Systrarna Cedergren vid Riddargatan

Cedergrenska huset

I hörnet av Riddargatan där det idag ligger ett tämligen fult 70-talshus, låg fram till 1962 ett gammal rödputsat hus som stammade från mitten av 1700-talet.  År 1889 flyttade guldsmeden Gustav Adolf Cedergren med familj in i huset, däribland sonen Albert Gotthard Nestor Cedergren och hans 4 döttrar. Sonen med det imponerande namnet var för övrigt samme Cedergren som lät bygga Cedergrenska tornet vid Stocksund.

I Per Wästbergs bok Östermalm möter vi systrarna Naja och Vera Cedergren som bott i huset hela livet. De närmar sig då 80-årsåldern och är fullkomligt uppgivna över att behöva flytta till Nybrogatan. ”Vore bättre att slå ihjäl oss”, yttrar Naja. ”Vi har aldrig tyckt om att umgås. Ibland går vi på Lyceumklubbens möte någonstans på Östermalm. Det är allt” berättar Vera. Deras hem består av 11 rum i fil och det mesta står som det gjorde på deras farfars tid. De värdefulla gobelängerna har de skänkt till Nordiska museet, men vad som skall ske med övriga inventarier vet de ej, ty allt kan inte följa med till Nybrogatan.

I detta strama gamla 1700-talshus låg från år 1941 konditori Sturekatten, men när huset skulle rivas, flyttade firman in i huset mittemot, även det ett 1700-talshus som ägdes av familjen Cedergren och detta hus står kvar än idag och Sturekatten ligger kvar än idag.

Avslutningsvis en bild från rivningen år 1962. Av de hus som försvann på Östermalm, får detta sägas tillhöra de mer värdefulla.

Nej till franska romaner och USA-bil!

Det var sol i morse, men nu har höstens skuggor intagit staden.

Här tre lite allvarligare stycken, den kåserande stilen gör entré i det fjärde.

Nu låter jag dramatisk, men jag kommer aldrig att glömma denna dag och hur jag på förmiddagen promenerade upp till söders höjder. Hur många av dem som jag mötte på min väg var Sverigedemokrater, tänkte jag när jag gick gatan fram. Tidigare har jag varit naiv nog att tro att SD mest hörde Skåne till, men efter en koll på val.se insåg jag att 3,2% av mina grannar i det lilla valdistriktet här på fridfulla övre Gärdet röstat på SD. Kanske den trevliga gamla fru G hyser främlingsfientliga åsikter? Eller den ohängde unge mannen i mitt hus som sägs sälja droger på Stureplan nättetid? Lika bra att inte veta.

Det är lätt att dramatisera vardagslivet så jag drog naturligtvis genast paralleller till Tyskland under de bruna åren. Kanske var det så det började? Invånarna kände sig först förskräckta, men sedan gick livet vidare och man kom sig inte för att protestera och till sist var det för sent.

Mest irriterad är jag dock på våra traditionella partier som dels vägrat diskutera SD och dels misslyckats med integrationspolitiken. Hur fel än SD har så måste man inse att orsaken till att SD finns är att det existerar ett reellt problem som måste lösas på ett annat sätt än genom att stoppa gränserna och trakassera människor som inte hyllar fornminnen och dansar runt med kräfthatt! Detta kan bara göras om man diskuterar problemet, det löses ej genom att man sopar det under mattan. Nyanlända svenskar kan, precis som jämtländska bönder i tionde generationen, vara både helt förtjusande och förhärdade brottslingar. Att nämna detta är inte rasism.

Och deras märkliga idéer att bara äktsvensk kultur skall premieras är bland det dummaste jag hört, även om jag själv vurmar mycket för gamla svenska ting och traditioner. Med SD i riksdagen får man väl inte åka amerikanskt i fortsättningen och den där sportstugan i italiensk renässansstil lär man väl aldrig få bygga. För att inte tala om franska romaner!

Och till sist låter jag på denne bedårande unge SD-man, ledande politiker i Filipstad, komma till tals. Vid 2.25 berättar han om sina hjärtefrågor och dessa lyder: ”Bevara den svenska kulturen. Fornminnen, och ja, till exempel, julafton och midsommarafton”. ”Om vi fortsätter att ha våra gränser så öppna som vi har dom, kommer dom att försvinna” fortsätter denna verserade unge man med fjunigt sexköpsskägg à la Littorin. Vet han inte, att svensken i allmänhet är totalt ointresserad av svensk kultur och istället drömmer om månadslånga thailandsvistelser och sydeuropeiska delikatesser (eller libanesisk meze). Det äktsvenska lockar idag endast turister (utlänningar!). Är det några som inte värnar de svenska traditionerna så är det svenskarna!

Tänk, jag funderar på att gillra en sexfälla för den gode Åkesson, men jag har ännu inte bestämt mig för vad som vore mest komprometterande: en välsvarvad ung man eller ett exotisk fruntimmer uppstassat till Slitz-blondin.

En svamputflykt en gång på 70-talet

Svamptur

Vi tog en tur ut till landet där naturen så sakteliga började skifta i gult och marken lyste av mossa, lav och ljung. Genom grönskan silade solens strålar sparsamt in och i de tätaste snår lurade höstens skuggor, redo att snart lägga sig över skog och mark. Jag älskar denna natur som endast går att fånga med den snart försvunna polaroidfilmen.

Svamptur

Tanken var att vi skulle plocka svamp, och svamp vi fann! Men var var alla kantareller? Carl laddade ner en svamp-app för att vi skulle kunna se huruvida den svamp vi fann var ätbar. Erkännas bör, att en vanlig svampbok hade varit betydligt överskådligare och lättare att använda. Nå, ett par Carl Johan-svampar (den kungliga svampen) hamnade i vår korg och vi var tämligen nöjda.  Men vi saknade kantareller!

Svamptur

Men så hördes ett vrål och där stod kantarellerna så blyga intill en gran, nästintill gömda av mossa! Inte fick vi speciellt många, men de räcker nog till en liten förrättssoppa. Glad och nöjda vandrade vi tillbaka till parkeringsplatsen och passerade en vacker, och på grund av årstiden, något luggsliten trädgård med både ringblommor och luktärter. Den tidiga hösten har sin obestridliga charm.

Konsten att smycka sin 20-talsdräkt

Nej, jag har inte blivit en nazi-bloggare som vill ställa sig in hos SD, snarare har jag fyndat på internet som man så ofta gör. Damen här intill är Clara Bow och hon har valt en något udda dekoration på sin senaste kreation. Huruvida detta var ett resultat av hennes politisk åsikter, eller om hon bara tagit den klassiska symbolen innan dess smutsades ner av den tyske partiledare skall jag låta vara osagt (det sistnämnda framstår som troligare, bilden är dessutom klickar om man vill se detaljerna). Ett patriotisk drag fanns det naturligtvis även hos den käcka Bow, det visar inte minst denna bild som jag tror kommer från filmen Vingarna.

Det var i mitten av 20-talet som Clara Bow blev en av de största skådisarna i Hollywood och år 1929 stod hon på toppen av sin karriär vilket gjorde att hon ständigt fanns på omslagen i nöjestidningarna. Hennes filmer hade titlar som Dygdens krokvägar och Synd som locka, men det mest framgångsrika var Det (It) som var en box-office-hit utan dess like år 1927. Filmen handlar om Bow som jobbar som försäljare och har Det, dvs sex-appeal. En nog så god anledning att göra en film.

Ytterligare två Bow-bilder föreställande en flicka med det här och här. Läs mer om Bow på Wikipedia och på denna hemskt fula Clara Bow-sida.

Kay Pollak filmar Jersilds Barnens ö

Filmatiseringen av P C Jersilds roman Barnens ö gick upp på biograferna 1980 och visas nu på Cinemateket i Stockholm. Jag hade inte sett filmen tidigare och hade för mig att det var en småtrevlig och tidstypisk skildring av en ung pojke som driver omkring i Stockholm under några veckor. Det var en mörk film, upptäckte jag snart, och dessutom stundtals rätt otäck. En film för barn är jag inte riktigt säker på om man kan kalla den. Däremot är den en film med en helt lysande skådespelare i huvudrollen, den unge Tomas Fryk, utan vilken filmen inte hade kunnat göras.

Reine lever med sin mor och undrar vem som är hans far. Modern ligger med Stig som Reine inte tycker om. Det kan man förstå. För att slippa åka ut till kollot Barnens ö, ser Reine till att modern försover sig och på så sätt lyckas han smita från bussen som går ut till kolonin. Sommaren tillhör nu honom och han har staden för sig själv.

Så småningom hittar Reine upp till Olgas atelier vid Vasagatan, en helt fantastisk och lätt surrealistisk firma vars lätt alkoholiserade innehavare spelas av Hjördis Pettersson. I ateljén arbetar också sanningssägaren fru Bergman-Ritz och den rullstolsburna Helen. De spelas av Sif Ruud och Lena Granhagen och tillsammans med Pettersson hör de till filmens höjdpunkter.  Trapphuset i den gamla jugendfastigheten där ateljén är inrymd har verkligen utnyttjats på ett mycket effektfullt sätt, inte minst i scenen där Olga rånas av sin son som behöver pengar till avbetalningen på den Cadillac från 1959 som han nyligen köpt.

Sommaren fortsätter och Reine möter nya människor och miljöer. Mestadels blir han sviken och får vandra vidare, det är det som gör filmen så mörk. Jag skall inte avslöja mer av handlingen utan rekommenderar ett besök på Cinemateket den 22:a då den visas ytterligare en gång. Vad som dock verkligen förvånade mig, var det flitiga exponerandet av Reines kön, i alla tänkbara tillstånd. Jag undrar om man hade kunnat filma något sådant idag? Jag tror inte det.

Allt man kan finna i Hoppets låda

Hoppets låda

Jag läser just nu Amelie Posses I begynnelsen var ljuset, en rätt trevlig självbiografisk skildring som behandlar Posses barnaår på gården Maryhill i Skåne. En jul får Amelie helt nya möbler till sitt flickrum och  som villkor hade det framställts att hon ”skulle lägga bort sin slarvighet och hålla exemplarisk ordning”, vilket egentligen gick helt på tvärs mot hennes egen natur. Efter en tid lyckades hon dock utverka att hon i den nedersta byrålådan skulle få hålla den ordning hon själv önskade, d.v.s. ingen alls. Hon fortsätter: ”Det var så skönt att veta att om något kommit bort, fanns det alltid den möjligheten kvar att den krupit undan och dolt sig i  lådans outforskade och innehållsrika botten”.

När jag växte upp hade vi en låda längst med i köksinredningens lådhurts som vi kallade Hoppets låda. Där fanns hammare, mejslar, spikar, skruvar, trasiga fjädrar, ja allt som tänkas kan. Letade man efter något som man inte fann någon annanstans, hittade man det med största sannolikhet där. I denna låda kunde man nämligen lägga ner allt sådant som man inte visste var man man annars skulle lägga, grejer som man annars skulle ha slängt men förr eller senare är bra att ha.

Jag trodde att vi var de enda som hade en Hoppets låda, men så var alltså inte fallet. Det glädjer mig mer än ni kan tro.

En medfaren och öde glesbygdskåk

Ödehuset i Mockträsk

Alldeles intill vägen, men nästan dold av de lövträd som fått växa sig stora när de lämnats åt sitt öde, ligger ett övergivet hus från seklets början. Gräset växer högt och av någon plantering syns inte ett spår. Men där är mycket vackert!

Ödehuset i Mockträsk

Huset må vara en smula ansatt av tidens tand, men det är endast bron som ramlat sönder och samman. Hade det inte varit för ett gediget, men anskrämligt, plåttak hade huset gått samma öde till mötes. Fasaden med sin liggande panel, låter ana att den en gång varit målad i en gulbrun nyans.

Ödehuset i Mockträsk

Strax intill den ena gavel ligger bagarstugan som är alldeles full av allehanda skräp. Dörren är grön och fasaden rödblekt.

Ödehuset i Mockträsk

Jag trycker objektivet mot och fångar atmosfären i det avlånga rum som ligger bakom köket. På golvet tornar virket upp sig och i ena hörnet glänser en vit kakelugn.

Ödehuset i Mockträsk

I det inre rummet med sin strama kakelugn står endast en stol. Tapeten har ett sobert mönster som passar utmärkt tillsammans med den sparsmakade inredningen.

Ödehuset i Mockträsk

Köksinteriören blandar sig med reflexer från gårdsplanens igenväxta grönska. En TV från tidigt 60-tal har berövats benen och står mitt på golvet. Kökssoffan står där den står, precis som kökssoffor tarvar att göra.

À coeur joie, en septemberhyllning

Brigitte Bardots och Laurent Terzieffs sensommarromans under två veckor i september resulterade i filmen À coeur joie.  Här ytterligare en bild från filmen. September är en alldeles förträfflig månad ty då kan man plocka sommarens sista ros, fånga morgonsolens solglitter i den fuktiga växtligheten och flanera i Humlegården, i den lövsal där ljuset är milt och marken nu börjar täckas av gulnande blad.

Igår promenerade jag från Söders höjder hem till Gärdet. Jag hjälper till att reparera en gammal tobaksaffär som nu skall tjäna till kontor/ateljé och fann det klokt med en stärkande promenad. Vad det är vackert vid Karl XII:s torg! Kungsträdgården vore en underbar plats om det inte var för alla förskräckliga evenemang. De har inget där att göra! Jag är svag för fasaderna vid Kungsträdgårdsgatan, Jakobs kyrka och backen upp mot Västra trädgårdsgatan. Västra trädgårdsgatan förresten, där låg det De Geerska fideikommisset, på den plats där nu Tändsticksbolagets ståtliga byggnad ligger. Grannhuset, som också hörde till De Geers egendom, finns fortfarande kvar, men det är inte privatbostad längre.

Det fanns en tid när Sveriges förnämsta familjer hade sin hem på denna gata, men den är förbi!

Men åter till september. Vi lyssnar på Frankie Vallis September Rain.

How I remember loving you, that’s September love we knew, when the leafs got loved to. Gone are the golden days we shared, when I held you, when you cared, all have vanished in the air.

Vänder vi på singeln får vi lyssna på I make a fool of myself.

When I away from you
I know what to say and do
But every time you’re near
My courage disappears

The words are on my lips
When my composure slips
While you’re collected and cool
I make a fool of myself

 

Kanske får det vara nog med septemberromantik för denna gång. Om inte, lyssna på The things we did last summer.

The boat rides we would take, the moonlight on the lake,
The way we danced and hummed our fav’rite song,
The things we did last summer, I’ll remember all winter long.

Gösta Ekman, den tänkande August

Gösta Ekman, den tjusiga mannen på bilden, skrev en gång sina memoarer under den vackra titeln Den tänkande August. Året var 1928, tio år innan han avled, en död orsakad av hans hektiska liv och alltför mycket kokain. Jag har för mig att han även injicerade och tror att det var morfin. En gammal dam, förtrogen med teaterskvaller, berättade en gång för länge sedan att han på slutet stack sprutan rakt genom byxorna.

Den tänkande August är en lättsmält och charmig skrift som varmt rekommenderas. Lättsmält är i detta sammanhang en komplimang orsakad av det fina språket och de lustiga anekdoterna. Dessutom är den rikligt illustrerad med fotografier, åtminstone den upplaga som gavs ut i serien Husmoderns presentbok. Om jag inte minns fel, finns även en upplaga med illustrationer istället för bilder.

Och som Gösta Ekman sjöng! Lyssna på En herre i frack och Kvinnor och champagne (även om jag tror att herrar låg bättre till hos denne charmör).

Apropå Den tänkande August skall jag be att få rekommendera Vägar till vemod, skriven av en annan August, en betydligt yngre. Stundtals mycket välskrivna texter och och ett förträffligt språk (läs texten om Elin Wägner). Det är en modern blogg, även om mycket av det som avhandlas rör förritin. Kombinationen av äldre och nyare uttryck i språket är tilltalande, ty man får aldrig känslan av en språklig kuliss.

Och bilden ovan, det går bra att klicka på den om man vill ha formatet större.

Laila Loales intar Konstakademien

Utanför

Sensommarsolen hade försvunnit bakom stadshusets torn och kvällen var ännu ung, men skuggorna var långa och dolde vardagen med sitt svärtade mörker. Laila Loales steg ur bilen, torkade en tår och gick uppför trapporna, in på Konstakademien.

Nedre trapphallen

I trapphallen var nattens slummer inte något man hade i tankarna. Uppsluppna, ja nästintill våryra, roade man sig i den stillhet som sänkt sig över lokalerna när besökarna lämnat huset. Ljudet av svarta pumps ekade i det lanterninförsedda rummet när Laila med raska steg förflyttar sig till övre botten.

Dukade bord

En trappa upp stod skulpturerna på rad i den tilltagande skymningen. Tvekande, var det kanske dags för dem att kliva ned och delta i kvällens festligheter?

Laila Loales övar

Laila Loales satte sig framför flygeln och slog an ett ackord. Himlen utanför var fortfarande ljus och från balkongdörren strömmande frisk och av höstens dofter mättad luft.

Laila Loales spealar

Av dagsljuset återstod endast skärvor, när Laila lösgjorde sig från skuggorna och satte sig framför det svarta instrumentet. Publiken hade andäktigt bänkat sig med champagneglas i hand, men sorlet hade flytt. På flygeln lyste tre stearinljus och de stora fönstren gapade tomma ut mot den mörkblå himlen. Det var sommarens sista kväll och imorgon hade hösten oundvikligen gjort sin entré.

Jag tänkte mig Mathieu, fann Delon

Jag satt och letade efter bilder på Mireille Mathieu och fann istället en på Alain Delon och, kan det vara, Monica Vitti till vänster. På högra sidan en ung dam som möjligtvis är Romy Schneider, Delons fästmö under några år (han slampade dock runt och fick bl.a. barn med Nico). Det är en så vacker bild och jag älskar att lyktorna har tänts. Jag tänker på La notte (med Monica Vitti). Här ett klipp från den filmen som jag tycker att man bör se. Vanligtvis brukar jag beklaga mig och utbrista Varför är det inte snyggt! men det behöver jag inte denna gång. Jag minns en scen i filmen när Vitti, eller var det Moreau, går omkring på en stor gräsmattan vid en villan, hur ödsligt och vackert det var. Litet av den känslan kommer tillbaka när jag ser bilden och en del av den finns i YouTube-klippet

Men nu var det Mireille Mathieu jag tänkte rekommendera. Tyvärr finns hon knappt på Spotify, men här är Les yeux de lámour från Casino royale (The look of love). På Youtube hittade jag dock en av mina favoriter, Qu’elle est belle, från hennes första skiva, En directe de l’Olympia, som gavs ut 1965. Hur pampig är inte inspelningen!

Porträtt i gassande sensommarsol

Självporträtt

Jag hade turen att en solig sensommardag befinna mig i en vacker lokal i närheten av Stockholms ström. Ute på den gamla artonhundratalsbalkongen beslöt jag mig för att föreviga mig själv i denna anrika miljö. Jag satte kameran på den bastanta stenen och lät self-timern fotografera. Volila!

Fula färger hotar förstöra stadsbilden

Hus på Värtavägen

Det byggs en hel del i vår stad och inte minst i anslutning till Norra Djurgården. Nyligen avslutades ett antal hus vid Svea Artilleri norr om Valhallavägen, två punkthus vid Värtavägen samt HSB:s skyskrapor i kvarteret Lissabon vid Öregrundsgatan. Nästa stora etapp som står på tur är byggandet av Norra Djurgårdsstaden som kommer att ligga i anslutning till Hjorthagen, till stor del på gamla gasverkstomten. Generellt för alla dessa nybyggen är att de är barn av sin tid och därför uppförda i någon slags, med funktionalismen besläktad, blandstil som jag finner en smula trist. I kombination med nutidens allt annat än smäckra balkonger och fönstersnickerier, blir resultatet tyvärr tämligen klumpigt .

Tråkigast av allt är dock inte själva arkitekturen, utan färgerna – och blandningen av färger! Det finns en olycklig förkärlek för en slags terrakottaröd nyans som ej sällan kombineras med någon blågrå. Blågrått kan verkligen vara snyggt, men tyvärr inte de nyanser som kommer i fråga i dessa byggen (varför inte konserthusblått?). Färgerna används ofta på ljusa, mer eller mindre vita fasader- Då och då låter man en vägg vara gråsvart och det kan rimligtvis inte göra någon glad. En av de få fastigheter som gått i land med det, är en femtiotalskåk på Gyllenstjernas gata som faktiskt är riktigt snygg. Här en dålig polaroidbild.

Och varför tycker jag inte om dessa nybyggda putsade hus med sina trista färger? Titta på denna bild som föreställer ett par hus på vid Värtavägen. Det äldre, det till höger, har en ljus fasad med klart blå fönsterkarmar. Det nya huset till vänster, har också en ljus fasad med fönsterkarmarna (klumpiga!) är i en tråkig beige nyans som kompletteras med ett babyblått fält som får en att tänka på curtain-wall-fasader. Blekt och billigt är resultatet i ena fallet, enkelt, stramt och elegant men ändå varmt är resultatet i det andra. Äldre hus tenderar att antingen ha ljusa, obrutna putsytor, eller så är de avfärgade i starka nyanser som gör fastigheterna till uppskattade solitärer i stadsbilden. Så borde det vara även idag.

Nybyggena påminner faktisk en del om de nonfigurativt målade husen vid Årsta torg som jag inte tycker är alltför lyckade. Man förlitar sig inte helt på arkitekturen och avfärgar därför fasaderna i flera färger som varken gör sig en och en eller tillsammans. Bygg därför hus som är av så hög arkitektonisk klass att fasaderna inte behöver ”hjälpas upp” med illa valda nyanser av banala och trista färger.

Lecuona Cuban Boys, Rumba blanca!

I början av 30-talet bildades Lecuona Cuban Boys av Ernesto Lecuona. Orkestern blev snabbt populär och började turnera i Europa redan 1934 och gjorde i den vevan congan populär. Jag är mycket förtjust i deras skivor och har ett flertal. Många finns också tillgängliga på Spotify, men inte alla. En av de svängigaste är Rumba Blanca och den står inte att finna annat än i mitt skivbibliotek. Plattan är inspelad under andra halvan av 40-talet (matrisnumret är CL 6151 och skivnumret för 78-varvsskivan i Europa är MC 3162 om någon vill gräva i arkiven och finna det exakta datumet). Sjunger gör Bruguera and Rabagliatti.

Lyssna på Rumba Blanca!

And they fall in love, they fall in love

Det är icke första gången jag skriver om Japan, men nu när hösten är här och det är dags att damma av slängkappan, tända brasan och hälla i sig konjak, är det helt enkelt på sin plats att åter stifta bekantskap med herrarna i Japan.

Gentlemen take polaroids
They fall in love they fall in love
Gentlemen take polaroids
They fall in love they fall in love

Breathe life into me
Spin me round
And I’ll just sit and wonder why
Just a foreign town with a foreign mind
Why is everything so cut and dried?

För nog är det så, att herrar bör polaroidfotografera. Allra helst när de är förälskade.

Vi tittar på ytterligare en vacker bild. Kanske en av de bästa på David Sylvian. En gång var jag själv utspökad som en korsning mellan Sylvian och Ferry. Det blev inte helt lyckat, men viss charm har faktiskt bilden. Som sig bör, knusslades det inte med kajalen.

Men åter till Japan. Gentlemen take polaroids bör man naturligtvis se, likaså min favorit Life in Tokyo, älskar den låten! Dessutom är videon SNYGG. Stramare är däremot Visions of China som är svartvit och elegant. Ytterligare ett tips är The art of parties. Listan skulle kunna göras längre, men här sätter jag punkt.

Å denna new romantic-värld! Var höst vill man stiga in i den, omslutas och vandra på gatorna, gömma sig i mörkret och ha förbjudna rendez-vous när natten är på väg att bli till dag och sedan promenera hem i gryningen. Gråtandes. man vill plocka sommarens sista ros och man vill sitta i ett tyst vardagsrum och stirra ut i den mörka natten lyssnandes till brasans knaster och klockans rytmiska tickande.

Jag tror bestämt att jag är gjord för ett sådant liv.

(Klicka på taggen nedan, New romantic, för mer i samma stil.)

Gloria Swanson som Sadie Thompson

Filmen Sadie Thomson bygger på romanen Rain av W. Somerset Maugham och i huvudrollen ses Gloria Swanson som den prostituerade Sadie som åker till Samoa för att börja ett nytt liv. Det går icke som hon tänkt sig, ty hon träffar en man som tycker att det är toppen med prostituerade och gör allt för att hon skall uppta sitt gamla yrke. Hollywood på 20-talet! På bilden ovan ses Swanson med en grammofon, begrundandes den soppa som hon hamnat i.

Gloria Swanson var en av 20-talets allra största stjärnor och tillika en mycket spendersam dam. Hon tjänade enorma summor på sina filmer, och tvekade inte att ösa ut dem på lyxkonsumtion, precis som så många av hennes kollegor på den tiden. Man levde ett liv som egentligen inte ens fanns och bakom ateljéns lykta dörrar var det mesta tillåtet. Swansons kollega, Alla Nazimova, lätt bygga ett jättelikt palats som hon döpte till The Garden of Alla som sedermera byggdes om till lägenhetskomplexet Garden of Allah, en anläggning där osedligheten grasserade.

Här ytterligare några bilder på Swanson: med turban och med sin hund.

Highsmiths Den amerikanske vännen

Den 20 september visas Den amerikanske vännen på Cinemateket i Stockholm och jag rekommenderar, ja nästan kräver att ni går dit.

Wim Wenders filmatisering av Patricia Highsmiths Ripley’s game (En man med onda avsikter) är en mycket bra film; den är långsam, vacker och melankolisk. Den dödsdömnde Jonathan Zimmerman har en ramverkstad i Hamburg och får en dag ett erbjudande om en större summa pengar mot att han mördar en man i Paris.  Beställaren, Raul Minot, hävdar att Zimmermans blodvärden snabbt försämras och att detta är en chans för honom att snabbt skrapa ihop en liten förmögenhet att lämna efter sig till fru och barn.

I samma veva stiger Tom Ripley, i Dennis Hoppers skepnad, in i Zimmermans ramverkstad. Ripley är en amerikan i exil som ägnar sig åt att sälja förfalskningar med stor förtjänst. Ripley må vara skurk, men han är samtidigt en högst förtjusande och mycket sympatisk man, ja, han har en sådan utstrålning att man genast vill ha honom till sin vän och hans hem är särdeles vackert, framförallt den röda säng där han i en scen ligger med kassettbandspelaren i hand och talar in sin dagbok.

Zimmerman erbjuds att besöka en specialist i Paris för att undersöka sina blodvärden ytterligare en gång och resultatet visar naturligtvis att döden är nära förestående. Därmed blir han en mördare som följer efter sitt offer i Paris tunnelbana, lätt omtöcknad av den  lugnande tablett som Minot gett honom så att hans nerver skall klara av att begå dådet.

Den amerikanske vännen är en mycket bra filmatisering av Highsmiths roman och tillika ett verk som står helt på egna ben. Manuset är nämligen helt löst baserat på den litterära förlagan. Det tycker jag bara är en fördel, ty stämningen och Tom Ripley är precis vad Highsmith eftersträvade i sina romaner.

Bonn-Karl sköter korna i ladugården

Bonn-Karl

I mjölkrummet finns mjölkmaskinen och den  tarvar sitt dagliga underhåll. Spengummin skall rengöras och anslutningar kontrolleras. Som ett vitt lödder åker tvättmedelslösningen omkring i rörmjölkningssystemets genomskinliga kanaler. Men det är bestämt något som felas!

Bonn-Karl

Inne i maskinrummet står kompressorn och mycket riktigt, när Bonn-Karl lägger handen på elmotorn förnimmer han vibrationer och dissonans. Något är i olag och inte längre i balans. Det är dags för en översyn, men först måste Blenda undersökas, ty hon verkar inte vara riktigt kry.

Bonn-Karl

Säkerligen, tänker Bonn-Karl, är det frågan om kalkbrist, denna lömska fara som kan ge Blenda kalvförlamning vid nästa nedkomst. En spruta finns alltid till hands och Bonn-Karl suger upp en dos av den livsviktiga medicinen. Noggrant kontrollerar han att det inte finns några luftbubblor, innan han injicerar lösningen i kon.

Strama ödehuset i byn i Västerbotten

Ödehuset

Hit går jag alltid på promenad när tillfälle ges, ty jag kan inte slita mig från det vackra huset som ligger invid de stora åkrarna.

Ödehuset

Plåttaket har börjat rosta, men fasaden är skön. Övre botten kröns av en pampig frontespis på den traditionella Västerbottensgården. På gårdsplanen trängs gräs och ogräs i den karga jorden.

Ödehuset

Bakom huset brer en nysådd åker ut sig och snart spirar här grödan för att i augusti vara klar för skörd. Från salens fönster har man en utsikt som man inte kan vara annat än lycklig för.

Ödehuset

Uthuset följer naturens organiska former och vilar som en flygel invid huvudbyggnadens vänstra del. Här vill jag bo!

Kenneth Angers Hollywood Babylon

Den snaskigaste och mest underhållande av alla böcker om forna tiders Hollywood är Kenneth Angers Hollywood Babylon. Fylld av de snaskigaste av skandaler, är den ett måste för den som prioriterar en bra historia framför absolut sanning. i själva verket sägs de flesta historier ha mycket lite med sanningen att göra men det gör dem inte på något sätt sämre.

Kenneth Anger var  independentfilmare och gjorde ett antal kortfilmer med början år 1947. Dem mest kända, och i mitt tycke bästa, är Scorpio Rising från tidigt 60-at. Förutom dessa verk sammanställde han allt skvaller han hört om forna tiders Hollywood och dessa rader gavs för första gången ut i Frankrike 1959. Det var först 1965 som volymen kom ut i  USA och då blev den såpass kritiserad att det dröjde in på 70-talet innan den gavs ut igen.

En av de bästa historierna i boken, och tillika en av dem som innehåller endast små, små korn av sanning, är den om Rudolph Valentino och Ramon Novarro. Enligt legenden gav Valention en Art Decó-dildo till Novarro som minne av deras romans. När sedan Novarro hittades död långt senare, rånmördad i slutet av 60-talet, var dildon nedtryckt i hans strupe. Onekligen rätt pikant,  men kanske inte så sant.

Seså, beställ genast ett exemplar av Hollywood Babylon på Adlibris. Det är en perfekt bok för mörka höstkvällar och den blir inte sämre av en brasa och en flaska konjak.

I’m in the mood for sommarferier, 19

Hoppets här

Jag har varit på utflykt idag och fått mig en demonstration av Ales gamla byahus och skola! Naturligtvis tog jag många bilder, men som vanligt dröjer det innan de är framkallade och därför nöjer jag mig med att visa en simpel digitalbild från byaföreningens utställningsmaterial.

Det fanns en tid när ungdomen såg medlemskapet i Hoppets här eller Blåbandsföreningarna som det enda rätta. Ännu på 30-talet var det vanligt att nästintill hela byar var blåbandister. Hoppets här, som är den äldsta av sammanslutningarna, verkade för nykterhet och hade kristna värderingar. Den bildades 1876 men blev inte speciellt långlivad, ty när Godtemplar- och Blåbands-föreningarna växter fram i slutet på 1800-talet valde medlemmarna att pö om pö ansluta sig till dessa nya rörelser.

Damen som demonstrerade samlingarna för mig, änkefru Rehnman, var själv Blåbandist när hon var liten flicka på 30-talet. Föreningen hette Åblomman och hade ett mycket tjusigt standar (bilden är inte så bra, men det är en vacker tingest). På bilden ovan ses i nedre högra hörnet ett foto på samma bys Hoppets här anno 1910. Jag gillar både bilden och att någon översatt det amerikanska ”Band of hope” till något så pampigt som Hoppets här. Bättre och mindre krigiskt i jämförelse med Frälsningsarmén.

Strax intill bilden på Hoppets här ses ett av de vackraste bröllopsfoton jag någonsin sett. Släkt och vänner har radat upp sig framför en pampig Norrbottensgård av rejäla dimensioner. Vilken atmosfär!

I’m in the mood for sommarferier, 18

Nu är det verkligen höst här uppe i norr. Kanske har jag fel, ty ännu är löven gröna och rabatterna prunkar i sin sista dallrande kodachromeskrud, om än något ansatta av regn och frost. Men mörkret är här och höstens skuggor skälver i den mörka och kalla natten. Imorgon lyser kanske marken vit av den frost som brukar komma smygande när september står för dörren.

Jag var ute i trädgårdslandet idag. Ärtorna hade rasat ner från sitt nät och dillen stod rank och hög, krönt av stora kronor. Praktmalva och ringblommor böjde sig tungt av pärlande fukt från morgonens regn. Deras tid är strax ute och man bör taga vara på prakten och fylla var vas.

Jag stod på bron idag och tittade in i super-8-kamerans sökare med sin kraftiga zoom. Jag fångade min farbror som stillsamt gick runt nere vid vägen. Han stannade, såg sig om, tog ytterligare några steg och beskådade de gula kornfälten och alla uthusen. Naturen var kall och fuktig och inne i kammaren sprakade brasan. Han bökade lite med käppen. Jag kunde se hans anletsdrag. Melankoli och med ett stänk av en slags förnöjsamhet. Kanske visste han inte ens var han var och att detta var hans barndomshem. Filmen är gammal och dess bästföredatum sedan länge passerat. Kanske blir det inte något alls när jag framkallar den.

Jag har återvänt hit upp för att sommaren skall få ett avslut.

Länet firar jubileum i Residensparken

Norrbotten 200 år

År 1810 bildades Norrbottens län och detta firades i Residensparken i Luleå en dag i början av juli. Ursprungligen tillhörde Norrbotten Västerbottens län, men då man förlorat Finland, insåg man att det var av största vikt att den nordligaste delen av Sverige blev ordentligt skött och därför avdelades den nordliga halvan och det nya länet Norrbotten såg dagens ljus.

Norrbotten 200 år

Den 4 juli äntrade nuvarande landshövdingen Per-Ola Eriksson den scen som ställts upp invid residenset i parkens fond för att inviga 200-årsjubileet. Den vackra residensbyggnaden med sin måttliga snickarglädje och drag av empir, utgjorde en lämplig bakgrund till landshövdingens tal om Norrbottens som ett län med goda förutsättningar och som dessutom framfött många begåvade människor. Det är inget fel i att vara stolt. Jag skulle faktisk önska att det funnits mer av stolthet i Norrbotten de senaste 100 åren, ty jag tror att det gör individen trygg och därmed ödmjukare inför sina medmänniskor.

Norrbotten 200 år

Efter välkomsttalet  var det dags för underhållning och kaffe med dopp. Tårtan var av modell prinsess och alltför söt. Bullarna var av helt annat karaktär, ty de hade bakats av den duktiga husfru som hjälper Landshövdingskan och hennes man med representationen. Till skillnad från kronprinsessbröllopets undermåliga underhållning, bjöd länsstyrelsen på mer avancerade tongångar, bland annat en aria ur Puccinis La boheme. Sångerskan var Carina Stenberg som ackompanierades av Britt Wennberg. Denna klassiska musik varvades med riksspelmannen Svante Lindqvists fiolspel och det väckte minnen.

Norrbotten 200 år

Lindkvist berättade om en gammal spelman han känd under 30 år men som nu var död. Detta väckte minnen. Halvard Blomkvist hette han och han var en vän till familjen. Otaliga var de gånger vi åkte till Södra Sunderbyn där han och hans ampra fru Nancy hade sitt hem. Dessa två saknade inte stil, även om ursprunget var enkelt. Halvard var den spralligare av dem. Min far spelade regelbundet tillsammans med Halvard och hans två bröder, därav de täta besöken. Då och då anslöt ”Hyllfarbrorn” som bodde i Boden. Han snidade elegant hyllor avsedda för prydnadssaker och hans fru hade migrän. Den komposition som Lindkvist och  hans moatjé Ulf B Jonsson spelade, har jag själv framfört en gång i mitten av 80-talet.

Norrbotten 200 år

Lagom till evenemangets slut kom regnet och paraplyerna åkte fram. När vi körde hem hade vindtorkarna ett digert jobb att utföra.

På Mintons Playhouse i Harlem

1939 spelade Coleman Hawkins in Body and Soul (fantastisk!) och den kan till viss del sägas vara inledningen på den nya era inom jazzen som utvecklades under krigsåren.

Sena nätter i början av 40-talet samlades New Yorks musiker för ett par timmars after-hours jam sessions på Minton’s playhouse eller Clark Monroe’s Uptown house som båda låg i Harlem. Det var under dessa år som den nya be-bop-jazzen växte fram, i skuggan av den då så väl etablerade swingen.

I kretsen av unga musiker som lekte med harmonier och rytm, fanns Dizzy Gillespie, Thelonius Monk, Kenny Clark, Charlie Parker och Charlie Christian. Christian spelade elgitarr i Benny Goodmans band och anses vara en verklig föregångare inom be-bop. Dessvärre dog han redan 1942, så det finns inte mycket bevarat på skiva, förutom de inspelningar som han gjorde med Benny Goodman.

Men! En ung student, Jerry Newman, som hade tillgång till en portabel inspelningsapparat (den graverade 16-tums 78-varvsskivor) brukade hänga på Minton’s och han fångade några lite längre jam sessions på skiva och dessa gavs så småningom ut i ett album av skivbolaget Vox (jag köpte en gång ett exemplar på Ebay, men skivorna anlände krossade). Det rör sig om två melodier: Charlie’s choice (även kallad Swing to bop) och Stompin’ at the Savoy. Medverkar gör Thelonius Monk, Kenny Clark, Joe Guy, Nick Fenton och Charlie Christian.

Några år senare, från mitten av 40-talet och ett par år framåt, gjordes några av de allra bästa jazzinspelningar som någonsin gjorts. Lyssna till exmpel på Charlie Parkers lover man (som dock spelades in på västkusten i den Hollywoodstudio som Dial hyrt).

Red Norvo var en annan musiker som tidigt tog intryck av den nya rörelsen. Läs mer om hans Improvisations.

Bilden föreställer en fransk Vouge-lp med inspelningarna från Minton’s som gavs ut i mitten av 50-talet. Snygg!

Mumin och havet med Tove Jansson

Häromdagen visade SVT en av de bättre dokumentärer jag sett och nu finns den på SVT Play. Den heter Mumin och havet och skildrar Tove Jansson under några dagar på hennes ö i den yttersta finska skärgården. Fotot är mycket vackert och bilderna lätt överexponerade. Jansson själv är oerhört stilig och verkar så opåverkad av tidens tand, trots att hon var 54 år när inspelningen gjordes. Och vilken utstrålning! Medverkar gör också hennes mor, Signe Hammarsten-Jansson, och frun, Tuulikki Pietilä. Rekommenderas å det varmaste!

Claire Denis vackra J’ai pas sommeil

Under åren 1984 till 1987 mördades minst 19 äldre kvinnor i Paris. Den skyldige var Thierry Paulin som samvetslöst tog damerna av daga för att finansiera sitt slösaktiga leverne. 1994 var Claire Denis klar med sin film J’ai pas sommeil, som bygger historien om den fruktade seriemördaren. Och det är en mycket bra film!

Fotot av Agnès Godard är så vackert att man endast behöver se bilderna för att bli hänförd. Berättelsen som dramatiserats av Denis är lysande; enkelt, svalt och samtidigt kraftfullt får vi ta del av de inblandades liv. I Denis berättelse möter vi också lettiska Daiga som kommer till Paris för att söka upp en teaterregissör, som hon troligtvis har en erotiskt förflutet med. Till Paris tar hon sig i en gammal skraltig bil, som egentligen är något för vacker, framförallt i filmens inledande scener när hon kör in i Paris och lyssnar på gammal fransk 40-50-talsmusik.

Det är Daigas liv som blir en parallell historia, ty hon hamnar, via en gammal släkting, på Ninos hotell där också seriemördaren Camille, som han heter i filmen, bor. Värdinnan, Ninon, engagerar sig för att skydda traktens gamla damer och lär ut självförsvar, omedveten om att mördaren bor på hennes hotell.

Jag blev så förtjust i alla filmens karaktärer, ty oavsett om de kan sägas vara onda eller goda, skildras de med kärlek vilket passar utmärkt i denna film. Trots att filmen handlar om en seriemördare, kan man inte låta bli att fyllas av värme. Det tycker jag är ett bra betyg.

J’ai pas sommeil går ytterligare en gång på Cinemateket, på torsdag. Jag kan verkligen rekommendera den å det varmaste. Den är en verklig liten pärla.

Gangster-Norma på Vasagatan 24

Jag hittade några gamla vykort föreställande ett par Norma-restauranger. I ärlighetens namn kan jag inte komma på vad Norma stod för, men det var iallafall en restaurangkedja. den mest omtalade, som ständigt dyker upp i gammal litteratur är Gangster-Norma som låg på Vasagatan. Med tanke på namnet, får man får förmoda att detta inte var stans bästa tillhåll. Längre upp, vid Norra bantorget låg dygnetruntöppna Röda rummet, ett taxifik där stans festprissar ofta möttes upp. Var man trött, fanns det kanske något uppiggande i handväskan. I början av 50-talet var amfetaminpreparaten inte speciellt ovanliga i vissa kretsar och några eventuella biverkningar kände man inte till.På Röda rummet hängde bl.a Birgitta Stenberg och poeten Paul Anderson som hörde samman med metamorfos-gänget. En av de mindre kända besökarna blev många år senare kunde hos mig. Hon hade både fått tabletter och träffat Paul, som hon beskrev som en mycket varm person.

Åter till Norma. På Karlbergsvägen 4 låg ytterligare en av deras restauranger. Idag ligger Burger King i delar av lokalen. Även om jag gillar Burger King bäst av alla eländiga hamburgerställen, skulle jag föredra en Norma-restaurang som serverade varm och enkel mat. Förmodligen skulle det bli alltför dyrt idag, ty man får anta att Norma-maten var tämligen närproducerad vilket också får mig att reflektera över hur det var vid förra sekelskiftet när alla fattiga åt nyttig mat (som i dag är dyr) och de rika åt smördrypande rätter och frossade i bakelser. Tiderna förändras.

I Svensk Uppslagsbok läser jag följande om Nporma: ”Norma, Kafé & restaurant a b., Stockholm, grundades 1924 under namnet Kafébolaget Norma; nuv. namn 1941. Bland stiftarna var bolagets förste ordf., sedermera dess verkst. dir. Jonas Folcker (1886—1950).Företaget hade till främsta mål att förbättra den allmänna kafé-standarden i Stockholm genom att i rena och välvårdade lokaler söka vädra ut det s.k. öl-tänkandet samt att till billigt pris tillhandahålla vällagad mat från hygieniskt inrättade kök. I syfte att realisera detta program har man maximerat aktieutdelningen till 7% och stadgat, att en styrelseledamot, en suppleant och en revisor skola utses av överståthållarämbetet. — N. äger numera 20 egentliga Norma-reslauranger i Stockholm och driver dessutom en beställningsavd. Med koncernen införlivades 1939 Restaurant-ab. Regnbågen (med en restaurang i Stockholm och en vid Svenska aeroplan-ab. i Linköping) samt 1944 AB. Berns’ salonger, Stockholm.”

Bonn-Karl figurerar i skvallerpressen

Bonn-Karl figurerar i skvallerpressen

Det blev en eländig dag, trots det fina sommarvädret. Bonn-Karl hade tagit sig ledigt för att njuta en biltur och lite solbad och hamnade efter ett par mil vid en gammal vattenkvarn. Trots att solen sken var området folktomt vilket säkerligen hade sin orsak i att det fik som fanns på området behagade att ha stängt, men det var inget som Bonn-Karl beklagade, tvärtom. Han steg ur bilen och promenerade ner till dammen där en av dammens fåror stod tom och torrlagd. Äntligen ett perfekt ställe för ett privat solbad, tänkte Bonn-Karl och började ta av sig kläderna. Men vad fick han syn på i vassen om inte ett väl tilltaget teleobjektiv! Fasa, elände, jävlar murvlar, skrek Bonn-Karl och svor som en borstbindare. Aldrig får man då vara i fred!

Bilden publiceras med obenäget tillstånd av Svensk Skvallertidning.

När 20-talisterna skall gå på kalas

20-talister på kalas

När förberedelserna är klara, passar man på att ta igen sig ett slag. På bordet ligger en hemvävd duk och ostindiatallrikarna är framställda. I glasen finns servetter. Soppskålen står tom, men på spisen puttrar soppan. Det är lugnet före stormen.

Kalas

Tre pratglada och uppspelta tanter har gjort entré och bänkat sig vid bordet. Det är mycket som måste avhandlas när man samlas till kalas. Med skratt minns man den gång när Zarah fyllde år och hade fest i sin kyrkstuga. En dam, som trott att kyrkan ordnat med en tillställning och passat på att kliva in, yppade till födelsedagsbarnets vän ”det var en mycket rolig tillställning, även om det lite snålt med andligheten”.

Kalas

Nej, inte säger man nej  till vad som bjuds.  Aptiten är det verkligen inget fel på. Och till efterrätt ställs en Spansk vindtårta fram på bordet.

Kalas

Det är klart att vi skall fotografera! Thyra domderar och de andra accepterar.

Kalas

När kalaset är slut, tas avsked på gårdsplanen och lugnet sänker sig än en gång över det gamla huset.

Nu går det åter bra att ta polaroider

Skymning i Flarken

För ett drygt år sedan köpte jag en laddning Polaroidfilm av den legendariska sorten 669. Idag har jag 60 exponeringar kvar. Bilden ovan tog jag för en månad sedan i Västerbotten i kvällssolens rödgula motljus. Den är vacker med sina märkliga färger och den oskärpa som får den att se nästintill målad ut.

Förra året slutade Polaroid tillverka film och de flesta kameror blev obrukbara. Den modell jag använder, Land Camera 450, använder dock den typ av film som även Fuji tillverkar. Dessvärre är den sorten alltför bar och bilderna blir rejält tråkiga. Ett undantag dock för den svartvita filmen på 3000 ASA som är riktigt bra. Övriga kameror, framförallt de som är tillverkade från andra halvan av 70-talet och framåt, använder filmsorter som blev utan ersättare vilket gjort mängder av kameror oanvändbara.

I samma veva som Polaroid lade ned sin filmtillverkning, startade The impossible project och idag kan man faktiskt köpa film till samtliga Polaroids kameror utom rullfilmen (om jag förstått sajten rätt). Det är något av ett mirakel kan man tycka så nu återstår att se om någon tar upp den nyligen avsomnade Kodechrome-filmen.

Jag läser åter Fröknarna von Pahlen

År 2002 läste jag för första gången Agnes von Krusenstjernas Fröknarna von Pahlen, en romansvit som består av 7 vackra volymer, i mitt fall halvfranska med grön marmorering. Böckerna gjorde ett mycket starkt intryck på mig och jag har alltsedan dess satt dem högt. Förra veckan stiftade jag på nytt bekantskap med Petra och Angela von Pahlen när jag plockade fram den första volymen i serien: Den blå rullgardinen.

Som jag älskar Agnes von Krusenstjerna! Hon har en förmåga att beskriva människorna och deras karaktärer på det mest övertygande sätt och hon är en naturromantiker utan dess like. Men det är också en bok som får en att tänka och som emellanåt kan vara upprivande, ty den framkallar starka känslor.

När jag läser den känner jag mig stundtals som ett med naturen. I lördags, till exempel, lade jag mig i skymningen i det fuktiga gräset uppe på Floras kulle där jag några timmar tidigare hade legat i solen, läsandes. Jag rörde mina armar och kände hur de fina gröna stråna smekte min hud. Ovanför mig silade ljuset ner genom den kraftiga trädkronan.

Luften var så frisk dessa morgnar. En syrlig doft från daggbestänkta blommor och fuktig mylla fyllde den. Ibland omvärvdes Angela plötsligt av en ljum luftvåg, det var på de ställen av sandgången, där solstrålarna redan hunnit värma från solens uppgång. Då stod hon stilla, häpen, och så tog hon med återhållen andedräkt ett par hastiga steg framåt igen och kylan och skuggan slogo ett par kalla vingar omkring henne.

Agnes von Krusenstjerna är långt ifrån bortglömd idag, men jag tycker mig märka att hennes namn sällan nämns när våra stora författare dryftas. Hon är en särling som dessutom är en verklig poet. von Pahlensviten må ha sina svackor, men till stor del är skildringen av Petra von Pahlen och hennes brorsdotter Angela fullkomligt lysande.

I sin disposition skriver von Krusenstjerna om romanens essens: Detta upprepande av två levnadsöden i mycket visar hur livet mal i en evig kretsgång. Hur de som fått samma blod, råka i samma konflikter, rädda sig ur dem eller krossas av dem på samma sätt. Ett ständigt upprepande. Som ung förälskar sig nämligen Petra i Thomas Meller, en man som flyttar utomlands för att sedan vända åter och då finna Angela som är en avbild av sin faster. Angela blir förälskad, ger sig åt honom, men han lämnar än en gång sin kärlek och den gravida Angela finner till sist sin stora kärlek i en vacker kvinna med svart, lockigt hår.

På bilden ovan syns von Krusenstjerna i sitt hem på Regeringsgatan 95 a där hon bott ett par år. Jungfrun serverar henne te och tillbehören står uppdukade. von Krusenstjernas var kända för att ha vackra hembiträden. Här ser vi henne med maken David Sprengel i det nya hemmet på Karlavägen 67 med ytterligare en vacker flicka. Våningen på Karlavägen blev hennes sista hem. År 1940 avled Agnes von Krusenstjerna av en tumör i hjärnan orsakad av en cancersvulst i äggstockarna och maken följde knappt ett år senare henne i döden. Huset är idag rivet, men jag tänker ofta på henne när jag passerar utanför.

Io non gli scendo incontro. Io no.

I mitt skivbibliotek står en gammal skiva med ett vackert omslag i linneimitation av den typ som var vanlig i 50-talets mitt. På omslaget finns en liten etikett och där står CALLAS Airs d’opéras. Det första spåret är Un bel di, vedremo ur Madame Butterfly. Det är en av mina favoriter i detta fack.

Vedi? È venuto!
Io non gli scendo incontro. Io no.
Mi metto là sul ciglio del colle e aspetto,
e aspetto gran tempo
e non mi pesa,
la lunga attesa.

Jag har precis sett Callasdokumentären som visas på SVT Play just nu. Den är intressant och verkar välgjort. Innan jag tittade på den läste jag en längre text på engelska Wikipedia om Callas liv och karriär. Dramaturgin i filmen är tydlig, ty den börjar med hennes möte med skeppsredaren Aristoteles Onassis, mannen med vilken hon hade en lång kärleksaffär, och börjar sedan från början med hennes uppväxt, utbildning och tidiga succéer och blir sedan den framgångssaga som man vet skall sluta med undergången. Vackert, ja, men samtidigt tycker jag att det är attcementera förhållandet mellan konsten och lidandet, vilket generation efter generation förs vidare till nya förmågor. Ja, jag gnäller kanhända lite i onödan, ty det var en gripande dokumentär, men nog kan det för den skull finnas smolk i bägaren.

Callas är intressant på många sätt. När hon blev stor i Italien i slutet av 40-talet var hon en tämligen fyllig dam. Som mest vägde hon uppemot 100 kilo, vilket inte är ovanligt för damer i operafacket. Efter en snabb viktminskning var hon år 1954 smal som en vidja och skön likt en grekisk staty. Hon blev den vackraste och mest karismatiska kvinnan i operavärlden och det var nog, förutom rösten, en minst lika viktigt anledning till att hon blev legendarisk.

Lika mycket rubriker som hennes liv och skönhet gav upphov till, lika omdebatterad var Callas röst som sägs ha försämrats i och med viktminskningen. Hur det verkligen förhöll sig, får vi aldrig veta. Det kan lika gärna ha varit pressen och kärleken som gjorde att hon inte längre orkade med de krävande rollerna. Alla artister har ej Birgit Nilsons stamina.

Hennes skönhet verkar dock aldrig helt ha falnat, ty hon dog endast 53 år gammal år 1977. Kanske på grund av kärleken till Onassis som fått sig en rejäl törn när han äktade Jackie Kennedy istället för henne själv. Kanske på grund av hans död år 1975. Kanske bara för att hon var en olycklig människa i allmänhet.

I’m in the mood for sommarferier, 17

Jag har precis kommit tillbaka från en tur till Östergötland och närmare bestämt trakterna strax norr om Finspång. En verklig favorit där i krokarna Sonstorps bruk som var en fantastisk anläggning med ett tjusigt slott och en hel del byggnader kvar från bruksepoken. Men det var inte Sonstorp jag hade tänkt berätta om utan Medevi brunn. År 1962 gjorde Barbro Alving med fotografen Anders Engman ett besök på denna gamla brunnsort. Reportaget kan livligt rekommenderas och jag har skrivit om det här. Läs och se en vacker bild!

Nästan 50 år senare är Medevi brunn tämligen sig likt, ja på många sätt har tiden stått helt still. Tyvärr har vissa moderniseringar gjorts. De vackra rummen på Brunnshotellet har fått eldstäderna igenmurade, en del möbler verkar ha försvunnit och några av husen har fått nya fönster, men i övrigt är allt sig likt och det är en helt underbar miljö! Stora brunnssalongen är ett av områdets finaste byggnader, framförallt interiört. Salen, uppförd på 1700-talet, är gigantisk och rikt bemålad. I dess ena ände står en gigantisk öppen spis. Det är svårt att beskriva känslan i denna svala byggnad med sin lite råa och fuktiga luft.

Min favorit blev snabbt det gamla badhuset som just nu står tillbommat och förfallet. En viss upprustning har påbörjats och tanken är att det skall återställas. Byggnaden är stor och har även två flyglar som är ihopbyggda med huvudbyggnaden. Den ena flygeln har en stor skorsten. Här fanns aldrig någon bassäng, istället var det kur- och karbar som stod på schemat. Gyttjan till de undergörande gyttjebaden togs från marken intill.

Idag ägs Medevi brunn av familjen Gemzell och anläggningen drivs inte längre som en brunnsort, men man kan dricka av det berömda vattnet och hyra rum i de vackra envåningshusen längs huvudgatan. Annat var det förr i tiden när Medevi brunn var en kurort. Verksamheten var uppdelad i två delar. Till den ena kom betalande gäster, till den andra fick man remiss. Varje vår var det stort tryck på sjukhuset i Motala, ty förvånansvärt många ansåg sig vara i skriande behov av en behandling i denna sköna miljö, berättade en rar dam på Intresseföreningen. Det är denna ideella organisation som äger inventarierna och som värnar om traditionerna i denna unika miljö.

Det enda jag inte riktigt förstår är varför inte Medevi brunn är ständigt fullbelagt av stormförtjusta besökande, ty en mer fridfull och skön miljö är svår att uppbringa. Läget är heller inte tokigt, ty brunnen ligger strax norr om Motala på vägen upp mot Askersund. Jag skulle hemskt gärna tillbringa en dag eller två där när höstens löv börjar gulna.

Jean-Pierre Melvilles Le cercle rouge

Jean-Pierre Melville hann inte med att göra speciellt många filmer, men han gjorde iallafall Le Samouraï och Le cercle rouge. I båda filmerna spelar Alain Delon huvudrollen och han går runt i en grådaskig halvdager som får mig att tänka på engelsk diskbänksrealism, även om miljöerna i dessa filmer stundtals är verkligt mondäna. En slags film noir i färg skulle man kunna säga. Båda filmerna är verkligen Delons, men nog är hans karaktär mer självlysande i Le Samouraï där han gestaltar yrkesmördaren som med hatt och cigarett åker omkring i en Citroen DS.

Men åter till Den röda cirkeln vars titel syftar på den röda cirkel där gangsters till slut, förr eller senare, kommer att mötas om ödet får råda. Delon, som precis har släppts ut ur fängelset, träffar en kollega, Vogel, som precis rymt ur fängelset. Tillsammans planerar de en kupp ihop och tar hjälp av Jansen som spelas av Yves Montand. Tillsammans planerar dessa tre herrar den perfekta juvelkuppen.

Alain Delon slog igenom i filmatiseringen av Patricia Highsmiths The Talented Mr. Ripley som på svenskan fick namnet Het sol. I denna vackra färgfilm som till stor del utspelar sig på sjön, går Delon mestadels dekorativt lättklädd och brunbränd. Samma år spelar han in Rocco och hans bröder med Visconti som regissör och det är verkligen en mycket bra, och tillika helt otäck film. Så rullar åren på och när Den röda cirkeln går upp på biograferna 1970 är Delon en av de allra största stjärnorna.

Malla Silfverstolpe och livet i Uppsala

malla_litenMånga kända människor som gått till historien har efterlämnat något konkret efter sig, de har varit konstnärer och vid deras död finns tavlorna kvar; de har varit kompositörer och i kvarlåtenskapen finns verk som kommit att bli klassiska; de har varit författare som efterlämnat ett antal böcker åt eftervärlden. Men så finns det människor som inte presterat något riktigt konkret, utan istället lagt ner sin tid och sin själ i sitt liv och på så sätt gått till eftervärlden. En sådan person var Malla Montgomery-Silfverstolpe (1782-1861), ty i kvarlåtenskapen fanns endast hennes dagbok och många små grå påsar där hennes upptecknade minnen förvarades. Malla har istället gått till historien genom att öppna sitt hem i Uppsala för samvaro och på så sätt skapat en smältdegel, en halvprivat offentlig arena för de kulturella personligheter som på den tiden inte gärna kunde hänga på Riche.

Den tid jag nu skall beskriva är 1800-talets första hälft och platsen är Uppsala där överstinnan Silfverstolpe hade sitt hem. Som barn hade hon växt upp hos sin mormor på Edsbergs slott och alltid funnit ett stort intresse i litteraturen, musiken och teatern (som dåförtiden kallades spektakel). Efter några års äktenskap flyttade hon och henens triste make 1812 till Uppsala och det var här det hela började. Genom släktingar blev Malla bekant med skalden, och sedermera professorn, Atterbom. 1816 kom så tyska poetissan Amalia von Helvig till Uppsala och detta kan man säga blev starten på Mallas salong (så kallade man vid den tiden bruket att umgås i privathem). Amalia var vacker och berömd och följaktligen blev Mallas hem ytterst välbesökt.

I Mallas rymliga salonger fanns en rikedom av överfyllda bokskåp, här fanns möbler för alla upptänkliga behov uppradade längst med väggarna, kort sagt var det en miljö som var avgjort lämplig för ett socialt liv. Med Amalia som lockbete bjöd hon hem den redan då berömde Erik Gustaf Geijer, bjöd på te och drömmar (ett bakverk som är särskilt gott om basen utgörs av brynt smör) samt uppmanade Erik Gustaf att ta plats vid fortepianot. Naturligtvis blev det en kärleksaffär, precis som ofta sker idag när människor möts på lokal. Amalia satte sig vid pianot och Geijer lät sina händer följa hennes under förevändningen att demonstrera ett par färdigheter med tangenterna.

Men det fanns ett par moln på deras himmel. Amalia var redan gift och i Värmland väntade Anna-Lisa Lilljebjörn på det sommarbröllop som skulle göra henne till Geijers hustru. Amalia och Erik Gustaf skrev brev och dikter till varandra, men umgänget fick dessvärre ske i andras närvaro, oftast hemma hos Malla eller på promenader och konserter. Dagarna gick och Amalias avsked närmade sig, det var dags för henne att resa hem till Tyskland och major von Helvig. Alldeles innan avresan fick hon och Geijer ett par timmar helt för sig själva i den fagra Sörmländska naturen, timmar som aldrig någonsin redovisades utan helt blev deras gemensamma hemlighet.

Åren gick, Amalia var sedan länge tillbaka i Tyskland, men Malla hade funnit sin plats i livet och hennes salong hade blivit etablerad. Hon styrde med fast hand sällskapslivet och lockade än med högläsning, än med konserter, än med tableaux vivants. Det sistnämnda är en för oss idag bortglömd konstform, där levande människor illustrerar en statisk scen, precis som en tavla. Det rör sig alltså inte om teater utan en form av stilleben. Man kan tänka sig effekten när ljuset dämpades i salongen, matsalsdörrarna öppnades på vid gavel och fram träder en drömsekvens med ungdomens källa, några nymfer och handmålade kulisser.

Det var en strid ström av snillen som gästade Malla och många blev hennes vän. Jenny Lind, kompositören och musikläraren Adolf Fredrik Lindblad och inte minst den unge och vackre Bellmantolkaren Per Ulrik Kernell, som satte Mallas hjärta i brand (översten var numera död). Hon sände honom ett innerligt brev och bifogade en ring med en sten som hon låtit göra. Detta blev upptakten till en kärlekshistoria som till största delen utspelade sig på de tätskrivna ark som skickades dem emellan. Så en dag åkte Kernell utomlands för att bota sin klena hälsa, han hade problem med lungorna. Tyvärr var det ett försök som helt misslyckades. Han dog och begravdes på kyrkogården i Erlangen.

Vänskapen med Amalia gjorde det möjligt för Malla att åka på en bildningsresa till Tyskland, en resa vars huvudsakliga syfte var att en sista gång ta avsked av Per Ulrik vid hans grav i Erlangen. I Berlin fann sig Malla indragen i ett hektiskt nöjesliv där hon genom Amalia bland annat gästade Rakel Varnhagens beryktade salong (hon var en av tidens mest omtalade värdinnor). Bettina von Arnim, den under den tyska romantiken berömda författarinnan, blev hennes vän och hon berättade för Malla om de timmar hon i sin ungdom tillbringade med den då relativt nygifte Goethe i hans hem, och som blev upptakten till en av hans sista passioner. Även Bettinas mor, Max La Roche, hade förtrollats av den berömde författaren och haft en kärleksaffär med honom innan Bettinas födelse. Goethes erotiska moral var tydligen en produkt av det lössläppta 1700-talet.

Hemma i Uppsala fanns det naturligtvis plats för en mer intim samvaro, dagar då Malla tillsammans med en väninna förgyllde en enslig vardagstimme med en flaska vin, pratade om sina tysklandsminnen med sin beresta vän Fredrika Bremer eller i sin ensamhet ägnade sig åt läsning. Men Malla hade näsa för talang och ville inget hellre än att lära känna alla dessa snillen. Kanske var det en ständig känsla av ensamhet som drev henne att hela tiden överträffa sig själv genom att ha de mest framstående konstnärerna i sitt hem och att bjuda på förstklassig underhållning.

För mig är detta fascinerande, att upplåta sitt hem åt talangfulla människor och att hjälpa dem ekonomiskt om så skulle behövas. Malla själv hade ingen större begåvning när det gällde att skriva eller att musicera, hennes stora gärning var just den att hon hade förmågan att nosa upp begåvningar, att samla dem, sammanföra dem, uppmuntra dem och göra dem till sina vänner. Inget tror jag är så viktigt som just möjligheten att mötas. Det Malla gjorde var att erbjuda en arena där dessa möten kunde ägda rum och där hon själv tjänade som katalysator.

Ett visst avtryck har dock Malla själv gjort i litteraturhistorien. Under hela sitt vuxna liv förde hon dagbok och perioden fram till ungefär 1830 sammanställde hon dessa till vad som kom att bli hennes memoarer. Det var dessa som förvarades i de grå papperspåsarna. De utgavs så småningom med början 1908 på Bonniers förlag och består av 4 volymer som innehåller en förträfflig skildring av tiden mellan 1795-1830. Här återser vi det intellektuella Uppsala, vi möter kungligheter och framstående adelsmän, vi får se Tyskland och träffa deras snillen men naturligtvis lär vi känna den unga Malla som alltid är lika orolig att inte vara omtyckt och vill vara alla till lags. Nu väntar jag bara på att Bonniers skall ge ut memoarerna i pocket, precis som de för ett par år sedan gjorde med Agnes von Krusenstjernas Fröknarna von Pahlen-svit. Fram till dess hänvisar jag alla till antikvariat och bibliotek för att ta del av denna fascinerande bok, det är en skildring som man verkligen inte bör missa.