrummare på Gärdet till priviligerad fru i Epypten och så tillbaka igen till Sverige med högst ordinära inkomster. Jag gillar hennes inställning till livet.

Igår såg jag The Reader, Högläsaren. Jag blev helt tagen. Det var en väldigt bra film och efterom jag inte läst boken, antar jag att även den är fantastisk. Scenerna i rättsalen var starka. De var så snabba att dömma, trots att merparten av Tysklands befolkning på något sätt var medskyldiga. Om man nu kan prata om skuld på det sättet. Ämnet är svårt och jag undrar om spåren någonsin kommer att tvättas bort.

Och hur vacker var inte scenen när den unge mannen står i det kalla kvällsljuset och den i varmt ljus badande spårvagnen anländer till hållplatsen.

Kate Winslet var oväntat snygg. Där ser man vad vackra kläder och avsaknad av smink kan göra. För att inte tala om hur väl hon gjorde rollen. Precis som Ralph Fiennes som, hos mig, åtnjöt både sympati och förakt.

Egentligen hade jag tänkt se Drottningen och jag på Zita, men den var slutsåld. Där hade man tur.

Jag läser Byggmästaren. Två årgångar, 1952 och 1953. Vilka påkostade byggen som blev till under dessa år. Jag läser om Hotell Malmen som verkar ha varit något mycket fint en gång. Kanske är det i den gamla festvåningen, Malmsalen, som man spelar Laserdome nu, kanske finns den kvar.

Inredningsarkitekt Acking skriver, angående rummens inredande, om hur han anser det viktigt med en växling mellan skuggor, halvskuggor och ljus och därmed en rogivande och vänlig karaktär, bruten av en mer verksamhetsbetonad klarhet vid arbetsplats och läslampor.

En artikel om restaurering av gamla hus. En sak kan man vara säker på: om 20 år restaurerar man på ett annat sätt än man gör idag och säkerligen kommer man att beklaga hur hårt man gick fram med senare tiders tillägg.

Och alla välplanerade radhus med öppen spis! Ett hem utan öppen spis, eller annan eldstad, är inte ett hem kan jag tycka. Hemmets hjärta och värmekälla får inte saknas.

Jag lyssnar på ett par album med Zavier Cugat, inspelningar med hans Waldorf Astoria orchestra. 40-tal. Precis som Shostakowitch 6:e symfoni med Reiner och Pittsburgs symfoniorkester.

Och regnet trummar mot rutan.

På bilpolaroidsafari ute på Lidingön

Inte var det något vidare väder igår. Jag hade bakluckan full med skräp som skulle slängas på tippen i Stockby, och körde sedan utåt Elfvik till. Inte långt från Långängens friluftsområde, fann jag en smal väg, jag skulle nog snarare kalla den stig. Eftersom det var många år sedan jag var där, antog jag att vägen växt igen, så jag begav mig ut på åkern. Det duggregnade och på det hela taget var allt väldigt vackert. Efter en stund upptäckte jag, att stigen verkligen var en stig och att vägen låg strax intill. fatalt! På väg därifrån, med fast mark under hjulen, tog jag en bild.

Harriets Löwenhjelms fantasivärld

Vi skapar alla våra egna världar.

Tillsammans med brodern Crispin, skapade Harriet Löwenhjelm fantasivärlden Klondyke som bestod av ett hundratal karaktärer, varav 25 fanns representerade som dockor. På bilden ses i mitten Bolla Horn, till höger hennes man Massa Horn och till vänster Riddar Sven Ågren. Fru Horns rykte var inte det allra bästa; tyvärr underhöll hon en tvivelaktig förbindelse med Sven Ågren.

I Klondyke, döpt efter den amerikanska guldstaden, fanns även en tidning: Midnattssolens land. När Harriets Dikter utgavs efter hennes död, kom nästan 1/3 av materialet från Midnattssolens land. Bilden är hämtad från Elsa Björkman-Goldschmidts utmärkta biografi om Harriet Löwenhjelm.

Ill only miss him when I think of him

Jag lyssnar på Poor Butterfly, ett stycke som har sitt ursprung i Puccinis Madame Butterfly och som görs utmärkt av Sonny Rollins. Men när jag lyssnar på musiken, hör jag bara I”ll only miss him when I think of him, en gammal romantisk sång av Jimmy Van Heusen och Sammy Cahn. Jag har den på skiva, med Nannie Porres.

And there will be moments, yes
When it disappears,
I”ll bet I”ll forget him completely
In about a hundred years

Peggy Lee har också gjort den. Och Mimi Hines.

En klubbspelning på Kägelbanan

I lördags var jag på konsert. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte har något större minne av musiken. Jag hade nämligen tagit med mig filmkameran för att ta en rulle när Joel Gibb från Hidden Cameras spelade på Kägelbanan och var fullt upptagen med att komponera bilder och oroa mig för eventuell oskärpa. Jag är mycket nyfiken på resultatet, hur det blir när man pressar Kodachrome 3 steg för att filma med befintligt ljus. Kontrastrikt, förvrängda färger och lite suddigt. Allt var svart, förutom den av strålkastare belysta Joel Gibb. Det kan bli snyggt.

Tyvärr tog jag inte stillbilder, istället lånade jag en bild från Flickr.

Apropå film, så smög jag omkring trakterna runt gasklockan för att ta lite bilder på området innan det helt förändras och förvandlas till påkostat bostadsområde. Där är vackert med de i grönska inbäddade gasklockorna som sekunderas av de övriga byggnaderna. Tyvärr råder det fotoförbud, vilket jag upptäckte först när filmen praktiskt taget var förbrukad. Nå, jag skall inte sälja den till ryssarna eller någon annan stormakt.

Landsbygdens damer på vift förritin

En bra bild tycker jag. När den är tagen vet jag ej, men kanske var det någongång på 30-talet. Till höger står min mors faster, Rut. Jag tror att hon var född i slutet av 1800-talet eller alldeles i början på det nya seklet. Rut var rund och glad och mycket snabb på foten (märk: inte lätt). Även som mycket gammal, sprang hon runt i huset, lagade mat och städade och Bar in ved. Hennes man, Algot, var lite mer stillsam, men även han var humoristisk till sin läggning.

Åter till bilden. Visst är det fint med hucklena och de rätt enkla klänningarna? Det är något oskuldsfullt över dem alla. Och roligt verkar de ha. Damen näst längst till vänster har ett speciellt ansiktsuttryck som ger en antydan till lättsinna. Åtminstone såhär på bild.

Jag är bra nyfiken på var de befinner sig och vad som är anledningen till de begett sig ut på vägarna för jag tror inte att det är någon vardagsbild. Det var inte speciellt vanligt att ta kort på den tiden, åtminstone inte på landsbygden.

Caféliv: Nu skall tanten ha espresso

Precis så sa kunden när hon ramlade in på Mjölkbaren, vilket gjorde mig glad, och nu menar jag inte bara på grund av det faktum att damen ifråga var kaffesugen. Finns det något värre än kvinnor 50+ som kallar varandra och sig själva för tjejer? Nej. Därför var det extra roligt att höra en tant benämma sig själv tant.

Tanten var en något alkoholiserad, men mycket levnadsglad dam i 50-årsåldern. Förtidspensionerad efter en hemsk olycka för många år sedan. Hade jobbat på guldkrog. Och som hon pratade! Hon hade dessutom ett stort och rymligt hjärta och en vännina som knappast pratade alls. Väninnan, som hade både utseende och air av Maria Wine, hade en yngre och rätt stilig älskare som ofta kom på besök; han bodde i Skåne och hade nära till Köpenhamn och dess utbud.

När jag tänker på dem, kommer jag på mig själv med att sakna dem alla. De var alla tre vad jag skulle kalla för bra människor – empatiska, ärliga och intresserade, även om det säkert fanns mycket i deras bagage som moralernas väktare, och även jag själv, skulle ogilla. Men så är det ju ofta. Avsakanden av perfekta människor.

Det är dags att anlägga en pergola

En pergola, det är något att ha i åtanke när det är dags att anlägga trädgård eller på annat sätt åstadkomma en skyddad uteplats. Egentligen är det inte mycket till byggnad, men effekten är inte att ta miste på: frisk luft, växter och skydd mot vinden. Varför inte plantera några vinrankor? Även om de inte ger någon större skörd, är de dekorativa och relativt snabbt växande.

Överst till höger syns en stilig variant belägen vid stranden vid Klampenborg strax norr om Köpenhamn. I mitten i den nedre raden är det Marabouparkens pergola som agerar fond i chokladfabrikens parkanläggning. De övriga bilderna visar privata anläggningar. Jag gillar verkligen pergolan och hoppas att den kommer åter samt att det blir ett slut på alla eländiga uteplatser med väderbitna plastmöbler och petunior i plasturnor.

Men vem är John David California?

Jag läste en artikel i SvD om en sorts uppföljare till Räddaren i nöden. Den unge man som sägs ha skrivit boken, (Göteborgssonen?) John David California, har av en slump tagit sig detta namn och det har inget att göra med att Salinger initialer är just J D. Samme man, som vägrar uppge sitt dopman, menar också att han inte alls skrivit boken för att det är ett lätt sätt att få uppmärksamhet och att det är en slump att hans bok, är lika lång som Salingers. Minsann!

Jag googlar och hittar följande artikel på telegraph.co.uk. Med bild och allt! Men vem är han? Rimligtvis borde någon vara bekant med honom.

Jag läste Räddaren i nöden i början av 90-talet i samma veva som jag låg på sjukhus för transplantation av hornhinna (bara ena ögat, det andra läste jag med). I lurarna hade jag Ultravox och Mockba music. Jag gillade boken och bör nog läsa den igen, för att se om jag fortfarande tycker att den är bra. Jag har för mig att det var en annorlunda roman med fin tidskänsla. Precis som The price of salt (Carol).

Golden gate i verkligt tät dimma

Sällan har man väl sett en tätare dimma. Bilden är mycket gammal och jag hittade den i det där Kodachromearkivet jag tipsat om tidigare.

Det var en rejäl överraskning som mötte mig igår. Jag hade fått de två testrullar som jag filmat med den Kodachromesmalfilm jag köpt och vars bäst före-datum var 1980 (29 år för gammal!). Det verkligt märkliga var att de såg ut ungefär som vilken Kodachrome som helst, filmen var praktiskt taget opåverkad av tidens tand och det är om något märkligt. Kvalitetsfilm får man verkligen säga. Jag har 14 rullar kvar och nu vågar jag nästan inte använda dem, när jag vet att det blir SÅ vackert.

Och så var sommarnatten här igen

Och sommaren är äntligen här. Obeveklig.

Vaknade ansatt, gjorde mig iordning och pinades på Saltsjöbanan för att till sist anlända konstnärsvillan vid Hotellviken. Svalkan vid Saltsjön var behaglig och maten utmärkt. Tiden gick fort och först vid vid elvatiden var jag åter i hemmet, efter en helt underbar dag.

Och naturligtvis blev jag uppspelt och sjöng Tangokavaljeren.

Jag tycker mycket om sommaren.

Sommaren. Att sitta under ett träd, i skuggan, och lyssna på My old flame. Melankoli och njutning.

Isobartema i Humlegårdens hetta

Jag hade tänkt mig fotografera Fredrika Bremer-statyn i Humlegården, men den stackars kvinnan var helt omsvärmad av halvnakna människor med rödlätt hy. Det fick istället bli Martin Holmgrens Isobartemna i Humlegårdens sydvästra hörn, precis vid Engelbrektsgatans mynning vid Jarlaplan. Vill man se hur statyn egentligen ser ut, klickar man här.

Smalfilm: En söndag på Hötorget

Get the Flash Player to see this player.

Jag tog fram digitalkameran och filmade av filmduken. Det blev inget vidare och den lilla skärpa som fanns kvar, försvann när jag konverterade filmen till flv på youtube för att kunna lägga upp den här. Och dessutom flimrar det!

Men här har vi den iallfall, den mycket korta kortfilmen En dag på Hötorget. Jag och min vän Björn har under många år haft en vana att gå dit och fylla på förråden av praktiska handböcker, romaner, skivor och Vecko-Journalen. Det måste man göra ibland (inget Hötorget, ingen Rävjägare).

Det var en dag i mars och det var kallt. Tanterna hade päls, glasplåtar hölls upp i ljuset med Hötorgsskraporna i bakgrunden och de gamla besticken glittrade i solskenet, åtminstone gör de det om man ser filmen på duk. Vad det lider kommer en ordentligt inscannad version där den vackra Tri-X-filmen kommer helt till sin rätt (svartvitt, inte gråvitt).

Press-stopp, men det var för sent

Jag har precis läst Evelyn Waughs Scoop som på svenskan fick titeln Press-stopp. Den mossige skribenten bakom spalten I naturens skattkammare, William Boot, förväxlas med den inte helt rumsrena författaren John Boot och får därför i uppdrag att åka till Ishmaelien för att rapportera om det inbördeskrig som sägs vara i faggorna. En präktig fadäs, som i slutändan visar sig vara mycket lyckosam, vilket får en att undra om även Expressen en dag generöst skall belönas efter den olyckliga intervjun med Wanja Lundby-Wedin.

Enligt en artikel i Aftonbladet svarade [Lundy-Wedin] på journalistens frågor och sade att hon inte ville kommentera det inträffade. Detta kan ju tolkas som att damen i fråga inte svarade på journalistens frågor utan bara vägrade uttala sig och inte ens tänkte tanken att hon kunde tas för Lundby-Wedin. Ungefär så här går det till i Scoop, och det är Waughs erfarenheter som utrikeskorrespondent för Daily Mails räkning som ligger till grund för romanen.

Expressens misstag är visserligen fatalt, men frågan är om någon blir särdeles förvånad och om fadäsen inte faller i glömska redan eftr ett par dagar. Expressens läsare har minst lika kort minne som tidningens redaktörer, som ena dagen slår upp något skandalbetonat, för ett ett par dagar senare fördömma Aftonbladet, som skrivit något ännu värre i samma ämne.

Scoop är knappast Waughs bästa roman. Den är periodvis underhållande och lättläst, men långa partier är den rent ut sagt rätt trist. Den har dock sina poänger, och det skadar inte att läsa den.

Läs mer om Waughs roman här.

En verkligt väl tilltagen lugg

Nej, inte var man först med en verkligt väl tilltagen lugg. Veronica Lake hade en frisyr som orsakade stora problem när den kopierades av de amerikanska kvinnor som arbetade inom krigsindustrin (och slarvade med hårnätet).

Min egen frisyr kom till när jag begav mig till en lågprissalong på Östermalm och bad om en kort frisyr med förbehållet att luggen skulle sparas. Maskinen åkte fram och klippningen reulterade i 9 mm och en intakt lugg. Jag blev lätt skräckslagen och visste inte riktig vad jag skulle ta mig till. Det är två år sedan nu och jag har faktiskt aldrig haft en bättre frisyr. Lätt att variera och tar ingen tid alls att sköta. Behöver knappt tvättas.

80-talsluggarna är nog de mest lyckade, visuellt sett, vilket förmodligen har att göra med att jag är svag för nyromantiken. Det tidiga 80-talet utan generöst tilltagen lugg, kan man helt enkelt inte tänka sig.

November spawned a monster

Söndag kväll och det är regn i luften. Det doftar mycket gott. Syrenerna har slagit ut och färgprakten är betagande.

Såhär några dagar i efterskott, kan det var lämpligt att påminna om Morrisseys 50-årsdag. En video som jag inte sett tidigare, men som har sina poänger är November spawned a monster. Bra titel dessutom. Novembermonstren! De saknar inte charm.

Bredvid Morrissey står Sandie Shaw, en av 60-talets stora engelska popstjärnor. Det var Sandie Shaw som gjorde Heaven knows i”m missing him now. Morrissey gjorde sin egen variant tillsammans med Smiths med den mer dystopiska titeln Heaven Knows I”m Miserable Now.

Sandie Shaw hörde till de artister som försökte sig på att slå i både nord- och sydeuropa. Följdaktligen gjorde hon en tysk cover på Mary Hopkins Those were the days, An jenem tag. Jag tycker dock att den svenska versionen är så mycket bättre. Den fullkomligt dryper av vemod och jag tycker faktiskt att den är bättre än originalet. Lyssna på Ja det var då.

Det är lustigt, när man lyckas plantera om en utländsk låt i svensk miljö, översätta både texten och stämningen och resultatet överträffar den ursprungliga version. En sådan inspelning är Jon Andreas visa och den har jag bestämt nämnt tidigare.

Snygg praktfasad på Valhallavägen

Jag är som bekant svag för nyrenässansen, även om det strama 30-talet ligger mig mycket varmt om hjärtat. Här fastigheten Valhallavägen 96-94 som är uppförd i slutet av 1880-talet och relativt nyligen renoverad. Jag kommer ihåg när reparationsarbetet var avslutat och fasaden doftade av linolja, ljumma sommarkvällar när trafiken var nästintill obefintlig. Kombinationen av puts och rena tegelytor är helt tilltalande.

Värt att fundera över är hur stor del av byggnadskostnaden som den rikliga garnityren stod för. Framförallt om man har i åtanke hur förhatlig denna tids arkitektur framstod redan 20 år senare. Många är de fasader från denna tid som förenklats med start redan på 10-talet.

Och nu några ord om begränsningar

Inget kan vara så förlamande, som att ha helt fria händer. Ser man bara skymten till någon form av begränsning, kan man känna sig lugn och klamra sig fast därvid. Begränsningar kan tjäna som hållpunkter i en annars helt oöverskådlig miljö. Man vet vad man har att rätta sig efter, kan förbanna det, men det kanockså bli en sporre, att ta sig runt de murar som reser sig. Begränsningar för således två goda ting med sig.

Att mestadels köpa sina böcker på Myrorna kan ha sina sidor, men å andra sidan hittar man volymer som man aldrig hade kommit på tanken att söka efter, om utbudet varit obegränsat.

Fotograferar man bed bristfällig utrustning, är det vissa motiv som inte kan komma ifråga. Då dessa inte kan tas, kan man lugnt övergå till de som verkligen låter sig fångas på bild. Alternativet kan vara att man strungar i att det inte går – och lyckas.

Valfrihet är inte längre lika attraktivt som det en gång framstod, när begreppet myntades. Och det kan jag förstå, för med ett obegränsat utbud, är det svårt att ta till sig någonting alls.

Bilden ovan är en villainteriör på Lidingö. En fiffig väggliknande historia, avskiljer matsalen från vardagsrummet. Se hela mäklarens prospekt här, det är en imponerande byggnad. Bara trapphuset gör en alldeles matt.