När det drog ihop sig till kyrkhelg

Norrfjärdens kyrkstad

Sörlänningar brukar vanligtvis vara helt oförstående när man pratar om kyrkstugan. En kyrkstuga är ett rum i ett litet eller lite större hus där man ofta delar farstu med de övriga stugorna i huset. Naturligtvis finns det också hus som består av ett enda rum, en kyrkstuga, och jag antar att det är mer logiskt att kalla detta lilla hus för just en kyrkstuga.

Min mormors gamla kyrkstuga är relativt modern, ty den är uppförd i början av förra seklet. Huset är i två våningar och där finns 8 rum, eller stugor. Mon mormor lät tapetsera om på 50-talet och bytte i den vevan ävven vaxduk. Så mycket mer har faktiskt inte hänt. Tyvärr har jag ingen bild på ståten.

Poängen med att ha en kyrkstuga var att på den norrländska landbygden var det långt till kyrkan och kommunikationerna dåliga. Att åka över dagen var oftast alltför omständligt och därför byggdes en hel liten stad upp runt kyrkan. Varje familj hade sitt lilla rum med öppen spis att ta in i när det var kyrkhelg. I anslutning till kyrkhelgen passade man också på att festa. Många var de barn som avlades och de äktenskap som grundlades under dessa helger. Faktiskt, och detta kan låta märkligt, var det accepterat att unga män sov över hus unga kvinnor utan att äktenskap hade ingåtts. Man får förmoda att graviditet ledde till vigsel och att detta förfarande var ett sätt att undvika inavel. Åtminstone var det vad jag läste i en text om kyrkstaden i Lövånger

Kanske är jag själv snart ägare till en trevlig liten kyrkstuga i Öjeby kyrkstad. Bilden ovan är tagen i Norrfjärden, dit en del stugor flyttades när den lilla församlingen fick egen kyrka.

80-tal: En gammal faster på besök

Det var ett brokigt galleri av människor som fyllde min barndom. Egensinniga och inte alltid så måna om att vara till lags. Ibland undrar jag om alla var riktigt riktiga. Kanske inte, men intressanta var de iallfall.

Med jämna mellanrum fick vi besök av faster Ingeborg och hennes man Knut, ett gammal par som gift sig först i femtioårsåldern utan att egentligen helt passa för varandra. På det hela taget var väl arrangemanget rätt praktiskt och sommartid vistades Knut mestadels i sommarstugan ute på Mörön där han kunde ägna sig åt det han tyckte allra bäst om: att fiska. Stugan i fråga var vår gamla bagarstuga, som faster Ingeborg köpt och apterat till fritidshus.

Faster Ingeborg var ett mycket speciellt fruntimmer. Hon var barsk och hade tidigare ägnat sig åt affärer i textilbranschen. Hon sålde nämligen tyg och sybehör, först tillsammans med sin syster, sedan på egenhand. Ständigt hade hon med sig tygbuntar, knappar och tråd. Affärer var hennes liv och minsta öre som hon kunde tjäna ihop, skänkte henne stor tillfredsställelse.

Hon spelade också piano, och det på ett mycket karakteristiskt vis. Hon hamrade taktfast, men inte speciellt melodiskt på tangenterna. Styrkan i anslaget, var det dock inget fel på. Jag var inte speciellt förtjust i hur hon behandlade instrumentet. Hon hade en speciell röst också; malande och klagande. Någon muntergök var hon inte. I ärlighetens namn kan jag inte påstå att hennes besök var speciellt efterlängtade. Tvärtom. Det var däremot våra besök i deras gamla omoderna lägenhet på Norrmalm.

Lägenheten var en tvårummare med sviktande golv under en sliten heltäckningsmatta. I vardagsrummet stod Knuts askkopp som var av den där modellen som hade en knapp i mitten som man kunde trycka på så att skivan roterade och askan föll ner. Den var en rolig leksak för ett barn som inte sett en askkopp tidigare. Så småningom skulle huset saneras och de fick flytta till en mindre charmig lägenhet.

Till det yttre var Ingeborg förvillande lik en gammal ungmö, som man möter henne i romanerna. Hon var smal och hennes figur saknade fyllighet och former. På överläppen spretade några hårstrån och frisyren var lättskött. Enkla klänningar och en kofta var vad hon oftast klädde sig i. Naturligtvis bar hon endast vigselringarna och kanske ett halsband, naturligtvis saknade hon make-up.

Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt

Och vem har åkt till Tyskland? Mycket riktigt, det är jag. Hemma igen tisdag kväll, förhoppningsvis med en och annan bild. Jag skall bo ett par dagar i Prenzlauer Berg. Här lite semesterbetonad musik, Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt:

Och här den svenska versionen.

Karriärkvinna i 80-talets New York

Titta på trailern ovan. Melanie Griffith, Sigourney Weaver och Harrison Ford i ett triangeldrama från 1988. Griffith spelar sekreteraren vars goda PR-idé stjäls av chefen Weaver som olyckligtvis bryter benet vilket ger Griffiht fri väg till både toppjobb och Harrison Fords säng. Jag minns att jag såg den när det begav sig, men har inte bevarat något minne av filmen. När jag ser trailern så inser jag att det nog vore tämligen underhållande att se den igen. Det fullkomligt sprakar av 80-tal om den.

Karl Gerhards Om jag inte minns fel

Karl Gerhards Om jag inte minns felHär bredvid syns Karl Gerhards första memoarvolym Om jag inte minns fel. Enligt baksidestexten är den en champagnecocktail som han serverar sina läsare. Omslagets målning är utförd av Isaac Grünewald. Den är inte dum. Jag har inte läst boken, men jag kan tänka mig att det är kvick, för det är Gerhard. En av bildtexterna lyder: Anna-Lena Hwasser levde i en värld som jag inte var obekant med – inbillningens.

En annan trevlig detalj är det utmärkta porträttet av Gösta Ekman (klicka, försumma det ej!). Jag ser fram emot att läsa boken.

Jag var ute i Farsta idag, tog mig till Möjligheternas hus där jag fann två fina rostfria skålar, volymen ovan, 5 galgar, en splicer för dubbel-8-film, Wägners Norrtullsligan i snygg utgåva (lite guld) samt en krukväxtbok. 45 kr kostade det kalaset.

Och så har jag besökt det nya Vurma, gamla Kjellssons. Riktigt trevligt får jag säga och så kan man köpa vin. Mitt på blanka eftermiddagen och på ett café!

Sur och purken en torsdagskväll

Och här sitter jag och är sur. Min projektor har gått slutat att fungera, jag har magknip och så det uppochner på jobbet.

För ett par år sedan började den lilla charmknutten Latin Lover på jobbet. Han blev inte populär och vi trodde att hans dagar var räknade, endast äldre damer var charmade. Vad händer? Vi får ny VD. Istället för att få sparken, blir han befordrad. Tänk vad ett sliskig leende och lite hårvax kan göra. När vi, hans kollegor sedan två år, unisont bestrider hans nya tjänst, får vi höra att vi bedriver en förtalskampanj. Och detta av en grävande journalist. Men, så kan det vara, och märk väl att detta är min version. Det finns säkerligen en annan, och ytterligare en.

Det finns dock ljuspunkter. Igår fyndade jag en jättefin 8mm-projekter (den som la av idag, kanske är det bara strömbrytaren). Idag sprang jag på ett par fina mörkbruna skor. Tunna, inga vinterskor (det var vinterskor jag var ute efter). Snygga, fin kvalité och endast 70 kr på Myrorna.

Och så har jag skaffat Twitter, välkommen på besök.

På soffbordet ligger Pontus Wikners Psykologiska självbekännelser. Den är alls inte dum.

Trygg-huset har också en baksida

Trygghusets baksida

Om man går den lilla gatan, jag skulle nästan vilja kalla den för gränd, som går vid Trygghusets baksida, lägger man med lite tur märke till en nybyggnad på husets gårdsfasad. Huset uppfördes ursprungligen av försäkringsbolaget Trygg och innehöll på den tiden stora och bekväma våningar med dubbla jungfrukammare. En farmor jag känner växte upp i översta etaget på 10-20-talen (hon fyller hundra om två år). De hade mycket gott om plats och en strålande utsikt över Humlegården och Engelbrektsplan.

När utbyggnaden åt Rimbogatan kom till vet jag inget om. Den ser relativt ny ut, den skulle kunna vara helt nygjord, eller kanske från 70-talet. Jag har inte noterat den tidigare.

Angående planerna för västra city

I dagens SvD kan man läsa om planerna för det västra cityområde som idag i princip helt består av järnvägsspår.

När man idag sätter sig på norrlandståget passerar man Klara strand och Vasastaden, innan man lämnar innerstaden. Stockholm vattens orangeröda komplex från susar förbi, tätt följda av Atlasområdets 20-talshus, innan det västra av Birkastan, i form av enkla jugendhus, avslutar innerstadsbebyggelsen.  I framtiden är det inte omöjligt att hela denna sträcka kommer att bebyggas och då kommer denna västra siluett att genomgå en dramatisk förändring, då helt nya hus kommer att kanta Klara strand.

Bra att man utnyttjar den mark som faktiskt finns tycker jag, men nog skär det lite i hjärtat om Vasastans tidiga 1900-talshus helt skall förbyggas. Som jag förstår det av det förslag som ligger, är det en förutsättning att bygga riktigt höga hus. Något annat sätt att få ekonomi på projektet verkar intefinnas, då överbyggnad av spårområden kostar stora pengar (inte minst för att isolera från störningar).

Jag har också svårt att vara helt fördömmande.  Det mesta i vår stad är faktiskt reultatet av en hårdhänt skövling av gamla malmgårdar senare bebyggelse. Det får man inte glömma. Inte minst husen på Kungsklippan och i kvarteret Marmorn är ett exempel på ett projekt som helt förändrat stadsbilden.

Tegelvillan i krokarna av Lidingöbron

Villa på Lidingön vid bron

Jag tycker om att promenera och titta på hus. Jag är inte speciellt kinkig, utan tycker att det mesta är intressant, åtminstone om det ser ut som arkitekten en gång ritat dem. Även motsatsen kan vara av intresse, d.v.s. när jugendvillan byggts om i 60-talets villastil.

Till Lidingö tar jag mig då och då. Sommartid med bil, andra årstider promenerar jag över bron.

Inte långt från Foresta ligger en villa, jag tror att den är byggd på 60-talet. Den är speciell. Taket är belagt med skiffer, fönstren i fernissad teak. Trädgården består till viss del av en otillgänglig sluttning dit solen inte når. Jag passerade en vacker kväll, kastade upp kameran och tog en bild i lätt motljus, och gick raskt vidare. Jag undrar vem som har ritat den, något seriehus är det inte, och det förnämliga läget indikerar en ägare med god ekonomisk ställning.

Och: bilden är korrekt exponerad. Det skall vara mörkt och motljus och en trolsk stämning över hus och trädgård.

Gaffatejp är utmärkt på många sätt

Modetips med tejpHär några enkla tips om nu man kan förvandla en tämligen ordinär vintageskjorta till ett något mindre ordinärt plagg.

I lördags hade Tvättbjörn födelsedagsfest och det bjöds på tårta. Det var på det hela taget mycket lyckat. Mycket lustigt var också det faktum att festens modelejon fått ett och ett halvt uppslag i Svensk damtidning, men att redaktionen, till hennes förargelse, glömt att retuschera bort föregående dags helkväll på Kåken. Jag tror att Svensk damtidning vet alltför lite om vilka premisser som gäller för det unga modesverige.

Tvättbjörn skulle naturligtvis ha haft en rejäl present, men då jag glömt mitt kort i en bar kvällen innan, och fann mig utan pengar när jag skulle betala den, fick han bara en smärre present, Tschicholds mycket vackra God och dålig typografi. Lustigt nog fick jag själv en present, vilket inte var så underligt då jag nyligen fyllt år, men bara firat i glesbygden. Det var en kaksprits. Paketet tejpat med gaffatejp och det var denna tejp som jag så finurligt använde för att sätta sprätt på min skjorta.

Axelklaffar och en rejäl tejpbit som förhindrade allt för mycket bar hud blev resultatet (praktiskt när man går på lokal, Morfar Ginko denna kväll). Rätt lustigt dessutom, om jag får säga det själv. Observera att bilden är beskuren, jag var så illa tvungen då merparten av en tunnbrödsrulle fanns lite längre upp.

Och så lyssnar vi på Temptation med Heaven 17 och Dance with me med Alphaville.

Det finns ett radhusområde vid bron

Radhusen vid Lidingöbron

Radhusen, eller vad man nu skall kalla dem, är byggda i början på 80-talet, i tegel och mörkt trä. Jag är svag för dessa byggnader. Kanske är det lite för mörka inuti och takhöjden låg, men terrasser och uteplatser gör nog sitt till för att skapa trevnad. Nedanför går Lidingöbanan och utsikten över Stockholms hamnområde är betagande.

Coco Chanel – den lilla modetant

Dags att återuppliva Coco Chanel igen. Hon hör till dem som aldrig verkar bli riktigt moderna och i höst är hon på tapet igen iochmed filmen Livet före Chanel.

Chanel är en av mina favoriter bland modeskapare. Inte bara för hennes kläders skull, utan lika mycket av respekt för hur hon så benhårt trodde på sig själv och sina idéer. Tiderna ändrades, men Chanel stod fast. Det kunde hon göra eftersom hennes grundläggande designfilosofi var tämligen tidlös.

Chanel började sin karriär med att göra hattar i början av seklet. På 10-talet övergick hon till ytterplagg och så småningom blev hon det stora namnet inom mode. Det var på  20-30-talen och då var Chanel ledande i Paris, endast Elsa Schiaparelli var under vissa säsonger mer omtalad. Så kom kriget och Chanel stängde igen sin atelje på Rue Cambon. I början av femtiotalet, vid 70 års ålder, bestämde hon sig för att återuppta sin karriär. Första kollektionen gjorde fiasko, den andra gick något bättre. Chanel stod på sig och efter några år var hon åter bland de allra största. Man kan väl knappast tänka sig 60-talet utan Jackie Kennedy och hennes Chaneldräkt. Om jag inte minns fel, hade Chaneldräkten någon sorts metallkedja i nederkanten, på insidan, för att dräktjackan skulle få ett fint fall.

Redan på 20-talet skapade Chanel Den lilla svarta, en knäkort enkel svart finklänning. Chanel var inte mycket för tillkrånglade kläder, vilket märks i de flesta av hennes plagg. Chaneldräkten var tänkt att vara en kvinnornas kostym, enkel och praktisk men samtidigt elegant och ett skydd mot omvärlden.

För att inte tala om hennes parfymer! Chanelparfym tycker jag om och då framförallt Pour Monsieur som var Chanels första herrdoft. Doften är elegant och doftar inte som herrparfym doftar idag. Den var Alain Delons favoritdoft när det begav sig.

Ovan ett collage där det tydligt gatt Chanel var en stilig dam, även som gammal. Jag kan tänka mig att en stor del av hennes utstrålning kom av den energi som hon verkar va varit så full av.

Jag har inte sett den nya filmen om Chanel, däremot läste jag en biografi för rätt så många år sedan.

Nyrenässans på Apoteket Storken

Apoteket Storken

1899 års inredning på Apoteket storken i korsningen Styrmans- och Storgatan står sig fortfarande. Det nygotiska inslagen bidrar med en mer dramatisk stämning. Jag höll upp kameran en sen kväll och tog bilden genom rutan. Tyvärr fick jag inte med taket. Illa, ty dess målningar visar figurer med allegorier över hälsa, sjukdom, liv och död.

Where all the angels fear to thread

Egentligen en småfånig låt med en mesig Ricky Nelson, men har man sett Scorpio Rising tänker man i andra banor. I Kenneth Angers film sitter en ung och farlig man hemma på kammaren i sin svarta perfecto och unnar sig lite kokain, innan han ger sig ut på motorcykeln för att finna sig en skinnknutte för kvällen. Tidigare har bara slutet på Scorpio rising funnits på YouTube, men nu finns äntligen briljanta första delen. Den är full av en ovanlig och tilltalande form av romantik

Fools rush in
Where angels fear to tread
And so I come to you my love
My heart above my head

Fools rush in where wise men never go
But wise men never fall in love so how are they to know
When we met I felt my life began
so open up your heart and let this fool rush in

Fools rush in är en smått genial text tycker jag. Kärlek, utan några som helst tvivel. Lite som Kim Wildes Never trust a stranger. Lyssna! Tyvärr hittade jag inte Brook Bentons geniala version med stråkar och allt.

Adam Ant är något av ett modelejon

I SVT Plays arkiv finns en smärre guldgruva och framförallt Måndagsbörsen är en källa till glädje. Men kan helt enkelt inte låta bli att skratta. Det minst sagt märkliga inslaget med Adam Ant i Måndagsbörsen slår alla rekord. Staffan Schmidt sitter mest och gör sig lustig på Ants bekostnad, vad det nu skall vara bra för.
– Jaha, här tänker då Adam Myra visa upp något som han har knypplat.
– Show it to the audience, show everyting.

Lika klasssikt som när Susanne Olsson berättar för Paul Weller att
– In Swedish Jam means sylt, like jelly.

Och vad har Adam Ant på sig? Han har funnit höstens stil. Mycket snyggt är det minsta man kan säga.

Det lyser fortfarande i våningarna

Natt på Gärdet

Tidig höst och en ljummen kväll. Det lyser fortfarande i våningarna, men snart är det dags att släcka. Ljuset från gatlyktan är så starkt, i förhållande till de mörka skuggorna, att filmen inte riktigt kan återge dess detaljer. Det diffusa ljuset är vackert. Det är såhär jag föredrar svartvita fotografi: att måla dem i svart.

Now there’s neon on my naked skin

Nej, jag tänker inte fotografera mig själv avklädd i neonljus, istället tycker jag att vi tittar på denna Alphavillevideo. Texten är brilljant:

Winter cityside, crystal bits of snowflakes all around my head and in the wind, I had no illusions that I’d ever find a glimps of summers heatwaves in your eyes.
You did what you did to me, now its history I see, here’s my comeback on the road again.
Things will happen while they can, I will wait here for my man tonight, its easy when your big in japan.

Jag är en smula osäker på varför jag har en sådan svaghet för 80-talets videos. Kanske är det romantiken, kanske är det ungdomsminnen, kanske är det bara de galna idéerna. Ofta finns där någon form av allvarsamma lekar och jag tror att det är dem jag älskar.

Nu växer en underlig och sällsam ört

Det är lördag och jag dricker konjak, jag förbereder mig. Och så lyssnar jag på Alphavilles debutskiva.

Jag har ett par böcker på nattduksbordet. Ola Hanssons Sensitiva amorosa har jag precis börjat på. Inledningsvis är den en smula fånig kan jag tycka, hur den utvecklar sig är det för tidigt att sia om. Men det finns en strof jag genast måste dela med mig av, man ryser av välbehag:

Ser du, där växer i det moderna samhällets överkultiverade jordmån en underlig och sällsam ört, som heter Sensitiva amorosa. Dess kronblads ådror äro fyllda av morbida oljor, dess doft har en sjuklig sötma, och dess kolorit är dämpad som dagern i ett sjukrum med nedrullade rullgardiner och skär som en döende aftonrodnad. Om du letar i ditt eget och dina vänners liv, skall du finna många skiftande varieteter av den; och vore jag som du skulle jag plocka några sådana och sälja dem på torget.

Jag är svag för verb i pluralis och jag är svag för poetiska formuleringar som är en aning dunkla.

Bok nummer två är D.J. Taylors Bright young people, the rise and fall of a generation 1918-1940. Den tycker jag mycket om. Dess stora fördel är att den inte är för sentimental och nostalgisk, istället en smula torr och mycket intressant. Det enda negativa jag har att säga är att texten är för liten och min engelska för dålig. Det sistnämnda är i ärlighetens namn inte författarens fel, snarare de förlag ännu inte låtit översätta den till svenskan. På bilden ovan ses Tallulah Bankhead längst fram och Stephen Tennant till vänster i nedre raden.

Och så läser jag en novell av Pontus Wikner, Filosofens morgondrömmar. Den är underhållande! Finns att läsa här.

Sibiriens ängel – Elsa Brändström

På kvällarna ligger jag och slöläser Elsa Björkman-Goldschmidts biografi över Elsa Brändström. De två var kamrater redan som barn och under 1:a världskriget jobbade de båda för Röda korset.

Brändström var dotter till Edvard Brändström, som år 1906 utnämndes till svensk minister i S:t Petersburg. Dottern stannade två år i Sverige för att studera på Anna Sandströms Lärarinneseminarium, välkänt på sin tid (här gick bl.a. Honorine Hemelin och Harriet Löwenhielm), innan hon 1908 flyttade till familjen i Pertersburg där ett tämligen vidlyftigt sällskapsliv tog vid.

Efter 1:a världskrigets utbrott bestämde sig svenska Röda korset för att organisera invalidutväxlingen från Petrograd och den skulle gå till Tyskland via Sverige. Tillsammans med en väninna, Ethel von Heidenstam, anmälde sig Elsa som ledsagare, hon hade nämligen utbildat sig till S:t Georgsyster och ville göra nytta under detta bistra krig och dessutom hade hon fått en förfrågan om att komma till Tyskland för att där organisera hjälparbetet för alla de tusentals krigsfångar som satt i fånglägren i Sibirien. Som dotter till svenske ministern i Petersburg var hon naturligtvis extra lämplig i och med de politiska kontakter hennes far hade.

Så småningom blev det bestämt att Heidenstam och Brändström skulle leda den transport av gåvor till de sibiriska fånglägren. Elsas far verkar ha varit en mycket speciell man. Att skicka iväg sin dotter på detta farliga uppdrag, ett par år efter sin hustrus död, måste ha känts svårt, men han lät sig inte övertalas av släktingar och vänner utan yttrade ”jag hade ju inte kunnat hindra mina söner att ta ett sådant steg om de känt sig manade till det och hur skulle jag då kunna hindra min dotter?”. Han får pluspoäng av mig, general Brändström.

Under hela 1:a världskriget pågick Elsa Brändströms hjälparbete under strapatsrika resor i det vidsträckta Sibirien vilket såsmåningom förlänade henne smeknamnet Sibiriens ängel. Efter kriget vidtog arbetet med att hjälpa alla krigsskadade och längre fram kom ytterligare ett krig. Elsa Brändström hade alltid någonting att ta sig an. Det är engagerad bok Elsa Björkman-Goldschmidt (1888 – 1982) skrivit.  Hon var en god berättare, även upp i sena ålderdomen (när  volym kom ut hade hon passerat de 80). jag kan rekommendera allt hon skrivit, iallfall om han håller sig till volymerna från 60-talet och framåt (och de Wien-skildringar som kom redan under 40-talet).

Läs: Elsa Brändström, en biografi av Elsa Björkman-Goldschmidt. Norstedts 1969. Sök på bokbörsen.

När det skall rivas på Odengatan

annexen

Idag kan man läsa en intressant text i SvD som behandlar tillbyggnaden av Stockholms stadsbibliotek. Unescos expertorgan, Icomos, har startat en kampanj för att övertyga Stockholms politiker att det inte alls är en bra idé att skövla de annex som är placerade längs med Odengatan och ersätta dem med en alltför dominerande byggnad. Och det kan man verkligen hålla med om. Jag är personligen mycket förtjust i det nyaste annexet, det ljusgula med de stora luftiga ytorna som innehåller läsesalen för tidningar och tidskrifter. För att inte tala om torget utanför. På det stora hela en miljö jämförbar med Trygg-Hansa-komplexet vid Fleminggatan.

Överlag tycker jag att man inte är tillräckligt rädd om de välbevarade byggnader och miljöer som finns kvar idag,  istället har man  en tendens att förstöra och förfula genom ovarsamt underhåll. Bättre är då, kan åtminstone jag tycka, att riva för att på så sätt slippa det fula och förstörda som vi redan har tillräckligt av. Och detta skall inte tolkas som om att det vore klokt att utplåna Asplunds världsberömda verk.

Återstår att se huruvida Icomos lyckas övertala Madeleine Sjöstedt och hennes kollegor, eller om vi får en halvdan miljö vid Asplunds berömda stadsbibliotek  (samt om Kristina Alvendal låter undslippa sig ännu en dumhet).

Uppdatering: Nu ser jag att man stoppat ombyggnaden av biblioteket (läs här och här). Bra på sitt sätt, men bäst hade naturligtvis varit om man gjort en klok tillbyggnad som inte förstört Asplunds byggnad.

Frieriet och en del om heminredning

Knut Ekwalls utmärkta målning Frieriet, säger en hel del om 1880-talets inredningsstil (och för all del om hur kärleksaffärer förritin avhandlades). Den unga damens fästman skymtar genom förmaks-dörren, vars mörka snickerier pryds av ett draperi som heter duga. Alla dessa draperier, var tog de vägen? Troligtvis är det bara min mor som har dem kvar och hon har många. Draperier kan man annars ha både här och var; i många 30-tals-lägenheter finns skenor i tak för att t.ex. kunna avdela stora vardagsrum i mindre vrår.

Vad mer? Ateniennen där i hörnet, fylld av prydnadsföremål. Denna tidstypiska, lätt dammsamlande och kanske en smula onödiga möbel (hyllmöbel för hörn eller vägg som den brukar beskrivas). Charm saknar den iallfall inte och utsirad var den alltid, men det kanske var onödigt när man betänker hur överfulla dylika pjäser brukar vara.

Ovanför ateniennen, vid spegeln, fjädrar och allehanda torkad växtlighet. Vackert och mycket dammsamlande. Fördelen är dock att dammet inte syns i den svaga dager som med stor sannolikhet råder i detta rum.

Jag har ofta tänkt hur fint det vore med ett sådant rum och hur fint det vore med ett rum intill, moderniserat och stramt med en linjeskön öppen spis. En tilltalande kontrast. När jag får råd.

När gräsklipparen strejkade en kväll

grasklippning

Jag har semester och befinner mig i Västerbotten. Hösten är här, men i lördags morse var det förunderligt varmt i solskenet på bron. Luften är klar och en smula kall, björkarna har börjat att gulna. Några övermogna vinbär hänger kvar i busken. Jag har promenerat omkring och tittat på omgivningarna.

Vi har bakat tårtor i fredags. 3 stycken som alla blev dekorativa. Vi skulle på kalas, ett kalas som blev mycket uppsluppet och slutade först sent på lördagen, eller rentutav på söndagen och då begav vi oss ut till havet och sanddynorna.

Och bilden ovan. Åkgräsklipparen ville inte starta.

Alice, en mycket priviligerad dam

Elsa Nybloms memoarer skildrar inte något lysande följe precis, åtminstone inte om man mäter med Alice Trolles måttstock, något som Nyblom själv meddelar i sin bok (Trolle verkar inte stå högt i kurs hos Nyblom).

Alice Trolle, född Gyldenstople, var en mycket högättad dam född 1872, en av de sista av sitt slag. Hennes mor var hovdam och fadern bl.a. chef över hovstallet. Alice gifte sig med Erik Trolle och hamnade runt förra sekelskiftet i Berlin där hennes make utnämnts till legationssekreterare. Senare blev han utrikesminister och Trolles bodde i Utrikesministerhotellet vid Blasieholmstorg.

Livet i Stockholm och Berlin är ett liv i den högsta societeten med baler på slott, ambassader eller i storslagna våningar med fler än 10 rum (de första åren bodde de dock i Stockholm, i tegelhuset vid Norrmalmstorg i den största av våningar, biljardrummet var som en normal tvårummare).

1944 utgavs Alice minnen i två digra volymer. Den då 72-åriga damen ser tillbaka på sitt innehållsrika, och som hon skriver, privilegierade, tillvaro. Berättelsen är mycket livfull: hon lyckas väl att förmedla hur det var den gången när det var så enorma skillnader mellan en vanlig arbetare och ett societetslejon. Man får dessutom en god inblick i alla de regler som hörde denna socialgrupp till.

Läs, och träffa bla Stephanie von Platen som lät dekorera sina hästar med rosetter matchades sin toalett när hon begav sig ut i vagnen.

En utförligare text om Trolles memoarer finns här.

Som blott en liten tid får stanna här

Skalden Erik Lindorm skulle dö. Veckojournalen hade för vana att med jämna mellanrum publicera en dikt av hans hand på första sidan och nu fråga Elsa Nyblom vilken dikt de skulle välja. ”Ta Sång i ungdomen” svarade han.

Jag ringe gäst är bjuden med på jordens stora fest som sorlar under solens gyllne krona!
Jag vandra får omkring i vimlet några år och från min mun skall några sånger tona.

På allt jag ser med friska ögon, emot allt jag ler och allt jag röra vill med ömma händer.
Jag omvärvd står av luftens glans och ser hur solen går och för min längtan hägra hav och länder.

En gäst jag är som blott en liten tid får stanna här. ”Snart skall du resa” hör jag döden viska.
Jag vet, jag vet, där min stora, glada hemlighet, och därför äro mina ögon friska.

Erik Lindorm dog den 30 januari 1941.

För betjäningen stod en äldre dam

Det var på en båtfärd över till Helsinki.

Vid ett av borden satt en äldre par. För betjäningen stod en äldre dam. Parant, ja, åtminstone i yngre dagar. Vem vet vilka erotiska triumfer hon firat.

Mannen, som var i 60-årsåldern, råkade tappa sitt kreditkort på golvet. Han var på väg att böja sig ned för att få fatt på det igen. Så lång hann han aldrig.

– Jag går ner, jag går ner, jag går ner, ropade servitrisen och kom springandes. Det var så länge sedan. Som jag fick gå ner på alla fyra för en man.

Det är inte bara det finska vemodet jag uppskattar.

Glesbygdens glesnande skattkistor

Foto: Ravjagarn

Nu är det klar, Umeå blir kulturhuvudstad 2014. Vad man nu skall säga om det. Jag läser att Umeås ansökan visserligen var bäst, men att den också toppade floskeltoppen med formuleringar i stil med ”vi ska fira 100 olika minoriteters nationaldagar”. Jag skall be att få gratulera, men jag är samtidigt en aning skeptisk.  Norrländska städer har tyvärr, och det menar jag verkligen, tyvärret alltså, lite svårt att värdera allt gott som göms i deras skattkistor. Och varför, i hela fridens namn, fira 100 minoriteters nationaldagar? När man kan göra något för att återupprätta den egna stoltheten. Den som saknas och driver en bygd framåt.

Jag har själv mina rötter i det nordliga kustlandet och blir nästan alltid lite ledsen när jag återvänder, plockar fram skygglapparna och ser bara det jag vill se; den värld jag trodde fanns. Ingenstans reparerar och renoverar man som norrut. Nytt skall det vara, fräscht. Man skall ha nya kök, treglasfönster och tilläggsisolerat. Hjärtat kvider. Var tar alla ålderdomliga rum vägen, där endast en köksklockas tickande hörs? Glesbygdens egen melodi.

I påskas gjorde jag en kortfilm. 3,5 minut. Det var ungefär den tid som åtgick för att skildra allt som var vackert och orört. Oförstört. Vackert, skönt och inspirerande. Sådant man skulle kunna visa turisterna om det blev kulturhuvudstadsår. Jag misstänker och tror, att världen inte helt är gjord för mig.

Shout your thanks up to the sun

Här något ruskigt bra. Faktiskt bland det bästa jag vet, alla kategorier. Det är en inspelning från 1950, en av Billie Holidays sista på Decca. Den heter This is heaven to me

This is heaven to me

When I hear them say
There’s better living
Let them go their way
To that new living
I won’t ever stray
’Cause this is heaven to me

Eileen Gray och huset på rivieran

För ett par år sedan gick en dokumentär på tv som handlade om Eileen Gray. Jag minns den mycket väl. Häromdagen kom jag att luncha med en dam som i början av 2000-talet, på uppdrag av SvT, gjort ett inslag om just Eileen och hennes berömda hus E-1027.

Gray blev under 20-talet känd för sina möbler och lackarbeten vilket gjorde att hon fick i uppdrag att inreda hem åt förmögna människor i Paris. Jacques Doucet och Mme Mathieu-Lévy, som på sin tid var välkända och sysslade med mode, och tog båda hjälp av Eileen för att skapa sina hem. Här en bild från Doucets.

Eileen Gray levde ofta franskt, men i mitten av 20-talet hade hon inlett ett förhållande med en ung arkitekt, Jean Badovici. Uppmuntrad av honom, började hon skissa på ett hus, E-1027, som stod klart 1929 och som under ett par år blev deras hem. E-1027 är huset som syns på bilden ovan.

1932 lämnade Gray Badovici och byggde sig ett eget hus, Tempe à Pailla.  I Roquebrune-Cap-Martin stod E-1027 kvar och Le Corbusier, som uppskattade byggnaden, lät bygga ett eget hus intill. I slutet av 30-talet besökte han Badovici, som bodde kvar i villan, och dekorerade väggarna med ett antal muralmålningar.  Här en bild på Le Corbusier med fru och Badovici framför en av de dekorerade väggarna. Eileen Gray tog mycket illa vid sig av tilltaget, trots att hon flyttat till sitt nya hus.

För 5-6 år sedan började man restaurera E-1027 och då var frågan, skulle man behålla muralmålningarna som så upprört Gray? De fick vara kvar. Det var klokt tycker jag eftersom de trots allt hör till historien.

Eileen Gray drog sig nästan helt tillbaka efter andra världskriget, men fick en renässans i slutet av 60-talet. Hon dog i slutet av 70-talet, nästan 100 år gammal.

En utförlig artikel om E-1027 med många bilder finns här. Läs den!

The September Issue med Grace C

The September Issue är filmen om Vogues och dess chefredaktör Anna Wintour. Själv fastnade jag, som så många andra, helt för Grace Coddington, tidningens creative director. Smart och duktig var det intryck man fick av henne. Och mycket rar. Och dessutom gammal modell som började redan i slutet av femtiotalet och dessutom inte verkade ha några problem alls med att åldras rent fysiskt. Sådant ger stor respekt.

Anna Wintour å andra sidan, gav ett mycket tillbakadraget intryck. Alla hade stor respekt för henne (eller kanske snarare hennes position) och få verkade vara beredda att säga sin verkliga åsikt i hennes närvaro. Alla var så ytterst måna om att bara visa upp sådant som de trodde att Anna skulle gilla vilket jag finner mycket dumt. Hur många idéer har inte hon gått miste om bara för att alla strävat efter att vara henne till lags?

Kanske bör man vara som Anna Wintour för att klara av att ha en sådan position. Jag tycker iallafall att det verkar vara mycket tråkigt att vara en sådan stram person och en sådan som alla kryper för. Jag inser att jag aldrig skulle ta mig någon vart i den branschen för jag skulle inte förmå att hålla min käften.

Citykonditoriets svängda burspråk

Citykonditoriet i svartvitt

Här sitter jag gärna. Ljuset är behagligt dämpat och soffan något ansatt av tidens tand. Hälften av burspråket är visserligen försett med fönster, men bakom finns bara en vägg. Därigenom silar inget dagsljus. Väggarna har pistagegröna tapetfält (siden) och speglar i guld. Lokalen har stor charm.

Något om remastring av skivor

Jag läser i SvD att samtliga Beatlesalbum skall släpps på nytt, remastrade med den senaste tekniken. Remastring kan göra underverk, framförallt för alla de album som finns ute i handeln och är taffliga kopior på originalet. Gör man det på rätt sätt, går man tillbaka till originalbandet, (eller en master, lackskiva eller en gammal välljudande skiva om sådan finns, beroende på vad som finns bevarat) och skapar utifrån denna källa en ny och välljudande utgåva.

I fallet med Beatles vill man uppdatera ljudet så att det låter mer modernt. Själva idéen är, vad jag förstår, att ta bort en del av det som är karaktäristiskt för den tidens inspelningar och vissa band, med stor nit, försöker efterskapa idag. Det kan man tycka vad man vill om, huvudsaken är att de som köper skivor idag gillar tilltaget.

På 60-talet var det mycket populärt att piffa upp gamla monoinspelningar, framförallt från 30-40-talen, och ge ut dem på nytt i fejkad stereo (som erhölls genom fasvridning och uppdelning i höga och låga frekvenser). Tilltaget ses inte med blida ögon idag, men på den tiden såldes miljoner skivor.

Jag brukar själv spela av gamla skivor, och tycker då att det som passar mig bäst är att göra en måttlig brusreducering, ta bort det knaster som låter sig tas bort och göra en lämplig EQ (av nöden, då man graverade skivor med ehlt annan EQ än man använderr idag, läs mer om RIAA här, det är ett intressant ämne). Att beskära de höga frekvenserna tycker jag bara är dumt. Även om man inte kunde spela dem för länga sedan, har jag upptäckt att visst högfrekvent brus och knaster, om det inte är för kraftigt, lurar örat och man tror sig höra frekvenser som inte finns.

Det blommar på skrärgårdsklipporna

Djuröbron

Jag har varit på Djurönäset ett par dagar å jobbets vägnar. Konferensanläggningen från 1979 var en stilig anläggning som var betydligt vackrare än merparten av byggnaderna från den tiden. Gedigna material och storslagen natur runtomkring. En bit bort blommade ljungen lila på klipporna. Höstlikt och mycket vackert. I fonden en gammal betongbro med graciösa linjer. Jag njöt.

Vi promenerade längs med kusten, plockade några blåbär, iakttog de lysande rönnbären och tramsade. Visste ni att uttrycket skvatt galen kommer från den kroppsliga reaktion som uppstår när man äter av ljungväxten skvattram? Nej, jag tänkte väl det.

Och så en höstmelodi: Juliette Greco sjunger Les feuilles mortes.