Jaha, nu ska det rivas på Nybrogatan

Döm om min förvåning när jag läste i DN att husen Nybrogatan 15-19 skall rivas, men fasaderna skall sparas och själva stommarna skall ersättas med moderna kontorshus. Vad är vitsen med det? Slösa lite med resurserna? Att bara bevara fasaderna är väl varken hackat eller malet. Jag måste erkänna att jag hade funnit det mer tilltalande om man rivit hela komplexet och byggt ett nytt (dock ett snyggt sådant!). Nu går man ju miste om ett välbyggt hus med charm och karaktär.

Framförallt tycker jag att den fastighet som inrymmer Judiska skolan (Nybrogatan 19) är alltför fin för att rivas. Fasaden är välbevarad, i jugend med ursprungliga fönster. Vore det inte bättre att riva bort all skit som de senaste 50 årens renoveringar gett upphov till och sedan nyinreda med bra och naturliga material? Ett nybygge kan väl knappast bli annat än halvtaskigt fuskbygge med miljarder ventilationskanaler. Jag har tillbringat åtskilliga år på kontor och det är bara att konstatera att inget slår öppningsbara fönster. Inget hindrar ju att man bygger på de befintliga husen med ett par våningar om man vill öka på lokalytan. Det tycker jag vore fint.

Kåken intill, där biografen Astoria huserar, verkar vara en gammal 80-talskåk som byggts om på 20-30-talen. Inte så märkvärdig. Men river man bort all skit och börjar om har man ju präktiga rum med högt till tak och fin stuckatur. Samt rejäla fönster.

Jag har för mig att jag läst en massa floskler om att Stockholm skall bli någon slags miljöhuvudstad eller något åt det hållet. Och så gör man så här. Man hepnar, som Östermamstanten sa. Om man nu prompt skall riva något hus, är det väl bättre att välja ett fult hus. Gärna också ett som är fullt av asbest eller liknande.

En solig tur till Isaskasson och Avan

Innan jag åkte norrut hade jag pratat med Isaskasson i Avan om att göra något åt Grand Prixens grenrörspackning. Jag hade misslyckats och verkstaden hade misslyckats och jag gav upp och körde bilen norrut ty här är parkeringseländet inte något elände alls. Jag ställde bilen i maskinhallen.

Men nu är våren på väg och vad är väl bättre än att åka tyskamerikanskt? Att åka amerikanskt!

Jag körde ut traktorn, tog två reservdunkar, åkte till grannbyn för att tanka och fyllde sedan på den törstiga Grand Prixen som för övrigt är en mackägares våta dröm med en bränsleförbrukning på dryga 2 liter milen (tyvärr får man bara dra av 16-18 kr milen i milersättning i deklarationen har jag precis lärt mig). När detta var avklarat satte jag iväg längs de torra vägarna mot Avan och Isaskassons lilla bilverkstad.

Nyligen hittade Isaskasson ett trevligt litet hus, gult, medett märkvärdigt tak. han köpte det och forslade hem det till sin gård. är det inte vackert?

Isaskasson har mängder av intressanta bilar, bland annat två Isabellor. Nu har han ytterligare en, fast bara till låns. Senast i juni måste den vara klar.

Inte långt från Isaskasson bor Pär och han har en fantastisk mekanisk verkstad med en underbar svarv som kommer från småland och inte är den direkt sista skriket. men den är stilig och den gör sitt jobb. Pär reparerar lite av varje. Just nu en färja och några dragspel.

I ett av förråden låg just dragspel. En hel hög. Lite lätt defekta, men vackra. Inte lönt att reparera. Ett gick att spela på. Det var i ljusblå pärlemorimitation. Många gamla dragspel är i pärlemorimitation i celluloid. Det finns blå, grå, gröna. Tyvärr spelar jag inte dragspel, men det har jag hört att Mamma Runarsdotter gör. Tiden får utvisa huruvida hon kan spela Pärleporten eller ej.

Ackings hem i Borgström/Reinius hus

I en av Södermalms flottaste hyreskaserner, inredde Carl -Axel Acking sitt hem i slutet av 30-talet. Fastigheten, som jag skall presentera i detalj en annan gång, ritades av Backström och Reinius och har en fasad i tegel med burspråk i teak. De ursprungliga skjutfönstren i matvrån har vid en senare renovering bytts ut, men i övrigt är det mesta sig likt. Inte minst de vackra hissarna är värda att beskådas och naturligtvis gården vars planteringar utarbetats av trädgårdsarkitekt hermelin.

Vardagsrummet är stort, 4×6,7 meter, och rymmer både spinett, läshörna, matsalsbord och en liten soffgrupp.

Färgskalan i detta vackra rum går i grönt, vitt och brunrött med inslag av grått och gult. Möblerna är i varierande träslag  som mahogny, rödbok, alm, valnöt och päron. Blandningen är både tidlös och mycket ståtlig. hemmet hade gjort sig lika bra 20 år senare.

På väggen bakom skåpet har ett fisknät spänts upp och där klänger en passionsblomma som trivs bra i det ljusa rummet med sian stora fönster med låg bröstning.

Mellan kök och sovrum (se planlösningen) ligger det utmärkta köket. Arbetsbänken är i teak och golvet har belagts med mörkgrönt tile-tex. Notera den fantastiska diskbänken i rostfritt som går upp på väggen och ersätter kakel. Snyggt och praktiskt. Lika fin är spiskåpan i råglas. Matplatsen har inretts med två stolar av windsortyp samt ett björkbord.

Även i sovrummet har växterna sin givna plats. På bilden ovan ses dessutom köksgolvet och genomblicken från sovrum till vardagsrum.

I sovrummet finns fruns beautyhörna med toalettmöbler av päronträ. Intill en byrå fanerad med silkesfanér. Färgerna hålls i gult och gråbrunt med inslag av rött, vitt och blått. Mycket snyggt!

Snap-shots från tövädret i Norrbotten

Jag har semester i tre dagar! Tidigt på måndag morgon, närmare bestämt tio i sex, klev jag upp och pallrade mig till Arlanda. vanligtvis tar jag tåget, men för att spara både pengar och tid reser jag denna gång med flyg.

Den senaste tidens töväder har gjort att snön sjunkit samman och att det rasat från taket. Takraset har dock gett upphov till ordentliga snövallar vilket resulterat i att Opeln helt snöat in. Visserligen står den bra där, men det hade ju varit roligt att starta den.

Jag försökte mig på att skotta lite, men snön var så hård att jag insåg att det bara skulle vara ett slöseri med diesel att försöka skotta rent. Men det är roligt att köra lite traktor!

Eftersom jag numera blivit med ladugård har jag gott om plats och kan därför samla på mig allsköns skrot. Först måste det dock röjas lite. Ladugården är rätt snygg med sitt korrugerade innertak och sina oljemålade masonitväggar med bröstning i grått. Golvet är i betong och rännan som syns är avsedd för koskiten.

Här tänker jag göra något så knasigt som att plantera vin. Staketdruvor är ett släkte som klarar nedåt -35 grader och så kallt blir det periodvis under vinterhalvåret. Vad jag skall med vinet till vet jag inte, men å andra sidan planerar jag även att odla lite lin och det är minst lika onödigt. Jag tänker också anlägga en rabatt, ty när jag nu får chansen vill jag ha både löjtnantshjärtan, pion och stormhatt.

Naturligtvis har jag även lött. Här en bild på en burk som innehåller två elektrolytkondensatorer som jag ännu inte bytt. Däremot har jag bytt två vanliga kondensatorer, kopplingskondensatorerna till det push-pull-kopplade slutsteget i Blaupunkt Rivieran.

Min alldeles egna Beautyhörna del 2

Det är inte lätt att modeblogga, men nu gör jag ett nytt försök.

I lördags var jag på Bons 10-årsfest och det om något borde väl passa i denna avdelning. Festen hölls i Villa Ludvigsberg som är en mycket pampig liten sak vid Skinnarviksberget och Münchenbryggeriet. Som enda hemsamarit på tillställningen, tar jag mig friheten att rapportera därifrån. Redan utanför var det fullt av uppklädda människor som i ärlighetens namn såg lite trista ut vilket förmodligen mest berodde på att de tagit i lite för mycket. Jag föredrar folk som ger fan i hur de ser ut och bara är (under förutsättning att de är hela och rena och har någon form av smak). Själv var jag jobbklädd men hade till min lycka en snygg halsduk som mamma vävt. Den fick hänga med in. Min skepparkavaj som måste kemas pga fläckar från tunnbrödsrullar hängde jag dock av.

Den inledande salongen var en mycket stiligt gemak med fantastisk stuckatur. kakelugnen var inte i kakel utan i vit marmor. Till vänster låg en generös matsal med vackra snickerier i ädlare träslag samt mörkgrön majolikakakelugn. Till höger ett fint kabinett och i mitten stod ett stort bord med frukt och konfekt, främst chokladtryfflar. Där fanns även vin. Alla rum var som gjorda för personer som var på en ”liquid diet”.

I rokokosalongen stod en liten flygel och på den spelade GBS strax efter tio. Bilden ovan tog jag helt själv, men den blev inte så bra. Det är svårt att balansera vinglas och iPhone. Jag hade verkligen önskat att jag haft min kamera med. Framträdandet var mycket bra! GBS satt spikrak i ryggen och såg ut att rida damsadel. Hot!

En trappa upp låg ett trevligt och ombonat tornrum med öppen spis i någon slags nationalromantisk stil. Rummet, med tillhörande gemak, hade apterats till artistlounge och VIP-avdelning. I en brun skinnsoffa vräkte sig några modemänniskor och lät sig villigt fotograferas. Jag gick ytterligare en trappa upp och hamnade i ett runt rum som likt en glasveranda släppte in den vackra Stockholmsnatten. Ytterligare en trappa upp längs med en knarrande ektrappa, fann jag mig ute på en takterrass som påminde om ett lusthus. Mittemot glimmade stadshuset och en ljum vårvind svepte fram Jag satte mig med på trätrallen och lyssnade på ljuden och njöt av utsikten. Med ens hördes ljudet av krossat glas. Det var vinden som svept det med sig. Lite senare stod jag återigen där uppe, men då var jag inte ensam. En fotograf fotade Johan Lindeberg och Micke Schiller som sprutade champagne. Jag blev naturligtvis blöt.

Amanda Christensen, businesskvinna

UR har en serie som heter Entreprenörerna. Tyvärr avskyr jag det ordet, men däremot är serien riktigt intressant (låt vara att den är smått fånigt dramatiserad). För er som inte minns Working Girl (med Melanie Griffith, Harrison Ford och Sigourney Weaver) kan jag kanske påminna om fraserna ”Coffe, te, me?” och ”I’ve got a head for business and a body for sin”. Huruvida de fruntimmer som Entreprenörerna presenterar var av nämnda kvalisort, kan jag tyvärr inte meddela.

Presenteras gör hur som helst Amanda Christensen, Hanna Lindmark (Hushållsskolan Margaretaskolan), Wilhelmina Skoog (Grand Hotel – det var hon som lät bygga Vinterträdgåren) och Ulla Murman (som lanserade bemanningsföretaget). Titta på avsnitten, det är de faktiskt värda.

Borgward Isabella och dess TS Coupé

Om jag inte minns fel fick Borgward Isabella smeknamnet ”Hon dansade en sommar”. Antagligen var det rosten som var upphovet till detta trista epitet. Jag drar mig också till minnes att någon modell av antingen Ford eller Opel fick smeknamnet ”Gevalia” för att den var så lättrostad. Men så var det på femtiotalet, trots att plåten var tjock. Orsaken var naturligtvis att man inte rostskyddsbehandlade karosserna i någon större utsträckning. Dessutom tänkte man inte riktigt till när man konstruerade karosserna med påföljd att det fanns gott om veck och fickor där smuts kunde fastna. den blöta smutsen gjorde att rosten mådde som en prins, och vips var det hål i torpedväggen eller i framskärmarna, antingen vid framljusen eller i bakre nederkant.

Borgward Isabella var en riktigt populär bil som dessutom var snygg. Motorn var på 1,5 liter och gav 65-75 hästkrafter vilket får anses som helt riktigt bra. Växellådan var fyrväxlad och karossen rymlig. Den kostade mer än en Opel Rekord, men var betydligt billigare än Mercedes instegsmodell 180.

Redan i sitt grundutförande var Isabellan en vacker bil, men allra vackrast var dock den tjusiga tvåsitsiga kupén som ni ser på bilden ovan.

Omkring Piteälvens tjusande flodfåra

Att överföra ett betagande landskap till de futtiga två dimensioner som står till buds när man fotograferar är ofta dömt att misslyckas. När jag förrförra sommaren besökte Sikfors gick det följaktligen som det gick. Traktens slående skönhet försvann någonstans i trakterna av kamerans lins och på den ljuskänsliga emulsionen fastnade bara sporadiska rester.

Kring Piteälvens flodfåra klättrar Sikfors by vilket gör att trakten är ovanligt fager. I dess ena ände ligger dammen och kraftverket. Ovanför det brusande fallet susar tågen förbi på en ståtlig järnvägsbro. Ni må tro vilken tjusning!

Efter ha passerat dammluckorna, rinner vattnet vidare i makligt tempo och passerar den legendariska festplatsen där alla stora artister uppträdde under efterkrigstiden. Idag tror jag dock att det främst är dansband som spelar, men campingen är fortfarande populär.

Ser ni urkraften? Den dag jag var där var det ovanligt varmt och kvavt. Jag har anlag för svindel och inte gjorde hettan det bättre. Men jag vågade mig iallafall fram för att titta på det brusande vattnet.

För ett och ett halvt år sedan skrev jag en text om mitt besök i Sikfors och visade ett par bilder. Den var inte så tokigt. Läs det här.

Varför är det inte snyggt? I avsnitt 3 studerar vi fult renoverade balkonger

Få saker irriterar mig så som alla dessa förbannade balkonglådor som hängts upp på vackra funkisfasader med start på 70-talet. Istället för smäckra konstruktioner i järn och smide, har balkongfronterna ersatts med en lättmetallkonstruktion som är att betrakta som mycket klumpig. Detta är naturligtvis inte snygg!

En bidragande orsak till detta utbyte är naturligtvis det faktum att moderna balkonger i aluminium inte behöver underhållas, istället byter man ut dem när det blivit gamla och fula och det är rent och skärt resursslöseri. Under 30-40-talen var variationen mycket stor och många hus hade individuellt formgivna balkonger. Idag, när de flesta renoverats genom utbyte till moderna standardbalkonger, råder det däremot stor likriktning och det är naturligtvis synd. När det gäller funktionalismens byggnader sitter karaktären till största delen i just balkonger, fönster och portar och därför måste man var mycket rädd om dessa detaljer.

Titta nu på det tredje avsnittet i serien Varför är det inte snyggt?

Revärer, ridstövlar och armens män

Efter Eugène Jansson-utställningen på Waldemarsudde kan det vara på sin plats att slå ett slag för Dodo Parikas utmärkta dokumentär Revärer, ridstövlar och matroser från 1998. I den möter vi gamla knarriga Östermalmsmän som i yngre dagar njöt den service som flottans män så generöst bjussade på.

Och sen var det, som jag kan förstå det, en tradition, att K1, A1 och flottan var, tillgängliga, och det gick i arv bland soldaterna.

Gamla herrar, både matroser och högreståndsmän, berättar om hur det var att göra affärer män emellan. 5 kronor kostade vanligtvis en promenad i Lilljansskogen. Att det var frågan om prostitution, verkar få av de medverkande anse, istället sågs trafiken som en chans för de unga rekryterna att lära sig bättre seder och att föra en bildad konversation. Samt tjäna några kronor på kuppen. Likadant verkar det ha varit för de unga männen som verkar ha uppskattat umgänget.

Lyssna, det är en mycket fascinerande historia från en tid när köksingångarna utgjorde en praktiskt reträttmöjlighet om det oförhappandes ringde på dörren när Östermalmsherrarna hade militärt besök. Ett diskret ögonkast var allt vad som behövdes för att etablera kontakt, sedan vandrade man på olika vägar mot samma mål, oavsett om det var Lilljansskogen eller Brahegatan.

Bonn-Karl, en folkskollärare av rang

Kan någon vara mer lämpad till att undervisa än Bonn-Karl, vår dekorative och konservative lilla vän? På den gamla tramporgeln ljuder morgon efter morgon Bonn-Karls ljuva stämma som han själv ackompanjerar på den gamla tramporgeln med sin läckande bälg som utbrister i atonala fraser.

Men innan undervisningen kan börja måste han tända i kaminen, ty någon värmeledning har inte skolöverstyrelsen stränga ordförande ansett behövligt. De fåtaliga eleverna i Norrbottens glesbygd får fortsätta att stoppa kängorna med halm och varma sig framför de glödgade kaminrören som gör en snirklande färd på sin väg upp i skorstenen.

På plats bakom katedern med sina gamla karta över Norrbotten greppar Bonn-Karl klubban och gör sig beredd att börja morgonbönen. De obildade små måste lära sig herrans tukt och förmaning, så att de inte går miste om en glänsande ålderdom bakom pärleportens av rosor garnerade hägn.

Diana Manners, Lady Diana Cooper

Jag är rädd att få känner till Diana Manners, en av 10- och 20-talens mest omskrivna unga damer. Hon var en del av den värld som befolkades av människor som Siegfried Sassoon, the Sitwells, Cecil Beaton, Evelyn Waugh, Stephen Tennant, systrarna Mitford och alla de andra som på ett eller annat sätt tillhörde Londons Bright young things.

Diana Manners var både förmögen och vacker och ägnade sig både åt filmen och teatern, vid sidan av societetslivet. Hennes roll i den tyska pjäsen Das mirakel som gavs i regi av Max Reinhardt (klicka på länken och se bilden från scenen!), blev mycket uppmärksammad och pjäsen gavs i flera år.

Diana Manners gifte sig 1919 med Duff Cooper och blev under ett par år, precis efter andra världskrigets slut, ambassadörsfru i Paris, vilket gav henne ytterligare pondus i rollen som omskriven societetsdam.

Hennes värld var den värld som så småningom blev helt legendarisk (framförallt om man själv inte upplevt den och bara sett den på gamla svartvita bilder). Det är en tid som jag gärna läser om, både romaner och biografier. Det var en tid när mycket förändrades, men när de privilegierade fortfarande hade mycket gott om pengar och inte drog sig för att använda dem. Och när de unga inte drog sig för att ställa till med skandal.

Och bilden ovan! För mer bilder, klicka här (bildgoogla).

Passa också på att läsa mer om Siegfried Sassoon och Stephen Tennant, männen som långt senare gav upphov tillRävjägarn.

Bars av både Holiday och gentlemän

Äntligen har min gardenia börjat blomma! När jag köpte den hade den ett par knoppar som snabbt slog ut och blommade och sedan dess har den stått på tillväxt. När jag kom hem i lördags kände jag svagt en välbekant doft som jag inte snappade upp på morgonen. Mycket riktigt, det var gardenian som åter börjat blomma. detfinns mycket gott om knoppar, så det lär dröja innan blomningen är över för denna gång.

Gardenian kan vara lite kinkig, men trivs den är den mycket lättskött. Den får inte stå för torrt,och inte i södergasset sommartid, men i övrigt är den inte alls särdeles kräsen, om man inte har hårt, kalkrikt, vatten. I Stockholm är det dock inget större problem. till skillnad från den ömtåliga Kamelian kräver den inte låg temperatur vintertid för att trivas och blomma, men så är den heller ingen medelhavsväxt. Tänk dock på att även gödlingsmedlet måste vara fritt från kalk och använd t.ex Blåkorn.

Billie Holiday hade ofta gardenior i sitt hår, se bara detta gamla klipp. Precis som verkliga gentlemän, hade hon förstått dess tjusning.

Nils Dardel och den Svenska baletten

När Svenska baletten spelade Dårhuset på Théatre des Champs-Elysées år 1921, fick Jean Börlin ett brev från en herre, som erbjöd honom att vistas ett halvår på den anstalt för sinnesslöa som han förestod. Mannen i fråga, var ytterligt imponerad av föreställningen, men ansåg, trots allt, att den ytterligare kunde förbättras.

På bilden ovan ses en bl.a. Jean Börlin och Jolanda Figoni framför Nils Dardels fantastiska dekor. Dardel gjorde även kostymerna och man får anse dem för mycket lyckade. Framförallt älskar jag händerna som både griper tag och famlar.

Tilläggas bör att scenbilden säkerligen blir mer dramatisk då den fotograferats i svartvitt.

Gustava von Essens änkesäte var Svenstorp i Fröjdestads socken

Svenstorp säteri i Fröjestads socken utanför Skövde, skall inte förväxlas med det skånska storgodset och fideikommisset Svenstorp/Björnstorp. Gårdens anor sträcker sig långt tillbaka i tiden, troligen till 1400-talet, men det var först i början av 1600-talet (1619) som Bengt Börjesson Papegoja förvärvade Svenstorp. När Elisabeth Papegoja dog, 100 år gammal, år 1774 utslocknade ätten och gården övergick  i släkten von Essens ägo och användes som därefter som änkesäte. Först att flytta in var Gustava von Essen (född Rudbeck) och mest känd som moster till Malla Montgomery-Silfverstolpe. I Silfverstolpes memoarer kan den intresserade läsa sig till hur livet förflöt på den trivsamma gården.

Gustavas sonson, Gustav von Essen, övertog vid sitt giftermål med Blenda Rappe gården och ängande sig helt åt dess skötsel samt njöt lantlivets behag. När Svenska hem hälsade på år 1939, var det hans son Erik med tillhörande fru Lilly (född Strömberg) som var gårdens ägare. En hel del av interiörerna var vid denna tid välbevarade och redan i hallen möttes besökaren svunna tiders charm. Väggarna med sina rundade hörn var täckta av gråmålad väv med fält inramade av bladslingor. På bilden ovan ses salongen med sin Mariebergsugn, ty även om huset moderniserats och värmeledning införts, finns fortfarande de gamla eldstäderna kvar.

Även här var 1700-talet intakt med gråmålad väv och bladslingor i blått. Över dörrarna överstycken som föreställer urnor i brunt. Möblerna är rokoko från tiden och försedda med tyg i blågrått.

Den öppna spisen är även den från 1700-talet och ej insatt på senare tid. På dess spiselkrans står ätten Papegojas huvudbanér. Framför soffan ett bort som tjänat som sparkbord och de unga Essarna som inte tilläts sitta med vid  stora bordet.

Herrummet domineras av vapen och annat med jakt relaterat. Fågeltapeten utför en trivsam bakgrund till allt det mordiska och en bokhylla visar att visst intresse för tryckta alster fanns i familjen.

Slutligen vill jag passa på att visa interiören i det lilla kabinett som apterats till skrivrum. Rummets förnämligaste möbel, ett skrivbord, är signerat av Johan Linning men visas tyvärr inte på bild. Ej heller de trivsamma gästrummen på övre botten, försedda med fläktande mollgardiner och sparlakanssängar (”himmelssängar”), visas på bild.

Farmors två systrar Hildur och Agnes

Många gamla släktingar befolkade min barndom. En av dem var moster Agnes, en imposant och mycket barsk dam som det faktiskt var lite svårt att riktigt tycka om. Och ändå glömmer jag henne aldrig och kan ibland längta efter henne och önska att jag fått lära känna henne idag, när jag själv blivit äldre.  Jag minns när hon flyttat till ålderdomshemmet och vi kom på besök och hur hon tog fram en blå skål, infattad i något som skulle föreställa silver och hur hon bjöd oss barn och hur uteslutet det var att ta mer än en  av de hårda karameller – mandarinklyftor i orange respektive gul.

Hon var inte elak, istället får man nog säga att hon var ytterst reserverad mot sina släktingar och grannar. Några intimare vänner, tror jag inte att hon hade. Hon var dock mycket förtjust i min far. Jag tror inte att hon var en särskilt empatisk människa. Men inte elak; hennes problem låg nog mer på det känslomässiga planet. Det finns en bild i vårt fotoalbum när hon håller min nyfödda syster i sin famn: lite tafatt håller hon i hennes som ett barn håller i en docka för första gången. Det är en rörande bild. Några egna barn fick hon aldrig, men hon adopterade en finsk flicka under kriget och blev verkligt fäst vid de barnbarn hon så småningom fick.

Hennes tal var speciellt: hon liksom slungade ut orden. Hon hade nog passat bättre som tyska. Dialekten, bondskan, var grov och talet var allt annat än inställsamt. Hon var ingen muntergök och domderade gärna. Hennes man, Levi, var mycket snäll.

Agnes, som var änka redan när jag föddes, bebodde ett hus med en liten ladugård intill. Köket var stort och ovanför spisen, lyse en vid vägglob. Väggarna var som i många andra hus, moderniserade efter kriget, klädda med masonit och oljemålade. Stora sexluftsfönster släppte in ljus från två väderstreck, men likväl blev det aldrig riktigt ljust därinne. Kanske berodde det på de stora björkar som omgav huset.

Som ung hade moster Agnes utbildat sig till sömmerska och fortsatte även som gift att ägna sig åt detta yrke. På övervåningen inreddes så småningom en lägenhet som i många år var uthyrd och bidrog med extrainkomster.

I kammaren intill köket, sydde och förvarade Agnes sina lapptäcken. Det var fantastiska tingestar, sydda av överblivna tygrester och utrangerade plagg som fantasifullt och vackert komponerats till en sprakande kaskad av färger. Dåtidens mode för fruar gav ofta upphov till lapptäcken och trasmattor i glada färger. Jag älskade hennes lapptäcken när jag var liten och önskade innerligt att vi hade haft ett, men det hade vi inte. Det var inte så lätt att tänka sig att dessa vackra textilier skapats av den barska dam som alltid bjöd på hårda karameller.

Min farmor hade flera systrar. Äldst var Agnes, men så var hon också bara halvsyster, ty hennes mamma dog ung och pappan gifte sedan om sig och fick farmor, Hildur, Fritz och ytterligare några till. Moster Hildur i grannbyn var den syster som stod farmor närmast. Till farmors stora förargelse låg grannbyn på gränsen till en annan kommun, och därför hade den ett annat riktnummer. Förmodligen blev det för dyrt att dra telefonledningarna över berget och träsket och därför tog man det nät som låg närmast, dvs grannkommunens. Varje gång farmor skulle ringa till Hildur, tvingades hon beställa rikssamtal och det blev naturligtvis dyrt.

Moster Hildur var enormt rar och den snällaste av gamla gummor. Hon var alltid glad och älskade barn. Hon hade en fin gul villa med vita snickerier som låg naturskönt belägen med utsikt över vattnet. Varje gång vi åkte och hälsade på, måste jag prompt titta på hennes stiliga tekanna i form av ett hus, komplett med tak och allt. Den stod på den murade öppna spisen av efterkrigsmodell och var det bästa med besöket. I uthuset stod hennes döde mans gamla motorcykel som kanske var en Harley Davidson men som jag aldrig fick se. Men den fanns där alltid, i tankarna. Så mycket mer minns jag inte av Hildur. Redan i slutet av 70-talet blev hon åderförkalkad och flyttade till hemmet. Hennes dotter lever dock fortfarande och är minst lika förtjusande.

Everlasting Tito Puente cha-cha-cha

Jag Hötorgsfyndar då och då och en dag fick mig en bunt skivor och några nummer av veckojournalen. Marianne Höök hade i ett av dem recenserat Marilyn Monroe-filmen Flickan ovanpå och avslutade sin text med meningen Som var och en vet är det Dygden som avgår med segern, så det är valfritt om man vill kalla det för happy end.

Av en slump hittade jag också en mängd Lecuona cuban boys-skivor som jag saknat i min skivhylla. Ett annat fynd var en gammal Tito Puente-platta från mitten av femtiotalet och den skall vi lyssna på nu. Hi-fi så det förslår från den gamla 78-varvsskivan.

Everlasting love

Vibe cha cha

Villa Engkvist i Västberga revisited

Jag har skrivit om Villa Engkvist tidigare, denna pärla bland bortglömda och nedrivna villor. Här har vi dock några nya bilder från ett reportage som Svenska hem i ord och i bilder gjorde 1939 hos Olle Engkvist med fru. När villan egentligen revs är oklart, men bara ett pr år senare, hade Engkvists flyttat till en takvåning i Marieberg för att ytterligare ett par år senare slå sig ner i en gammal malmgård i Gröndal.

Den södra fasaden domineras av vinterträdgården vars stora glasvägg släpper in allt det ljus som kan behövas under de mörka nordiska vintrarna.

Entrén ligger däremot mot nordsidan och är utförd i mahogny. Intill ytterdörren en hundkoja de luxe.

Även hallen går i mahogny och skjutdörrarna mot vardagsrummet är utförda i samma träslag samt försedda med flätat rotting som släpper in ett visst ljus. Genom det stora glaspartiet avtecknar sig det sörmländska landskapet, ty detta var innan Västberga industriområde blivit Västberga industriområde.

Så här skriver Martin Strömberg om besöket hos Engkvist: ”När man en solig sommardag viker av från den gamla allén vid Västberga och passerar grindarna till Olle Engkvists domäner, så är det dock inte villan, som i första han tilldrar sig uppmärksamheten. Det är istället den tre våningar höga byggnaden, som inrymmer byggnadskontoret, och den väldiga röda förrådsladan, som med sina femtio meter långa brädväggar ger intryck av ekonomibyggnaden till en ganska respektabel svensk herrgård”.

Vardagsrummet är verkligen magnifikt och hör till de vackraste rum jag sett. Det är både stramt och ombonat på samma gång. På golvet ligger stora tegelplattor i formatet 11×11 cm. Den elegant trappan upp till entresollplanet är klädd med räfflad elfenbensträ.

Från entresollplanet, där sovrummen nås, har man en sober vy över detta trivsamma allrum. Trots sina stora dimensioner, 11×11 m, känns det varken

Utanför vinterträdgården breder landskapet ut sig. Tomten var omsorgsfullt planerad och på så sätt kunde bland annat en tågspåren som passerade döljas. En närbild av vinterträdgården visar vilken fantastisk villa detta var. Här växte allehanda mer eller mindre exotiska växter.

Matsalen är, åtminstone jämfört med det stora vardagsrummet, en intim historia. Skjutdörren är även den av mahogny och försedd med flätad rotting.

Sovrummet är komfortabelt med ljusa möbler. Som ni ser är dörren mot badrummet helt uppglasad. Vågat!

Ett smärre restaurangkök! Notera vattenledningen som hänger ned från taket. Diskmaskin finns naturligtvis och i bakgrunden skymtar ett påkostat serveringsrum.

Slutligen låter Svenska hem oss besöka pannrummet. Villan värms bland annat upp med golvvärme och vad jag förstår konditioneras även luften.

Engkvist var känd för sitt sociala engagemang och till villan hörde en liten tvårumsvilla för personalen. Snyggt och prydligt, men uppenbarligen sträckte sig engagemanget inte till att bestå tjänstefolket med öppen spis.

Kollontays syn på vår sexualmoral

Politikern, diplomaten och författaren Alexandra Kollontay var en rysk dam som under, (främst) 10-20-talet, förespråkade en helt jämställd relation könen emellan; det klassiska äktenskapet gav hon inte mycket för. Hennes idéer var mycket radikala, bla ansåg hon att kollektiva anläggningar för boende, barnuppfostran och hushållsangelägenheter skulle riva det sista hindret som stod ivägen för kvinnans totala frigörelse.

Åren 1930 – 1945 representerade hon officielt Sovjetunionen i Sverige. I den vevan blev hon bekant med kvinnorna kring Tidevarvet och Fogelstadgruppen (bla blev hon god vän med Ada Nilsson som tog hand om hennes papper under de perioder hon misstänkte att hon skulle bli mördat av Sovjet).

Jag läste hennes bok Arbetsbiens kärlek som består av två korta och en lång novell. Här ger hon framförallt sin syn på en mer avslappnad sexualmoral. Intressant läsning, som man förstår vållade rabalder när den kom ut första gången 1921. Bland annat intresserar hon sig för vad som särskiljer den sexuella akten från andra tyder av mänskligt umgänge. Boken finns utgiven på En bok för alla, men jag tror att den är utgången.

Dessa helknasiga husmodersfilmer!

Jag har för mig att jag någon gång sett en s.k. Husmorsfilm på tv men inte tänkt så mycket mer på det. Igår hittade jag dock större samling på Filmarkivet och satte mig att titta. Vilka märkliga rullar! Folkhemssverige marknadsförs i glättiga filmer där reklam utgör basen och praktiska tips fyllnadsmaterialet. Samtidigt sprids budskapet om det moderna Sveriges alla fördelar. Bilden ovan är hämtat från en film från 1963 som ni måste titta på. Börja med att studera det första inslaget som handlar om Casco luftrensare. Hoppa sedan fram till 25.20 minuter och se Ät er mätt – ät er lätt som propagerar för det nya bantningsmedlet Limmits. Uppenbarligen finns det inga problem som inte det moderna samhället kan råda bot på.

Husmorsfilmerna producerades av Husmors Film AB under åren 1952-1976 och de samarbetade bl.a. med Kooperativa Förbundet, Statens Institut för Folkhälsan och Hemmets Forskningsinstitut. Det statliga inflytandet var således inte försumbart. Men hur glättigt presenteras inte det nya Sverige! Allt är snyggt och prydligt och i ärlighetens namn rätt tilltalande, men samtidigt läskigt formstöpt.

Och hur väl skildras inte tidens skiftande ideal och mode under perioden 1952-1976!

Fler filmer hittar ni på Filmarkivet genom att söka på Husmodersfilmerna.

Varken ordning eller reda, men ändå

När jag växte upp fick jag lära mig att det skulle vara ordning och reda. Att låta tomten förfalla var något skamligt. I en av grannbyarna bodde en miljöpartist och hos honom såg det ut som sjutton. Det gillades inte. Jag minns att jag som liten hade det lite svårt att förstår varför man inte höll bättre ordning om man nu värnade om miljön.

Under en sommarutflykt förra året passerade jag ett helt fascinerande ställe. I behov av reparation och med mängder av grejer utplacerade huller om buller. Jag kunde inte låta bli att fotografera. Är det en åker som är under uppsegling på ladugårdstaket?

Det spetsiga silotornet slår allt annat i den vägen som jag tidigare sett. Det är onekligen värt att avbildas.

Vilka årsringar är värda att bevaras?

På bilden ovan ser ni ett femtiotalskök som finns eller åtminstone fanns i en Jugendkåk på Sibyllegatan. Visst är det snyggt, inte minst det gula kaklet? Tyvärr är dock inte golvet av denna världen och luckornas vita färg är rätt trist. har man minsta sinne för kvalitet, inser man snabbt att detta är ett kök värt att bevaras. Stommar av massivt trä och luckor av trä och masonit. Samt plats med hur mycket som helst i skåpen och dessutom rejält tilltagna arbetsytor. Förmodligen är det en dröm att arbeta i den köksinteriören.

Om vi går några decennier framåt i tiden, till slutet på 70-talet och det tidiga 80-talet, är det då lika självklart att bevara dessa årsringar? Frågan ställdes i Gård och Torps senaste nummer och tål verkligen att tänkas på.

Vilka skäl finns det att bevara saker? Bra kvalité, skönhet, affektionsvärde. Mycket av det som gjordes i början på 1900-talet ansågs vara alltför maskinellt framställt för att vara värt något. Åtminstone tyckte man så då, om man ivrade för hantverket. Idag ser vi detta i ett annat ljus och häpnar över de fina materialen och det relativt hantverkmässigt förfarandet. Även om maskiner använts i stor utsträckning, ligger det många timmars hantverk bakom något så banalt som ett köksskåp från 50-talet.

Hur kommer vi att se på 80-talets hantverk? Materialen är knappast bra. materialen är diskutabla och svåra att underhålla. Affektionsvärde och skönhet är dock relativa begrepp så jag antar att även produkter från denna tid kommer att bli åtråvärda.

Markelius ritade ett tidigt funkishus

Mig veterligt är detta ett av Stockholms första renodlade funktionalistiska bostadshus. Det är dessutom ett av de allra stramaste och tillika den byggnad som bäst påminner om den stil som Le Corbusier gjorde känd. Fasaden är avfärgad i en svagt grågrön färg och fönstren är mörkt gröna. Det är en mycket snygg kåk! Arkitekt var Sven Markelius (född Jonsson) som fick ett funktionalistiskt genombrott på Stockholmsutställningen 1930. På Södermalm byggdes vid samma tid ett funkishus i kvarteret Vitbetan, men det har spröjsade fönster vilket jag tycker förtar verkan något. Dessutom är balkongerna klumpigt renoverade.

Interiören är även den stram med ett enkelt men linjeskönt trapphus. Redan när man öppnar ytterdörren möts man av den gröna färgen som där går igen. På bilden här intill syns trappan som är uppglasad ut mot den tidigare köksbalkongen som hörde till de stora hörnlägenheterna. Dessa balkonger ses till vänster på denna bild. Till vänster ses vädringsbalkongerna till trapphus nummer två (som bara innehåller ettor och tvåor). Notera det snygga balkongräcket.

Den stora hörnbalkongerna mot Dalagatan/Tegnérgatan, är precis som de balkonger som hör till påkostade fyrarummarna med jungfrukammare, putsade. En sidovägg har dock lämnats bar och försetts med stålribbor. Mycket lyckat!

När huset stod klar någon gång 1929-30 fanns på varje våningsplan en stor femma med jungfrukammare (se plan). Den bestod av matsal, vardagsrum och tre sovrum samt domestikregionen. Intill låg tidigare nämnda fyrarummare som jag tycker har en verkligt bra planlösning. 1933 var dock tiderna inte riktigt vad de varit och den stora hörnvåningen styckades upp. Matsal, jungfrukammare, serveringsrum och kök blev en finfin liten tvårummare. De pelare som avgränsade vardagsrummet mot hallen i den ursprungliga stora lägenheten sattes upp i vardagsrummet för att skapa en inre hall. Serveringsrummet blev matsal och jungfrukammaren dög gott och väl till sovrum. Resterande del av femman, vardagsrum och sovrum, blev en inte speciellt lyckad fyra där delar av vardagsrummet blev kök. Trist på så rara ärtor! Det verkar också som den öppna spisen flög sin kos.

Året därpå, 1934, inreddes vinden och resultatet av det blev tre små lägenheter med stora terrasser. Där måste vara fantastiskt att bo!

En detalj med detta bygge som jag finner märklig, är att våningshöjden på 5 trappor, planet under vindsvåningen, har en takhöjd på bara 2,5 meter precis som vindsvåningen. Är inte det i snålaste laget? 2.5 slog igenom först på 50-talet och det borde ha mötts med viss skepticism 1930.

Är man nyfiken på hur huset ter sig idag, klickar här. Den nyligen utförda fasadrenoveringen är oklanderlig.

Och nu skall vi prata litet om leksaker

Med lite tur har dagens twitterraseri helt undgått er, kära läsare. Idag publicerades nämligen Po Tidholms artikel om Lego Friends i Dagens Nyheter. Som väntat ljuder ett enorm bifall från den ena planhalvan och missnöjt gruffande från den andra. På ”jämställdisterna” Pelle Billings och Pär Ströms bloggar är det dessvärre helt tyst. Jag undrar varför, ty här finns det verkligen en chans för dem att ryta till.

Tidholms textbeskriver det nya Lego Friends som tagits fram enkom för att passa flickor. Av någon anledning är inte Star Wars-lego och Indiana Jones-lego tillräckligt populärt bland flickor, och för att vinna marknadsandelar har man valt att skräddarsy produkten för flickor. I ärlighetens namn är det inget större fel på resultatet. Brudarna ser visserligen rejält fåniga ut och har hemskt korrekta åsikter och intressen, men alltför våpiga är de ej. Jag måste dock säga att jag tycker att det klassiska legot är bra mycket smartare som leksak.

Som grundläggande orsak till att vissa män anser sig förfördelade och på sikt hotar att hamna på efterkälken är enligt mig att traditionellt kvinnliga egenskaper blivit de egenskaper som framförallt efterfrågas i samhället. Efter hundratals år av träning, har dessa små varelser verkligen blivit riktiga fenor på att knyta sociala kontakter och få osmorda kugghjul att snurra utan gnissel. Tänk bara vilka utmärkta egenskaper 1800-talets salongsvärdinnor besatte! De kände alla, kunde rycka i informella trådar och nyttjade sin charm och intelligens. Detta är egenskaper som verkligen är efterfrågade i dagens samhälle, ty en aldrig så begåvad ingenjör som sitter tyst och kanske lite tvär i sin vrå, bryr sig ingen om. Oavsett om han kan göra underverk eller ej.

Och vad leker då de små gossarna, de som inte leker med Lego Friends? Krig! Hur detta kan komma att gynna dem i det långa loppet, åtminstone i en någotsånär civiliserad värld dom vår, är för mig helt obegripligt. Att inte ”jämställdisterna” reagerar över denna orättvisa säger en hel del om dem.

Några rader om farmor och hennes hemsamarit, döda sedan många år

När jag idag ser gamla bilder på min farmor ser jag att hon måste ha varit något av en skönhet. Här firar hon troligtvis sin 65-årsdag med en klassisk mösntrad tantklänning i konstmaterial. När dessa plagg blev omoderna, förändrades trasmattorna drastiskt och fick en helt annat apparition.
När jag idag ser gamla bilder på min farmor ser jag att hon måste ha varit något av en skönhet. Här, i början av 70-talet, firar hon troligtvis sin 65-årsdag i en klassisk mönstrad tantklänning i konstmaterial. När dessa plagg blev omoderna, förändrades trasmattorna drastiskt och fick en helt annat apparition.

På sjuttiotalet fanns igen hemtjänst, istället hade man en hemsamarit som kom några timmar varje dag och hjälpte till med allt mellan himmel och jord. På 60- och i början av 70-talet hjälpte både tant Emy och tant Ronny sin grannfru, min farmor, och det kommunala betalade. Farmor var sjuklig av sig och älskade medicin; alla tabletter vårdades ömt, här fick inget förfaras. En skada i höften hade fått till följd att hon var stelopererad och hade svårt att röra sig. En gång hade tant Ronny hittat en stor samling piller högst uppe i ett köksskåp som hon ansåg klokt att kasta. Förfärad märkte farmor det, tog alla tabletter och svalde dem. Naturligtvis blev hon sjuk och fick gå till sängs och kunde heller inte delta i kvällens festligheter, men hon fick i alla fall behålla sin älskade medicin, som emellanåt gjorde mer skada än nytta.

När jag var liten hade farmor hjälp av tant Elna som bodde i en litet modernt hus i utkanten av byn. Hon och hennes man hade flyttat till landet i slutet av 60-talet då de blivit förtjusta i byn efter att ha hälsat på tant Anna och farbror Ivar. Sven och Ivar var nämligen arbetskamrater på Järnverket inne i stan. Tant Elna var toppen och bjöd då och då med sig oss hem till sig. Deras hem var en liten stuga som byggts runt 1970 med arbetskök, vardagsrum och sovrum och en inglasad veranda. På verandagolvet fanns en lucka ner till en matkällare och där hade Elna sina gamla skivor som hon då och då plockade fram och spelade på en liten bärbar plastskivspelare. Jag älskade etiketterna, framförallt den med hunden framför tratten. Tyvärr minns jag inte mer än att en skiva var spräckt och att en annan var en julskiva, men nog var det underbart att få sitta där på verandan och lyssna på Elnas ungdomsplattor.

På dagarna spenderade Elna många timmar med min farmor. Hon städade, tvättade, lagade mat och gjorde allt som man knappast får hjälp med nuförtiden. Det var precis som att ha fått en extrafarmor av en något yngre modell så det var klart att hon var älskad. Jag minns att hennes bruna lockar hade formen av en relativt kortklippt permanentad frisyr och att hon bar långbyxor och en praktisk och mönstrad 70-talsblus, ofta i något gulbrunt. Det var så länge sedan och minnet är, trots de ljusa tonerna, svagt.

Historien om Elna fick ett tråkigt slut. När hon och hennes man Sven blev pensionärer, skilde de sig – Sven var nämligen omotiverat svartsjuk – och hon flyttade till Motala med en ny man. Hon blev inte lycklig och hamnade så småningom på ett ålderdomshem efter att ha blivit dement. Sven vann en större summa pengar på lotto och fann en ny vän. Deras hus, som sålts till en ny ägare, brann ned en kall vinternatt; ett elfel fortplantade sig från uthuset in till stugan och så var även den ett minne blott.

Carlos Gardel, Toulouse/Buenos Aires

Född i Frankrike, men uppväxt i Argentina? Uppgifterna verkar skifta. Vid sin död i en flygolycka 1935, var han en formidabel tangokung, både i Europa och Latinamerika.

Av en slump fick jag låna en CD med Gardels inspelningar. Vilken lycka, ty jag har inte vetat om hans existens och älskar denna typ av musik som är både romantisk och sorgsen. Ni måste lyssna på honom! På Spotify finns åtskilliga av hans inspelningar och på YouTube finns både ljud- och filmklipp. Börja med dessa: Silencio Por una cabeza El dia que me quieras

Memories always start ’round midnight, haven’t got the heart to stand those memories when my heart is still with you

Jag lyssnar på Mulligan meets Monk, på öppningsspåret ’Round midnight (finns på YouTube), och tittar på frostiga bilder som jag tog i julas . Vilken fantastiskt inspelning! vackrare baritonsax har knappast funnits.

Ser ni hur övergiven den stackars gården är? Fönsterrutorna har gått sönder och vissa har ersatts med masonit. Runtomkring betar djuren sommartid. Det finns så många hus som inte längre är människoboningar, utan istället får stå tomma och övergivna. Istället bor dess ägare i nya, moderna hus.

Visst är den ståtlig? Frontespis och ett fönster på var sida om dörren. Och skorstenen har kvar sin gammaldags smäckra form. Elegant och reslig.

Ett tredje hus som är lika försummat och bortglömt. Och vackert. Solen som skiner på gårdsfasaden syns även genom gavelfönstret.

Linoleumgolv som jag hittat på gatan

Då och då går jag förbi de big-bags som har en tendens att kanta gatorna så för en sliten våning skall ”förädlas” (läs förfulas). Då och då ligger där resterna av gamla linoleumgolv. På senare tid har jag börjat spara på dessa spillror. På bilden ovan (klicka på den för större format) syns tre mattor. Fiskbensparketten skulle kunna vara från 30-talet, jag fann den på Hantverkargatan. Jag hade en liknande matta i Fredhäll och den var mycket sliten, men jag fernissade den och med hjälp av en matta såg golvet skapligt ut. Till höger syns två mönster som jag gissar främst använts i kök. Det ljust grågröna är identiskt med den matta som låg i mitt kök här på Gärdet när jag flyttade in. Det nedre är en variant på de rutiga köksgolv som varit populära under lång tid. Det kommer från en liten lägenhet på Söder, i krokarna av Skanstull. Rätt snyggt tycker jag.

Ulla Sjöblom sjunger där på ett torg

Detta är ett gammalt inlägg som jag repriserar. Idag lyssnade jag nämligen på nytt på Sjöblom och det tycker att det är dagsatt på nytt slå ett slag för hennes inspelningar.

1956 spelade Ulla Sjöblom in en svensk version av den franska sången Le Déserteur av Boris Vian (text av Lars Forssell). Visan blev totalförbjuden i Frankrike och även i Sverige blev det rabalder vilket fick till följd att skivan drogs in, ett beslut som sedan ändrades och den kunde säljas igen.

Jag står här på ett torg

De fattigas piano

Jag står här på ett torg, som den svenska versionen heter, är en av de finaste svenska inspelningar jag vet. Dessvärre är den en smula kuslig och så sorglig att jag sällan vågar spela den. Den handlar om någon som förlorat sin kärlek i ett krig. Skivans b-sida är De fattigas piano, en schlager på modet som Lars Forsell skrev en ny, och bättre text till. Den ursprungliga svenska är rejält banal. Originalet heter Le piano du pauvre.

Ulla Sjöblom var mest känd som skådespelerska, jag minns hennes bäst i Sparvöga, en TV-produktion som spelades in strax innan hon avled.

Mer av Ulla Sjöblom att lyssna på här på Rävjägarn finner ni här. Besök också Spotify, där finns hennes insjungningar av Sonja Åkessons texter.

Tysk reklam i sitt esse! Opel Rekord

Inget är som tysk reklam och framförallt då den tyska Opel-reklamen. se bara på denna helt fantastiska film som presenterar den för 1958 nya Opel Rekord. Här får vi se alla praktiska detaljer hos den nya Rekorden. Den är faktiskt en utmärkt bil, men kanske inte så snabb. Dock mycket bensinsnål och rymlig. För att inte tala om den eleganta interiören!

Det var sensommaren 1957 som den nya Opel Olympia Rekord introducerades. Den gamla karossen, som i modifierad from hängt med sedan 1953, ersattes med en helt ny. Fram- och bakrutor var av bilen tog sig onekligen helt amerikansk ut. Den vackra bilden har jag hittat här (utmärkt webbplats – väl värd ett besök).

Efterföljaren, Rekord P2 som kom hösten 1960, är stramare och mycket elegant. Men allra finast är naturligtvis Opel Kapitän P2.

De glömda lyxvillorna i Stora Mossen

Lyxvillorna på Igelkottsvägen i Stora Mossen hade inte helt gått mig förbi, men jag hade aldrig sett dem själv. Och vilka villor sedan! Många av husen har stora likheter med dem i Södra Ängby, men det också ett flertal som är verkligt originella. På bilden ovan ses två av de intressantaste: Igelkottsvägen 97 och 99.

Villan till höger i fonden byggdes åt byggnadsingenjör Sjölander och arkitekter var inga mindre än Ancker, Gate, och Lindegren. Dessa tre startade 1936 arkitektkontoret AGL Arkitekter AB (på Regeringsgatan 40) vilket innebär att detta måste vara ett av de första uppdragen. Senare kom de att rita Larsberg och Torsvikshöjden på Lidingö, samt ett av husen vid Sergels torg. Och många bostadsområden runt om i landet.

Villan är verkligen snygg och lite asketisk, se bara denna vackra fasadritning. Bottenvåningen innehåller vardagsrum, matsal och herrum samt allt som hör köksdepartementet till. På övre botten finns en generös hall, ett rum med balkong samt två sovrum och en klädkammare. På det stora hela en mycket vacker villa

På tomten intill, Igelkottsvägen 97, lät fru Hedbom uppföra en mycket rymlig och påkostad villa som har en tredje våning med ett generöst herrum med anslutande altan samt öppen spis. Arkitekt var Edvin Engström vid Stockhols stads fastighetskontor. Engström ritade nästan samtliga villor i Södra Ängby och en mycket stor del avbeståndet i Stora Mossen. Här fasadritningarna och plan för bottenvåning och en trappa samt solterrass och källare.

Villan har ett mycket generöst vardagsrum som övergår i en matsal. Öppen spis finns naturligtvis och även ett frukostrum. I anslutning ligger kök, serveringsrum och två jungfrukammare. en trappa upp finns en generös hall med öppen spis samt fem rum, stort badrum och wc.

Ytterligare en trappa upp ligger nämnda herrum samt solterrass. Vilket fantastiskt hus! Fru Hedbom kan knappast ha varit barskrapad.

Eugène Jansson på Waldemarsudde

Jag har sett Eugène Jansson på Waldemarsudde och är helt förtjust! Vilken fantastiskt vacker utställning, både till utförande och innehåll. Som komplement till Janssons målningar, visades bilder från Flottans badhus på Skeppsholmen i Stockholm. Det var där som Jansson hittade många av sina modeller när han i början av 1900-talet övergick från att måla stämningsfulla blå Stockholmsmiljöer till att porträttera atletiska män. Min favorit i den senare produktionen är denna. Den unge mannen påminner om en Art Deco-lampa!

I det största utställningsrummet rådde en blå skymning och här hängde de stora dukar som gjorde Jansson känd. Det är vackra målningar som visar ett Stockholm som badar i mystik. Vad allt kunde inte hända i en sådan stad! Men så är det inte idag? Nej, det håller jag nog inte med om. Jag tror att det handlar om att se, och att äga Janssons blick är få förunnat.

Jag tycker verkligen att man skall ha verkligt goda skäl för att med gott samvete försumma ett besök på Waldemarsudde. Utställningen är en verklig pärla och är bland det bästa jag sett.

When it’s springtime i mitt fönster

Det börjar bli vår i mitt fönster! Åtminstone har ljusets återkomst satt fart på växtligheten. I köket blommar Blomsterrlönnen (Klockmalvan) sedan ett par veckor. Planmtan, som under många år varit eländig, mår nu som en prins, och det sedan jag upptäckt att den varit angripen av spinn. Vissa blad är nästan lika stora som mina händer och i topparna växer nya blomklasar fram. Det är en mycket pampig växt som inte är speciellt krävande, faktiskt mycket lättskött.

I söderfönstret står två skott av Fuchsia som jag precis köpt. Båda går i lila och den ena skall jag stamma upp. Intill en Flitig lisa som kommer från Royal Viking. Jag tog nämligen ett skott från planta utanför hotellet i slutet av sommaren förra året. Den lilla plantan har blommat hela vintern, men endast med en blomma åt gången. Nu ser den dock ut att ta fart.

Intill står en liten Gardenia ocm är full av knoppar. Än dröjer det nog ett par månader innan de slår ut. gardenian skyndar långsamt, men när den väl ssätetr igång fylls rummet av en tung doft.

I hörnfönstret i matsalen har jag min amaryllisodling. I en lerkruka står min egen knöl som blommade både förra julen och denna. I de två formarna har jag 7 knölar som jag fått. dem skall jag driva upp till nästa jul. Vattnar och göder man dem noggrant, blommar de villigt jul efter jul. Dock måste de få vila från september fram tills dess att man tar fram dem för drivning i november-december.

Naima Wifstrands helt utmärkta stil

I Karl Gerhards Katt bland hermeliner  fann jag bilden på Naima Wifstrand. En stiligare och mer genomtänkt klädsel får man leta efter. En gång i tiden, på 10-20-talen, var hon en den största operettprimadonnan i landet, men en dag tog rösten och karriären slut och hon stod utan både jobb och pengar, trots enorma inkomster under några år.

I slutet av 30-talet fick hon äntligen en roll som åter gjorde henne omtalad och eftersök, nämligen rollen som mor Peachum i Bertold Brechts Tolvskillingsoperan. Senare skrev Brecht Mutter Courage för just Naima, men jag har för mig att hon aldrig fick spela den rollen, men jag kan ha fel.

Jag läste hennes memoarer för några år sedan, men kan inte hitta boken nu. Jag minns dock att hon umgicks i kretsarna runt Siri Derkert och Ninnan Santesson och under den perioden träffade Brecht som flytt till Sverige under kriget och bodde på Lidingön där både Ninnan och Siri hade atelje.

Mest fascinerande är dock Naimas ansikte. Som en skulptur i vars yta de många och svåra åren avspelgar sig. Outsägligt vackert och så fint att hon till sist fann sin rätta plats i livet.

Valborg, en barsk dam med turban

Då och då när det var kalas kom tant Valborg på besök. Tant Valborg var mycket barsk och fåordig. Hon var kort och korpulent och bar alltid turban, när hon gick bort. Henne var man nog lite rädd för, även om jag tror att hon i grund och botten var rätt snäll, åtminstone mot barn. Hennes man hette Anselm och hade nog varit något av en charmör i unga dagar. Han var lång och smal och rätt stilig, även på gamla dagar med sitt vita hår och väderbitna ansikte och så rökte han pipa. Jag misstänker att han icke var herre i sitt eget hus.

Anselm var populär, hos alla, utom möjligen hos sin fru, vilket inte gjorde så mycket; han vistades gärna utomhus. En gång var han på sällskapsresa per buss ner till Värmland med bland andra min farfar. Blickandes ut över den vackra naturen yppade han den omtalade frasen ”Man saknar endast det sprakande norrskenet”.

Jag har inget minne av att tant Valborg brukade dra på munnen; nej, hon snörpte nog mer på densamma. Hon påminde inte sällan om ett åskmoln. Konstigt nog gillade jag henne. Om det var för att hon var just barsk eller för den stiliga turbanen som gick i mörkblått och rosa vet jag inte. På något vis utstrålade turbanen en viss flärd, för ingen annan i byn skulle någonsin ha drömt om att sätta på sig en turban.