Mystikljuset rosen i den kristna tron

Den kristna tron

En vän till mig har ett rum som inte liknar något annat. Det är ett litet genomgångsrum, ja nästan att betrakta som ett kabinett.  I rummet finns en soffa, en pösig nyrokokomodell. Framför soffan står ett enkelt bord. Rummet kallas Den kristna tron.

Förra sommaren när jag anlände den lilla byn hade jag med mig en present. Det var en  mycket speciell present. Det var ett mystikljus, Mystikljuset rosen. Sommarnätterna uppe i norr är som bekant mycket ljusa, så det dröjde till sent  innan en antydan till skymning så sakteliga sänkte sig över skog och mark. När dagsljuset till sist sinat, smög vi oss uppför de knarrande trappstegen i den fernissade trappan och satte oss i soffan där vi tände det magiska ljuset. Lågan flämtade till, men tog sig till sist och med ens skiftade stearinrosen i regnbågens färger. Genom fönstret skymtade himlen, fortfarande ljus i den tilltagande skymningen. Längre bort stod kapellet och lyste vitt i den klara sommarnatten.

När jag var liten gick jag i söndagsskolan. Det var en undervisning som inte lämnade några bestående minnen. Min kunskap om kristendomen är därför verkligt skral och jag måste erkänna att de grekiska gudasagorna fascinerade mig desto mer. För att inte tala om Maria Gripes  tordyvel som flög i skymningen. Ett visst mått av det övernaturliga har alltid tilltalat mig.

Mina främsta minnen av kyrkligheten är knutna till kyrkoherden och hans fru. Kyrkoherde Granström var mycket populär, framförallt för att han hade en sådan pärla till fru. Fru Granström, som var rar, livlig och vithårig, förkroppsligade allt det fina som förknippas med kristendomen. Hon såg alltid till de goda sidorna, även om anden så att säga var en smula svag hos somliga  i hennes mans brokiga hage. Hon ägnade sig helhjärtat åt de som var i störst behov av tröst. Och så hade hon humor.

Kyrkoherden däremot, var en stillsam man som trivdes bäst i sitt arbetsrum skrivandes på en predikan eller bläddrandes i den heliga skrift. Administration och sällskapsliv låg inte för honom, han var alltför tillbakadragen, men det hindrade honom inte från att vara populär. Det var något solitt över kyrkoherde Granström och det uppskattades. Dessutom hade inte det minsta emot kvinnliga präster, vilket gjorde att församlingen mestadels höll sig med kvinnliga präster. Det var ovanligt på den tiden.

Det är minnen som dessa som gjorde mig sentimental och nästintill religiös, när jag satt i det lilla förmaket en sommarkväll förra sommaren.

Ellen Roosval på Hallwylska palatset

Rubriken är egentligen något missvisande, ty vad jag tänker skriva om är snarare Ellen Roosval på Facebook, ty där har Hallwylska museet så påpassligt lagt in bilder och texter från Ellens liv. Idén är smått genial och väl utförd. Statusuppdateringarna är små pärlor, t.ex ”Man skall väl litet sätta sin prägel på omgifningen o inte bara göra som alla andra” och ”Ja, nog blir det trumpeter som kommer att ropa ut mitt namn över Svea rike. Där kommer Ellen von Hallwyl, den lättsinniga kvinnan, den usla modern, den dåliga makan”.

Jag tycker ofta att det blir lite krystat när traditionella institutioner skall ta till sig sociala medier, men så icke här. Till min stora glädje, det måste påpekas. Undrar om Ellen har Twitter också? Om inte, tycker jag att hon borde skaffa det. Genast.

Ellen Rooswal var dotter till makarna von Hallwyl i palatset vid Hamngatan. Hon var konstnär och skilde sig från den man som hon fått sonen Rolf de Maré med och gifte om sig med en yngre, konststudenten Johnny Roosval (vars bror filmfotografen Albin Roosval redigerade Svenska hem i ord och i bilder). Tillsammans med Johnny lät hon bygga en vacker villa med tillhörande ateljé, Villa Muramaris, strax om Visby.

Nu återstår bara att se om utställningen Följa sitt hjärta, som öppnar på fredag, lever upp till förväntningarna.

Vidunderligt om krig och om kärlek

Gusti StridsbergNär Gusti Stridsbergs mäktiga volym Mina fem liv recenserades haglade lovorden, men på en punkt var man inte överens. En recensent menade att boken var en kärlekens höga visa, en annan ansåg att denna briljanta författarinna kan inte skriva om kärlek. Så fel den sistnämnde hade, ty nog innehåller boken en av de mer gripande av kärlekshistorier. Den är emellertid mycket finstilt skildrad, mer som anteckningar i marginalen än som en braskande veckotidningsnovell.

Stridsberg var Wienska och uppvuxen i ett förmöget hem. Under 1:a världskriget gifte hon sig med läkarstudenten Bernhard Jirku och de flyttade samman på hennes gods Hartenstein som kom att hamna i forna Jugoslavien efter krigsslutet (egentligen Slovenien). Så småningom lämnade hon sin man, bosatte sig i Wien, förälskade sig i en ung kommunist, Stefan, som hon levde samman med under några år, bland annat i Moskva. Efter att ha lämnat honom för att besöka sin dotter, återsågs de aldrig mer. Han gick en grym död till mötes.

Efter tiden i Sovjetunionen, blev Spanien under inbördeskriget Stridsbergs hem. Det var en dramatisk tid och till sist fick hon fly över till Frankrike. Även om denna reträtt var strapatsfylld, så var det intet gentemot färden från Moskva till Geneve några år tidigare. Den gången var det pass hon fått på pin kiv förfalskat och namnet  var judiskt . Biljetterna hon fått utställde tvingade henne att resa genom Tyskland vilket resulterade i några veckors uppehåll i ett av Gestapos fängelser. Få har överlevt något sådant. Nerver av stål och ett bra kontaktnät räddade henne dock från döden.

År 1938 anlände Stridsberg till Sverige och här blev hon kvar. Som tidigare försörjde hon sig som journalist, inte sällan inom det politiska facket, och bosatte sig vid Johannes plan med utsikt över kyrkogården med Fröknarna von Pahlens hem i fonden. Dessa år skildras i ytterligare en läsvärd volym, boken Tänk inte med hjärtat.

Vad Stridsberg aldrig berättade i de böcker hon skrev som sitt liv, var att hon arbetade som spion och kontinuerligt skickade information till Sovjetunionen. Stockholm var under dessa år att betrakta som Nordens Casablanca om den tiden skriver Anders Thunbergs i boken om Karin Lannby. Det var först  när de så kallade Venonatelegrammen dechiffrerades som Stridsbergs illegala verksamhet avslöjades. Varför hon gjorde detta har jag undrat mycket över, ty hon var relativt skeptiskt inställd till Sovjetunionen. Kanske fanns förklaringen att söka i hennes kärlek till Stefan.

En skvallerjournalists memoarer

Ett lättsmält boktips såhär på lördagen är Kid Severins memorvolym Mitt i strömmen. Kid var förritin vad man idag kallar kändisjournalist, bl.a. Nya dagligt allehanda, Expressen och Vecko-Journalen. Tack vare en god uppfostran av en bildad far, var hon mer beläst än vad som brukar vara fallet med reportrar i detta yrke.

I boken träffar man många nu tämligen bortglömda figurer, till exempel fru Marguerite Wenner-Gren, artisten Gustav Wally (född Wallenberg), som trots bristande sångröst älskade att sjunga Älskling i Stockholm, cherie uti Paris (lyssna på den här, dock ej med Wally), den chilenska sångfågeln Rosita Serrano som länsade många förmögna mäns NK-konton samt författaren Somerset Maugham.

Boken är mycket underhållande och tämligen välskriven. Skildringarna av Sverige under krigsåren är intressanta – ett liv i ransoneringens tecken känns mer än avlägset, men det är kanske dithän vi går om vi skall få bukt med slöseriet. Kids mor, som är av tysk börd, är dessutom mycket lustig med sin brytning sina osvenska vanor ”Åh, vad dy ser bra yt!”, ”Vi serrrr fina yt , förstår dy. Dom trorrr att vi är ett par förnäma ytländskor”.

Kid har även skrivit boken Cocktailpartyt, som är en mer fiktiv berättelse där aningens snaskigare incidenter berättas. Här får vi veta att man på på pin kiv lät brandlarmet på Sälens högfjällshotell (då en riktigt lyxanläggning) gå mitt i natten, bara för se vilka som kom ut från fel rum. Och det var inte få.

Bilden föreställer Eva Dickson, som också skildras i boken. Dickson var en äventyrerska som slog igenom i sällskapslivet redan på 20-talet och gifte sig med rallyföraren Olof Dickson. 1932 korsade hon Sahara i bil. 1930 omkom hon i en bilolycka. En av hennes vänner var den tillika äventyrliga Linde Klinchowström som tog hästen till Paris. Det var en spännande generation, de förmögna unga kvinnorna, som växte upp i början på 1900-talet. Vill man läsa mer om Eva Dickson kan man göra det här.

Spillrorna av Lidingöbro värdshus

Lidingöbro värdshus

I lördags promenerade jag ut mot Kaknäs och hamnade så småningom vid Lidingöbro. Där ligger några gamla villor som har en magnifik utsikt över Stockholms inlopp och Lidingön. Här låg också Lidingöbro värdshus, idag finns inte mycket kvar av anläggningen, ty här skall det byggas en modern konferens- och spaanläggning. Det var bland det dummast jag hört. Plaska runt i ett gyttjebad och konferera kan man göra någon annanstans, inte behöver man riva ett anrikt värdshus för den skull.

Lidingöbro värdshus har gamla anor. I början av 1800-talet byggdes här en bro över till Lidingön och så småningom etablerades här ett utskänkningsställe. Vid förra sekelskiftet byggdes en pampig anläggning upp som eldhärjades på 20-talet och återuppbyggdes. hade man varit liter mer förslagen, hade man naturligtvis renoverat och tillbyggt anläggning och då fått en tämligen unik miljö. Här en bild på hur värdshuset tog sig ut när det begav sig.

Det var en vacker dag jag  kom till Lidingöbro. Området låg tämligen övergivet, bortsett från en hantverkare i en av villorna intill där bostadsrätter skall inredas. Hans sågklinka ekade i tystnade. Först förstod jag inte vad som skett, men den tomma grunden och en ensam och rumphuggen flygelbyggnad fick mig förstå. Bland sågspånet på marken hittade jag en skärva från en kakelugnsfris. Jag smög mig in i den halvt nedrivna längan och ställde mig i tornrummet (vacker bild!) och såg ut över vattnet. Innanfönstren stod på glänt och de yttre bågarna var mycket smutsiga. Brädgolvet var gulnat av många lager fernissa och i kaminens gamla nisch syntes spår av grön färg. Väggarna var till viss del täckta av pärlspont och en tapetflaga svajade i taket. Jag hörde steg nalkas och blev skrämd. Efter en stund förstod jag att det bara var takdroppet. Jag tog några bilder och begav mig sedan därifrån.

Ytterligare två bilder av exteriören och interiören.

När jag fann en oväntat vacker bild

Opel Rekord P2 cupé

Denna bild fann jag en gång på Blocket. Den är oväntat snygg tycker jag och jag undrar om den är det av en slump, eller om det var en duktig fotograf som tog den. Miljön runtomkring är dessutom rent fantastisk; jag hade kunnat köpa bilen bara på grund av den orsaken.

Det är en fin bilmodell, Opel Rekord från tidigt 60-tal i den eleganta kupéversionen. I ärlighetens namn föredrar jag den vanliga 2-dörrarsmodellen ty den har renare linjer, men denna har dock fördelen att vara mer eftersökt, vilket säkert attraherar vissa köpare.  Någon sportbil är den då rakt inte. I sin vassaste version har motorn 60 hästkrafter och det ger inte någon raketacceleration. Men det är en trevlig bilmodell.

Gustav Molanders Förseglade läppar

Cinemateket har den goda smaken att visa en serie stumfilmer denna vår. Naturligtvis hade man önskat sig ökenromantik med Valentino och Negri, men Gustav Molanders Förseglade läppar var verkligen mycket sevärd den med.

Intrigen i denna vackra film kretsar kring den föräldralösa och bildsköna Angela som vuxit upp i ett italienskt kloster, beskyddad av den rara syster Scolastica som spelas av den trinda och mycket roliga Stina Berg. Scolastica tar sig gärna en snus, ty, som hon säger, hon tjänar vår herre med sitt hjärta, inte med näsan (detta var på doftsnusets dagar).  En dag är det emellertid dags för Angela att åka ut i stora världen, d.v.s.  till tant Peppinas osteria i en närbelägen stad. Det dröjer inte länge förrän Angela stiftat bekantskap med både kärleken och erotiken i form av bildskön konstnär och tant Peppinas slampige äkta  man (eldigt spelad av Edvin Adolphson).

Intrigen är kanske en smula banal, men bilderna är vackra och det dröjer inte länge förrän man sugs in i den relativt stillsamma, men ändock dramatiska handlingen. Särskilt gripande är scenerna från konstnärens engelska hem där hans invalidiserade hustru framlever sina dagar.

Och de talade replikerna? Dem saknar man inte det minsta. Vill man se mer stumfilm, beger man sig lämpligen till filmhuset ikväll och tittar på Karin Swanströms filmatisering av Hjalmar Bergmans Flickan i frack.

Filmen om Messaure och faster Rut

På SVT Play finns just nu filmen om Messaure, det lilla samhälle som växte upp vid kraftdammsbygget och sedan försvann. Se den, den är verkligen intressant och ett fint dokument över efterkrigstidens nybyggaranda. Det fanns många samhällen som växte upp och blomstrade under dessa år och som numera står halvt övergivna. Av Messaure finns dock i princip inte ett spår bevarat. Förutom filmen kan jag rekommendera byns egen webbplats, det rä där jag hittat bilden på den stora grävmaskinen Marion.

Strax söder om Messarue ligger en liten, liten by, Soubattselet. Här bodde en av min mors farfars systrar under många år.  Syskonen brevväxlade och när mors farfar dog i början av 50-talet, blev det mormor som fortsatte att skriva. Tyvärr finns inga brev kvar idag, ty vardagliga skrifter ansågs inte värda att sparas. Synd, annars hade jag kunnat läsa om Messaures uppgång och fall.

Min mors faster Rut blev mycket gammal och därför minns jag henne väl. Hon var född vid förra sekelskiftet, klotrund och mycket livlig. Jag har henne på smalfilm någonstans, men vet inte på vilken rulle. Som ung tjänade hon under en tid hos sin släkting i Soubattselet och på gamla dagar pratade hon ofta om tiden där. Det var en vacker plats vid Luleälven berättade hon. När hon var i 90-årsåldern kom hon sig äntligen dit upp igen, vilket gladde henne mycket. Tyvärr följde jag inte med på den resan, men min moster fotograferade.

Någon gång, kanske i sommar, skall jag bege mig norrut och inåt landet, ty jag är mycket nyfiken på dessa trakter inte minst efter dokumentären och Messaure.

Att måla eller inte måla det är frågan

Skaka galler
Målar man inte tillräckligt fint, är det mycket möjligt att man hamnar på detta arbetsläger för den korrekta och oförargliga konsten.

I och med den osannolika mordkomplotten med Jihad Jane i spetsen har Lars Vilks verkligen blivit internationellt omtalad. Påpekas bör att jag för den skull inte tror att den amerikanska blondinen är en skapelse av författaren till Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar (Lars Vilks och Martin Schibli, 2007). Det om något vore en första klassens nyhet.

Att det kan bli ett sådant liv av en Rondellhund förstår jag inte alls. Den enda logiska förklaringen i fall som detta är att det finns människor som inte gör annat än väntar och väntar på att något skall ske, något som de kan hetsa upp sig inför och använda för egna syften. Det är ett mycket ohederligt tilltag att bete sig på det sättet. Det påminner mig och ilskna och elaka människor som med förtjusning åser någon göra ett klavertramp, ty de vet då att nu yppar sig ett förträffligt tillfälle ge igen för gammal ost (eller något annat). Nu begriper jag naturligtvis att orsakerna bakom den smärre sensation som mordplanerna mot Vilks får sägas vara är mer komplexa än så, men i grunden tror jag att det handlar om ytterst banala mänskliga egenskaper.

Jag är bra nyfiken på hur man kommer att se på Vilks rondellhund om en 50-100 år. Dessvärre är det inte troligt att jag kommer att få uppleva den tiden. Sorgligt, ty jag hade gärna velat veta vad man ansett om detta tilltag. När Hanna Pauli är 1887 målade Konstnären Venny Soldan-Brofelt höjdes upprörda röster: en kvinna som till fullo ägnar sig åt konsten precis som en man. Det gick inte för sig. Parallellen med Vilks Rondellhund är naturligtvis ytterst  vag, men idag är det nog få som ens känner till denna på sin tid så omtalade målning. Kanske blir Vilks öde detsamma.

På SvD:s brännpunkt skriver Per Braun en läsvärd text om Vilks och denna problematik. Den bör man läsa. Mer att läsa hittar man bland annat  på Axessbloggen (här och här). En ett utförligare inlägg och en rejält tilltagen länklista finns på Ozymandias Suspensoar.

Jag tar mig som vanligt till hamnen

Mot hamnen

Det vilar en sydsvensk stämning över Södra hamnvägen. Jag är säker på att den snart är ett minne blott, ty här har ett nytt bostadsområde börjat anläggas. Varma sommardagar är det en fröjd att promenera längs med järnvägen och tro sig vara på semester, så långt borta är känslan av Stockholm.

Silo

På väg till Stadsauktioner, passerar jag alltid Silon i Frihamnen. Den kan jag aldrig låta bli att fotografera och hur vacker är den inte när dess topp försvinner i dimman?

Kran

Containrar finns det gott om i detta område. Och en och annan lyftkran. Vore det inte för dimman skulle man skymta Lidingön i bakgrunden.

Vera Nilssons Allégade från 1916

Då jag är aningens konservativ till min läggning, har jag ännu inte helt fastnat för det figurativa måleriet, utan är istället till mig av förtjusning över Vera Nilssons konst. Nilsson var en av Sveriges första och bästa expressionister, åtminstone tycker jag det. Just nu ligger Göran M. Silfverstolpes bok på mitt nattduksbord och jag lovar att återkomma med en rapport. Jag kan dock inte avhålla mig från att fresta med Allégade som målades i Köpenhamn 1916.

Torsten Fridhs monument Protest

Torsten Fridhs monument Protest

1986 restes Torsten Fridhs monument Protest på platsen där1:a majdemonstrationerna ägde rum fram till mitten av 60-talet. Det är ett förträffligt monument och ett monument över den arbetarrörelse som en gång var och som jag har stor respekt inför.

Torsten Fridh kallat Protest, resta 1986.

Vi böjda av år, mot det okända går

Genom Vellinge kommun, närmare bestämt i krokarna av Östra Grevie, passerar väg nummer 101 som går mellan Malmö och Anderslöv. 101 är en gammal anrik väg, ty det sägs att det var denna landsväg som Edvard Persson sjöng om i filmen Kalle på Spången. Jag är emellertid en smula tveksam, ty gästgiveriet Spången, som gett filmen dess namn, ligger vid riksväg 13.

Ett av huvudnumren i filmen är Jag har bott vid en landsväg. Jag hörde den redan som liten, ty det visades ofta vardagsmatinéer på tv på den tiden, men det är först nyligen som jag verkligen fastnade för den. Texten är mycket vacker och lite sorglig. Framförallt är ”Efter oro och strid, tvenne människor fått frid” en helt rörande strof. Jag är av den uppfattningen att friden den kommer nog till slut, om inte annat på dödsbädden.

Det är minnenas kväll, det är ro i ett tjäll, bortom vägen det skymmer alltmer. Efter oro och strid, tvenne människor fått frid, det är bara varandra de ser.

Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv och sett människor komma och gå.

Vem som än drar förbi, ett skall evigt förbli, det är kärlekens livsmelodi. När vi böjda av år, mot det okända går, följa kommande släkten väl i våra spår.

Velligne är en av alla de skånska orter där inställningen till andra nationaliteter är minst sagt njugg. Detta tänker jag ofta på när jag lyssnar på sångtexten. Och inte är det svårt att tänka sig vad som hänt om någon verkligt utsocknes hamnat i den gamla filmintrigen, men på den tiden kunde det knappast bli värre än en gapig Stockholmare.

Lyssna på Jag har bott vid en landsväg. Edvard Persson spelade in den i slutet av 1939.

Sommaridyllen som blev ett inferno

Sommarferier med Glesbygdssystern

Sommaren 2008 var stundtals mycket het. Under ett par veckor gassade solen som aldrig förr, och sedan tog regn och rusk som vanligt vid. Det var i slutet av juli som jag åkte till Glesbygdssystern i Seklernas by. Mammas gamla Ascona hade precis gått sönder och min egen Kapitän var ännu inte reparerad, så jag hoppade på bussen och begav mig söderut. Varm och utmattad anlände jag Ånäset och skjutsades vidare till en idyllisk lite insjö som försetts med sandstrand någon gång för länge sedan.Det var underbart och verklig högsommar när den är som bäst.

Dagen därpå skulle GBS och jag bege oss till den verkliga stranden ute vid havet. Vi packade korg och tog med oss filtar. GBS hade stor hatt för att skydda sin hy, jag hade desto mindre på mig för att bli så sommarbrun som möjligt. Under tallarna som vi passerade på väg ner till stranden var det behagligt svalt och det doftade av fukt, sand och kottar. Nere på stranden stekte solen och luften stod helt still. I solstolar och på filtar dåsade strandens

Med ens gick solen i moln och luften blev sval. Några regnstänk började fölloch vi rusade mot bilen. Ett oväder var i antågande! I Ånäset sökte vi skydd i en stor lada som apterats till loppmarknad. Regnet forsade ner så att vi trodde att taket skulle brista. Det gjorde det ej, men vi blev präktigt blöta när vi sprang tillbaka till bilen.

När kvällen kom och det mörknat fortsatte ovädret. Stora blixtar lyste upp trädgården och kapellet mittemot undrade vad vår herre egentligen ställt till med. Stormen piskade träden så att de låg halvvägs mot marken. Det var som om domedagen stod för dörren. GBS föreslog att vi skulle ta skydd i villans matkällare, utifall allt skulle rasa. Tanken var inte alls tilltalande och då huset är välbyggt, så jag insisterade på att vi skulle sitta kvar under våra täcken på det av blixtar upplysta köksgolvet.

På morgonen var det lugnt och stilla. Sommarvärmen hade försvunnit och det var nästan höst i luften. På gårdsplanen låg trädgårdsmöbler och tvätt huller om buller. I jordgubbslandet var förödelsen stor, ty en gigantisk björk, tvåstammig, hade kapsejsat och med nöd och näppe skonat uthuset som stod intill.

Framför uthuset finns fortfarande ved kvar som minner om den dramatiska sommaren 2008.

Östermalmsståt nyinredd på 10-talet

Snyggt hem på BrahegatanHär intill en bild från en våning i en gammal 1870-talsfastighet på Brahegatan som reparerades och nyinreddes i början av 1900-talet, närmare bestämt åren kring 1913. Det var dekorationsmålare Bernt Andersson som utförde arbetet. Jag antar, men är inte säker, att det var hans eget hem. På bilden här intill syns skrivrummet med väggfasta bokhyllor och ett imponerande valv mot rummet intill. På dess andra sida låg matsalen med vacker stjärnparkett (som sig bör i en riktig matsal).

Bilden intill hittade jag på Skeppsholmens mäkleri, ty det är de som har våningen ute till försäljning idag. Se prospektet här. Interiören är märkvärdigt välbevarad, om man bortser från att det mesta målats vitt och att en kokvrå inretts i ett av rummen mot gården och det gamla köket apterats till sovrum. Rena idiotin, ty nu förbinds inte längre matsalen med köket medelst serveringsgången. Dessutom lär det knappast vara klokt att utsätta väggmålningar för matos. Nå, detta går att åtgärda.

En gång i tiden var våningen allt annat vitmålad. Här en bild från förritin när skrivrummet var inrett i en stil som går åt det orientaliska hållet. Det är mycket vackert!

På 10-20-talen ombyggdes många äldre fastigheter och detta gjorde inte sällan så radikalt att fasaden inte längre stod att känna igen. Burspråk monterades, fönster ersattes och planlösningen förändrades. Är man intresserad av att läsa mer om detta rekommenderar jag att man går till Stockholmskällan. Där finns Stadsmuseets byggnadsinventeringar inscannade, det är bara att läsa.

På piazzan invid Nationalmuseum

Piazza vid Nationalmuseum

På piazzan invid Nationalmuseum flanerar fåglarna, trots att det ännu är tidig morgon och affärslivet inte hunnit ta fart. Den vackra mosaiken lyser i det dimmiga marsljuset och önskar inget hellre än att solens värmande strålar ännu skall dröja några dagar. Förgänglighet.

Citizen Schein på nya Cinemateket

Av någon anledning har jag alltid gillat Harry Schein, precis som jag under alla år haft mycket svårt för Ingmar Bergman. För länge sedan läste jag den memoar som Schein gav ut 1980, ett par år efter att han petats från sin post på Svenska Filminstututet.  Schein var begåvad, rolig, kokett, elegant, och maskulin. En något ovanlig kombination, åtminstone på 60-70-talen. Det är inte utan orsak som DN drar parallellen till Mad Men i sin recension av det nya praktverket Citizen Schein som ges ut av Kungliga Biblioteket, ty Schein hade sidor som var mindre smickrande. Han älskade makten och var kanhända lite inställsam mot den socialdemokratiska makteliten samtidigt som han var en verklig elitist. I boken Schein skriver han dock, apropå demokratin och att det finns en viss nackdel med majoritetsvälden, att ”Långt viktigare är demokratin som ett skydd för minoriteterna”.

På Filmhuset var torsdagskvällen vikt till ett evenemang om Schein med anledning av den nya boken om Schein. Programmet var innehållsrikt och kompakt och upplägget verkligt bra. Intressant var att höra Theodor Kallifatides och Jonas Sima berätta om sin vän respektive kombatant. Sima verkade fortfarande vara rätt irriterad på den ofta så arrogante Schein, vilket man kan förstå, ty Simas personlighet påminner en smula om Scheins: slagkraftig och inställd på debatt.

Schein var österrikare men kom till Sverige strax innan kriget, ty han var jude och i Österrike hade förföljelserna tagit ordentlig fart, vilket gjorde det säkrast att fly. Efter att ha studerat till ingenjör och bott i kollektiv på Wallingatan, startade Schein vattenreningsföretaget Mibis som han så småningom sålde och blev ekonomiskt oberoende och på allvar kunde ägna sig åt det som intresserade honom allra mest: film och politik.

Resten av hans liv är välkänt. Han grundade och basade över filminstitutet, var med om att ta fram filmreformen och fick till sist, 1978, avgå från sin post. Han var under många år gift med Ingrid Thulin, men de levde för det mesta åtskillda, hon i Italien och han i Sverige. Och så drack han whisky och rökte som en borstbindare.

In i det sista fick Schein rubriker, ty det blev strid om hans testamente. En f.d. kollega, äldre och inte tappad bakom en vagn, insinuerade att Schein medvetet bidragit till dessa stridigheter genom att tejpa fast det ”okända” testamentet under köksbordet. Vad vet jag, det skulle dock inte förvåna mig.

Läs DN:s och SvD:s recensioner av boken Citizen Schein. Min kommer förhoppningsvis vad det lider.

Arkivering med ett riktigt register

Arkivet

För ett par år sedan köpte jag en samling skivor. Det var mestadels klassisk musik, men även en del lättare populärmusik främst från första halvan av 50-talet. Bland skivorna fanns bl.a. gamla enkelsidiga skivor med Caruso och åtskilliga med österrikaren Richard Tauber.

Det bästa med hela samlingen är dess arkivpärmar. Den ena pärmen, den vänstra på bilden, innehåller registerkort som är sorterade efter kompositör. Den högra pärmen, som är verkligt tung, består av metallblad där tunna pappremsor med maskinskriven text visar vilka verk som ingår. Efter varje post finns i båda registren en bokstav och en siffra. Bokstaven står vilket format skivan är utgiven i. A, B och C är 78-varvsskivor i formaten 30 och 25 cm. LA och LB är lp-skivor (30 resp. 25 cm). LC är 45-varvs sjutumssinglar. Siffran anger vilket nummer i bokstavsserien det rör sig om så att man lätt skall hitta önskat verk när man går igenom skivhyllan där varje bokstav har sin egen avdelning.

Ett flottare register har jag aldrig ägt. Det är som att ha en liten bit av KB hemma hos sig, den bit som mer eller mindre försvann i och med datoriseringen (precis som på Stadsbiblioteket). Registerkort, finns det något bättre? Lukten är obetalbar och den tunga soliditeten imponerar. Det var en mycket bra köp.

Hanna Paulis Stenhammarporträtt

Häromdagen fann jag ett porträtt som jag blev helt betagen uti. Det föreställer Wilhelm Stenhammar och är målat av Hanna Pauli. Jag tycker att det är helt lysande. Stenhammar såg mycket bra ut men hans utseende var den kraftfulle mannens. Paulis porträtt visar den Stenhammar som skrev de sentimentala romanser som jag tycker så mycket om.

Jag har en inspelning av Sentimental romans för violin och orkester, den första, med Göteborgs symfoniorkester under ledning av Tor Mann med Francesco Asti på violin. Jag tror att den är från åren runt 1930. Den är mycket vacker.

Hanna Pauli var född Hirsh och hade privilegiet att få studera vid Konstakademien från år 1881 och fyra år framåt. Under några år vistades hon i Paris där hon bl.a. studerade vid Académie Colarossi och målade intensivt. 1887 gifte hon sig med Georg Pauli och de flyttade hem till Sverige. I början av 1900-talet lät de bygga en vacker villa i Storängen i den tidens nationalromantiska stil. Här en äldre bild från hemmets vrå anno 1899.

Svenska i 50-talets Los Angeles

Äntligen har jag besökt Arkitekturmuseum för att se utställningen om Greta Magnusson Grossman. Det är en relativt stor utställning, även om man får anta att en hel del material saknas. Framförallt tror jag att hennes 30-talsproduktion, under de år hon drev Studion på Sturegatan 12 (sedermera 26), är svår att komma åt.

Magnusson Grossman utbildade sig under 20-talet vid Konstfack i Stockholm (Högre Konstindustriella Skolan). Efter studierna tog hon plats som lärling för att lära sig till möbelsnickare. 1933 blev hon som första kvinna prisbelönt av Svenska slöjdföreningen och startade i samma veva Studion tillsammans med kollegan Erik Ullrich. Vid den här tiden startades ett flertal inredningsfirmor som får betraktas som nyskapande, te.x. Futurum och Studio ARS.

I USA kom framgången snabbt. Under 50-talet var hon både omskriven och prisbelönt. Hon ritade inredningar, möbler, lampor och villor. Kontaktnätet var stort och hon verkar ha varit en fena på att lära känna rätt människor. Armaturerna Cobra och Gräshoppan som ritades redan under 40-talet blev framgångsrika och fick praktiskt taget stå modell för en stor det som producerades under femtiotalet. Grasshopper licenstillverkades i Sverige av Bergboms och är därför en av få Magnusson Grossman-produkter som går att finna här.

USA-produktionen karaktäriseras av mörka och ädla träslag i kombination med svart högblank plast. I utställningsrummets fond är en del av Magnusson Grossmans vardagsrum från den första villa hon ritade åt sig själv uppbyggt av de av Arkitekturmuseet anlitade arkitektkontoret, TAF. Det är gott om öppna ytor i de drygt dussinet villor som hon ritade, men till skillnad från nutidsarkitekturen, som till stor del bygger på de gamla modernistiska idealen, är intrycket inte stelt och avskalat, det är snarare ombonat men luftigt och dessutom färgglatt.  Och det gör skillnad.

1958 ritade Magnusson Grossman en villa åt familjen Sundin i Hudiksvall. Jag vet inte om det finns kvar eller hur den isåfall tar sig ut idag.  På ritningarna ser den exotisk ut, ty den är i Kalifornastil med stora glaspartier och öppna ytor i kombination med ett slutet kök och en sovrumsavdelning.

Läs mer om Greta Magnusson Grossman på svd.se.

Jag spelar på Francoise Hardys gitarr

Jag spelar gitarrI fredags var jag hemma hos Björn för att trycka i mig rom, ty vi skulle gå på stort kalas (och mycket riktigt, det blev uppsluppet, men jag höll mig från att ilsket påpeka att jag minsann blev utan pris den gång för 6 år edan då jag var nominerad). I ett hörn i Björns möblerbara hall, som han apterat till herr-/damrum, står en mycket vacker guldfärgad gitarr. Jag är rätt säker på att den tillhört Francoise Hardy en gång på 60-talet. Hennes dekorativa slarver till man, Jacques Dutronc , lämnade den säkert till stampen och glömde att lösa ut den. Tror jag, måste jag be att få tillägga.

Björns hem är en liten skattkista. I bokhyllan står Adelskalendern, något ansatt av ett utspillt glas vin, i en annan hylla står en samling mer eller mindre fungerande kameror. I ytterligare en bokhylla finns tyska typografiböcker som får samsas om utrymmet med diverse märkliga volymer, t.ex. bildboken om Gustav V, en engelsk heminredningsbok från 30-talet och den gamla helknasiga tyska praktverket Homosexualität som man inte begriper någonting utav. Det finns faktiskt saker överallt. Att vara hemma hos Björn är ungefär som att gå omkring på en loppmarknad och det är en komplimang.

Från svenska slott och herresäten

I mitten av 70-talet fick Hemmets Veckotidnings medarbetare Gunilla Wärle den brilljanta idén att åka landet runt för att samla ihop de bästa recepten från svenska slott och herresäten. Det var förmodligen i grevens tid, ty den generation som då bebodde många av dessa gårdar var av de årgångar som hade upplevt den gamla tiden, uppväxta innan eller under första världskriget.

En verklig guldgruva är den, boken, för alla som gillar bättre bakverk och inte drar sig för lite hemarbete (fru Stephens hör dock till dem som ”låter baka”). Här finns mängder av smaskiga sötsaker, då det främst är kakor och tårtor som presenteras. Smaskigast verkar nog Hofdalatårtan från godset med samma namn.

Bilderna ovan föreställer Birgit Th Sparre från Sjöred, Mary Stephens på Torne gård samt Friherinnan Erna af Ugglas på Skönabäck. Boken heter De bästa recepten från svenska slott och herresäten och är utgiven 1979 på Förlaget Tifa.

– Är det också en Martin Wickström?

Häromdagen fick jag mig en visning av kontorets stora konstsamling. Företagets ägare har en mycket stor samling från 80-tal och framåt. Alla verk får inte plats i hans hem, därför nyttjar han väggarna i våra 600 kvadratmeter stora lokaler. Det sägs att han har en av de största samlingarna i Sverige med nutidskonst.

Vid femtiden droppade det in några Östermalmspensionärer med smak för konst i allmänhet och den moderna i synnerhet, åtminstone tyckte jag mig förstå det. Den blåhåriga tantens make fick sitta på en stol. Vin och chips saknades ej.

Det tog närmare två timmar att avverka merparten av alla verk, trots att vi gick tämligen hastigt fram. Vi tittade bland annat på Dan Wolgers, Marie-Louise De Geer-Bergenstråle-Ekman, Tilda Lovell, Cindy Sherman och Martin Wickström. Den sistnämnde finns rikligt representerad och intill köket hänger två stora verk, diptyker, som ingående studerades. När lämnade rummet för att går vidare, yttrar en av damerna som fått syn på fotbollsspelet som står i mitten av rummet: Är detta också en Martin Wickström?

Tänk, jag som trodde att alla vet att konst som man inte kan ha på väggarna, det är ingen riktig konst.

Frihamnen snötäckt och vinterkall

Hamnen

Mina bilder på snön och kylan tenderar icke att sina. Här ses som vanligt Frihamnen i all sin kylslagna elegans.

Hamnen

Blågrönt är min färg. Plåt på hus är vanligtvis ingen favorit, men denna byggnad kan jag inte annat än älska.

Hamnen

Lurar med musik uti går jag aldrig omkring i. Lyssnar jag på musik när jag förflyttar mig, är det i bilen, men det är en annan historia (och tillika en mycket angenäm). Hade min promenad haft ett soundtrack, hade det kanhända innehållit Don Byas version av You call it madness, but I’ll call it love (på svenska den underbara För mig var det allt).

Ty modets nycker ges så korta liv

På fredag öppnar på Nordiska museet utställningen Modemakt som visar kläder från tre decennium, 1780-, 1860- och 1960-talen. På utställningens informationssida står att läsa ”Modets makt är stor. I alla tider har olika samhällsgrupper använt kläder för att uttrycka sin identitet.” Ja, det kan man inte neka till. Det återstår bara att se om utställningen har något nytt att förmedla på detta område.

Tänk om man får veta något om klädkoderna i romantikens Uppsala. Berätta för mig om hur den unge Per Ulrik Kernell klädde sig när han begav sig för att träffa överstinna Silfverstolpe och vad den vittra Amaila von Helvig valt att sätta på sig den dag  hon satte sig vid Mallas piano och lät sina  händer smekas av den förälskade E.G. Geijer. Geijer och Helvig hade inte särdeles fysisk romans, så man kan tänka sig att klädedräkten var ytterst viktig för att uttrycka de förbjudna känslorna.

”Modets nycker ges så korta liv”, den spirituella frasen, är hämtad från en Lustans lakejer-text. En av de bästa faktiskt. Det finns en hel del så pärlor från början av deras karriär. I ”Se men inte röra” sjunger Johan Kinde ”En flicka jag ser hon är verkligen chic, ikväll har hon valt en glasartad blick”. På tal om identitet.

Här intill ses Edvin Adolphson och Anders Henrikson på en bild från år 1940 ur filmen Ett brott. Adolphson är en av mina favoriter. Alltid välklädd, inte undra på förresten, han klädde i det mesta. Den mustasch som han odlade under ett antal år var dessutom ytterst elegant. Synd, att den inte kommit på mode igen. En något fylligare variant på den så utskällda tangorabatten skulle man kunna karakterisera den.

Läs också DNs recension av Modemakt.

Det inmurade rummet på Stenhuset

Vid sjön Åsunden i Sjuhäradsbyggden ligger många gamla vackra gårdar. äldst av dem alla, är Torpa Stenhus med anor från 1400-talet. Det är en underdrift att säga att jag är förtjust i livet vid gårdarna runt Åsunden vid förra sekelskiftet.

Hilma, den gamla kammarjungfrun på Torpa, var god vän med alla anrika spöken i den gamla medeltidsborgen, berättar Birgit Th. Sparre memoarvolymen Gäst i det förgångna. I Stenhuset finns ett rum som i många år hade varit igenmurat, och detta, berättade Hilma, var en mycket tragisk historia. En av de gamla Torpagrevarna hade en ung dotter som besökt sina släktingar i Danmark. Skeppet hon färdades med misstänktes vara pestsmittat, vilket gjorde hennes far orolig. När hon anlände Torpa, bjöds hon på en välkomstbägare med förgiftat kryddvin. Vallmogiftet gjorde henne genast omtöcknad och hon föll i djup sömn. Fadern lät mura igen fönsterglugg och dörr för att undvika att resten av familjen skulle bli smittad. Under många dagar hördes det förtvivlade skriket från det förseglade rummet. En dag tystnade det och fadern blev den förste att insjukna i pesten, som sedan drabbade hela trakten.

Hilma visste att berätta, och när hon såg hur den unga Birgit storgråtandes bad att för höra mer, plockade hon fram en annan variant. Denna gång hade den unga och vackra dottern förälskat sig i en ung man utan vare sig pengar eller börd. Fadern överraskade dem i en öm scen och befallde att de unga tu skulle muras, slagna i järn och utan möjlighet att vidröra varandra. Den vackre väpnaren hördes sjunga för sin mö, men så småningom blev det tyst i tillslutna rummet.

Många år senare, vid förra sekelskiftet, beslöt greve Erik Sparre att låta bryta förseglingen. Efter många om och men fick han tag i en man som var villig att ta på sig detta uppdrag. Mannen rispade sig på bräckjärnet och drabbades av blodförgiftning och några dagar senare var han död. Någon gång på 20-30-talet var det dags igen. En konservator hade anlitats för en reparation och han beslöt sig för att forcera murverket, ty han hoppades på att det fanns en skattgömma därinne. Samma dag som de skulle bryta sig in, föll konservatorn utför trappan och bröt benet. Rummet fick stå orört.

Är Lundberg en ny gammal baron?

Jag har precis läst det imponerande långa kommentarsfältet på Therese Bohmans mycket intressanta inlägg Det som skapar en människa är förmågan att välja det goda. Texten handlar bland annat om Kristian Lundbergs berättelse Yarden, ur vilken jag ber att få citera precis samma text som i Bohmans inlägg.

Jag har ändå alltid trott att det jag har, det skall snart tas ifrån mig, att det inte spelar någon roll – det kommer att förloras ur mina händer. Jag har andra vänner som med självklar säkerhet pekar på det ena och det andra i världen och säger: det tillhör mig, det förtjänar jag. En sådan självklarhet har jag aldrig haft; en sådan tillförsikt till världen tillhör inte mig.

Jag tycker att det är mycket väl formulerade ord som även jag kan känna igen mig i, även om jag saknar personliga erfarenheter av just arbetarklassen. Nutiden har dock en uppsjö av grupperingar och kotterier som till viss del ersatt det gamla systemet, exempelvis kulturellt kapital av alla de former. Att ramla ner några pinnhål är alltid smärtsamt.

Vad som intresserar mig i kommentarsfältet är den diskussion som bland annat handlar om huruvida Lundberg koketterar med sin bakgrund och sina erfarenheter och, framförallt, är en skildring sämre för att det rör sig om ett slags koketteri? Jag tycker mig ana ett visst drag av denna lilla last, precis som det framgår att det är synd om Lundberg för att han måste dra sig fram på detta sätt (och detta baserar jag på vad jag läst mig till på nätet). Att göra som han gjorde, recensera en bok man inte läst och såga den, är verkligen bland det dummaste man kan göra om man vill vara en seriös kritiker. I mina ögon är det nästintill oförlåtligt och förtjänar intet medlidande. Det är dessutom ytterst riskabelt, om man inte tillhör en etablerad grupp och man vet att man med stor sannolikhet kommer att bli försvarad. Däremot är jag inte så säker på att koketteri och klavertramp verkligen förstör en bra text.

Att skylta med sin arbetarklassbakgrund är alltid problematiskt om man går till överdrift, precis som motsatsen. Barbro Alving skrev ett kåseri, 1952 gavs det ut i volymen Människan vill inte bli omkörd. Det är visserligen ”bara” ett kåseri, men jag tycker att det är läsvärt och har därför scannat in texten: De nya gamla baronerna. Texten kan sammanfattas med meningen Numera är det i vissa kretsar inte riktigt fint att inte vara född i statarstuga. Det ligger än idag en hel del i denna enkla fras.

Bördsskryt ger jag inte mycket för, med stolthet är det dock en helt annan sak. Jag tycker att var och en har rätt att vara stolt över sin härkomst om man skött sig väl och har något att vara stolt över (innefattar bl.a. hederlighet, ärlighet och empati gentemot sin omgivning ). Det är kanhända en smula märkligt, jag rentutav dumt, men det är min åsikt och den är tar ingen som helst hänsyn till huruvida man kommer från slott eller koja.

Kristian Lundbergs Yarden är jag fortfarande nyfiken på och jag tycker verkligen om orden det tillhör mig, det förtjänar jag. Det är något som jag själv önskar att jag kunde känna.

Min allra första bil var en MG 1100

Det var tidigt 80-tal och jag fick min första bil, en MG 1100. Den var mattröd och saknade både fälgar och däck. Den var på intet sätt körbar.

Jag har alltid gillat bilar, ändå sedan jag var litet barn. När jag gick i högstadiet köpte jag Classic Motor och Wheels och drömde om ett amerikanskt vrålåk. Gärna något från General Motors 50-talsproduktion. Upphottade Volvo 240:or med spoilers och flames, var jag inte lika svag för. Men den smaken delades inte av alla.

En dag kom grannen dragandes med en gammal MG 1100 som sett sina bästa dagar. Inredningen var dock rätt fin med svarta konstlädersäten och instrumentbräda i ädelträ. Reglagen kommer jag så väl ihåg, ty det var vippströmbrytare och märklig svart knapp som kan ha varit spolarpumpen, eller eventuellt choken. Detta vrak blev mitt och jag fick skruva så mycket jag bara ville, och det var precis vad jag gjorde.

Vad jag minns bäst var motorn med sina dubbla SU-förgasare. SU-förgasare, det var något extra, något nästintill magiskt, över denna konstruktion! Förgasaren fick mig att drömma om en Volvo PV Sport som även den hade detta lätt exklusiva förgasararrangemang.

MG 1100 tillverkades av BMC vilket gjorde att MG:n fanns i ett flertal olika versioner, bl.a. som Austin och Morris. ”Badging” var populärt redan på den tiden och var ett praktiskt sätt att använda samma grundkaross till många olika märken. MG:n var den sportigaste, men även den hade det klassiska engelska plusjordade elsystemet av Lucas fabrikat. Lucas, var mannen som sägs ha uppfunnit mörkret.

Det har aldrig blivit någon bil med dubbla SU för min del. Jag harvisserligen kört Volvo PV, men den var en svart Favorit med vanlig 1-portsförgasare och treväxlad låda. Visserligen har jag numera en Ponticac Grand Prix med en klassisk Rochester Quadrajet, men kring denna väl tilltagna tingest står det inte samma magiska skimmer.

Vyer från norra Djurgårdens nejder

Gärdesfältet

Jag promenerar både till och från jobbet. Jag promenerar på kvällar och helger. Jag tycker helt enkelt mycket om att gå, att se och att fundera.

Gärdesfältet

Denna dag hade jag min nya kamera med mig. Och som jag trivs med den! Snö och frost prydde mark och växtlighet, solen såg jag inte skymten av.

Nationalmuseem

Nere  på isen i Djurgårdsbrunnskanalen tronade Nordiska museet upp sig, lika överdimensionerat som någonsin förr.

Ben Powers och kulturens förfall

Ben Powers
Den hårdkokte detektiven Ben Powers räddar det kulturkonservativa Östermalm undan undergången i form av den förödande socialismen.

– Ben, jag förstår inte vad som hänt med vår Ludwig, han är alldeles förändrad och pratar om att min man borde börja förvärvsarbeta och inte bara sitta hemma och dricka portvin och sladdra med vännerna. Dessutom vet jag att kan börjat besöka gallerier med konceptuell konst, och det vet både du och jag, att konst, som man inte kan hänga på väggen, är inte riktig konst. Och till råga på allt, hänger hans Edvard Bergh-tavlor ute i serveringsgången. Vad kan ha hänt?

– Vad vet du egentligen om din son, Martha?
– Ja, jag jobbar nog lite för mycket för att egentligen känna till hans vanor. Min man har nog uppfostrat honom en smula slapphänt. Tack och lov har vi Agnes i köket. Hon har en mycket fast hand och en vilja av stål.
– Har du nämnt detta för någon?
– Ja, och jag är inte den enda som har problem med min son. Katarina Stenstiernas Claes har också blivit helt oregerlig. Hon berättade så sent som i förrgår om hur han vägrat använda hemmarocken och istället klätt sig i blåjeans och en bylsig rutig skjorta.
– Hu, jag skall ta och undersöka saken, Martha. Såhär kan det inte få fortsätta, det förstår jag också. Vi måste värna kulturkonservatismen!

– Nej vet du vad, förvärvsarbeta? Jag kan förstå dig som varken har privatförmögenhet eller är gift, men jag försäkrar dig att jag inte är det minsta avundsjuk. Paul Breda drar ett djupt bloss och beställer in en ny Dry Martini.
– Någon har iallfall satt griller i huvudet på Martha von Brauns son Ludwig.
– Det finns en sylta på Söder där männen ser ut som grovarbetare och fruntimren som landsortslollor.
– Men hu, vart är samhället på väg? Tacka vet jag den solida borgerlighet som är så intimt förknippad med Östermalm.
– I förtroende så kan jag yppa att min förra älskarinna, Mariana, hade vissa böjelser åt det hållet, Tackochlov träffade jag Walther som är av gammalt gott Östermalmsvirke.
– Var träffade du Mariana?
– På Slarvsyltan på Söder. När jag hamnade mellan hennes lakan märkte jag att de inte var manglade , och håll i dig nu, det var påslakan!
– Men Paul, vilken chock!
– Romansen blev därmed mycket kort. Vad tror du Ben, skall vi våga oss upp till Söder och Slarvsyltan?
– Ja, även om det är mig motbjudande. Fortsätt läsa ”Ben Powers och kulturens förfall”

Skandalen som fick skjulen att rodna

Vinterdag i hamnen

Hangaren vid Södra hamnvägen står övergivet en kall vinterdag i februari. Fasadens blågrågröna plåt är anonym i detta av skjul befolkade område.

Det var i skuggan av revolten i Ungern i oktober 1956 som dessa enkla förrådsutrymmen blev stoff för världspressen. József Gimes, beryktat kurtisan och älskare till den sedermera avrättade premiärministern Imre Nagy, lämnade vid oroligheternas utbrott Ungern och medförde en stor samling dyrbarheter som han tillskansat sig från Budapests  mest förmögna damer. Målet med hans resa var Sverige och Stockholm, där han ämnade försörja sig som  antikvitetshandlare.

Dyrbarheterna hade delats upp och skickats kors och tvärs över Europa för att så småningom anlända till förvaringsplatsen i magasinet i hamnen. Den gode Gimes var dock en lastbar man, och i bagaget fanns inte mindre än ett kilo kokain, vilket de nitiska tulltjänstemännen uppdagade. Undersökning påbörjades, och det dröjde inte mer än ett par dagar innan skattgömman i Frihamnen avslöjades. Gimes utvisades och gick ett hemskt möte till ödes i hemlandet. Smycken, tavlor och silver försvann spårlöst och har än i denna dag icke kommit till rätta.

Nils von Lantingshausens Bogesund

Kapellet på bogesundLikt Törnrosa, låg Bogesunds slott under många år i en slummer som var på god väg att bli helt förödande. Egendomen vanvårdades och slottet tilläts förfalla, så till den grad att taket över matsal och vinterträdgård rasade in. I förfallet finns dock ofta stora skönhetsvärden, se bara på interiören från slottskapellet här intill. Och slottskapell, jag älskar slottskapell och den sakrala stämning som där råder. Om jag kunde, skulle jag omedelbart köpa mig ett slott med både kapell och vallgrav.

Det var år 1946 som Bogesund övertogs av staten. Ägaren, friherre Nils von Lantingshausen von Höpken, kompenserades med en summa av 11,6 miljoner kronor. Varför friherren behandlat sin egendom så styvmoderligt vet jag inte, men jag utgår från att han var ett stort original. Efter övertagandet dröjde det många år innan en omfattande restaurering tog vid. Interiörerna reparerades så sent som på 90-talet, exteriören åtgärdades på 60-talet. Det var endast taket som omgående fick sig en översyn.

Jag har inte sett Bogesund idag, men är mycket förtjust i hur slottet tog sig ut i slutet av 40-talet när dessa bilder togs. För att inte tala om alla vackra eldstäder från skilda epoker som finns i slottet. Åh, om man fick springa runt i dessa vackra salar en varm sommardag och känna den svala stenen mot sina bara fötter och njuta av alla de dofter som lagrats  genom århundradena.

Jag skaffar mig en modern kamera

´Jag äger tre kameror sedan tidigare: en Rollieflex, en Agfa Optima och  en Polaroid Land Camera 450. Naturligtvis har jag en digitalkamera också, en rätt så usel Minolta Dimage som man rymmer i fickan. Av  någon anledning gillar jag den, ty den tar rätt bra bilder i svagt ljus. Bra var kanske fel ord, men de saknar i vart fall intekaraktär.

Men nu har jag iallafall köpt mig en modern systemkamera. Nå, modern och modern,den är från slutet av 70-talet. Jag funderade på om jag kanske skulle köpa mig en 80-talsmodell med full automatik och LCD-skärm, men insåg att dessa kameror inte alltid är så driftssäkra när de kommit upp i  åren. En helt ny kamera vill jag inte ha och CanonsEOS-modeller tycker jag inte riktig. Dessutom  är de dyra.

AE-1:an är en robust kamera med full automatik (shutter priority, men man kan lika enkelt ändra exponeringstiden och på så sätt få  aparture priority). Den går även att använda i manuellt läge och det finns mängder av bra och prisvärda objektiv i FD-serien. På kameran sitter idag det populära 50 mm f/1.8 som säkert ger riktigt bra bilder.Jag har sprungit runt idag och provad min nya kamera. Den är mycket lätt att använda, sökaren är fantastisk (för första gången ser jag verkligen vad jag fotograferar) och vikten är låg. Jämfört med min polaroidklump är denna kamera fjäderlätt.

Det skall bli spännande att se resultatet när jag framkallat den första rullen. Just nu sitter det färgfilm i kameran, men jag hade tänkt beställa några rullar Tri-X och experimentera mer med svartvitt.