”Other exciting Bruno Martino ’EP’s”

Den klatschiga rubriken har jag hämtat från baksidestexten på omslaget till en Bruno Martino-EP med titeln San Remo -59. Det var nämligen vid den årliga San Remo-festivalen som Italiens bidrag till Eurovisionen utsågs under 13-14 år och vem passade bättre för att sjunga in fyra av bidragen från 1959 än Bruno Martino? Det året var det Piove (Ciao, ciao bambina) som vann och den schlagern blev verkligen omåttligt populär.

Jag tänkte att vi skall lyssna på några av Martinos inspelningar. Soundet är typisk för det sena 50-talet med dess fäbless för det romantiska, samtidigt som man anar influenser från rockmusiken vilka dock inskränker sig till ackompanjemanget på Al chiar de luna.

T’aspettero’ da me

My personal possesion

Al chiar di luna

Chica cha cha cha

Om kriget kommer, motståndsandan!

När jag växte upp fanns i min mormors chiffonjé en skrift som hette OM KRIGET KOMMER. Texten stod skriven med versaler och bakgrunden var något som liknade hotfulla moln. För en tid sedan fann jag ett eget exemplar och då jag misstänker att mormors ej längre finns kvar (däremot har jag ärvt chiffonjén) blev jag mycket glad.

Mitt favorituppslag är det om motståndsandan som ni ser ovan. Klicka på bilden för större format.

”Lyssna på Sveriges radio på de våglängder som du är van vid men kontrollera sändningarna genom att ta in svenska radiostationer på andra våglängder” och ”Var på din vakt mot falska radiosändningar. Tänk på att även de välkända svenska radiorösterna kan imiteras. Lyssna kritiskt!” är tänkvärda stycken.

 

Jag undrar: hur skulle det gå om man skulle vara tvungen att värdera informationen i tidningar, tv och framförallt på internet. Med tanke på hur lätt twitterstormar blåser upp känner jag mig lite orolig.

 

Varför är det inte snyggt? I avsnitt 2 studerar vi misslyckade fönsterbyten.

Idag förfasar vi oss över fula utbytta eller aluminiuminklädda fönster. Trä är ett utmärkt material och har den fördelen att det går bra att underhålla och laga. Visserligen kan man måla om aluminiumprofiler, men det nya färgskikten blir inte speciellt hållbar. Och nog är det något visst med trä, även om jag måste säga att jag är har en svaghet för 50-talets ädelträfönster med eloxerad aluminium på utsidan men det är en helt annan historia.

Jag undrar hur många som bytt fönster för att spara energi? På tok för många gissar jag. Byter man till nya fönster orsakar bytet i sig utsläpp, bara genom att tillverkas. Om man istället reparerar, tätar och byter ut det inre glaset mot någon sorts energiglas, uppnår man god prestanda utan att ge avkall på det estetiska. Att sedan använda rullgardiner under de mörka timmarna gör en hel del för att minska energiförbrukningen.

Det absolut dummaste man kan göra är att montera nya fönster, med karm och allt, i en befintlig karm. Karmbredden ökar då markant och i samma utsträckning minskar det infallande ljudet och rummet blir mörkare vilket märks särskilt under vinterhalvåret. Jag har sett skräckexempel (två hus på Karlavägens solsida) där denna idioti upprepats två gånger. Då blir det inte mycket till glasyta kvar.

Vill man läsa mer om fönsterrenovering , rekommenderar jag Byggnadsvårdsbloggens länklista. Och om ni klickar på taggen Fönster, kan ni läsa om allt jag skrivit i ämnet.

Och låt oss nu titta på veckans avsnitt av Varför är det inte snyggt?

You call it madness but I call it love

Jag spelade en fin, omän ytterst sorglig, liten sak häromdagen. Det var den svenska versionen av den mycket vackra You call it madness, but i call it love, För mig var det allt:

Nat King Coles version, som visas i klippet ovan är fantastisk, men när det kommer till texten, är den svenska faktiskt bättre. Den är från tidigt 30-tal och skriven av Karl Gerhard och så fylld av sorg och vemod att man blir alldeles stum.

Jag skänkte dig min kärlek,
du tog den varje kväll,
för mig var det min lycka,
för dig en bagatell

Jag skulle önska du ville säga,
jag har älskat dig.
Och att på kinden din det fölle,
en enda droppe salt,
För dig var det ju ingenting, för mig var det ju allt.

Yrkeskvinnornas nya hus på Gärdet

1939 stod Yrkeskvinnors Klubbs nybyggda kollektivhus på Furusundsgatan i Stockholm klart. Arkitekter var Hillevi Svedberg och Albin Stark, som fått till uppgift att rita ett punkthus för ensamstående och familjer där också kvinnan yrkesarbetade, d.v.s ett hus där specialutbildade fackmän tog hand om städning, matlagning och barnpassning. Uppenbarligen var inte herrarna i samma skriande behov av avlastning, ty något kollektivhus för herrar har jag inte hört talas om (men jag kan tänka mig att många velat ha hjälp med groggandet, rökningen och förvärvsarbetet).

Bottenvåning och souterrängplan innehöll gemensamhetslokaler som gymnastiklokal, spädbarnkrubba, storbarnkammare, restaurang och centralkök. Till varje våningsplan gick två mathissar upp till våningsplanen. Middagsbjudningar var således lätta att ordna, ty det var bara att ringa ned till restaurangen och beställa mat.

På varje plan fanns en fyrarummare, två trerummare, en dubblett med kokvrå, en enrummare med kokvrå  samt ett enkelrum för städerskan. Endast enrummaren och städerskans lilla skrubb saknade öppen spis. Balkong hade dock samtliga lägenheter. Här en bild med en vy ut mot gatan.

Våningarna var välplanerade och är det än idag. Arbetsköken är inte speciellt stora, men försedda med fönster. De hade elspis och ugnen var placerad i praktisk bänkhöjd. Garderober finns det relativt gott om och vardagsrummen har burspråk. De större våningarna har en skjutdörr mellan vardagsrum och hörnrum, vilket skapar en stor yta för umgänge om så önskas.

1939 ordnade Yrkeskvinnors klubb och Svenska slöjdföreningen en hemutställning i huset, ”11 familjer visa sina hem” som rönte stor uppmärksamhet och visst löje. NK- och Svenskt Tennmänniskor, samsades med Malmstens-karaktärer och Gullbergs-öden. Mer om det en annan gång!

Stockholms bomullsspinnerier STOBO

1954 premiärvisades Stockholms bomullsspinneriers (STOBO) nya kollektion med tryckta tyger. Det rörde sig helt och hållet om i Sverige formgivna mönster i en ny och modern stil som inte hade något att höra med de trista blommiga mönster som vanligtvis importerades från Paris. Visningen blev mycket väl emottagen och man kan verkligen tala om en pressuccé.

Som chefsdesigner på STOBO hade man valt Beckmans grundare och tillika lärare vid skolan, den ledande textiltanten och illustratören Göta Trägårdh. Från 1954 till tidigt 1960-tal tog hon fram en rad unika textilmönster, bland annat med hjälp av kända konstnärer som Olle Eksell och Karl Axel Pehrson. Tyvärr blev aldrig STOBOS nysatsning någon större försäljningsframgång, trots att de lämpade sig för såväl inredning som kläder.

Katja of Sweden (Geijer) hörde dock till de som uppskattade de nya textilierna och hon använde dem ofta och gärna i sina kollektioner vid denna tid. En hel del köptes också in i samband med att offentliga byggnader skulle inredas. Men på det hela taget uteblev den verkliga framgången och företagets ägare, Sven Ericsson, beslutade sig för att lägga ner företaget.

För mer om STOBO och svenskt textiltryck i allmänhet, läs Inez Svenssons Tryckta tyger från 30-tal till 80-tal (Liber, 1984). Det är en utmärkt bok. Svensson jobbade själv vid STOBO under Trädgårdhs ledning och på denna bild presenterar hon mönstret Bebop. Jag pratade med en äldre dam som pluggat på Beckmans tillsammans med Gunilla Pontén och Inez Svensson och hon yttrade ”vi tog henne aldrig på allvar, hon var ju rätt ful”. Trots detta handikapp blev Svensson en av de ledande inom sin generation.

Bilden föreställer Göta Trädgårdhs Symphonie och var en del av STOBO:s produktion.

Brita Åkermans utredningar och HFI

På byrån i mitt sovrum ligger en trave böcker och just nu är jag mitt uppe i Brita Åkermans 88 år på 1900-talet. Åkerman tillhörde 30-40-talets pionjärer inom bostads- och hemforskning och studerade bl.a. sociologi när ämnet var alldeles nytt. Så småningom kom hon att göra en undersökning av 214 familjers hem och deras vanor vilket resulterade i boken Familjen som växte ur sitt hem (1941).

Så småningom hamnade hon på Aktiv hushållning, Svenska slöjdföreningen och sedermera Hemmens forskningsinstitut där hennes syster Carin Boalt var chef. Det var HFI som stod bakom den första svenska köksstandarden som slog igenom i början av 50-talet och som fortfarande får anses som mycket lyckad.

Boken är till och från en smula trist, men vissa partier är intressantare, framförallt när hon berättar mer personligt om sin vänskap med Myrdals och Elin Wägner och hur denna påverkade hennes yrkesliv. Intressant är också att ta del av en av de första kullarnas yrkesarbetande karriärkvinnors vardag. Dock kan jag tycka att det hade varit mer bättre om hon inte bara ägnat sig åt de mer områden som sedan tidigare dominerats av just kvinnor utan istället gått vidare på andra områden.

Gärdesgården, Nils Nessens prakthus

Detta praktbygge anno 1941 ligger byggmästare Nils Nessen bakom. Nessen ligger också bakom det flotta funkishuset vid Karlaplan och Anders Tengboms hyrespalats i korsningen Östermalmsgatan/Floragatan. vad jag förstått, stod Nessen ofta för högkvalitativa byggnader ämnade åt en mer kapitalstark publik.

Gärdesgården var ett kollektivhus som vände sig till pensionärer, förvärvsarbetande och ensamstående. Naturligtvis fanns här matsal för de boende (som förband sig att köpa 20 middagar i månaden), städerskor, tvättinrättning samt en magnifik sällskapsvåning högst upp med solterrass och tekök. Mathissar transporterade på beställning upp hyresgästernas mat till respektive våningsplan. Via lokaltelefon kommunicerade de boende med husfru, samt mjölk- och brödbutik.

Planlösningar hittar ni här.

Husets absoluta clou är Rolf Engströmmers entré och foyer. Har ni sett något vackrare? Så sparsmakat, men samtidigt både exklusivt och tilltalande. Och nästan sakralt. Trappräckets smide går igen i de franska fönstrens galler (och numera även i de klumpigt uppsatta balkonger utmed Erik Dahlbergsgatan).

Arkitekt för huset var Olle Zetterberg. Elias Svedberg och Sven-Erik Skawonius ritade matsalen och restaurang Grenadjären (som syns på bilden ovan). Tyvärr tror jag inget av de ursprungliga inredningarna (matsal, restaurang och toppvåningens sällskapsrum) finns kvar. En senare inredd restauranginredning i bottenvåningen (50-tal?) revs ut för ett antal år sedan. Synd, ty den var helt intakt.

Tekniskt var huset modernt med extra isolering av ABT-plattor och treglasfönster. Fönstren hade tre glasade bågar och var inte som idag är brukligt försedda med ett enkelglas samt två glasrutor med ett gasskikt emellan.

Idag är huset bostadsrätter och de små enkel- och dubbelrummen taffligt hopslagna till ordinära lägenheter. Gatufasaden har försetts med tämligen fula balkonger – viljan att göra dem vackra fans, men utförandet är klumpigt och de är för djupa. Det är synd på ett en gång så vackert och påkostat hus.

Hot news från Västerbottens Flarque

Tro det eller ej, men världens bästa glesbygdssyster, som här på bloggen går under namnet GBS och Laila Loales, har svängt ihop en ny singel och denna gång något som mycket väl kan roa oss alla efter midnatt, utom möjligtvis Coco Chanel: Terribly Dark. Något för dansgolven således. Nu väntar jag ivrigt efter 12-tumsmixen. Roa er också med videon som precis lagts upp på PSL.

I GBS by Le Flarque (kom inte och säg att man inte är internationell på landsorten!) med dess omgivningar har jag tagit alla min Västerbottensbilder. Tyvärr är det bara en bråkdel av dem som är taggade med just Västerbotten, ty det är bara de senaste månaderna som jag kommit på hur smidigt det är att märka upp bilderna lite bättre.

Jag tror att det i mångt och mycket är GBS förtjänst att jag fått upp ögonen för det sköna på den norrländska glasbygden. Naturligtvis fanns det där redan innan vi lärde känna varandra, men utan henne hade resultatet inte blivit vad det faktiskt blev.

When you are in a sentimental mood

Varför inte vara lite kontinental och samtidigt en smula sentimental? Tänk er att ni sitter på Cafe Piastowska på Tegnérgatan i Stockholm, en bedårande sylta där tiden inte längre existerar. Dit varken vinterkylan eller trafikbruset når. En inredning som är praktiskt överbelastad, omöjlig att damma, men mycket förlåtande gentemot nämnda otyg.

Dra för gardinerna, tänd brasan och lyssna på dessa 20 minuters frossande i sentimentalt kontinental romantik. Ni hör följande inspelningar: Gustaf Torrestad: I love you – Je t’aime; Zarah Leander – På café Zigan i Budapest; Naemi Briese: I rosenrött jag drömmer; Zarah Leander: Romans; Naemi Briese: En liten visa; Håkan von Eichwalds orkester (vokalist O Björling): Med ett fång Kamelior; Naemi Briese: Längtans blåa blomma.

Varför är det inte snyggt? I avsnitt 1 besöker vi Hasselquistvägen 32-38 i Hammarbyhjden

http://www.youtube.com/v/KtLCOqXsQUY

Voila! Premiär! Äntligen sätter någon ner foten och det är jag. Ibland är det så enkelt att det bara finns rätt eller fel och så är det i detta fall. Den byggfirma som renoverar huset på Hallelquistvägen 30-32 gör de flesta fel som man kan tänka sig och det med besked. Klicka på bilden ovan för att se inslaget och läs sedan vidare i texten. Tyvärr råkade jag skriva fel bilden i filmen. Adresserna är Hasselquistvägen 32-38.

Den första byggnaden som visas i klippet är Hasselquistvägen 36-38 som byggdes åren 1938-40. I Bebyggelseregistret hittar jag följande data: Harry Thunholm (Byggherre), R O Sjösteen (Byggmästare), Thure Bergentz (Arkitekt). Byggnaden är sliten, men praktiskt taget helt i ursprungligt skick. Endast balkongernas plåt verkar ha bytts från sinuskorrugerad till trapetskorrugerad (jag kan visserligen ha fel på denna punkt, men jag tror inte det). Fönstren är de ursprungliga. De är i behov av renovering, men på det stora hela i användbart skick. Dock att det är sällsynt med gamla träfönster som inte går att renovera. Virkeskvalitén är så pass hög att riktigt allvarliga skador är sällsynta.

Huset nummer två, Hasselquistvägen 32-34, byggdes 1939 och byggmästare var Erik Ahnskog. Det ritades av
Egnahemsbyrån vid Stockholms stads fastighetskontor. Skicket på fasaden verkar vara tämligen likt det föregående, men vid den pågående renoveringen ersätts de yttre fönsterbågarna med obehandlad aluminium och även karmarna kläs in. Balkongerna byts mot nya i aluminium med klumpiga dimensioner och osnygga infästningar.

Nu kan man verkligen fråga sig varför man förgriper sig så på ett gammalt fint smalhus. jag tror att det dels beror på okunnighet och dels på att man vill minimera det löpande underhållet. Aluminium kräver inget underhåll och går heller underhålla. Smäckra aluminiumprofiler kan vara mycket vackra, men när klumpiga dito hamnar på gamla 30-talshus blir resultatet inte annat än fult. Fastighetsägaren kommer dock inte att behöva ägna ett öre åt ommålning de närmaste 60 åren förmodar jag, om det är nog det huvudsakliga skälet till att man valt denna klumpiga renoveringsmetod plus att de säkert sparar energi, men för att göra det hade man lika gärna kunnat byta det inre glaset mot energiglas, en förändring som inte märks och som dessutom är betydligt billigare.

Vad hade då hänt om man kalkylerat annorlunda, om man valt att göra upprustningen på ett mer energisnålt sätt? Rimligtvis borde det vara betydligt mer ekologiskt hållbart att reparera och måla om. Aluminium tillverkas genom en mycket energislukande process så att byta ut kvalitetsträ mot detta material är knappast en vettig lösning. Detsamma gäller balkongerna, men här kompliceras det hela av att balkongplattorna säkerligen behöver gjutas om och man i vilket fall som helst måste montera ned fronter och handledare. Nåväl, att åter sätta dem på plats efter att ha blästrat, rostskyddat och målat dem, är knappast en omöjlighet.

Tar vi sedan hänsyn till de kultur- och skönhetsvärden som går förlorade vid en dylik renovering är det bara att konstatera att siffrorna bli än rödare. Vill man en dag återställa huset, blir det en dyrbara historia och det är inte säkert att det går att uppbringa lika fint virke till fönstren (åtminstone till ett överkomligt pris).

Ladugård i vintersolens varma sken

Dessa vinterpromenader i solens varma, gula ljus med frost på väggar och tak och med glimrande vattenkristaller där temperaturen överstiger nollstrecket.

Ladugården har de klassiska färgerna vitt, rött och grönt och ligger alldeles intill vägen i Gammelbyn. I fonden skymtar ett reveterat hus som helt fått förfalla.

Har ni sett, en liten grotta! Kanske var det här de två männen bodde när de träffade på Tintomara?

Och detta! Betong och natursten! Jag tycker att hela byggnaden är oändligt vacker, särskilt i detta fantastiska ljus.

Ser ni den lilla luckan i panelen på övervåningen? Fönstret, som uppenbarligen lider en smula av eftersatt underhåll, är även det en pärla.

Runt hörnet ligger fasaden i skugga. Frosten är inte på väg att jagas iväg av vintersolens värmande strålar. Här är det kall och bister vinterdag.

Åh, detta jävla kontraproduktiva gnet

Ibland undrar jag om inte alla galna feminister och gnälliga gubbar är i maskopi bara för att kunna försörja sig genom offentlig pajkastning i diverse media. Dessa ”skribenter” irriterar mig omåttligt. Jag är dock lite osäker på vad som är värst, kvinnor som ser någon form av högerrasistisk konspiration bakom varje hörn, eller vita heteromän som tar varenda chans att slänga ut en krok som de vet att nyss nämnda kvinnor kommer att nappa på.

I stora delar av landet, troligtvis med undantag av Stockholms innerstad och de södra förorterna längs med den röda linjen, är det mycket möjligt att det är en fördel att vara kvinna. på övriga platser, ja, kanske även i rymden, är det med största sannolikhet bättre att vara man. Inte minst märker jag det i mitt yrke som hemsamarit, när jag besöker hemorten i Norrbotten och när jag köper bildelar. Jag minns en påsk för ett par år sedan när jag hälsade på min moster som fick besök av sin hemsamarit. Samariten körde dagligen bil, en leasingbil som firman hade. Då och då konstrade den och hon ringde verkstaden. Oftast fick hon till svar att det minsann inte var något fel på bilen, snarare handhavandefel. Hon lackande, som ni förstår, och bad sin man ringa. Mycket riktigt, då togs bilen in på service.

Jag är inte helt förtjust i ordet feminist, jag tycker det är bättre att tala om jämställdhet. Det är viktigt att vi ser våra medmänniskor som individer, inte representanter för ett kön, en läggning eller en religion. Det skall inte vara så att man som man skall känna sig tvingad att uppfylla någon förbannad mansnorm. Som kvinna skall man inte få dåligt samvete om man vill satsa på karriären, inte vill satsa på karriären eller ger fan i att bejaka sin sexualitet.

Per Ström ser jag som ett skämt, även om han har poänger ibland. Dessvärre är han tämligen korkad. Jag har tyvärr haft nöjet att höra honom föreläsa som sociala medier. Jag kan säga att jag hade varit en betydligt bättre föreläsare, och att Per snarare väckte medlidande. Troligtvis, men nu gissar jag bara, känner han sig förfördelad och kanske får han inte ligga så mycket som han önskar. Eller så har han dålig mage, vilket lätt gör män till kverulanter.

De nutidskvinnor som likt Gudrun Schyman tänker sig män som talibaner ger jag heller inte mycket för. Överhuvudtaget tycker jag att många av dem ser högerspöken överallt och totar ihop lite väl långsökta teorier. I de queerfeministiska kretsar jag känner till tycker jag att alltför många är för snarstuckna och har målat ut män som onda, om de inte är fikusar eller av någon annan anledning godkända. Jag tycker att det lätt blir helt orelevanta bråk som kanske bara har till funktion att stärka gruppkänslan.

Men mest av allt irriterar jag mig på alla dem som bara spyr ut åsikter och har det till levebröd. Gör något istället! Tänk vilka resurser som skulle kunna frigöras om dessa människor gjorde något åt allt det som de upplever som problem!

Barbro Alvings dagböcker och brev

För ett par år sedan återutgavs Barbro Alvings Personligt – dagböcker och brev som ursprungligen kom ut på Gidunds förlag i början på 90-talet. Urval och redigering har skötts av Birgit Petri och dottern Ruffa Alving-Olin. Tanken var från början att Alving skulle skriva sin självbiografi, men den blev aldrig mer än påbörjad. Efter hennes död 1987 påbörjades arbetet med att sammanställa dagboksanteckningar och brev vilket bör ha varit en diger uppgift.

Viss censur har förekommit, vilket framförallt märks på att Alvings stora kärlek under 30-talet i princip helt raderats. Däremot finns breven hon skrev till Loyse Sjöcrona kvar och det får vi vara glada åt, ty de är mycket rara.

Som ung flicka i slutet på 20-talet funderar Alving mycket över varför hon inte fick bli pojke istället. ”Jag undrar ibland vad den som skapat mig haft för mening med att göra mig till flicka. Hela min läggning, min håg, min själ, är en pojkes, från det största till det minsta. Min heta lust att kämpa mig genom livet, att skapa själv, att göra något, min lust att beskydda människor som jag håller av inte att beskyddas av dem, min lust att stå för mig själv, allt ändå till att få ha manliga kläder, min totala brist på intresse för allt kvinnligt som hushåll och sömnad och småplock och sådant”. Att vara flicka i slutet av 20-talet var inte vad Alving ville vara.

I mitten av 30-talet blir Alving bekant med Elin Wägner och tillsammans arbetar de för fred. 1935 ägde den stora kvinnoaktionen för fred Ned med vapnen rum. Från denna tid rymmer dagboken flera underhållande porträtt. Signe Höjer beskrivs som ”ung, blond, saklig, säker, generaldirektörsfru” som är ”ren reklam för rörelsen”. Värre är det med Lydia Wahlström, ett ”fruktansvärt förljuget Oxfordpetrifikat ” som i ”magert majestät […] ställde sig att tala mot rörelsen”. Slagfärdig var Alving allt som oftast.

30-talet är en turbulent tid för Barbro Alving. Hennes journalistiska karriär tar fart och för DN:s räkning rapporterar hon från Berlinolympiaden och Spanska inbördeskriget.

Lyssna: Varje timme väntar man på bomberna. Barbro Alving om spanska inbördeskriget. Från 1938.

Hennes mor insjuknar och vårdas stundtals på Beckomberga. 1938 föder hon sitt första och enda barn, Ruffa. Fadern är DN:s tecknare Birger Lundqvist som har både fru och barn. 1939, dagboken ger inget säkert besked, förälskar hon sig i Loyse Sjöcrona, adelsdam och f.d. Strandvägsfru och 1940 flyttar de samman i en fyrarummare på Gärdet i Yrkeskvinnornas hus på Furusundsgatan 9. Med Loyse i hemmet blir det ordning och reda på hemmet, men samtidigt är 40-talet det decennium som då Alving har det som jobbigast. Hon kämpar mot alkoholmissbruket och vantrivs med jobbet på DN, ty det kommer att dröja fram till 1947 innan hon återigen kan åka utomlands på ett ordentligt journalistiskt uppdrag. Resan blir fylld av strapatser och hon besöker Siam, Indonesien, Indien m.m. Dagboken ger en fin inblick i strapatserna under denna resa.

Lyssna: Ungernrevolten. Bang om Budapests frihetskamp. Från 10 december 1956.

Den sista volymen omfattar 50-talet och under detta decennium finner Alving till sist en smula harmoni. Även om arbetet är pressande, till exempel engagemanget i AMSA (Aktionskruppen mot svensk atombomb) och vistelsen på Långholmen (Alving vägrade att enrollera sig i civilförsvaret och dömdes därför till fängelse – den bok som innehåller hennes anteckningar under denna tid, dagbok från Långholmen, är en verklig pärla och rekommenderas varmt), finner hon genom Emilia Fogelclou katolicismen vilket betyder mycket. Dottern växter också upp och hennes relation med Loyse verkar bli än mer harmonisk. Säkerligen för att Alving själv förskaffat sig viss trygghet.

Jag kan verkligen rekommendera dessa fyra volymer. Att följa Alving från åren som ung skolflicka till drygt femtioårig journalist är både intressant och givande, ty man lär känna en fascinerande personlighet och lär sig att det mesta är sig likt när det kommer till livet, det är bara de yttre attributen som förändras.

Lyssna också på de radioklipp som jag länkat in detta inlägg. Alving har en röst som är svår att motstå och som vibrerar av engagemang.

En gryta som är något av en gulasch!

Jag tänker att jag borde skriva mer om mat. Jag lagar trots allt en hel del mat och är stundtals mycket bra på det. Andra dagar lagar jag lite eller misslyckas (när jag inte engagerar mig i matlaggningen). Kanske borde jag även lansera en ny diet och tjäna storkovan.

För ett par veckor sedan köpte jag grytbitar av innanlår med kort datum. Jag frös ner dem och plockade upp dem i torsdags. Brynte sedan köttet i smör och lät det sedan puttra ett tag i buljong. Tyvärr var jag tvungen att gå till jobbet innan det var mört, så jag slog av spisen och ställde in grytan i mitt kalla skafferi när jag kom hem från jobbet. Igår tog jag fram grytan och lät den koka klart. Då jag inte hade något att ha i den, åkte den åter igen in i skafferiet. Idag hade den frusit och jag hade handlat, så jag tillsatte rejält med surkål, ett par matskedar paprikapulver, lite sambal samt cirka en deciliter grädde. Detta fick koka ihop en stund och sedan tillsatte jag morötter som jag skurit i mindre bitar samt pepprade. Mums, det kan jag verkligen säga om resultatet! Mustig och smakrik och med vacker färg. Grytan åt jag med bulgur som fått koka i buljongvatten.

Grytan görs med fördel på billigt framdelskött. Det är verkligen slöseri att ta ett mört kött när resultatet blir minst lika bra på ”sämre” köttbitar. Bara det får koka tillräckligt länge, blir det mört och gott.

För övrigt är min farmors emaljerade gjutjärnsgryta en av mina bästa vänner. Jag har ytterligare en, den är gigantisk och behöver två lågor. Den har tillhört min mormor och rymmer en halv gris. Gjutjärn är toppen, teflon är botten.

Ett frostigt kapell i sagans dolda flark

Vi är återigen i Västerbotten och det är en frostig mellandag. Solen har precis börjat gå ned och skymningen lurar bakom bergen. Men är finns det dagsljus och jag bestämmer mig för att fotografera det vackra kapell som ligger mitt i byn och som byggdes i början av förra seklet efter att byborna anordnat en insamling.

Visst är det vackert med de röda luckorna i kyrktornet? Lördagar klockan sex är det helgmålsringning och då ljuder klockornas klang över nejden genom de öppna luckorna.

De glömda husen på Danviksklippan

Visst är de vackra, Backström och Reinius punkthus från mitten av 40-talet som tronar högt uppe på Danviksklippan?

Det var i början av 40-talet som området fick sin stadsplan, men byggarbetet startade först vintern 44/45 och husen stod klara sommaren 1945. Byggherrar för de 6 första husen var advokat Helmer Persson, fru Annie Schönning och professor Nils Hast. De 3 sista husen låg advokat Carl Olof Frunck bakom. Som ni hör byggdes dessa hus på privat initiativ. Samtliga ritades dock av Backström och Reinius och parken anlades eftr ritningar av Walter Bauer. Här en vy över husen. Ytterligare exteriörbilder finns här.

Husen är generellt sett påkostade. De större lägenheterna har öppen spis och i vardagsrummen ligger parkett. Hallgolven är i sten och fönstren av panoramatyp. Vissa av balkongerna har fronter i råglas. De största lägenheterna är välplanerade 5-rummare med jungfrukammare. Från hallen kommer man rakt in i vardagsrummet som öppnar sig mot en generös matsal. Till höger ligger köksregionerna och till vänster tre sovrum med badrum och garderober. Den intresserade studerar lämpligen planritningarna lite noggrannare här.

Danviksklippans hus är idag rätt bortglömda tycker jag. de ligger på gränsen mellan innerstad och ytterstad och har med åren förfallit en smula. Vissa hus har dock reparerats och försetts med klumpiga balkonger och åtminstone ett hus har fått nya fönster. Jag tycker att man borde vårda kvalitetsbyggnader av denna kaliber på ett mer varsamt vis.

Några av husen är idag bostadsrätter. Sök på Booli och se vad som för tillfället finns till salu.

Att reparera en gammal rörradio, 2

Så här ser den ut, Granadan, i all sin glans! Typisk sen 50-talsformgivning. Den hör inte till mina absoluta favoriter när det kommer till formgivning, men men den är intressant för att den är den första stereoradiogrammofonen (dock att radion bara är mono – stereosändningar fanns inte på den tiden). Modellen Granada introducerades redan 1955 eller 1956 och blev snabbt populär. Billig var den inte, men å andra sidan kostade den mindre än de tyska prestigemodellerna. Radiodelen är försedd med luftbroms, så att den sakta och dämpat glider in när man skjuter in den.

Som ni kanske anar, har reparationen lyckats och både radion och den andra stereokanalen fungerar nu. Vill ni se den i aktion, klicka här!

Reparationen var egentligen inte speciellt svår, men jag hade aldrig klarat av den utan hjälp från Torbjörn på Radiohistoriskt forum. Då något kopplingschema inte fanns att tillgå och jag inte hade full kläm på hur man numrerar rörens anslutningsstift, var det mycket värdefullt att få kvalificerad hjälp.

Vad var det då som behövde bytas? Ett motstånd, som i mitt tycke såg ut som en säkring, hade brunnit och det troligtvis på grund av att en kopplingskondensator lagt av. Kopplingskondensatorer är kondensatorer som kopplar samman de olika stegen i en förstärkare och spärrar emot farlig likström. I detta fall utgjordes dessa av papperskondensatorer av märket Wima. Dessa är, har jag fått lära mig, helt ökända. Kvalitén var så dålig att de i vissa fall fick bytas redan efter ett par år. Att några av mina klarat sig så länge är ett smärre under. Snygga är de dock så jag har sparat dem! De bruna klumparna med vit text på bilden ovan är Wima-kondensatorer.

Jag bytte naturligtvis också det motstånd som brunnit, samt passade på att ersätta två elektrolyter. Detta var inte av nåden tvunget, men jag tyckte att det var lika bra när jag nu öppnat apparaten. Totalt blev det 6 kondensatorer och 2 elektrolyter, samt 1 vanligt motstånd, ett effektmotstånd och en säkring på 200 mA. Effektmotståndet monterade jag för att kompensera för den nya likriktarbryggans högre effekt. Säkringen är bra att ta för att förhindra framtida haveri.

Här syns två av de nya kondensatorerna monterade vid slutsteget. Tyvärr är de rätt fula. man skulle naturligtvis kunna baka in dem i något för att få ett bättre utseende, men det orkade jag inte. Jag var glad att radion fungerade igen och nöjde mig med det.

När jag mätte spänningen över katodmotstånden märkte jag att den ena kanalen låg på endast 6 volt, den andra på 9. detta säger er inte mycket antar jag, inte mig heller, men enligt specifikationen skall den ligga mellan 7-9 volt. Orsaken till denna avvikelse kan eventuellt vara att det ena slutföret är på väg att ge upp.

Här ser ni radions manöverorgan. Till vänster volymkontroll och klangfärg. Till höger reglade för inställning av FM-banden samt de övriga (MV, KV och LV). På bilden är tangenten för grammofonåtergivning nedtryckt. Längst till höger finns knappen för UKW vilket är detsamma som FM (inte rent betydelsemässigt men i praktiken – AM står för amplitudmodulering och inbegriper LV-, MV och KV-banden till skillnad från frekvensmodulering som endast görs på ultrakortvågsbandet).

Vad har jag mer gjort? Rengjort knappar och reglage, dammsugit innanmätet och kopplat in belysningen vid grammofonen.

Vad återstår att göra? Byta elektrolyten vid likriktaren (för att undvika framtida problem), smörja grammofonverket och renovera eller skaffa en ny stereopickup. Granadans skivväxlare är av märket Garrard och modellen heter RC 121/Mk. II. Den ena pickupen är mono och har nålar för 78-varvsskivor och vanliga monovinyler (den heter Garrard GC-8). Den andra har en pickup som heter GCS10 och har en nål för stereoskivor.Det skulle vara roligt att ha en fungerande gammal stereopickup och jag skall undersöka om man kan köpa nya kristaller och montera in (på den tiden använde man ofta kristallpickuper, till skillnad mot de magnetiska som blev vanligare och vanligare på 70-talet).

Att man behöver olika nål beroende på vilka skivor man spelar beror helt enkelt på att spårens bredd varierar. 78-varvsnålar har ofta en spets som har en radio på 75 µm. När 33- och 45-varvsskivorna kom i slutet av 40-talet, krävdes nålspetsar på 25 µm för korrekt återgivning. När så stereoskivorna lanserades i slutet av 50-talet minskade man ytterligare på spårens bredd och därför fick stereopickuperna nålar med en spets på cirka 18 µm. I praktiken går det lika bra att spela av en monoskiva med en stereonål. En 78-varvsskiva måste dock ha en korrekt nål, annars blir ljudet kasst: både brusigt och förvrängt (med undantag av vissa 50-talsplattor som kan låta bra).

Hur som helst är jag mycket nöjd med att jag fått igång apparaten och åter kan använda den. Nästa projekt att ta itu med är att byta kondensatorer i min lyxiga Philipsradio. Granadan skall jag nog ta upp till Norrbotten vid tillfälle, ty här har jag inte riktigt plats för den. Jag skall också gå igenom en fin Blaupunkt som min mamma har, samt se över min flotta Telefunken Opus 6 Sekretär som också den finns norrut.

I nästa avsnitt hoppas jag att verket är nysmort och att jag lyckats renovera stereopickupen. Tills dess får jag nöja mig med att spela monoskivor!

Nu rusar ni genast ut och tar mattorna med er och borstar dem noggrant i snön

Detta är något som man bör göra varje vinter en dag då temperaturen är låg och snön ny och alldeles mjuk.

Innan jag lärde mig tricket var mina mattor ständigt dammiga och lite bleka i färgerna. Första gången jag bar ut dem i snön, blev den alldeles gråbrun av smuts. Numera blir snön bara lite missfärgad. Några års noggrann rengöring har verkligen gjort resultat.

Hur gör man då? Jo, börja med att släpa ut mattorna och låt dem ligga ute ihoprullade tills de är riktigt kalla. Skaka dem sedan i snön och borsta in den kalla, mjuka snön med en borste och bearbeta dem en stund. Skaka sedan av dem, rulla ihop dem och ta in dem i våningen. Svårt är det inte, bara jobbigt.

 

Så tillverkarde RCA Victor skivor

Hittade en mycket intressant film som RCA Victor spelade in 1942 som visar hur det gick tillatt pressa grammofonskivor en gång i tiden. Filmen är gammal och en smula långrandig men mycket sevärd. Observera den våldsamma skivspelaren som på slutet spelar den färdiga skivan (här ett klipp som presenterar den i detalj). Den borde rimligtvis ha krossat de sköra krigspressningarna på löpande band.

Roligt är också att se det enorma arkiv med skivmatriser som innehåller allt som spelats in av RCA Victor. I Sverige kastades alla matriser, vilket gör det omöjligt att pressa nya, felfria exemplar.

Sara Lidmans älskare i Johannesburg

1960 reste Sara Lidman till Sydafrika och träffade där en exotisk man, vilket resulterade i att hon så småningom utvisades pga brott mot raslagarna. En mycket tråkig historia. Framförallt var Lidman rädd för det öde som väntade hennes mörkyade vän, berättar hon i en artikel i Vecko-Journalen där hon intervjuas av sin goda vän, Barbro Alving, som hon under 50-talet samarbetat med i AMSA (Auktionsgruppen mot svensk atombomb).

Bilden, tagen av Lars Swanberg, är helt enkelt fantastisk. Frisyren, ansiktsuttrycket och tröjan. Man kan inte annat än älska henne och gripas av sympati för den belägenhet som hon hamnat i och skuldkänslorna gentemot hennes käre vän. Har man läst hennes böcker, som är berättande i klass med Selma Lagerlöfs, känner man sig en smula rörd, särskilt med tanke på hur fint men sorgligt hon skildrar den omöjliga kärleken mellan Linda Ståhl och Björn Ceder i romanen Bära mistel.

Att Sara Lidman var bördig från Västerbotten, närmare bestämt från Missenträsk, ett litet samhälle som egentligen bara är känt på grund av henne, gör inte saken sämre. Jag har ännu inte varit där, men jag funderar på att åka dit en dag.

Och jag hävdar fortfarande, med bestämdhet, att Vecko-Journalen under Gustaf von Platens ledning är den utmärktaste av tidskrifter.

Ett f.d affärshus i glesa Västerbotten

Om jag inte minns fel låg här en gång en bank. Uppenbarligen har fastigheten moderniserats i etapper, det skvallrar både eternitplattor, dörr och skyltfönster om. I ärlighetens namn önskar jag både dörr och fönster dit pepparn växer, men tids nog får väl även de sin charm.

Tittar man nog ser man att fönstren är de ursprungliga. På våningen en trappa, som innehöll, och innehåller en eller flera bostadslägenheter, är takhöjden lägre. På nedre botten är fönstret av jugendmodell. Fantastiskt att de fått vara kvar.

Visst är de vackert med den storslagna naturen i bakgrunden? Det är något både ståtligt och ödsligt över bilden. Och sorgligt, ty banker och andra inrättningar är numera ett minne bott i de flesta byar.

Bildningsideal och För fosterlandet

Arbetarrörelsens svunna bildningsideal upphör aldrig att fascinera mig. När mina föräldrar var unga på 40-50-talen så var de väl inte direkt socialistiskt engagerade, däremot var de mycket aktiva medlemmar i Svensk Landsbygdsungdom (SLU). Gemensamt för SLU- och arbetarungdomar, såväl på landet som i staden, var att de törstade efter bildning och ville ta sig någonstans. Idag finns det visserligen fattiga, men det stora flertalet arbetare har det relativt bra ekonomiskt sett och kan verkligen konsumera (även om det görs på kredit). Min släkting Årtagsfilosofen snubblade över en bok med den tidstypiska titeln För fosterlandet och kom att fundera över arbetarrörelsens uppgång och fall.

Folkbildning ligger mig varmt om hjärtat, men samtidigt har jag alltid haft svårt för att läsa de böcker som alla andra läser. Anledningarna är två: jag vill inte läsa böcker bara för att kunna visa att jag minsann också duger (d.v.s. uppfylla någon annans krav på bildning), och jag förstår heller inte värdet av att vi alla kan samma saker. Om ni förstår vad jag menar? Jag antar att det för arbetarklassen handlade om att  nå upp till borgarklassens bildningsideal och det kan faktiskt framstå som lite fånigt.

I och med detta säger jag kanske emot mig själv en smula.

Min alldeles egna Beautyhörna del 1

Detta med mode intresserar mig inte särdeles mycket längre. Det är klart att jag gillar kläder, men att följa modets växlingar skiter jag i, men påverkas naturligtvis av vad som finns att köpa i handeln. Jag har alltid varit en trogen kund på Myrorna och jag kompletterar med att handla på HM och Weekday.

På bilden ovan är Laila Loales på vinterpromenad. Observera de fräcka benvärmarna och stickade mössan i trevlig rosa kulör. bilden skall ses som del två i en diptyk (den första hittar ni här). Inspirerad av Lovisienstadts Beautyhörna tänkte jag att det är på tiden att jag tar modet på allvar. Uppenbarligen är kläder någon som intresserar för snart sagt vilken jädra skitblogg som helst har en kärring som berättar om sina outfits. Det borde hon inte göra, ty ”bloggerskor”har över lag så dålig smak att modetipzen borde förbjudas.

Nu skall jag dela med mig av två modefynd!

Dagen innan julafton fyndade jag ett par mycket snygga kängor på Myrorna för 170 kronor. Oanvända och av mycket hög kvalité. Jag är mycket nöjd.

Då och då händer det att jag styr ut mig lite extra, som på nyårsafton till exempel. För ett par år sedan köpte jag en tjusig rock på Herr Judits. Den bar jag tillsammans med en blodröd sammetshalsduk och en keps av gammal klassisk modell. Bilden borde jag egentligen inte visa pga olämplig och för ungdomen skadlig (ty den togs av Sofia Runarsdotter efter att vi och vakten hade kommit fram till helt skilda åsikter angående lämpligheten av att gå in på festen med en öppnad flaska och två glas – och därför tvingades vi fira in det nya året på Cementas parkeringsplats).

Nu hopps jag att ni med spänning och entusiasm följer min egen Beautyhörna!

Att reparera en gammal rörradio, 1

Minns ni att jag skrev om Centrums stereofoniska radiogrammofon för en tid sedan? Jag nämnde då att jag har en sådan apparat och att den stod i källare, trasig. För ett par dagar sedan baxade jag upp den från förrådet och ställde in den i mitt vardagsrum för att försöka få fart på den igen.För att lyckas med det läste jag i boken Modern radioteknik, samt konsulterade Sveriges radiohistoriska förenings forum.

En värmesäkring vid nättransformatorn hade löst ut på grund av överbelastning vilket tyder på någon form av kortslutning någonstans. Troliga felkällor är i sådana fall trasiga (mer eller mindre kortslutna) kondensatorer eller selenlikriktaren. På bilden ovan ses i vänstra övre hörnet delar av transformatorn. Till höger den stora glättningskondensatorn (en elektrolytkondensator) som har till uppgift att jämna ut den likriktade spänningen. Kondensatorn laddas upp när spänningen stiger till topparna och laddas ur när den sänks mot noll. Denna skiss visar hur likspänningen varierar med och utankondensator.

När jag testade att spänningssätta transformatorn med tillhörande likriktare, började det att spraka om transformatorn och från likriktaren kom en omisskännlig ruttet ägg. Denna doft är legendarisk, ty den visar att likriktare slutat fungera och troligtvis kortslutits. Gamla selenlikriktare har en tendens att göra det och bör därför bytas, eller åtminstone förses med säkring så att inte transformatorn går sönder.

På Elfa köpte jag fyra dioder (1N4007), en säkring med tillhörande hållare samt ett motstånd på 270 ohm. De fyra dioderna kopplades sedan till en likriktarbrygga enligt bilden ovan. Motståndet kopplades in för att minska spänningen till likriktarbryggan och kondensatorn som på så sätt fick en mjukstart när jag satte i proppen. Tro det eller ej, men inget sprakande ljud hördes och när jag kopplade in spänningsenheten (transformator + likriktarbrygga + kondensator) så fungerade radion åter! Tyvärr låter radion uselt, men grammofonen fungerar utmärkt, om man bortser från att ena stereokanalen är trasig. Detta måste åtgärdas, frågan är dock om jag klarar av att lösa dessa rätt kniviga problem! Likriktardioderna har jag monterat in i det gamla plåthöljet så nu ser spänningsaggregatet ut som det gjorde innan reparationen.

Och hur ser apparaten ut när den nu fungerar? Titta på detta YouTubeklipp!

När jag monterade en säkring för att på så sätt minska risken för haveri, drabbades jag av ett bakslag. Den gick sönder! När jag mätte strömförbrukningen fann jag att den var på tok för hög. Troligtvis är det någon kondensator som släpper igenom likström och som därför måste bytas. Frågan är vilken? Glättningskondensatorn och ytterligare några elektrolyter är starkt misstänkta. Jag skall beställa hem nya och byta dem så får vi se om strömförbrukningen minskar.

Även om apparaten inte är helt reparerad ännu, är jag mycket nöjd med att ändå ha kommit så här långt. Jag har alltid varit intresserad av radioteknik, men saknat praktiska kunskaper. Jag hoppas att jag för eller senare blir en hyfsad reparatör.

En dam med handväska

Tant Hilma fann vädret utmärkt på morgonen; det var varken för varmt eller för kallt och det regnade inte. Sol och moln turades om på himlen och en lätt vind fläktade behagligt över gårdsplanen och åkrarna. Det var en utmärkt dag att resa in till stan för att uträtta ärenden.

Upp på vinden for hon och in i garderoben under snedtaket för att byta om till en passande resklänning i praktisk frumodell. Det doftade av varmt trä och tyg. Vid lampsockeln av porslin fanns ett litet vred som tände belysningen. Hilma hade walk-in-closet långt innan det blev på modet, det hade alla på den tiden. Man visste helt enkelt inte bättre.

Med bästa sommarkappan på och handväskan i handen började Hilma promenera landsvägen fram. Solen sken och vägen var nyhyvlad och grusig. Korna låg och dåsade, trots att värmen på intet sätt var märkvärdig. Bussen kom och bussen åkte förbi. Den stannade inte. Förgrymmad återvände Hilma hem och berättade sedan för alla som ville höra att här kommer en dam med sin handväska och bussen stannar inte!

Infamous torch singer Libby Holman

På bilden ser ni Clifton Webb och Libby Holman på en ovanligt snygg bild (klicka på den för att se den i större format). Holman gjorde sig ett namn på Brodway i föreställningen The little show där hon bl.a. sjöng Moanin’ Low.

En av hennes mest omskrivna älskarinnor var Louisa d’Andelot Carpenter som var arvtagare till DuPont-miljonerna och ständigt i svängen. Företaget DuPont låg bland annat bakom nylonet och lycran så ni kan tänka er vilka rikedomar där fanns. Hursomhelst gifte sig Holman 1931 med Zachary Smith Reynolds, som var en hängiven amatörpilot. Året därpå inträffade en händelse som gav upphov till filmen Written on the wind (Douglas Sirk, 1955). På morgonen efter ett party hördes ett skott i det hus där Holman och hennes make bodde. Både Holman och Albert Bailey Walker (Reynolds personlige assistent och barndomsvän) kom rusande och fann Reynolds blödande och skjuten i huvudet. Elaka rykten hävdade att Walker och Holman haft en affär och dödat Reynolds, men ingen av dem blev dömda.

Även Holmans andra make, Ralph Holmes, dog genom att ta livet av sig. 1945, året efter deras skilsmässa, hittades han död efter en överdos sömnmedel. Holman dog först 1971, efter mycket händelserikt liv som innehöll en inte helt försumbar dos av tragik.

1965 spelade Libby Holman in en lp och här kan ni lyssna på dessa ena sida som är fylld av så kallade Torch songs. Hennes röst är kraftfull och stilen helt säregen.

Melodierna är Body and soul, Love for sale (lyssna på texten!), I Want A Man, Can’t we be friends, A Ship Without A Sail och Moanin’ low.

Linoleum, trasmattor och ett brädgolv

Då och då hittar man autentiska miljöer som visar hur man en gång inredde och smyckade sitt hem. Med autentisk menar jag inte nödvändigtvis att utförandet överensstämmer med byggnadsårets, utan snarare en miljö där tiden stannat och bevarat ett visst utseende, ett utseende som ofta är mer intressant än en omsorgsfullt återställd miljö.

På bilden ovan ses ett golv som genom åren har genomgått ett antal förändringar. Underst vanliga golvplank målade i en brunbeige färg som ursprungligen verkar ha varit gråblå, ty vid ommålningen har man inte målat under den tryckta linoleummattan som imiterar fiskbensparkett. Mattan var dock dyrbar och man hade inte råd att täcka hela golvet som därför fick vara bart ungefär en dryg meter närmast väggen. På detta har man lagt vanliga trasmattor i rad som det var brukligt förr i tiden.

Mäträss Cleo de Mérode och pressen

Nog skiljer sig 10-talets journalister från dagens alltid. Knappast släntrade de till Nytorget soliga söndagar, knappast bakade de surdegsbröd (om de inte var mycket fattiga). Men säkerligen var de, precis som sina kollegor av idag, måna om att synas där man skulle ses. Och så fick de intervjua den tjusiga franska dansösen Cleo de Mérode som gästade Söndags-Nisses redaktion 1903. de Mérode var en tjusig dam (bildgoogla) och under en period kunglig mäträss (till Leopold II).

Nackdelen med att vara journalist idag är att det kryllar av s.k. tidnings-Ankor av risigaste kvalisort. Dem vill man verkligen inte intervjua! Dessvärre verkar både TV4-blondiner och risiga ”blivande popstjärnor” gå hem i stugorna och det tackar jag inte vår herre för.

Söndags-Nisse var för övrigt en skämttidning där Kar De Mummas far, Hasse Z, medverkade i under många år. Fördomsfull som jag är, kan jag tänka mig att den tiden humor var av det mossigare slaget. Jag läste förresten en av Kar de Mummas memoarvolymer och den var ypperlig. Bland annat berättar han om den gång en exotisk man gästade Marika Stiernstedts våning.

Hans mor, familjen bodde då i våningen under Marikas i Lotten von Kraemers gamla villa på Villagatan, ringer sin väninna, den blivande stadsrådinnan Else Kleen (-Möller) och utbrister: Else, Marika har en NEGER hos sig. Det var som ni förstår väldigt länge sedan.

Gio Pontis italienska kulturinstitut

Ser ni, det är vit mosaik på Italienska kulturhusets ena fasad! denna eleganta byggnad ritatdes av Gio Ponti och som byggmästare anlitades Olle Engkvist.

Den vita mosaikfasaden är som ett skal på byggnaden som till viss del ter sig spolformad. jag tycker att detta hörn, eller snarare spets, är helt fantastiskt.

Det är inte många 90-gradiga vinklar på denna kåk. Fasadmaterialen varierar också. Baksidan, som vetter mot sportfältet, är spritputsad.

Jag är svag för asymmetrisk fönstersättning och finns där också perspektivfönster blir jag extra glad.

I det stora fönsterpartiet i anslutning till samlingssalen, har Ponti skapat en hylla för konsthantverk. Vackert och effektfullt en kall och snöig vinterdag som denna.

Detta är ett tak som jag fotograferat och underexponerat. I verkligheten är det ljust men jag tycker att det grafiska mönster som syns här är mer dekorativt.

Lundins Stockholmsliv under 100 år

Tant Fredrique Stenquist är damen längst till vänster medan de övriga är Thyra och Sigrid Stenquist, alla kända Mariabergsbor.

Staffan Tjernelds Stockholmsliv med undertiteln Hur vi bott, arbetat och roat oss under 100 år är ingen aktuell bok, ty den utkom redan 1950, men den är likväl intressant och underhållande. Det är ett imponerande verk som består av två tjocka tegelstensvolymer. Den ena behandlar Södermalm och den andra de norra stadsdelarna.

Jag har läst lite till och från i de två volymerna under en längre tid och jag måste säg att jag är imponerad. Ren fakta blandas med skrönor och mer trovärdiga berättelser. Här får man läsa om de fattiga bönder på Saltmätargatan som ännu i slutet av 1800-talet hade sin kor på bete ungefär där Timmermansordens hus vid Jarlaplan ligger idag. En utförlig rapport om de prostituerade och den så kallade reglementeringen som innebar att gatans flickor togs in för besiktning står också att läsa.

Idag kan det vara svårt att föreställa sig att det fanns en tid när även innerstan hade ett flertal industrier, som Separator, Bolinders och varvet vid Bergssund. Icke att förglömma tobaksodlingarna vid nuvarande Villastan på Östermalm, något som verkligen förvånar.

Det finns också ett utmärkt kapitel om livet i Gamla stan som är att rekommendera. Där fanns på sin tid en aldrig sinande samling av stadens allra originellaste original.

En äldre variant på samma tema är Claes Lundins Nya och Gamla Stockholm: två ungefär lika omfattande tegelstenar varav Strindberg medverkar i den ena.

På bilden ovan syns tant Fredrique Stenquist, hon är damen längst till vänster. De övriga är Thyra och Sigrid Stenquist, alla kända Mariabergsbor.

Intressant vore, att skriva en liknande typ av bok idag eller om femtio år. Tänk bara att får nattlivet vid Stureplan eller på Söder beskrivet i en torr och saklig text!

Pommes frites-fabriken i grannbyn

Farbror Danne i grannbyn var för läge sedan bonde, men gav sig så småningom på potatisodling. Mot slutet av 50-talet var pommes frites det nya heta och affärsman som han var, startade han raskt en fabrik i Norrbottensgårdens källare och anställde sedan traktens tanter för att sköta ruljansen.

Och som det kokades pommes frites! Tanterna gick i treskift för att möta efterfrågan. Verksamheten pågick till slutet av 60-talet, ty då var inte lägre friterad potatis lika unikt och farbror Danne valde att lägga ner tillverkningen istället för att bygga en större, och för tiden mer lönsam, anläggning. Istället slog han sig på bärodling.

Nu är han sedan många år pensionär, men bor fortfarande kvar på gården, som hans son övertagit. Idag odlas det bara potatis och bären är sedan länge borta. Av de norrbottniska knölarna blir det numera potatischips som konsumeras av medvetna storstadsbor. Farbror Danne och hans mycket kunniga fru är goda exempel på den arbetsamma och bildade jordbrukarklass som dominerade livet i byarna från 50-talet fram till för ett par decennier sedan. De värnade om kultur och om traditioner. Det är en era som är på väg att gå i graven, tyvärr.

”Try to deny you’re a woman in love”

Har ni hört Marlon Brando sjunga? I filmen Guys and dolls (Pysar och sländor) tar han faktiskt ton och sjunger A woman in love (en melodi som på intet sätt har något med Streisands 70-talshit att göra). På svenska översattes den till När en kvinna är kär och blev riktigt populär. Brandos manlige motspelare var Frank Sinatra, en man med betydligt säkrare röst. På denna inspelning hörs dock inte Sinatra utan Jean Simmons. Jag tycker att Brandos version, som verkar vara tagen direkt från filmens ljudspår, är rätt undehållande.

En helt stilla juldagspromenad i byn

Inte var det då speciellt kallt i julas och det tycker jag syns på bilderna. Verklig kyla, med frostklädda träd, ger ett helt annat ljus och fingrarna fryser snabbt till is. Ladan som skymtar i mitten tillhörde min farfars bror, idag ägs den av hans dotter och används inte alls.

Vad unna sig till jul om inte en ny begagnad traktor från affären i Ersnäs? Notera lättbetongblocken i ladugårdsväggen.

Denna korsning tycker jag om! Inte minst för att där svävar ledningar i skyn. Apropå det så dras kanske nya kablar med bredband till byn. En ny era är på väg att träda in.

Normala vintrar är älven frusen vid jul och vattnet har sinat. I år flöt det dock stilla och vattenståndet var högt. När jag var liten plockade vi näckrosor här och av dess mitt gjorde vi trebenta kaffepannor med hjälp av tändstickor.

Det börjar redan skymma! På denna grusväg cyklade jag om somrarna och tant Fias man fick en hjärtattack och dog, men det är mycket länge sedan.

Är endast det nytillverkade gott nog?

Känns det igen, det gamla 1800-talsköket? Idag hittar man nog bara en dylik interiör på museum, eller möjligtvis i någon förfallen gård på landet. Men det var inte länge sedan dessa stadskök (detta är från numera rivna Drottninggatan 43 i Stockholm) fortfarande fanns att beskåda i förfallna stockholmskåkar. En bit in på 70-talet fanns det gott om orenoverade hyreshus som väntade på att bli ombyggda till modern standard. Denna moderna standard bestod i kopplade 2-glasfönster, kökssnickerier i spånplatta och board samt plastmattor och släta dörrar med handtag i plast. Nytt och fräscht. Varför försvann dessa oskattbara miljöer, och varför försvinner fortfarande högkvalitativ fast inredning, trots att både byggnadsvård och ett ekologiskt tänkande står högt i kurs?

Låt oss göra ett tankeexperiment. Säg att året är 1952 och vi tittar 50 år tillbaka i tiden. Rinnande varmt vatten, centralvärme och goda arbetsytor av lämplig höjd är praktiskt taget okänt. Om vi istället går 50 år tillbaka i tiden räknat från idag är året 1952 och den svenska köksstandarden står på sin höjdpunkt. Rinnande varmt och kallt vatten, inkaklade badkar, massiva parkettgolv och sobra linoleummattor är standard i de flesta nyproducerade hem. Det är inte svårt att förstå att den standardhöjning som ägde rum under 1900-talets första år är avsevärd och att den sannolikt var mycket efterlängtad. Att oersättliga kulturvärden gått förlorade är verkligen att beklaga, men det går att förstå längtan efter ett modernare och lättare liv. På bilden ovan ses en femtiotalsrenovering av ett gammalt Norrlandshem.

Svårare ter det sig att förstå hur man idag ratar det som byggts på 40-50-talen (och naturligtvis de rester som finns kvar från tidigare årtionden) och som håller hög kvalité. Köksinredningar, garderober, fönster och dörrar. Gediget och dessutom gjort för att kunna underhållas. Ännu märkligare blir det när man tar hänsyn till hur mycket det idag talas om återanvändning och om ett ekologiskt hållbart samhälle. Gedigna material, massivt trä istället för spånskiva som är full av giftigt lim, och en ytbehandling som går att förnya i oändlighet  låter som en dröm. Idag är det dock främst byggnadsvårdare som har detta synsätt. För gemene man är dock bevarande och underhåll inget alternativ, nej nytt skall det vara, och följaktligen ligger kök, garderober, serveringsrum samt inner- och ytterdörrar ofta söndersågade i en orange BIG-BAG på trottoaren, precis som på bilden ovan. Ju äldre snickerierna är, ju ovanligare är de och ju mer sörjer man.

En bidragande orsak till att hyresvärdarna väljer att kasta ut fast inredning och ersätta den med ny är hyreslagstiftningen. Hyran endast kan höjas om hyresgästen får en standardhöjning och en standardhöjning kan endast erhållas om hyresgästen får nya snickerier. Att behålla ett gammalt fint kök lönar sig helt enkelt inte för hyresvärden, trots att det är rimligt att anta att  äldre snickerier är vida överlägsna dagens. Detta tycker jag är förkastligt på många sätt, inte minst är det ett resursslöseri utan like.

Låt oss göra en tillbakablick. Efter andra världskriget gjordes stora planer för de svenska stadskärnornas sanering. De befintliga byggnaderna ansågs mogna för rivning eller fullständig ombyggnad. Arkitekten Olof Thunström tog problemet på allvar och medverkade till ett praktverk från tidigt 50-tal, Ombyggnad. I Stockholm belades vissa områden med ombyggnadsförbud, vilket innebar att fastighetsägaren inte kunde rusta upp kåken. Orsaken till detta var att staden avsåg att riva hela kvarter och då skulle det bli billigare att lösa in fallfärdiga hus än nyreparerade.  Det fanns också regler som sade att en modernisering bara fick utföras om den kostade en viss summa av taxeringsvärdet (cirka 20-50 %). När regelverket väl ändrades, var många hus så dåliga att de blev utdömda.

Men det fanns ännu en regel och den skulle jag vilja hävda var den egentliga orsaken till många hus undergång: en renoverad hyresvåning i ett gammalt hus kunde aldrig kosta lika mycket som en ny våning i ett nytt hus. Ni kan säkert gissa varför många hyresvärdar valde att riva huset, istället för att reparera det. De högre hyrorna som tilläts i nybyggen gav bättre avkastning på insatt kapital och dessutom gjorde den lägre våningshöjden att man rymde ytterligare en våning i nybygget (var byggrätten inte helt utnyttjad kunde man öka lägenhetsytan ytterligare). Så småningom uppmärksammades denna problematik och man insåg att regelverket behövde ses över och det fick till följd att det idag är ekonomiskt försvarbart att bevara gamla hus, ty nu kan man ta ut lika hög hyra för en våning i ett gammal sekelskifteshus. Hyresgästerna får naturligtvis betala för det, men det känns fullt rimligt att betala en hög hyra när man bor i ett gammalt gediget hus. På bilden ovan det s.k. Strindbergshuset vid Karlaplan som revs 1970 för att fastighetsägaren vill bygga nytt.

Om vi nu återgår till problematiken med dagens ovarsamma renoveringar så hoppas jag att ni ser parallellen med 60-70-talens rivningar och hur dessa till viss del stoppades. För att värna både miljö och kulturhistoriska värden måste definitionen på standard ändras. Om det lönar sig för en hyresvärd att reparera befintlig inredning, så är det mycket troligt att den får vara kvar, särskilt om hyresgästerna önskar det. En eventuell nackdel är att hyran kommer att höjas, men då slipper man å andra sidan spånplattor och annat trams i hemmet.

Att reparera äldre inredning är inte svårt. Femtiotalsköket på bilden ovan är renoverat, men endast vitvarorna har bytts ut och ett underskåp har offrats för att få plats med en diskmaskin. Möjligtvis hade också en höjning av diskbänken varit på sin plats. Detta görs enklast genom att lägga på en träram mellan underskåp och diskbänksplåt, alternativt höja sparksockeln. Ett 20-talskök kan uppdateras med öppna hyllor och fler överskåp. Man måste också ha i minnet att dåtiden spartanska inredning till viss del berodde på att man förvarade porslin och annat som hörde dukningen till i serveringsrummet. Köket var främst en plats för de redskap som hörde matlagningen till.

Trogna läsare minns kanske att jag skrivit om HSB:s planerade ombyggnad av Eric Sigfrid Perssons höghus i Ribersborg. Den hårdhända renovering som HSB önskar är sannolikt orsakad av att de vet att de kan höja hyrorna om de gör en fullständig ombyggnad med nya kök, badrum och garderober. Jag har skrivit en del om det och en text hittar ni här. Hade regelverket sett annorlunda ut, hade det troligtvis inte varit något problem att behålla interiörerna, vilket också var min slutsats.

Men den grundläggande frågeställningen är ännu inte riktigt besvarad. Varför är det så många som föredrar det nya framför det gamla? Går det att dra paralleller till nutidens besatthet av vita nyanser? Längtan efter det kliniskt rena.

På bilden intill ses ett kök från en av paradvåningarna i Trygghuset på Birger Jarlsgatan i Stockholm som byggdes på 10-talet. Visst är det vackert? Men inte ser dagens rekonstruerade 10-talskök ut så här. De öppna hyllorna ersätts ofta av överskåp som konstruerats med serveringsskåpen som förlaga. Diskhon i marmor eller zink, blir en engelskinspirerad (?) porslinsho som till och med säljs på IKEA.

Hur ofta plockas inte hus och våningars ”själ” fram genom att vacker, högkvalitativ inredning rivs ut och ersätts med någon sorts sekelskiftesdröm? Resursslöseri och förlorade kulturvärden! Drömmar har vanligtvis inte alltför mycket med verkligheten att göra.

Hur roligt vore det inte att idag få se en 10-talsvåning som påminner om 10-talets våningar, både i färg och i inredning. ”Man kan inte leva i ett museum” säger många. Då säger jag ”något man lever i, kan aldrig vara ett museum”.

Om jag får spekulera så tror jag att det finns något  i vårt beteende som är svårt att ändra på efter alla år. Vi har helt enkelt lärt oss att nytt alltid är bättre precis som att det finns något befriande med att kasta ut det gamla och göra plats för något nytt. Och så vill vi sätta vår egen prägel och är rädda att våra hem inte duger som de är.

På Byggnadsvårdsföreningen finns en mycket intressant artikel som om just problemet med varsam  upprustning av hyreslägenheter. Tyvärr verkar det som om lagen är tämligen tandlös. Åtminstone lyckades inte de boende på Furusundsgatan 10 speciellt bra när de ville behålla köksinredningar, blågrönt kakel och unika dörrar i valnöt.

Nå, vad anser ni?