Lätt på foten, passande lektyr för boudoir och sängkammare

Denna tämligen osedliga lilla bok är utgiven 1965 och innehåller det bästa ur mängder av opassande skrifter. Bland annat finner jag i källförteckningen boken Lätt på foten, passande lektyr för boudoir och sängkammare. Förutom bilder av det mest oskyldiga slag, finns här mängder av poesi. Här ett exempel: Ligga eller supera.

En nygift uppdrog åt sin fru att välja vad hon älskar mera, som först bör ske av dessa tu att ligga eller att supera. Gör, svarade hon, min vän – och log! – i allt vad dig kan helst behaga; jag märker, att det dröjer nog förrn man hinner maten laga.

Och när sågades den sista plankan?

Jag skulle köra hem från Västerbotten och valde att köra några småvägar på min väg norrut. Efter att ha passerat ett litet samhälle skymtade en förfallen byggnad mellan träden och jag svängde av och ned mellan träden på den smala, asfalterade vägen.

Det var ett gammalt sågverk som inte verkade ha använts på många år. Färgen hade bleknat och några rutor var krossade. Det växte träd där det sannolikt inte skulle växa träd. Och så var anläggningen helt övergivet

Runtomkring fanns stora upplagsplatser där det förmodligen legat timmer eller brädor. Förmodligen lönar sig inte dessa småskaliga anläggningar. Koncentrerad rationalisering är vad tiden kräver.

Med ens hörde jag klappret av hovar mot den tjälskadade asfalten. Hjärtat stannade och jag befann mig mitt inne i en rysare. Sannolik var det en beväpnad person som red omkring på området, noggrant vaktande sin gömmor fulla med stöldgods. Jag sprang ljudlöst mot bilen, såg en sulky som var spänd bakom en häst passera runt ett hörn och körde sedan hastigt därifrån.

Sagan om gumman som tänkte efter

Det var en gång en liten gumma ständigt handlade saker. Nog för att det var trevligt att gå i affärer, men i längden blev det allt lite trist att hela tiden köpa nytt då fjolårets inköp tenderade att gå sönder. Än var det en mp3-spelare som började glappa, än var det julpyntet som fullständigt rasat samman. Synd tyckte gumman, som mindes den rara julkrubba som hennes mor ärvt av sin mormor och som fortfarande användes av gummans syster.

Bredvid gumman bodde en handelsman som gumman tyckte så hjärtans mycket om. Tyvärr sved detlite i hjärtat var gång gumman kom till hans lilla bod och såg vilka lågprisprodukter som han tvingats ta hem för att kunna konkurrera med stormarknaden i den stora staden 5 mil bort. Ack! tänkte gumman. Nog för att jag skulle önska ett slut på denna kommers, men inte vill jag att min rare handelsman skall tvingas till fattigdom och armod.

Dagarna gick och det började lacka mot jul. Natt efter natt hade den lilla gumman legat sömnlös i sin lilla kammare. – Vad skall jag göra för att få slut på detta elände utan att för den skull förstöra för alla som önskar det lite skönhet i sina hem? Inte vill jag att världen skall bli trist och grå, för att vårt klot skall skallfå bestå.

Det var en morgon i december. Kylan hade gjort sitt intåg och gumman tände morgonbrasan när det plötsligt slog henne: tänk om handelsman kunde förmedla tjänster istället för att sälja krimskrams? Då skulle hans fina bod få leva kvar och istället för att lägga pengarna på sådant som smutsar ner vår vackra natur, skulle byborna kunna reparera och underhålla sina hem, ja till och med låta nybygga och sy upp! Den lilla gumma sken med ens som en sol och med lättat hjärta lämnade hon sin stuga och styrde stegen mot handelsboden.

(En bra mycket tristare berättelse hittar ni på Svenskt Näringslivs sajt.)

”Är lika mycket valfrihet som i DDR”

Jag läste en insändare i Östermalmsblaskan som kommer gratis i brevlådan på tisdagar och fann en insändare att reta upp mig på. Det var  en Anna Eriksson som gav replik på Landstinget borde ha en köttfri dag i veckan. Eriksson skriver att ”köttfria måndagar är definitivt en kraftig begränsning av människors valmöjligheter”. Personligen är jag rätt trött på alla valskyldigheter. Snart sagt allt måste jag ta ställning till vilket blir tröttsamt i längden. Att ha köttfria måndagar är väl på alla de sätt ett bra förslag. Den enda som eventuellt missgynnas är folk som prompt måste ha kött till middag eller lunch och dem tycker jag inte att man bör lyssna på. Om något är bra för miljö och hälsa så tycker jag att det är bra att landstinget föregår med gott exempel. Privat kan man faktiskt äta vad som helst. Och nej, jag är inte vegetarian.

I ärlighetens namn argumenterar jag till viss del emot mig själv. Att inte få göra som jag vill kan få mig komplett galen, irriterad, purken, sur och förbannad. Till fördelarna att inte få göra som man vill hör dock att man då tvingas tänka efter lite extra för att komma runt de regler och begränsningar som finns. Jag förmodar att detta gett upphov till många  finurliga lösningar. Och aldrig är behovet att få uttrycka sig så stort som när man inte får yttra ett ord.

Dessutom är det SKÖNT att slippa välja och istället få ägna tiden på att beklaga sig.

A mystery man called Sven Coolson

Jag köpte en skiva med Jimmy Raney. Det är en Metronome-EP utgiven i slutet av1953. Medverkar gör bl.a. Sven Coolson. Så kan man verkligen inte heta. Och mycket riktigt, det är Stan Getz om spelar under falskt namn!

Lyssna på Signal och Motion

Troligen låg Getz under kontrakt med ett annat bolag (Norman Grantz Clef/Norgran borde det ha varit), men kunde inte hålla sig från denna inspelning med Raney som ursprungligen gjordes för Prestige i december 1952. Medverkar gör, förutom Sven Coolson, Jimmy Raney, Hall Overton, Red Mitchell och Frank Isola.

Kom o kära lilla Ebba, kom och stanna kvar hos mig! Skulle du ej hos mig stanna intill livets sena höst?

En av ytterst få släktingar som jag skrivit om är moster Ebba. Hon var inte min moster, hon var mormors syster och hon dog när jag var tonåring. Efter henne har jag ärvt en liten kista och en kyrkstuga. Kistan är full papper och böcker. Ebba var tämligen djupt religiös vilket var svårt att tro, ty hon var alltid full av upptåg och hennes ansikte var fullt av skrattrynkor. Som ung tog hon hand om sin utvecklingsstörda lillasyster som även flyttade med henne när hon gifte sig med sin avgudade Karl, som vi lite vanvördigt kallade ”Farbror Kalle”. Farbror Kalle fick inte gå på biografen, ty den var alltför ogudaktig. När tv:n gjorde sitt intåg i hemmen fick han dock se de gamla filmerna som eftermiddagsmatinéer.

Ebba och Karl fick inga egna barn men adopterade en liten pojke men det var inte många år som de fick behålla honom. Han var lika livlig som sin fostermor och en dag hoppade han upp på mjölkbilen för att åka med och klämdes snabbt till döds.

I moster Ebbas kista hittade jag ett brev som hon fick till sin konfirmation. Det är helt rörande och mycket vackert skrivet. Klicka på bilden ovan för att läsa de vackra raderna.

I Ebbas kista fanns även en dagbok. Den hör till det mest rörande jag läst. Ett utdrag därur finner ni här.

Gertrud Larsson och Svarta Carina

Av någon anledning gick mig Gertrud Larssons radiodokument Svarta Carina mig helt förbi när den sändes för första gången i mars 2010. Dessbättre finns den fortfarande på Sveriges radios webbplats.

Svarta Carina är i 70-årsåldern och bor i en lägenhet i Stockholm, granne med dramatikern Gertrud Larsson. Hennes hesa röst för tankarna till KOL och hennes liv har varit brokigt. Som ung var hon mycket vacker, vilket bilden intill visar. Mörkt hår och mörka ögon, inte underligt att hon fick sitt smeknamn. 14 år gammal rymde hon med Cirkus Ronaldo och sedan dess har hennes liv rullat på i samma vilda stil.

Svarta Carina är en god berättare och hennes hesa skratt ljuder ideligen. Hemtjänsten har hon en något haltande relation till och en stackars hemsamarit blir grundligt utskälld av en svada med rasistiska tillmälen. Carina visas nämligen upp i tämligen osminkad dager, även om det framgår att Larsson är god vän med den gamla damen.

Lyssna på Svarta Carina:

Det är svårt att slita sig från högtalaren när programmet väl ha börjat rulla och många frågor som dyker upp i min hjärna blir aldrig besvarade. Det gör dock inget och Svarta Carina kommer finnas med mig under överskådlig tid.

Höst och snart är julen åter här igen

Jag är rätt förtjust i iPhoneappen CrossProcess som simulerar s.k. vänddiabilder. Den har verkligen sina begränsningar men rätt använd blir bilderna utmärkt. Motljus fungerar överlag inte alls bra med iPhonens kamera och detsamma gäller CrossProcess. Är ljuset däremot gott blir resultatet som ovan och det tycker jag är bra. Särskilt gillar jag att just rallarrosens skarpa färg kommer så till sin rätt. Det är nämligen inte alltid som en bra kamera ger det resultat som man vill nå fram till och då kan en dålig vara ett bra alternativ. Roligast är det naturligtvis med gamla analoga, men billiga digitala bilder som framkallas på stubben har också sin charm.

Vilket trist söndagsväder det var! Visserligen gjorde det detsamma eftersom jag var trött och tillbringade mycket tid i sängen (pga fest i Gamla Stan). Att lyssna på regnet smatter har dock sin charm. Men jag längtar efter snö! Bor man på landet är snö utmärkt. Det blir ljust på nätterna och så kan man skotta grunden så att den täcks helt av snö vilket ger en ypperlig isolering mot den stränga kyla som för eller senare kommer på besök. Jag hoppas på snö och åtminstone några minusgrader över julhelgen när jag reser norröver. Med mig i bagaget hade jag tänkt mig ta en bunt jazzplattor (som jag letat fram på ebay och för tillfället kalkylerar hur många jag har råd med vilket i sin tur beror på frakten). Jag har också köpt två nya pickuper som jag skall installera i min skivspelare där uppe. Jag har nämligen två gamla apparater är uppe. Dels en Elac Miracord PW6 som är kopplad till en flott blaupunktradio och dels Telefunkens flaggskepp från 1956, Opus 6 sekretär, som är en präktig möbel. Båda har gamla kristallpickuper och dessa förstörs med tiden. Jag har köpt några modernare av keramisk typ som står sig bättre och som klarar stereoskivor. Jag tror att det blir bra.

Berättade jag förresten att jag såg Faust på Cinemateket för knappt två veckor sedan? Det var den klassiska tyska versionen från 1926 med Gösta Ekman i huvudrollen. Den var helt fascinerande! Allt var inspelat i studio och kulisser och modeller var mycket teatrala. Fotot var vackert och välkomponerat. Naturligtvis bjöds det musik därtill, Matti Bye ackompanjerade. Filmen rekommenderas och finns på youtube.

(Resultatet av min nät-shopping blev följande long-plays:
HANK MOBLEY Thinking Of Home
HANK MOBLEY Workout
CLIFF JORDAN Cliff Craft
WAYNE SHORTER Night Dreamer
THE HORACE SILVER QUINTET Song For My Father
FREDDIE HUBBARD Open Sesame
LEE MORGAN The Cooker
SONNY CLARK Cool Struttin
KENNY DORHAM Whistle Stop
WAYNE SHORTER The All Seeing Eye)

 

Nattligt möte i ett hus på Sibyllegatan

”Vi kom till ett förfärligt gammalt och ruffigt hus som är borta för längesedan. Tosse [Thor Modéen] ringde på och en dam som såg påfallande sjaskig ut öppnade. Hon bar tofflor och en morgonrock som sett bättre dagar men önskade oss välkomna in. Det slog mig att jag sett henne förr, att jag kände igen hennes anletsdrag, men det var så mörkt att jag inte kunde urskilja henne ordentligt. Hon frågade Tosse om han önskade vit eller röd champagne och visade oss till några rum där vi kunde slå oss ner. […] Jag hade tydligen hamnat på en av Stockholms illegala  nattlokus. Att det inte var på frälsningsarméns hotell begrep jag genast. Om det var en bordell vet jag fortfarande inte.”

I sina memoarer skriver Annalisa Ericson om ett nattligt äventyr på en illegal sylta i ett hus på Sibyllegatan i Stockholm. Efter en stund klarnar hennes minne och hon inser att damen hade ”åkt utför den sociala trappan och hamnat rakt ner i källaren” ty hon drar sig till minnes ett möte ett par år tidigare, 1931, då hon hade varit på lunch hos SF:s chef Olof Andersson ute i Saltsjöbaden.

”En elegant dam i vitt kom emot oss, och det visade sig att hon skulle ta hand om oss gröngölingar under i´lunchen tillsammans med Olof Andersson. Hon var hårt sminkad och bar en vid turban över sitt röda hår: en hårfärg  som på en här tiden var ytterst modern.  Hon hette Inge Eberth, och efteråt fick vi veta att hon var Ivar Krügers älskarinna.”

En östgötsk pärla är Borggårds bruk

Det är inte första gången detta vackra bruk figurerar här. Anläggningen har verkligen anor, men nybyggdes någon gång på 30-talet. Den är så vacker

Vitputsad fasad, ferrofönster och flacka tak är byggnadens främsta karaktäristik. I dess inre finns också ett vattenkraftverk och det är dess vattenkanal som ses till höger.

Allt är snyggt, se bara på dessa detaljer! Men så är jag också industriromantiker och gillar det som fått viss patina.

 

Stenhammars sentimentala romans

Tor Mann var chefsdirigent för Göteborgs symfoniorkester under åren 1925-1939. År 1930 spelades Stenhammars Sentimental romans för violin och orkester (opus 28) in med Mann som dirigent och Francesco Asti på violin. Som av en slump finns den i mitt skivbibliotek.

Jag älskar Stenhammars sentimentala romanser. De är verkligen både romantiska och sentimentala och för mig mycket svenskklingande. Som en sommarnatt som sänker sig över en gård i landsorten, fylles den lyssnande med vemod och hopp. Verket är skriven 1910 och jag är osäker på hur det hela ligger till, men det året gjorde han ett verk som heter Två sentimentala romanser. Kanske är detta bara den ena? Skivans baksida innehåller en annan komposition och vanligtvis verkar de utges tillsammans (åtminstone på moderna lp-skivor).

På bilden ovan ses Tor Mann in action. Troligtvis är den tagen under den period när han dirigerade radiosymfonikerna vilket han gjorde fram till 1959.

När höet skall bärgas i slutet på juli

Jag är på besök i en by i Lule älvdal och det är dags att bärga höet. Det är disigt i luften men annars rätt varmt.

De långa åkrarna går från den lilla ån upp till skogsbrynet. Det är finfina marker att odla hö på. När höet slagits och torkat, pressas i stora rundbalar som här väntar på att lagras inne i ladorna.

En gammal baklastare tar med lätthet de stora rullarna i sin famn och pallgaffeln håller dem säkert på plats under färgen till ladan.

Med lätthet glider höbalen in i den knuttimrade ladan ute på åkern. Här får den vila tills dess att det är dags att ta fram den någon gång i vinter när snön ligger djup och fodret börjar tryta.

Men titta, är det inte en gubbe som hjälper till och står där inne i värme och damm!

Gårdagens traktorer var inga rymdinspirerade maskiner med avancerade instrument.  Nej, de var enkla och strama. Och mycket vackra.

Day och Hudson i Lover come back

Reklambranschen 1961 och på Madison Avenue i New York är Jerry Webster (Rock Hudson) något av en ful fisk som inte drar sig för att bjuda på både kvinnor och sprit för att vinna ett konto. På en konkurrerande byrå jobbar Carol Templeton (Doris Day) som är en präktig tös som blir förbannad när Webster vinner ett konto mitt framför ögonen på henne. Förvecklingar uppstår, och eftersom detta är en romantisk komedi, är det inte svårt att räkna ut hur det hela slutar.

Lover come back är en rätt rolig film. Den är mycket snyggt fotograferad och miljöerna är eleganta. Stundtals är den mycket rolig, stundtals lite väl buskisartad. Day och Hudson är dock riktigt roliga, inte minst när Day tror sig ha funnit Dr. Linus Tyler, men istället råkat ut för en orakad, och dekorativ, Jerry Webster som säger sig vara helt ovan med kvinnor och sprit. Att göra reklam för något som inte finns är också roligt, och extra kul blir det när man tänker på dagens reklam med virala marknadsföringstrick och mer eller mindre osannolika kampanjer.

Dessutom får man väl säga att detta är Mad Men som romcom och gjort på 60-talet.

Jag fann faktiskt hela filmen på Youtube, så titta på Lover come back. Sämre sätt finns att fördriva några trista vardagstimmar.

Masonit men inte MDF och spånskivor

Jag älskar masonit och det har jag skrivit om tidigare. En gång som liten var jag i en gammal folkpark i Boden. Den var sliten och revs några år senare. Synd, ty den var fantastisk med sina kulörta lyktor och guloranga scen i masonit. Masoniten var ansatt av tidens tand och bristande underhåll. Men det var vackert!

Masonit är ett mycket bra material, till skillnad från MDF och spånskivor som är fulla av lim och därför allt annat än nyttiga. Masonite, enligt den patenterade Masonmetoden, görs nämligen bara av träfiber. Inga tillsatser, endast mekanisk bearbetning, vatten samt högt tryck och värme krävs. Det är därför inte så underligt att det var det allra första bygg­material som godkändes och rekommenderades av Astma- och Allergiförbundet i mitten av 1990-talet.

I Rundvik i Västerbotten startades 1929 en masonitfabrik, jag tror att det var den första i landet. Där tillverkas fortfarande masonit och många hus i trakten är klädda med masonit av alla de slag. Här en artikel om vård och underhåll av masonit som även visar exempel från Rundvik.

Masoniten användes framförallt under 30-40-50-talen för att bekläda väggar inomhus vid modernisering och var dessutom en given beståndsdel i köksluckor. Till skillnad från de stela gipsskivorna, gav masoniten ett mer levande intryck, precis som dess släkting de porösa träskivorna, Tretex (som precis som masonit egentligen är ett varumärke). Masoniten användes också för att på ett lätt och modernt sätt klä väggarna med panel. Se bara detta exempel från ett gammal hus (från den utmärkta bloggen Kulturgryningen). På bilden ovan ses en efterkrigsmodernisering.Väggar och tak har klätts med tretex och masonit och sedan oljemålats. Köksluckornas ramverk är trä som klätts med masonit vilket gör dem lättare och minskar risken för att de skall slå sig.

Idag rivs ofta masoniten bort när byggnadsvårdsintresserade människor skall återställa ett gammal och ombyggt hus. Detta kan, och bör diskuteras, ty även masonitens avtryck i bebyggelsehistorien kan vara värt att bevaras. Dessutom ligger de ursprungliga detaljerna väl skyddade under detta folkhemsskikt. Jag tycker att det är dags för masoniten att få en renässans!

Mer att läsa om masonit finns här (Hålla hus)och här (Byggnadsvårdsföreningen som förklarar de olika plattor och material som finns).

Jag växte upp med spara och slösa

För ett par dagar sedan läste jag en artikel som jag fångat upp på Twitter. Den handlade om sparande och jag jag tyckte inte att den förtjänade att hånas som den till viss del gjordes.

Detta att spara för att ha råd att köpa något har jag lärt migfrån barnsben.Min farbror propagerade alltid för detta beteende och mina föräldrar hörde verkligen inte till dem som köpte på kredit. Bra tycker jag, men samtidigt så bryter man kanske till viss del mot den helige konsumtionsgudens lagar. Huruvida detta sparande är en klassfråga vet jag ej, men jag tror att många ur den äldre generationen sparade och även om inkomsterna var skrala, så fanns det ofta en slant på bankboken vilket var till hjälp om det krisade eller en större investering stod för dörren. ”Har man inte ören har man inte kroner” minns jag att jag fick höra.

När jag läste Annie Lööfs artikel om sparande kontra det subventionerade lånandet så tycker jag att hennes åsikter i grunden är kloka. Jag har själv alltid sparat, stundtals åtskilligt. Ett år fick ja en restskatt på 100 000 så det blev till att spara 10 000 i månaden vilket var mindre roligt men eftersom jag hade lite drygt 20 000 i månaden gick det ju utan några större problem. När jag arbetade halvtid som samarit var det svårare, ty då låg lönen oftast under 10 000 efter skatt, men en liten slant har jag försökt sätta av. Nu jobbar jag nästan heltid och med lite tur kan jag lägga av 5000 till sommarens ledighet och diverse reparationer som måste utföras.

Som ni förstår gillar jag att klara mig själv. Jag vill inte vara beroende av pengar som jag kanske inte får. De gånger jag sagt upp mig har jag inte fått någon A-kassa just för att jag sagt upp mig och inte blivit uppsagd. Ett sparande är därför en förutsättning för den friheten.

10 år efter 90-talets räntekris med tillhörande prisras på bostadsrätter, är det få som amorterar. Istället räknar (i skrivande stund kan man kanske skriva räknade) man med en fortsatt prisuppgång och låter därför värdera om bostaden när priserna stiger och använder pengarna till reparation eller konsumtion. Människors minnen är stundtals i paritet med guldfiskarnas.

Men tillbaka till sparandet. Frågan är hur ett ökat sparande skulle påverka världsekonomin. Efter år av lånebekostad konsumtion finns det kanske viss risk för att det uppstår problem. Sänkt konsumtion sägs ju innebära sänkt standard och välfärd. Det kanske stämmer, men frågan är naturligtvis hur man definierar dessa termer och vad det innebär att ha ett bra liv.

Detta är mina reflektioner. Är det någon som har några tankar om detta så är jag idel öra.

En god och tyskvänlig jul tillönskas

Detta är ett tvättäkta julkort som den svenska organisationen Nationalsocialistiska Blocket gav ut en gång på 30-talet.Snyggt, verkligen, men nog är det kusligt att tänka sig att en sådan hälsning damp ned i åtskilliga brevlådår lagom till jul.

Jag har varit på utställningen Helvete på Liljevalchs och vykortet ovan var utgångspunkten för Ann Böttchers ryamatta. Tyvärr var själva nazikorset inte utfört i vitt utan helt enkelt som ett hål. Lite opraktiskt om man skall använda den på traditionell, bonad fiskbensparkett.

Bland mina favoriter på utställningen hörde Dick Bengtssons målningar. Framförallt gillade jag Domburgsviten och en målning föreställande en amerikanskrysk fabrik. Tyvärr kommer jag inte ihåg verkets namn.

En omedelbar favorit var också Marcus Larsons Hav i månsken med fyr och brinnande ångfartyg. Det finns någons lags romantik i det dramatiska tavlan som jag finner tilltalande. Ett mer konceptuellt verk behöver man oftast få förklarat för sig för att kunna uppskatta och det kan jag tycka är en nackdel. Dessutom är konceptualisterna sällan romantiker.

Goyas grafik och Jacquets Callots teatermodell av helvetet fann jag också sevärda, till skillnad från Ulrik Samuelssons urtrista Gallerixkonst. Då jag är allt annat än bra på att kommentera konst, föreslår jag att nu själva gör ett besök och bildar er en uppfattning.

Och jag föredrar Guinness Jazz A-Z

Pontus de Wolfe och Salem Al Fakirs Vad är musik är en tråkigt del av den svenska kontemporära bokfloden just nu. stället vill jag passa på att slå ett slag för Guinness Jazz A-Z som av en slump kom i min väg. Det är en utmärkt bok där de festa termer förklaras på ett begripligt sätt, het utan putslustigheter och ironi.

Här några exempel!

Kelly’s Stables Small, first-floor night spot i Chicago, operating throughout Prohibition unti the aw stepped in and cosed it in 1930. Famous in jazz history because it’s final sixyears Johnny Dodds, New Orleans clarinet genius, led a small band there. Establishment took its name from the owner, Burt Kelly.

Hip chick A with-it young lady, especially one who is into jazz, particulary modern jazz.

Greasy spoon A low-cass, cheap unsavoury restaurant. Often collouially shortened to spoon with ”greasy” impied. Likewise the term greasy vest is also used, hence vest – a dirty establishment. Grease – a general slang expression for food.

Drive The sort of momenttum and urgency that a good jazz or swing band achieves when everything is swinging into place over a foreceful, flowing rhythm.

En av mina favoriter bland ladugårdar

Jag är svag för ladugårdar och finner de flesta tilltalande, men just denna älskar jag. Kanske är det för att den gör sig så bra mot den blå himlen eller att bergen tornar upp sig i fonden om man betraktar den från en annan vinkel. Det kan också bero på de vackra fälten som går från gräddgrönt till halmgult när sommaren närmar sig sitt slut.

Hög är den också. Maken till höskulle får man leta efter. Särdeles gammal är den inte ty den är nog av efterkrigsmodell. den vitputsade delen är djurens tillhåll. Där finns bås för kor och kanske för en häst, om man inte hade traktor.

Vägar av denna sort har jag sett under hela min barndom. Gräs i mitten och gräs på sidorna, men där hjulen rullar allra mest tittar jorden fram. Jord och jord, ibland är det sand. Är det dessutom tallskog och mängder av kottar däromkring, blir ingen gladare än jag.

Sven-Harrys nybygge vid Vasaparken

Detta nybygge gillar jag. Snygg fasad med rena linjer. Att materialet är detsamma som i våra svenska 10-kronor gör inte saken sämre.

Däremot ställer jag mig lite tveksam till huruvida det verkligen kommer in tillräcklig med ljus i lägenheterna med dessa balkonger eller om det månne är loftgångar?

Fasaden mot Vasaparken vetter dessutom mot norr så dit når knappast några solstrålar. Bygget är dock påkostat och konsthallens material och utförande är av ovanligt hög klass.

Men hur ser lägenheterna ut? Är de storslagna, eller mer modesta? Trivsamma eller avskalade?

Det klagas ofta på nybyggen, och det med all rätt, men vad är det egentligen som är felet? Det jag tror många saknar är det mänskliga, det som tyder på att en livs levande hand utfört någon form av arbete. Att vistas i en bostad bör också vara en taktil upplevelse.

Guy de Maupassants Fröken Fifi

Majoren, preussiske kommendanten, grefve von Farlsberg höll på att läsa sin post. Han satt bekvämt bakåtlutad i en stor sidenfåtölj och hade lagt upp sina stöfvelklackar på den öppna eldstadens eleganta marmorskifva, i vilken hans sporrar, under de tre månader han uppehållit sig på slottet Uville, hade efterlämnat två djupa hål, som för var dag blev allt djupare.

En kopp kaffe stod och rök på ett litet mosaikbord, som fläckats af likörer, bränts av cigarrer och visade talrika spår efter den inkräktadne officerens knif; denna fick nämligen ofta, medan han hvässade sin blyertspenna, lust att inrista allehanda siffror och figurer på den graciösa möbeln, på detta sätt gifvande luft åt sin nyckfulla fantasis små infall.

Detta är början på Guy de Maupassants novell Fröken Fifi. Fröken Fifi är en mycket liten, blond ung man, dryg och brutal. Öknamnet kommer av hans koketta skick, smala midja. Fifis favoritsyssel-sättning är att göra mina, dvs spränga allehanda av slottets dyrbarheter i tusen bitar med hjälp av krut. I den inledande scenen är det en skär tekanna i kinesiskt porslin som exploderar. Novellen bör läsas.

Jazz at the Philharmonic volym 10

I november 1947 spelades volym 8-10 av Norman Granz JATP-serie in. Här har vi nummer 10 med Endido och I surrender dear. Omslaget är av David Stone Martin och mycket snyggt (klicka på bilden för större format). Jag är mycket svag för hans omslag från sent 40-tal och tidigt 50-tal.

Den första Jazz at the Philharmonic-konserten ägde rum 1944 på Philharmonic Auditorium i Los Angeles. Inspelningarna från denna konsert gavs så småningom ut som Jazz At The Philharmonic, Vol. 4 och 5. Varför den inte kom först i skivserien vet jag dock inte. Jag äger rätt många album i serien och tycker att de flest håller rätt hög klass. Inte minst är det mycket snygga.

Denna utgåva är påkostad, ty skivorna är pressade i vinyl och därför lite mindre brusiga. Mercury kallade sin vinyl Merc-O-Plastic (lustigt!). Lyssna på JATP vol 10:

Medverkar gör Illinois Jacquet, Flip Phillips, Bill Harris, Howard McGhee, Ray Brown, Hank Jones och Jo Jones.

Nya dubbelprogrammet och trådradio

När jag var liten och bläddrade i gamla nummer av Se fick jag då och då syn på skämtteckningar som handlade om dubbelprogrammet. Jag förstod inte riktigt vad det var tal om, men det hade något med ytterligare en radiokanal att göra. Samtidigt förundrades över begreppet trådradio som här och där fanns tryck på gamla radioapparaters baksida vid ett speciellt uttag.

Lång senare har jag lärt mig att med dubbelprogrammet menade man helt enkelt de nya sändningarna i den nya kanalen, tvåan. För att ta emot dessa var man antingen tvungen att skaffa en ny radio med FM-mottagning (eller en FM-tillsats som kopplades in i grammofonuttaget) eller ha tillgång till trådradio via telefonnätet. Trådradio fungerar ungefär som bredband via telefon- eller kabeltvnät och började byggas ut i Sverige redan på 40-talet för att förbättra radiomottagningen och minksa störningarna.

Här intill ses en Grundig-annons som propagerar för att det är en mottagare av detta fabrikat som man bör unna sig. Tämligen klokt anser jag, ty de tyska mottagarna hade mycket god ljudkvalité vid denna tid, åtminstone om man valde de i övre mellan- eller lyxprisklass. Jag rekommenderar särskilt Telefunkens Opus-modell.

SR har en fin webbplats som heter Jazzarkivet och där hittade jag ett program där Kjell Stensson introducerar vinylskivan år 1952 och Art Tatum spelar i en bandad upptagning som sändes den första kväll som det nya dubbelprogrammet gick ut i etern 1955. Inspelningen hade gjorts av Claes Dahlgren som senare blev känd för sina Jazzglimtar från USA. En av dessa jazzglimtar fick jag tips om Ann Margret om jag inte minns fel. Jag har infogat det här nedan.

Svend Asmussen, dansk violinvirtuos

Dansken Svend Asmussen är faktiskt fortfarande i livet, 95 år gammal. Det är en aktningsvärd ålder. Mest känd i Sverige tror jag han är för sin medverkan i Swe-Danes tillsammans med Alice Babs och Ulric Neuman, åtminstone är det genom dem jag först hörde hans namn. Sew-Danes tillhör dock inte mina favoriter, istället är det Asmussens fyrtiotalsinspelningar som tilltalar mig. Här är två från 1946.

Just a gigolo

You won’t be satisfied

You won’t be satisfied finns i en finfin versin med Ella Fitzgerald och Loius Armstrong. På anda sidan ligger Dream a little dream of me (som Mama Cass gjorde långt senare). Älskar den låten!

Jugendhus vid Västerbottensgårdar

Valmat tak och jugendstil! Och en ladugård med sviktande taknock. Det är en härlig syn, men det rostiga taket säger att det börjar bli dags för en ordentlig renovering.

Tänk att ha sitt sovrum där uppe och på ömse sidor en kattvind med plats för allt mellan himmel och jord. Och hur illa trivs inte malen i dessa kalla utrymmen!

Jag älskar hur trähus tar sig friheten att med ålder bli alltmer organiska till sin form. Inga spruckna tegelmurar eller putsytor, istället tar det följsamt intryck av omgivningen.

Klart det skall dansas! #sluttyfriday

Rodna inte nu! Den s.k. hashtaggen #sluttyfriday, populär på Twitter, är på intet sätt karaktäristisk för mitt beteende på fredagskvällarna, men jag tycker att den är mycket rolig och använder den gärna. Den kompletteras lämpligtvis med #victoriansaturday och #sacredsunday.

Och vad är väl lämpligare om man vill lyssna på något bra än att besöka Top Nice på soundcloud?

och så passar jag på att gnälla lite. Hittade en fantastisk våning, en 5:a på Narvavägen. Eller fantastisk och fantastisk, den skulle kunna vara fantastisk, men nuvarande ägare har verkligen förstört den praktfulla matsalen. Usch! Det är klart att man måste för inreda efter eget behag, men någon måtta tycker jag att det får vara. Huset är för övrigt någon sorts jugendstil med ett helt intakt och otroligt vackert trapphus. Notera också det pampiga fönsterpartiet i den skändade matsalen.

Nu har jag gnällt färdigt för idag.

För er som är i bilköpartagen så passar jag på att tipsa om denna trevliga Opel Rekord av årsmodell 1957. Jag tycker mycket om den bilen. Har man inte bråttom eller kör mycket på vinte,rn är den perfekt. Dessutom bensinsnål, bekväm och rätt rymlig. Men snabb är den som sagt inte.

Hon var Landstormens lilla argbigga

Nu tror jag att den sista av 30-talets stora svenska stjärnor lämnat jordelivet i och med Sickan Carlssons bortgång. Lite sorgligt, men så är å andra sidan livets gång.

När jag var lite på 70-80-talen så tittade jag nästan alltid på eftermiddagens matinéer. Bland de stjärnor som var flitigast förekommande, eller kanske var det så att det var de som verkligen fastnade i mitt minne, var Tutta Rolf, Annalisa Ericsson och Sickan Carlsson. Överklasskomedier från 30-talet har alltid tilltalat mig och bland de som sändes på eftermiddagarna var denna genre inte alls speciellt ovanlig. En av de mer namnkunniga regissörerna under denna tid var Gustaf Molander, vars bror Olof var en mycket respektingivande regissör på Dramaten och tillika dess chef i mitten på 30-talet. En populär skröna, var sanningshalt jag inte känner, är att Gustav Molander under inspelningen av en film i statarmiljö krävde tabletter under tallrikarna på bordet. Hur som, var han utmärkt lämpad för de mer eleganta 30-talsfarserna som gjorde stor lycka.

Molander regisserade Sickan Carlsson för första gången i filmen Kära släkten från 1933. Huvudrollerna spelades av Tutta Rolf och Gösta Ekman och Carlsson var Rolfs lillasyster. Intrigen var en smula banal, men på något sätt blev soppan tilltalande.

Men bäst minns jag Sickan Carlsson i uppföljaren till 1939 års film Landstormens lilla lotta, Landstormens lilla argbigga från 1941 (se affischen här). Den käcka lottan är i denna uppföljare utbytt mot en utfestad östermalmsböna som inte vill annat än att gå på restaurang och nattklubbar. När hon tvingas enrollera sig i civilförsvaret packar hon sina flottaste toaletter vilket inkluderar en cocktailpyamas i guldlamé och beger sig ut till landsorten. Scenen när hon mockar gödsel i ladugården i denna eleganta utstyrsel är svår att glömma. Lika svårt är det att inte föreställa sig hur det hela slutar. George Fant gick på intet sätt lottlös ur striden.

På 50-talet regisserade Hasse Ekman ett antal filmer med Carlsson. Mest kända är nog Sjunde himlen och Fröken Chic. Dessa färgkomedier var både banala och typiska för det uppsluppna efterkrigsåren. Vissa av dem är också mycket underhållande. Jag minns att jag såg just Sjunde himlen på Cinemateket för ett par år sedan och slog av hur färggrant allt var. Tapeter, tyger, möbler, bilar.  En märklig syn när man tänker på hur blekt allt ter sig idag. Filmen är också stundtals rolig, men något av ett pekoral kan jag tycka.

På youtube finns en smärre dokumentär om Sickan Carlsson. Den är kanske inte så heltäckande, men det är svårt att inte tycka ryckas med av hennes charm. Hon hade verklig ”det”. Läs gärna Leif Furhammars text i Dagens Nyheter och Gaby Wigardts i SvD.

Här en rättelse inskickad av Moladers barnbarn angående sanningshalten om tabletterna på statarbordet:

”Tänkte meddela dig sanningshalten. Så osann den kan bli!! Den berättades redan då farfar levde och gjorde honom väldigt ledsen.

Han var petigheten själv med detaljer och skulle aldrig kommit på något så dumt eller okunnigt. Han kom själv från fattiga omständigheter, Hans far dog när farfar bara var 12 år och hade det inte varit för goda vänner till familjen, som Strindberg och Albert Ranft hade de knappt klarat sig.

Så nu vet du.

Med vänlig hälsning

Anita Molander”

Surhippa i augustinattens mörker

Ytterligare ett stopp på färden bland minnen från ett nästan försvunnet Norrland. Jag tänker tillbaka på den vackra augustimånaden med sina mörknande nätter när lamporna äntligen kunde tändas igen och stearinljusen ställdes fram på bordet efter några månader av ändlöst ljus. En gång på 70-talet hade vi alltid surströmmingshippor, eller surhippor som vi ofta sa, i mitten av månaden. Surströmming var inte något som vi barn uppskattade men vad gjorde det när vi alltid serverades varmkorv som kom från stora plåtburkar och var krispiga i skinnet, till skillnad från de trista korvar vi fick till vardags. Min moster tog alltid hem dessa lyxburkar från sin lanthandel som vid den tiden var en helt magisk miljö som inte moderniserats på många, många år och som jag tyckte mycket om.

Surströmming åt jag aldrig, men doften älskade jag. Jag tycker fortfarande väldigt mycket om den och var gång jag känner den vaknar minnet av korven, lukterna av den surnade fisken och de skumma kvällarna som började bli svalare och doftade så gott, som en omvänd vår. Varje gång det var fest skulle det sjungas och vi använde alltid några gamla allsångshäften som jag inte minns var de kom i från och så hade vi de lite mer påkostade häftena Allsång på Skansen; det ena var gult och det andra var blått och mitt i prick var det en tecknad gubbe som föreställde Bosse Larsson.

Min andra moster, inte hon som hade lanthandeln, utan hennes syster som stod i charkdisken, hade en mycket spröd och tunn röst. Hennes man var av det bullrigare slaget – stor och kraftig med blont hår som blivit grått – med en röst som dränkte det mesta. Likadant var det när de kom körandes i den isblå Amazonen; endast min mosters solhatt stack upp vid sidan av den väldige maken. Allra roligast var det förstås de gånger min moster kom alldeles själv i bilen, ty då såg man bara en solhatt och ingenting annat i Amazonen.

Trevligast var det de gånger vi hade kalas i den gamla gård som tillhörde min mosters mans släkt. Här hade tiden stannat för mycket länge sedan och de enda bekvämligheter som fanns indragna var el och kallvatten. Det var så vackert i den gamla salen där bordet stod dukat med pappersdukar, ljus, surströmmingsbrukar, hackad lök och potatisgrytor. Från fönstren såg man ner mot älven som låg nere i dalgången och utanför huset, vid en gammal rönn, stod en märklig gungliknande sittmöbel som morbror Kalle hade byggt. Morbror Kalle var gift med moster Ebba och moster Ebbas favoritreplik var ”han heter faktiskt Karl”; hon kunde aldrig förstå varför släkten envisades med att ge honom detta smeknamn. Behöver jag tillägga att moster Ebba var mer än nöjd när jag döptes till Karl Fredrik Gustav? Det var ett namn helt i hennes smak och dessutom var de alla kungliga och kungahuset låg henne varmt om hjärtat.

Det är ungefär 30 år sedan allt detta hände och det känns för mig som om en evighet har passerat sedan dess. Många, ja minst hälften, är sedan länge döda och endast mina minnen, till viss del fotograferade på bleknade instamaticbilder, finns kvar. Jag bevarar dem väl.

Och någon lämnade huset och gick

Ödsligheten i interiören. Inte ens en köksklockas trötta tickande ackompanjerar stillsamt dagens eftermiddagssonat. Här inne råder det en ständig höst.

De fernissade köksskåpen har gulnat och dess vackra konjaksnyans vinner mitt hjärta.

Det var så här det såg ut i de lanthem som Sune Jonsson porträtterade. Jag minns dem också och vill aldrig radera ut dem ur minnet.

Det är något visst med ljuset i dessa stora gavelrum. Allteftersom solen har sin gång, förändras rummet och den vrå som badade i skugga får finna sig i att drunkna i kvällssolens starka ljus.

Den dunkla passagen genom farstukammaren. Till detta mörka gemak låg drog man sig undan, vilade.

Och jag introducerar Årtagsfilosofen

Bilden har jag stulit av Årtagsfilosofen som fotograferat i många, många år.

Min farfar hade en tvillingbror och de var inte alls lika. Såvitt jag kan förstå var det ytterst olika, både till läggning och utseende. Minnet är svagt, ty när jag var tio år hade båda redan gått bort.  Av farfar minns jag en del, men det som etsat sig fast i mitt minne är den där likörflaskan som har ett litet mässingsglas i en medaljong av kork  ovanför etiketten. Farfar gjorde nämligen blåbärsvin en gång och fyllde flaskan med blåbär, socker och vatten. Sedan satte han på korken och jag betraktade flaskan allteftersom dagarna gick. Fick jag provsmaka? Jag minns inte.

Min farfars tvillingbror nöjde sig nog inte med blåbärsvin. Han var stor och stark och han var chaufför. Som liten minns jag honom bäst när han kom körandes med sin ljust blågrå VW med fiolen i baksätet för att spela bort ett par timmar med pappa i salen. Han hade många barn, min farfars tvillingbror. 12 stycken föddes och nådde vuxen ålder. Min farfar fick fyra och två dog nästan genast.

Och nu vill jag presentera Årtagsfilosofen, som är en av min farfars tvillingbrors söner. Läs honom, ty han är onekligen begåvad.

Diskriminering och höstens moderna

Vill man få sig en rejäl överdos av Svensk Tenn bör man bege sig till Bukowskis och Stockholms Auktionsverk. Men först några ord om auktionsverket och deras milt uttryckt märkliga garderobspolicy.

”Alla herrväskor måste hängas in i garderoben” sa den kortväxte och vältränade vakten på Stockholms Auktionsverks visning. ”En herrväska är en väska som bärs av en herre” fortsatte han när jag lite småsurt undrade vad som karaktäriserade en denna typ av accessoar. Hade jag varit ensam hade jag förmodligen vänt på stubben, ty dylika dumheter klarar jag verkligen inte av. Ett alternativ, ett mindre drastiskt, hade varit att citera Klara Johansons utmärkta Sexualsystemet, men dels kan jag den inte utantill och dels hade jag den inte till hands i min ”herrväska”.  Imorgon är det jag som ringer Diskrimineringsombudsmannen.

Åter till höstens moderna visningar på Stockholms ledande auktionsfirmor. Jämfört med vintagevisningen var det tämligen ont om blonderade krokodiler (de kvinnor som säkerligen är orsaken till att damväskor är tillåtna), istället fanns det gott om 30+. Och tydligen var de där för att lägga beslag på något Frank-/Hjort-/Malmstens-relaterat. Ingen ont om dessa tre giganter vars möbler dessutom är mycket väl utförda, men nog blir det lite tjatigt i längden. Men människan har tydligen ett behov av att äga det som alla vill äga. Man riskerar på intet sätt att missuppfattas om man har en frankstol i vardagsrummet, till skillnad från om man äger ett mästerverk från ett mindre snickeri i landsorten.

Däremot var det mycket roligt att se all konst som fanns till försäljning. En av mina favoriter är Axel Fridells klassiker Mr. Simmons (”Tidningsläsaren”) som kröner detta inlägg. Jag tycker också mycket om Hjertens Den violetta hatten, Tora Vega Holmströms Porträtt av en kvinna och naturligtvis Gösta Adrian-Nilson, t.ex. hans Telefonkiosk.

1930 anlitades NK och Axel Einar Hjort för att inreda konditori Tösses filial (se den vackra skissen )på Banérgatan 7 i Stockholm. Delar av inredningen säljs nu på Auktionsverket och det är bord, stolar pallar och en ljusskylt. De är ytterst funktionalistiska och måste ha tett sig verkligt moderna, ty det var samma år som Stockholmsutställningen ägde rum och ”Acceptera” fortfarande var något av ett slagord som de mer borgerligt sinnade fann tämligen frånstötande. Se stålrörsmöblerna här.

Intressant är också att notera att båda auktionshusen hade möbler ur Otto Schulz produktion för BOET. Här ett skåp med intarsia från 30-talet (Stockholms Auktionsverk), ytterligare ett skåp men detta i Bopoint (Bukowskis) och ett bord i Botarsia (Bukowskis). Glädjande nog fann jag också ett par fåtöljer (Stockholms Auktionsverk) som tillskrivs Margaretha Köhler, en av kvinnorna bakom inredningsfirman Futurum vid Norr Mälarstrand.

Duke Ellington och hans orkester

För ett antal år sedan lade jag på en bunt 78-varvsplattor på grammofonen och spelade över musiken till datorn. Ljudfilen innehåller därför de korta avbrott som uppstår när skivspelaren byter skiva mellan varje låt. Jag gjorde mycket sparsamt med brusreducering, så ljudet är tämligen autentisk.

Idag tänkte jag att vi skulle lyssna på Duke Ellington:

Låtarna ni hör är som följer: It don’t mean a thing if it ain’t got that swing (vocal Ivie Anderson, 1932), Take the a train (1941), Me and you (vocal Ivie Anderson, 1940), Moonglow (1932), Don’t get around much anymore (1940), I’m in a sentimental mood (1935?). Tyvärr minns jag inte vilka de två sista är.

Jutta Jacobi om Zarah Leanders liv

Jag har precis läst Jutta Jacobis biografi över Zarah Leanders liv och jag måste säga att jag tycker om den. Den är intressant, välskriven och känns på många sätt uppriktig och jag tror att man får en rätt god bild av den märkliga människa som var Zarah Leander.

Ingen svensk har som Leander fått bära hela vårt lands dåliga samvete på sina bastanta axlar. Naturligtvis är detta till stor del självförvållat, men jag tror att det hade varit bättre för vårt folk om alla rannsakat sig själva. Framförallt tror jag att näringslivet och många ur överklassen hade mått gott av en avnazifieringskur. Att Leanders själ skulle ha varit nazist tror jag inte alls. Däremot gjorde hon något som jag själv aldrig skulle kunna göra och det är att tacka ja till det tyska erbjudande som skulle göra henne till stor stjärna. Att hon inte visste något om vad som pågick där nere tror jag inte ett dyft på. Däremot kan jag tänka mig att informationen om det tredje rikets sämre sidor doldes väl när hon kommit till Tyskland.

Jacobis biografi är inte särdeles kritisk och avfärdar helt misstankarna om att Leander skulle ha varit rysk spion. Dessa rykten, som än så länge inte gått att vederlägga, är lite för bra för att vara sanna. Hade hon varit spion så hade det nog varit för att få ytterligare lite spänning i livet. Att Jacobi inte är särdeles kritisk tilltalar mig, ty hon är samtidigt saklig och avfärdar många av de rykten som finns kring denna svensktyska stjärna. Jag tycker också att man som läsare får en god bild av karlstadsflickans karaktär och man förstår varför hon for till Tyskland och varför hon till sist sjöng för pensionärer på shoppingresor: för Zarah Leander var det viktigaste att få stå på en scen och bli beundrad.

Jag undrar om jag tyckt om henne om vi träffats eller om jag funnit henne alltför självupptagen. Jag tycker dock mycket om hennes röst och anser att hon med hedern i behåll kan tolka de mest patetiska texter (dock finner jag Wunderbar gräslig) med hedern i behåll. När hon sjunger lyssnar man. Enligt Jacobis källor var Leanders tyska inspelningar omtyckta även i koncentrationslägren och det kan jag faktiskt förstå, ty både texterna, som nästan undantagslöst handlade om kärlek, och den varma rösten måste ha ingivit hopp.

Leander hörde inte till dem som gömde sig när skönheten flytt sin kos. Undrar hur hon sett ut om dagens skönhetsindustri funnits till hands på 60-70-talen? Hade hon förblivit ung tills dess att en stroke gjorde henne rullstolsbunden 1978 när hon spelade fru Armfeldt i Stadsteaterns uppsättning av Sommarnattens leende? Rollen som fru Armfeldt måste för övrigt ha varit som klippt och skuren för henne.

Någon gång skall jag beställa Der grosse liebe och Heimat från germanwarfilms.com. Heimat hör till hennes bästa, åtminstone ansåg hon det själv, och Der grosse liebe är den kontroversiellaste och tillika den populäraste filmen under krigsåren i Tyskland.

För er som inte sett Leander i sin krafts dagar i Tyskland, rekommenderar jag Kann denn liebe sünde sein?, Davon geht die welt nicht unter och Ich weiss es wird einmal ein wunder geschehn. Året innan stroken, 1978 i december, var Leander och Nilsson gäster i Lennart Swahns Stjärna mot stjärna och där sjunger hon Sång om syrsor och hon är gammal och trött.