Lars Hanson och elegansen

En av det tidiga 1900-talets populäraste skådespelare var utan tvekan Lars Hanson, som faktiskt också hade en karriär under ett par år i Hollywood. Lämpligt nog, fick han spela Gösta Berling när det var dags att filmatisera Selma Lagerlöfs roman med samma namn och ett bättre val går inte att tänka sig.

Denna idolbild är tämligen oemotståndlig och blandningen mellan salongslejon och skogshuggare känns direkt modern. Dessutom är det en gammal bild daterad redan 1919, och på den tiden visste man att ljussätta.

Den bild som utgör Rävjägarns sidhuvud är tagen under inspelningen av Gunnar Hedes saga, filmatiseringen av Selma Lagerlöfs En herrgårdssägen. Den unge mannen med det lockiga håret som är så lik Lars Hanson är Einar Hanson. Huruvida dessa är släkt har jag inte lyckats utröna.

Vid sidan av Gösta Ekman får man nog räkna Lars Hanson till den tidens största eleganter. Anders de Wahl var redan gammal och hade knappast ens i sin ungdom den elegans som dessa två charmörer besatte. Det är synd att han är så bortglömd, Lars Hanson.

Ibland så tror jag det var bättre förr

Jag tycker mycket om Selma Lagerlöf och är mycket förtjust i det mesta hon skrivit. Förutom att hon var en utmärkt författare, var Lagerlöf också en intressant person med stor pondus. Hon drev gården Mårbacka, förädlade och sålde gårdens produkter och engagerade sig i bygden. Hade hon levat och verkat i dag, hade hon säkert blivit känd som den queerfeministiska författaren och entreprenören med polyamorösa böjelser, och det tycker jag hade tagit fokus från allt som Lagerlöf var och fortfarande är. Som författare borde det rimligtvis vara mer intressant att bli bemött som i första hand författare.

Man får anta, att Lagerlöfs liv hade gestaltat sig helt annorlunda om hon levt i vår tid. Mycket hade naturligtvis varit åtskilligt lättare och kanske hade hon blivit lyckligare, men jag undrar om det hade blivit lika storartat och intressant? En hel del av hennes charm är trots allt det lite svåråtkomliga och stränga i hennes uppenbarelse, kombinerat med en sorts universell godhet och en berättargåva som få besitter.  Allt detta får väl anses vara frukten av det liv hon levde och den tid hon verkade i.

Kanske är det bara inbillning, men jag tycker att man är alltför snar med att sätta etikett på och kategorisera människor idag. Dessutom undrar jag om det inte fanns fler originella och till sin läggning mer spretiga personligheter förritin. Om jag har rätt, så skall jag be att få kräva rättning å det snaraste av vårt utslätade samhälle.

Och varför inte lyssna på en okänd dansorkester med refrängsång av Olle Thalén? Refrängsångare/-sångerska, är inte det ett förunderligt yrke. Man sitter still mest hela låten, går sedan fram till mikrofonen, sjunger några strofer, och sätter sig igen. Den gode Olle får dock även sjunga lite vers.

Kvällen är faltig, men kärleken ljuv:

Och det blev bröllop på gamla dagar

En bild från Vilhelmina fotoarkiv

Framför den öppna spisen har jag en svart kohud som jag ärvt. Iris kallar jag den och bakom denna prydnad döljer sig en historia som jag måste berätta.

I grannbyn bodde en hemmansägare som vi här döper till Helge.  Han var en lång och ståtlig karl som hade ett fint jordbruk. I sin tjänst hade han sedan många år en hushållerska som lystrade till namnet Iris. Det var inte få, som tyckte att han kunde ta och gifta sig med henne innan ungdomen helt flugit sin kos. Helge, som inte var omedveten om att han ansågs för ett gott parti, ansåg att hushållerskor skall man inte gifta sig med. Och åren gick.

Så småningom hade Helge fyllt femtio år och nu insåg han att han blivit så gammal att det var troligt att det inte skulle bli tal om något giftermål. Det fanns inget annat att göra än att gifta sig med Iris som blev själaglad; hon i alla år gått och drömt om sin Helge och skött hans hem som sitt eget.

Åren har gått och nu är Helge över de nittio och Iris på god väg ditåt. Gifta är de fortfarande och faktiskt föll det riktigt väl ut. Och min kohud döptes efter Iris, ty kalven köptes av Helge och hans nyblivna fru en gång i början av 70-talet.

Överste Beerencreutz och mattväven

Av Selma Lagerlöf har åtskilliga novellsamlingar utgivits. I en av dem, Osynliga länkar, möter vi i novellen En historia från Halstanäs den pensionerade överste Beerencreutz som under lång tid är sysselsatt med att väva mattor till sina två hyresrum. Översten önskar ”stora, mångfärgade mattor i rikt och underfullt utfunderade mönster” och därför har Beerencreutz spänt upp varpen tvärsöver sitt ena rum, från vägg till vägg, så att han skall kunna överse hela mattan på en gång.

Det är en mycket vacker novell och tillika tragisk. Jag passar på att citera ett stycke som jag tycker mycket om.

Medan Beerencreutz arbetade på att få mönstret att gå ihop, och medan han arbetade med skäl och inslag, satt han ofta och tänkte på Vår Herre. Han satt nog i en lite större vävstol, han, och hade ett än underfullare mönster att väva efter. Och översten förstod, att det fick vara både ljust och mörkt i den väven, för att den skulle ta sig något ut. Men Beerencreutz kunde ibland sitta och fundera på detta så länge, att han tyckte sig se hur hans liv och de människors liv, som han hade känt och följt, bildade en liten del av Guds stora väv, och han såg det stycket så tydligt utbrett för sig, att han kunde se både konturer och färger. Om man nu skulle ha frågat Beerencreutz riktigt noga, skulle han ha erkänt, att han vävde in sitt eget och sina vänners liv i mattan i en ringa efterlikning av det, som han menade, att han hade sett framställt av gud.

Läs novellen i sin helhet på Projekt Runeberg.

När jag började polaroidfotografera

Mina första Polaroibilder tog jag sommaren 2001 om jag inte minns fel. Jag hade köpt en gammal och enkel kamera på Myrorna och gick en dag till Wibergs foto för att köpa film. Den sommaren var jag på bilsemester till Skåne och senare på sommaren åkte jag till Gotland. Och jag fotograferade en del under dessa bilresor.
Bilden ovan  är lustig. Jag kan tänka mig att många blir förvånade av ett se mig jeans och för kort t-shirt. Historien bakom min klädsel och denna bild är som följer:

En gång var det en fransk fest i källaren på Birger Jarlsgatan. Jag har glömt vad stället heter, men det ligger precis norr om Spyan. På gården hängde några fina Pernod-tröjor. En tog jag med mig hem.

I en affär på Odengatan hittade jag ett par silverglänsande solglasögon som påminner om dem som Francoise Hardy bär på en av bilderna till skivan Ma jeunesse fout le camp.

Vid en en övergiven gammal bunker kom dessa ting helt till sin rätt. Det är några år sedan nu, men både tröjan och glasögonen har jag kvar. Det var för övrigt en sommaren då jag unnade mig en svensktillverkad rivierasolbränna. Pigment saknas inte i min annars så bleka kropp.

Resten av bilderna finns längst ner på denna sida med polaroidbilder.

Lärkstadens verkliga pärla till villa

Villa i Lärkstan

En av Östermalms absolut finaste villor är just nu till salu. Maken till påkostad interiör får man leta efter, åtminstone i denna nationalromantiska stil. Bostaden består idag av två inredda våningsplan samt ytterligare en våning med tillhörande vind som aldrig blev inrett när villan uppfördes.  Kanske sinade kassan och man fick klara sig med 320 kvadratmeter. Hallen är hursomhelst helt magnifik. Det är också matsalen och övriga sällskapsutrymmen. Köket verkar trivsamt och jungfrukammaren ligger på våningen ovanför och nås genom den interntrappa som var avsedd för tjänstefolket.

Läs mer om objektet hos Lagerlings och donera sedan lämpligt belopp så att jag lyckas skrapa ihop de 45 miljoner som krävs.

Om tjusningen med tryckta alster

Jag läste en text på SSBD häromdagen som bland annat behandlade analog versus digital konsumtion av text och bilder. Upprinnelsen var Lars Johanssons tankar om papperstidningens unika styrka. Ny tycker jag visserligen att hans text var lite i tramsigaste laget, men jag är faktiskt till viss del beredd att ge honom rätt. Det är inte papperstidningen jag försvarar, snarare är det tryckta alsters obestridliga fördelar och SSBD-krönikörens krystade formulering som jag vänder mig emot. Jag ber att få citera: ”Jag håller inte med. Jag blir överraskad varje dag på nätet, och ramlar in i texter och artiklar jag inte visste att jag var intresserad av, framförallt blir jag mycket mer engagerad i de nyheter jag tar del av på Twitter som jag annars aldrig skulle reflekterat över.” Av texten att döma, gäller det inte bara dagstidningsliknande konsumtion på nätet utan rent generellt.

Jag är en stor vän av digital konsumtion och konsumerar åtskilligt, men jag upplever också problem. Här sitter jag med all världens information tillgänglig, men jag vet inte hur jag skall finna den. Det är så lätt att man traskar runt bland samma gamla webbplatser. Det skapar frustration. Och så det där med Twitter, FB och andra sociala medier. Det är klart att man får reda på mycket som man aldrig annars reflekterat över. Men är denna information alltid så mycket värd? Mycket av det som tweetas tycker jag har mer till uppgift att markera revir och befästa grupper, än att verkligen komma med något verklig intressant och oväntat. Det oväntade blir ofta inte speciellt oväntat om det går i samma gamla hjulspår.

Jag konsumerar gärna tryckt gammelmedia, med betoning på ”gammel”. Jag går ofta till Myrorna och väljer och vrakar på deras bokavdelning. Jag köper böcker och tidningar som fångar mitt intresse. Det kan vara titeln, innehållet, förpackningen eller något helt ovidkommande. Jag tycker att det är ett bra sätt att skaffa sig information. Naturligtvis vet jag mycket lite om sådant som folk i allmänhet (nå, mina vänner i den digitala sfären och mina rent privata) känner till, men å andra sidan vet jag åtskilligt om sådant som gemene man inte vet ett dyft om. Det tycker jag är bra, för varför skall man alltid följa flocken och vara och veta som alla andra? Då blir man inte speciellt unik.

De som är intresserade av ämnet bör läsa femte stycket i Jenny Maria Nilssons text Hatade vänner och älskade fiender i HD, varifrån jag citerar följande tänkvärda ord om social-medie-människorna: ”För en utomstående verkar deras åsikter intill förväxling lika och gruppen rör sig som en enda varelse; man retweetar varandra, blogglänkar, upprepar och förstärker vad den andre sagt.”

Brist på hänsyn mot kulturellt värde

Lidingöbro

Jag läste precis i SvD att Nacka kommun råkat trasa sönder ett medeltida skepp i samband med en upprustning av badplatsen Boobadet. Jag utgår från att denna fadäs inte gjorts med vett och vilja, men det visar att många kommuner inte tar sitt kulturarv på allvar. Stockholm är på intet sätt ett undantag, även om jag tycker att man här är mer rädd om spåren från förr än man är i andra delar av landet. Men det är klart att det finns gott om fadäser. Lindgården på Djurgården är ett aktuellt exempel.

Över lag tycker jag att man alltför ofta river hus av hög kvalité och ersätter dem med nybyggen av låg kvalité. En byggnad som är kulturellt intressant, är välbevarad och dessutom byggd av gedigna material borde i de allra flesta fall vara värd att bevaras. Dessutom går den att underhålla. Detta gäller naturligtvis även byggnadsdetaljer, som fast inredning i lägenheter och villor. Ett utbyte till ordinär nutida standard är nästan undantagslöst en försämring. I hög utsträckning tycker jag att det mesta som gjorts under 1900-talet fram till ungefär 1960, är av så pass hög kvalité att det bör sparas, inte minst med tanke på att jordens resurser är ändliga och att funktionen är såpass up-to-date.

Jag ber att får rekommendera Gula listan om man är intresserad av vad som är på väg att försvinna.

På Axessbloggen skriver Johan Lundberg bra om Kristina Alvendals tal om Stockholm som en promenadstad. Det Alvendal förespråkar, att fullkomligt sudda ut en stadsdels spår och bygga ett nytt stadsmässig område, är verkligen inte speciellt genomtänkt. Hammarby sjöstad hade behövt fler spår Lugnets industriområde för att bli någotsånär intressant. Att bygga helt ett helt nytt område är svårt. Mitt eget område, Gärdet, har precis satt sig. 50-talets områden är på väg att bli det.

Beautiful Budapest in Technicolor

Budapest är för mig favoriten av europeiska städer. Kanske beror det på att jag ännu inte varit i Wien och sett dess wienerbarock i all sin glans.

Staden är i mitt tycke väldigt välbevarad, åtminstone om man jämför med Prag. I Budapest finns både restauranger och caféer som ser ut som restauranger och caféer bör göra. När jag var där 1999 var fortfarande Café New York orestaurerat och byggnadens exteriör sotsvart. Inne glänste dock guldet från det höga taket. Idag är byggnaden mer välputsad.

Jag var på en mycket speciell restaurang en kväll. Tyvärr minns jag inte riktigt var den låg. Det var på Pestsidan alldeles intill Donau, kanske i närheten av Petőfi híd. Här hade en gång officerare och andra militärer intagit sin middag. Vi gick uppför några trappor i ett tämligen övergivet hus och kom slutligen till en entresolerad hall. Här, intill öppningen till den ena matsalen, stod ett litet kapell och spelade. Fiol, bas och piano vill jag minnas att sättningen var. Inte i matsalen hängde tjocka gröna sammetsdraperier framför det höga fönstren. Det var tyst och stilla, endast musiken hördes. Taket var rikligt dekorerat och listverk och förgyllningar hade en klädsam patina.

Maten serverades på stora fat, omsorgsfullt garnerade med kokta grönsaker. Kyparen var ingen ungdom och hans engelska inte den bästa. Men vilken atmosfär, den bästa jag någonsin har upplevt. Jag skulle verkligt gärna vilja besöka restaurangen igen, om den finns kvar. Då skall jag be kapellet spela Du svarte zigenare.

Ett annat minne som etsat sig fast är Andrássy út. Längs med denna pampiga gata låg på dess ena sida gamla villor i olika stadier av förfall. Tänker Östermalms villastad, men med vildvuxna trädgårdar och vittrade fasader. Jag tog en bild, men tyvärr skadades filmen av säkerhetskontrollen, men det gör inte så mycket, ty man förstår ändå dessa byggnaders skönhet.

Mai Zetterlingkväll på Cinemateket

1946 kom Driver dagg faller regn, en filmatisering av Margit Söderholms roman som kom ett par år tidigare. I denna allmogemiljö, där hon spelade Marit Germundsdotter, fick Mai Zetterling sitt verkligt stora genombrott. 18 år senare har Älskande par premiär. Den är Zetterlings första långfilm i egen regi. Däremellan tillbringade hon många år i England som blond starlet.

Igår gick starten för Cinematekets Zetterlingserie och som första punkt var ett samtal mellan ett antal inbjudna personer, däribland Christina Olofson, Jan Lumholdt och Inga Landgré och ett par utspridda röster ute i publiken. Trots Jannike Åhlund som en inte helt idealisk moderator, var det en intressant tillställning, ty jag tycker alltid att det är roligt att höra människor prata och ge sin bild av en person. Desto bättre om de inte riktigt överensstämmer. Lumholdts utläggning och danska och norska regissörer var verkligt intressant, precis som Landgrés minnesbilder av Zetterlings oavslutade projekt.

Jag tycker att man bör passa på att se Zetterlings filmer. Älskande par är en vacker och dynamisk filmatisering av Krusenstjernas von Pahlensvit. Krusenstjernas intresse för naturen och erotiken tas väl om hand och Eva Dahlbecks porträtt  av den levnadsglada fru Landborg är en pärla (det är fru L som ”kan roa sig i cellen” när hon låses fast mellan Tage Ehrencreutz lår). Nattlek och Doktor glas har jag inte sett, dem är jag mycket nyfiken på, precis som Amorosa, filmen om von Krusenstjerna från 1986.

Guy Francis de Moncy Burgess, spion

Guy Francis de Moncy Burgess var en av ”The Oxford five”, Oxfordstudenterna som blev löpsedelsstoff när de avslöjades att de var spioner. Mest känd av dem alla är nog Kim Philby .

I filmen Another Country skildras Guy Francis de Moncy Burgess under den tid han tillbringade vid en brittisk internatskola, en upplevelse som får honom att hata sitt fosterland och gör honom redo att förråda det. Det är en mycket vacker film, inte minst kläderna är fullkomligt oslagbara. Filmen är också outsägligt sorglig. Jag kan verkligen rekommendera den.

Burgess arbetade under en följd av år på ambassaderna i både England och USA och kunde skicka en stor mängd information till KBG. 1951 blev han upptäckt men hann fly till Sovjetunionen. Där levde han, mycket alkoholiserad och olycklig, tills dess att han dog 1963.

Martinsons Kvinnor och äppelträd

Proletärförfattare, ja arbetarklassen överhuvudtaget, upptäckte jag tämligen sent ty klassamhället hade gått mig mer eller mindre förbi. Det är klart att jag visste att alla inte hade det lika bra, men att skillnaderna en gång i tiden var så oerhörda var något jag inte ägnat några djupare tankar.

När jag väl blivit medveten om detta, blev jag nyfiken på den generation som så kraftfullt strävade mot något bättre, mot en vettig ekonomi, bildning och kultur. Kontrasterna gentemot dagens arbetarklass, som tyvärr ofta nöjer sig med att konsumera, är i mina ögon stor.

Jag försökte mig på att läsa om Kata Dahlström, men tvingades ge upp, ty den universitetsavhandling som var bokens kärna, var alltför illa skriven. Jag läste Jan Fridegårds Offer, men bläddrade förbi åtskilliga sidor, ty berättelsen var alltför hemsk.

Nu sitter jag med Moa Martinssons Kvinnor och äppelträd. Det är en fin bok och allra bäst tycker jag om den poetiska inledningen om mor Sofi och Fredrika som gör något mycket uppseendeväckande: de badar varje fredag i bykstugan.

Moa Martinson var både läst och omtalad när jag växte upp, ty det var under dessa år som hon återupptäcktes av en ny generation. Idag är Martinson åter en smula bortglömd och det skall bli intressant att se vad jag tycker om hennes gärning, när jag läst ut denna bok och ytterligare ett par ur hennes efterlämnade produktion.

Doktorns Strandvägsmottagning

Somliga läkare har en mer påkostad praktik än andra. Här har vi doktor Torsten Amundsons hem på Strandvägen 1 i det fina huset kvarteret Bodarne. Bilden visar utsikten från matsalen mot Nybroplan och Dramaten .

Amundson föddes på godset Stora Frösunda och var van vid påkostade miljöer redan som barn. Trots att doktorn saknade fru, lyckades han med stor finess och elegans inreda sitt hem och sin praktik.

Här bjuder jag på en bildkavalkad över doktorns privatrum och mottagning.


Hallen med väntrum till vänster och salongen till höger. Innanför väntrummet ligger mottagningen.


Mottagningsrummet mot fönster och Strandvägsutsikt.


Mottagningsrumet med doktorns skrivbord.


Salongen mot väntrum. Till höger skymtar burspråket mot Strandvägen. Ovanför dörrarna antika överstycken.


Den öppna spisen i salongen.

Man konstaterar att doktorns mottagning ter sig som en dröm och att sjukdom skulle kunna vara något positivt, åtminstone om man finge besöka denna praktik.

Doktor var en mycket förmögen man. Några år efter att detta reportage gjordes, köpte han Engsholms slott som är en praktfull byggnad uppförd på 10-talet.

You won’t believe me I love you only

En mycket kraftfull dam som både spelar piano och sjunger. Enligt uppgift är det Nina Simones första TV-framträdande och det var hos Ed Sullivan 1960.

Love me or leave me blev populär i slutet av 20-talet och sjöngs av Ruth Etting. Texten är precis så där härligt överspänd i sin skildring av kärlek:
You won’t believe me, I love you only
I’d rather be lonely
Then happy with someone else

Nina Simone gör den mästerligt.

En påsk i en kyrkstad i Norrbotten

Kyrkstugan

Påsk var för länge sedan en stor kyrkhelg med allt  av festligheter som det innebar. Dåförtiden även sprit och hor. Idag har lugnet sänkt sig över de gamla stugorna som står tätt tillsammans i kyrkstäderna i Norr- och Västerbotten.

Kyrkstugan

Här några bilder från min mormors stuga som moderniserades med nya tapeter och ny vaxduk i början av 50-talet (den gamla duken ligger kvar under den nya). I rummets ena hörn står en silverfärgad vedspis. Att piffa upp spisen på detta sätt var mycket populärt en gång i tiden.

Kyrkstugan

På  bilden ovan ses min mors och hennes lillasysters kläder från mitten av 40-talet. Mormor var en skicklig sömmerska även hade god hand med sticksömmen.

Ytterligare två bilder i det stående format som gör sig så dåligt här om man inte lägger dem i en lightbox. Den första på den enkla  köksutrustningen i rummet och den andra det vackra trappuset där man tyvärr inte ser de gamla tvinnade elledningarna som är fästa i vita porslinsknoppar.

Nygotik, nygotik, nygotik!

Man skulle kunna tro att jag bara gillar nyrenässans och stram funktionalism, men icke. Även enkla torparstugor och nygotiken vinner mitt gillande.

Nygotiken är en av alla dessa imitationsstilar som var så populära under 1800-talet och som alltsedan dess fört en något tynande tillvaro. Otaliga är de kyrkor som uppförts, eller restaurerats, i denna stil. Här intill ses Matteuskyrkan i Norrköping. I närheten av mig ligger den mycket fina och nätta Gustav Adolfskyrkan, i parken som fått sitt man efter samme man.

Tyvärr är nygotiken inte alls lika vanlig när det gäller villor och hyreshus. Tråkigt, tycker jag, för vem vill inte bo i en gotisk tegelborg med tinnar, torn och rosettfönster? Gärna i en lummig park omgiven av höga järnstaket och med doftande syrener, rosor och violer. Nygotiska detaljer på nyrenässansens hus är däremot rätt vanliga, och då rör det sig oftast om rosett- eller spetsbågiga fönster som ritats in för att få en mer varierad fasad.

På Stockholms slott inreddes på 1820-talet det s.k. Götiska rummet i den nya stilen. I slutet av 1890 apterades detta vackra rum till dåvarande kronprinsen, sedermera Gustav V. Här finns en längre text med många utmärkta bilder som visar denna förträffliga interiör.

Colour me red when I’m feeling blue

Marc Almond är relativt sparsamt representerad på Spotify, men på YouTube kan man hitta en hel del av hans produktion. Skivan Teenement Symphony är min favorit, ty där finns Almonds utmärkta cover på David McWilliams gamla dänga The days of Pearly Spencer. Den är mycket bra, nästintill genial Men någon video verkar tyvärr inte finnas att tillgå.

Ruby Red är ett annat alster som jag tycker mycket om. Videon kan kanske uppfattas som en smula grotesk men vilken text!

When you went and stole my heart
I saw it go so I know it’s true
It was a ruby, ruby, ruby red
It was the most precious gift I could give to you

Att stjäla ett hjärta, ett blodrött. Så vackert. Mitt hjärta är nog av den sort att det måste stjälas, för att jag skall förstå vad som är på väg att ske. Det finstilta går mig lätt förbi.

Jag läser K Boyes kris på höskullen

Jag läser kris

Det var alltför pretentiöst  för att jag skulle kunna låta bli, så jag begav mig upp på höstkullen, detta meditativt vackra rum, för att fotografera mig själv läsandes Karin Boyes Kris. Det är viktigt att man står rak i ryggen, det hoppas jag ni förstår. För att göra saken ännu värre, lyssnar jag på Matteuspassionen när dessa rader skrivs.

Kris är en intressant roman, som jag ännu inte kan säga något väsentligt om. Kanske är den inte ens värd att läsas. Boken är till stora delar självbiografisk, läser jag i förskriften, och handlar om en ung kvinna som grubblar över vår herre och sin förtjusning i en annan ung flicka. Jag är dock intagen av den generation som verkade under första halvan av 1900-talet och känner, av oklar anledning, ett släktskap som jag inte tycker mig finna om jag ser på det sena 1900-talets skribenter, fotografer och konstnärer.

Och så ett lästips på påskhelgens sista dag. Dagarnas skum, litteratur från Norr- och Västerbotten.

När väckelsepredikanten kom till byn

Predikanten

När jag var liten sa tant Signe om mig att ”hajna blir nog försäljare eller väckelsepredikant”. Helt fel hade hon inte, ty kaffe och smörgåsar har jag faktiskt sålt, min karriär som väckelsepredikant är det dock inte mycket bevänt med.

Min moster som var född i början av 30-talet brukade berätta om forna tiders liv på landsorten och där var de frireligiösa inslagen inte alls ovanliga. Däremot var det inte alltför väl beställt med den kristna tron, vilket idag kan låtar underligt. Många var de fruar och fröknar som lät döpa sig av den enkla anledningen att de blivit tjusade av en stilig väckelsepredikant. Huruvida predikanterna utnyttjade detta för mer intim samvaro, förtäljer inte hennes berättelser. Ej heller om ladugårdsdrängar och hemmansägare gick i samma fälla.

Jag minns inte om det var Jeanette Winterson eller någon annan brittisk författare som skrev om en mycket framgångsrik försäljare av varor i den genren där Tupperware. Damen ifråga var inte endast en god försäljare, hon förförde framgångsrikt den ena uttråkade hemmafrun efter den andra. Dessa två yrken är mer lika än man kan tro. Uppenbarligen insåg även tant Signe det.

På bilden ovan har jag satt mig framför tramporgeln i den gamla byaskolan. Förhoppningsvis läses Rävjägarn även uppe hos vår herre, och jag hoppas att tant Signe får syn på bilden och blir verkligt belåten (med att hon hade rätt i sitt antagande).

Vårvinter och sol går mot skymning

Dimman drar in

Åh, här ligger snön tung men som det töade och droppade från alla tak idag. Solen bara gassade och med ens var det som om det var sommar igen. Snödrivorna var dock ihärdiga; nästan meterdjupt ligger snötäcket vitt och solitt, vallar och högar tornar upp sig vilket skapar nästintill labyrinter på gården.

Jag tog nattåget norrut torsdag kväll och anlände långfredagens morgon till en disig nordsvensk atmosfär. Dessbättre lättade moln, dis och dimma och dagen blev solig och varm. Jag tog fram bilen och åkte en tur på de slaskigaste av vägar där smältvattnet orsakade rännilar och insjöar. Det har sin charm att åka omkring i en fin gammal bil som är helt nedstänkt av smuts. Resultatet blir helt autentiskt förritin.

Som grädde på moset bildtwittrar jag dessa dagar i norr. Guldkorn från en obestämd tid, tagna med telefonkameran. Vardagliga bilder, snap-shots.

Jag läser i lokaltidningen en intervju med kyrkoherden i Pajala, Monica Metsävainio som den första februari i år tillträdde sin tjänst efter ett visst debacle. Äldre laestadianer och pingstvänner var emot, inte ville de ha en kvinna som ledare för församlingen. Men herren ville och Metsävainio fick sin tjänst. Svårt för mig att förstå denna problematik, ty Jesus verkar ha varit en radikal man som inte drog sig för att göra det han fann rätt och rådigt, även om detta inte gjorde honom populär. Det tycker jag kyrkliga människor borde pränta in, istället för att gå omkring och vara konservativa och skapa onödigt lidande.

Han borde inte vara helt nöjd med sina efterträdare här nere på jorden, vår herres son.

Lokalpressen är verkligen inte ointressant. Jag läste också en lång artikel om en 95-åring man som fortfarande snickrar på beställning och promenerar 2 km dagligen. Två fruar har han överlevt. man får hoppas att slutet kommer snabbt så han slipper hamna på hemmet.

Långfredagen står döden för dörren

Nu hoppas jag att vår herre har överseende mitt tilltag.

Som många kanske inte vet, firades påsken redan på det noir-stinna 40-talet och detta till minne av salig Casimir Silfverstake som offrade sitt liv för att rädda ett välfyllt barskåp. Det var en kulen kväll. Casimirs barskåp var fyllt till bredden, ty det skulle bli en vår fylld av stora kalas. Framåt natten hördes märkliga ljud från källarvåning. Casimir, som anade oråd, bad jungfrun hämta en förskärare och embarkerade sig framför barskåpet med kniven i högsta hugg och ett stearinljus i sin hand.

Med förskärare i hand

Den liga som bestämt sig för att råna Casimir och hans barskåp var av allra grymmaste sort. När dagen grydde hittade jungfrun honom död på soffan inne i kabinettet. Spriten hade de dock inte fått med sig, ty förskäraren hade faktiskt gjort nytta. Alltsedan den gången firar Casimirs vänner hans tragiska hädanfärd och gläder sig åt att han så osjälviskt räddade dem från en torrlagd vår.

I soffan död

Fritz Olsson-husen var den sista rest

Fritz Olsson-husen

De nordligare städerna är inte kända för någon större pietet, men frågan är om inte priset går till Luleå som med stor nit utplånat de flesta byggnader från tiden efter första världskriget. Ett par rester finns naturligtvis, domkyrkan, stadshotellet och några hus intill samt ett par träkåkar av gammalt datum. Men i övrigt består centrum och Storgatan av nybyggnationer eller ombyggnationer av värsta sort. En sista rest finns i kvarteret Hunden i ytterligare någradagar. I dess ena hörn tronar det ståtliga Ebeneser i jugendstil, i dess andra hörn, en 20-talsbyggnad ritad av Simon Gate. Däremellan finns en 1890-talsbyggnad i sober nyrenässans.

Men nu skall här rivas och affärshusen på bilden är snart ett minne blott, endast Ebeneser får stå kvar. En ny galleria  skall uppföras på tomten vilket framstår som helt obegripligt i en stad som mestadels består av just gallerior, inte minst den sorgligt sönderrenoverade byggnaden av Ralph Erskine, Shoppingcenter, från mitten av 50-talet. Kanske är det den hårdnande konkurrensen från affärsverksamheten ute på det gamla industriområdet Storheden som är orsaken. Eller så är det den dominerande inställningen bland nordsvenskar att allt gammalt är fult som står bakom, för tyvärr står det gamla mycket lågt i kurs norrut. Gamla hus kan nog var fina, men bara om de är ombyggda till nutidsstandard. Patina och pietet är okända begrepp för gemene man däruppe. Jag skäms faktiskt var gång jag åker norrut å mina rötters vägnar.

Läs mer om kvarterat hunden på Norrbottens museums utmärkta webbplats. De försökte hindra rivningen, men vann inget gehör.  Även Svenska byggnadsvårdsföreningen har uppmärksammat denna dumhet.

Med silversolglasögonen på Hötorget

På Hötorget

Gästfotograf idag. Min vän Björn tog denna bild på mig förra sommaren när vi var på söndagsloppis på Hötorget. Jag har på mig mina silversolglasögon. De är verkligen helt i silverfinish, även glasen. Francoise Hardy hade ett par nästan identiska runt 1970. Björn har massor av Polaroidkameror, men bara en som man fortfarande kan köpa film till. Den är en billigare modell, men mycket fin då den är komplett med väska och alla tillbehör.

Stationshusets granne är Husarviken

Stationshuset vid Husarviken

Jag vet inte vilket öde det gamla stationshuset (om det nu verkligen är ett stationshuset eller bara ser så ut) går till mötes nu när ett nytt bostadsområde skall uppföras vid den gamla gasverkstomten. Alldeles intill ligger en pampig direktionsvilla som hör gasverket till. Även den är en tegelbyggnad som jag tycker påminner om den gamla sydsvenska byggnadsstilen.

Sommartid är här en verklig idyll, ty intill tegelbyggnaden ligger en låg vitmålad uthuslänga skuggad av gamla vildvuxna träd. Det är mycket vackert.

Ett mystikens hus, en svunnen lycka

I rosengård det dröjer kvar, ett solackord från det som var.

Ett av mina tidigaste musikaliska minnen var Svunnen lycka (Vergangenes Glück, hur vackert är inte den titeln på tyskan!) av Ida Prade. Jag minns inte om melodin klingade från en speldosa, eller om det var pappa som spelade den på pianot. Gränslöst sorglig tyckte jag iallfall att den var. Och mycket vacker. Tyvärr är det endast den första strofen som stannat kvar i mitt minne.

När jag började tänka på Stenkullen dök melodin upp för mig igen, ty den utgör en utomordentlig bakgrund till detta magiska ställe som trots allt verkar finnas kvar. Här har tiden stannat många gånger, allra senast på 80-talet vad jag kan förstå, ty det var då glansdagarna så sakteliga försvann och törnrosasömnen började sänka sig över det stora huset med sina många rum.

Stenkullen har anor. En gång var det ett generöst sommarställe som på 10-talet om- och påbyggdes efter ritningar av Ragnar Östberg. Fram till 1957 var detta stora hus hem för endast en familj. Här fanns, och finns, rosenträdgård, lusthus, fontän och en stor äppelodling. Den sistnämnda  ligger dessvärre på andra sidan E4:an som efter en omdragning 1965 klöv tomten i två stora delar.

Det var mot slutet av 50-talet som familjen Svensson köpte Stenkullen och öppnade hotell med tillhörande värdshus. Huset moderniserades en smula men har i stort förblivit oförändrat alltsedan dess. Här finns 38 gästrum, en pampig matsal, det av Östberg ritade biblioteket och en hall som verkar slå det mesta i hallväg. De påfåglar som förritin sprang runt i trädgården har dock flugit sin kos, tillsammans med de servitriser och den kökspersonal som behövdes för att sköta ruljansen.

Här skulle jag vilja bo någon gång, och smyga runt i det stora huset med mina sinnen lätt beslöjade av några klunkar ur en konjakskupa. Höra trappan knarra och känna doften från de övergivna rummen, gå ut i parken till rosorna och det förfallna lusthuset.

Läs mer om Stenkullen i ett reportage i SvD.

Kråknatten som krossade Veronika

Berit Spongs Kråknatten hör till de böcker som jag misstänker ingen läser idag. En gång i tiden var Spong en författare som det nästintill hörde till allmänbildningen att ha läst. Kråknatten hör till hennes senare alster och utgavs 1963. Den utspelar sig på gården Wädla som styrs av den åldrade Frua som i sin tur har mamsell Veronika till sällskapsdam. Veronikas känslor är väl dolda, men det hindrar inte att där långt inne brinner en eld.

Gårdens torpare lever i fattigdom och Frua låter både gården och torpen förfalla, vilket så småningom väcker deras lust att göra uppror. Åsikten att gård och torp behöver repareras delas också av unge herr Edvard som är arvinge till gården. I köket, som styrs av Betty och Tilda, möts de över- och underlydandes åsikter och man anar att detta kan inte sluta väl.

Nyårsnatten blir dramatisk och på det nya året krossas mamsell Veronikas illusioner och drömmar. Sorgligt och även vackert på något vis. Jag kände igen mig och kröp tidigt till sängs. Jag kan rekommendera Kråknatten.

Skänk mig mer i förtjusande villastil

Diplomatvilla

Nog är det synd att det inte är jag som efter att ha försett mig i kök och serveringsrum hasar runt på parketten och öppnar de franska fönstren på vid gavel en solig morgon i mars, ställer ifrån mig den kinesiska tekoppen och beger mig in i det ombonade biblioteket där jag letar fram ett par skivor som jag lägger på grammofonen och sedan sjunker ner i en behaglig fåtölj med en trevlig volym av Svenska hem i ord och i bilder. Det borde vara jag. Det är nästintill min plikt.

Okända huset på Garnisonens gård

Garnisonen

Inne på Garnisonens gård står ett rejält höghus som man vanligtvis inte ser från gatan. Till skillnad från den tidstypiska 70-talsfasaden mot Karlavägen, påminner höghuset från tidigt 60-tal mer om den brutala 30-talsfunktionalism som känns igen från fabriker och kraftverk.

Garnisonen är ett fascinerande kvarter. Mot Linnégatan tronar de nästintill Thomas Sandell-röda putsfasader som berövats en stor del av sin ursprungliga utsmyckning. Mot gårdssidan är dessa fasader helt släta och vitputsade. Inne på gården finns det gott om öppna platser och mitt i allt står höghuset. Karlavägsfasaden, som är runt 300 meter lång, sägs vara Sveriges längsta.

Det ryktas om att flextiden infördes för första gången i detta kvarter. Att alla kontorsanställda skulle var på jobbet vid samma tid var inte praktiskt genomförbart, ty det arbetade alltför många personer i detta stora kvarter för att alla skulle få plats i en eller ett par tunnelbanevagnar och de bussar som passerar området. Något ligger det säkert i det, framförallt om man betänker att det jobbar åtskilligt med folk i de intilliggande radio- och tv-husen.

Och våren tvekar uppe vid Johannes

och våren tvekar uppe vid Johannes

I april ordnar Cinemateket ett Mai Zetterling-retrospektiv. Tänk på det ni, när ni promenerar Kammakargatan fram en solig vårvinterdag, ty vid korsningen med Johannesgatan ligger den verkliga Porten vid Johannes, Angela och Petras vinterhem. Retrospektivet börjar den 15:e april och bör inte missas. Först ut är berättelsen om Angela, Petra och de andra i von Krusenstiernas brokiga galleri, Älskande par.

Det finns mycket att se under april, Kubrick, stumfilm och Kvinna utan samvete, en av noir-genrens bästa. Sitt Cinemateketkort bör man ej slarva bort. Eller försumma att köpa ett.

Ers majestäts hemskt olycklige Kurt

Jag har precis läst Lena Ebervall och Per E Samulesons intressanta, men ack så taffligt skrivna roman Ers Majestäts olyckliga Kurt. Historien om Kurt Haijby, född Johansson, och hans romans med gamle kungens farfar, Gustav V, är dock synnerligen intressant och då får man stå ut med att utförandet är i klassiskt kvällstidningsmaner. Istället för att förfasas av detta, är det lika bra att njuta av pärlor som denna formidabla mening: ”Fåglarna, som inte visste att de var tyska och att det snart skulle bli krig, kvillrade och jublade i alla de ljusgröna lindar, som ännu kantade Berlins gator”.

Kurt Haijby inledde på 30-talet en relation med Gustav V, en relation som visade sig bli ytterst lukrativ för den elegante men tämligen arbetsskygge mannen. Så småningom tröttnade hovet på de ständiga utbetalningarna och med hjälp av överståthållare och polis, fick man Haijby intagen på sinnessjukhus, skickade honom till Tyskland och försökte til sist få honom satt i koncentrationsläger. Huruvida detta verkligen är sant är svårt att veta, ty boken är, som redan nämnts utförd, i romanens bedrägliga form. De bifogade dokument som återfinns i slutet av boken styrker åtminstone en del av detta.

Kurt Haijby återvände i början av 40-talet till Sverige och kändes sig med rätta kränkt av den behandling som han utsatts för. Han skrev en bok om sin affär med majestätet och gjorde allt för att uppmärksamma massmedia på detta. Boken inköptes av polisen och Kurts öde förblev okänt fram till början av femtiotalet. I samband med Kejneaffären kom även Haijbys öde att bli känt men det blev inte till hans fördel, som han så naivt hoppats på. Resultatet blev istället att han åtalades för utpressning av Gustav V och dömdes till fängelse.

Historien om Kurt Haijby är berättelsen om en mycket märklig och självupptagen man. Trots att boken är både spekulativ och taffligt skriven, kan jag rekommendera den. Det är ett stycke av vårt lands historia som tidigare varit tämligen höjd i dunkel, som nu för första gången ägnas en utförlig presentation.