Modehuset Anglais på Stureplan 8

Nu skall jag skriva några rader om något som jag inte vet ett dyft om.

När Hotell Anglais vid Stureplan rivits byggdes ett nytt kontorshus som kom att innehålla Modehuset Anglais. När det öppnade och när det stängde vet jag inte, men jag gissar att affären fanns där redan när huset stod klart i slutet på 50-talet. Övriga byggnader i kvarteret, utom grannhuset (till vänster, knappt i bild, Biograf Anglais), revs också och ett nytt hotell byggdes med ingång från Humlegårdsgatan. Ett vackert komplex om ni frågar mig.

Till höger i bild syns brandgaveln till Sturegatan 5 som tillsammans med nummer 7 utgjorde den östra delen av kvarteret. I samband med rivningarna passade man på att bredda Sturegatan och detta är orsaken till att husen ser ut att stå mitt i gatan. När gamla Hotel Anglais jämnades med marken råkade man skada väggen till serveringsrummet och matsalen i Sturegatan 3. Om detta, och livet vid Stureplan i början av 50-talet, kan man läsa i denna intressanta text på dn.se.

Modehuset Anglais fasad är idag inte mycket att hurra för och av dess eleganta lokaler syns inte ett spår (klicka på bilden för att se den i ett större format).  Information om dess liv och leverne mottages tacksamt!

Lappar och lagar när kassan tryter

Jag har lagat ett par överlakan. När de blir slitna går tyget lätt sönder och spricker och så kan man inte ha det. Därför klippte jag loss den övre delen, strax under den infällda spetsen, och vände sedan på själva lakanet och sydde fast den nedre delen vid spetsen, den del som inte är lika sliten som den längre upp. Lika snyggt arbetat som det ursprungliga sömmarna blev det dessvärre inte, men nog går de använda ett tag till.

Tänker att hade jag en bättre inkomst, eller föredrog jag att lägga mina pengar på nya lakan, hade jag kunnat köpa nya påslakan på Hemtex av diskutabel kvalité. Få saker är så bra som knapert med pengar när det kommer till att bevarande grejer och byggnader.

Lagade ytterligare ett lakan när jag ändå var i farten. Den revan doldes bakom en bit tyg vars kanter jag vek in och blev till ett band som syddes fast. Faktiskt mycket enkelt. Gissar att jag för eller senare får vända även det lakanet.

Oskarströms glada linnekavalkad

idag finns det nästan ingen textil produktion i Sverige, men för bara 50 år sedan fanns det åtskilligt med fabriker. På den tiden sydde både Ellos och Algots sina kläder i Sverige och mängder med firmor tillverkade handdukar, sänglinne och annan hemtextil.

idag finns Almededahls och Klessbo kvar, kanske några till. Oskarsströms linnefabrik har dock somnat in och dess glada linnekavalkad finns inte längre att köpa. Jag fann två bilder på Hallands konstmuseum som visar hur det såg ut på 60-talet. Denna visar de tidstypiska förpackningarna i praktiskt plastmaterial. Bild nummer två föreställer ett urval av handdukar. Snygga, enkla och färgglada tycker jag att de är.

Oskarsströms linnefabrik var en del av Scandinaviska Jutefabriken i Oskarström. Fabriken och tillhörande arbetarkaserner verkar ha varit en intressant miljö. Kasernerna är rivna men det verkar som om fabriken, eller delar därav, bevarats. Den typen av byggnader, industrimiljöer från tiden runt förra sekelskiftet, är ofta mycket vackra.

Detta med linnekavalkad tycker jag är intressant. Almedahls presenterade i mitten av 50-talet sin Linnelinje som tagits fram av NK:s textilkammare och Astrid Sampe. Nilsjohan hade vid denna tid sin ”glada köksparad” (den kan man ser mer av här). Kavalkader och parader låg uppenbarligen i tiden.

Grindtorp och Norra Djurgårdsstaden

Jag pratade med min mamma för ett par dagar sedan och hon var entusiastisk över ett bostadsområde hon sett presenteras i ett tv-progam. Nej, det var inte Norra Djurgårdsstaden, det var Grindtorp i Täby. Jag har bara upplevt detta område på håll och googlade lite och mycket förtjust! Titta på bilden ovan så förstår ni. Parkeringsplatsen är visserligen trist men i övrigt tycker jag att planen med två tudelade cirklar, en hög och en låg, är genial. Ljus och grönska, men trots det hålls området samman.

Jag promenerar som bekant ofta på Norra Djurgården och har sett hur husen i Norra Djurgårdsstaden börjat växa fram. Jag älskade det området för dess öppenhet och vackra natur. den nya bebyggelse som skjuter upp är dock inte särdeles tilltalande. Den stadskänsla som just nu är så eftersträvansvärd uppnås medelst tätt ställda hus vilket ger ett klaustrofobiskt intryck. Visserligen står husen i stan också trångt, men många är gamla och takhöjden är mycket generös och det var verkligen betydelse.

Då och då är jag inne i 60-70-talskåkar i innerstaden. De står insprängda bland gamla hus och är ofta eländigt mörka och trista. Låga fönster och trånga rum. Detta gör mig tveksam till den stadskänsla som idag är så eftersträvansvärd. Orsaken till att man vill bygga nytt på detta vis är förmodligen innerstadens status. Att den är ändlig och att priserna är höga har säkert gjort mycket för att  man upplever bristen på ljus och rymd som eftersträvansvärd. Under mitten av 1900-talen var idealen helt annorlunda och då glesade man ut istället för förtätade.

Tyskmagasinen ståtar med skammen

Tyskmagasinen

Mörka nätter la tyska fartyg till vid den smala kajen utanför de stora magasinen i Karlshäll, ty i dessa stora och nästintill sakrala salar hängde grisarna i långa rader inunder taken i väntan på järnvägstransport till styrkorna i Norge.

Tyskmagasinen

Genom de glesa plankväggarna avtecknar sig siluetten av Notvikens gamla järnvägsverkstäder. Måhända var det många nyfikna ögon som glimmade i mörkret på andra sidan viken; en främmande makts skumraskaffärer måste ha varit en pikant inslag i vardagslivet för arbetarna på notviksfabriken.

Tyskmagasinen

Idag ligger magasinet öde och dess stora yta påminner mig om en sedan länge övergiven danslokal, en loge där hundratals människor dansat på ojämna tiljor under uppsluppna sommarmånader i utkanten av staden. I ett område där ordningsmakten sällan gjorde några besök.

Tyskmagasinen

Fasaden är märkvärdigt välbevarad och i relativt gott skick. Någon modernisering har inte aldrig kommit till stånd, endast ett sparsamt underhåll har utförts. Det skall vi vara tacksamma för.

Läs också en artikel i Norrbottens-Kuriren där Betty Blom berättar om de år hon arbetade under den tyske kommendanten Walter Sindel i dessa historiska byggnader.

Korsvirkesmosaik i Simrishamn 1954

Stadshuset i Simrishamn ritades av arkitekt Hans Westman och stod klart 1954 (eller eventuellt redan året innan). I samband med att byggnadsverket presenterades i Byggmästaren av arkitekten själv, lät man även professor Nils Ahrbom säga sin mening om dess falska fasad. Westman hade nämligen haft fräckheten att medelst mosaik imitera den korsvirkesteknik som är så vanlig i denna pittoreska stad. Få saker är så förbjudna inom modernismen som att narras.

Stadshuset byggdes intill det i romansk stil uppförda rådhuset från 1800-talets andra hälft. Även det ett falsarium, men å andra sidan byggdes det under en tid när det var legio att frossa i historiska stilar. I början på 50-talet var spelreglerna och Westman var onekligen rätt djärv. Själva byggnaden är mycket vackert inpassad i stadsbilen och mot torget har den endast en våning under ett högt tegeltak som skjuter ut över byggnadskroppen.

Åt gården, som är kringbyggd på klassiskt skånskt manér, är byggnaden i två våningar. Även här har man använt sig av mosaiken på ett effektfullt sätt. I övrigt är byggnaden med sina perspektivfönster fullkomligt modern. Gården är belagd med kullersten och stadens vapen finns i en mönsterlagd del som kom till på arbetarnas initiativ.

Mot tvärgatan syns andra våningens takkupor och hur väl byggnaden smälter in bland omgivande bebyggelse. Jag måste säga att jag tycker att det är mycket snyggt!

Entrén andas dock 50-tal men en koppling till trakten finns i de slipade strandstenarna från kusten. Dessa har plastlackats för att vara lika vackra som i vått tillstånd nere vid stranden.

Uppväxt i framtidssamhället Vännäs

Vännäs, en av de nordliga hållplatserna längs med Stambanan genom övre Norrland, beläget 3 mil från Umeå i Västerbotten. 1891 uppfördes stationshuset och de första resenärerna anlände denna nordliga landsända. I järnvägens spår blomstrade samhället med privathotell och rum för resande. Den nya tiden anlände medelst ånglok till denna avlägsna landsända och introducerade både nya vanor och nya varor i den gamla bondby som ursprungligen hette Nyby.

Christina Palmgren-Rosenqvists barndomsskildring från 30-talets Vännäs visar ett samhälle fullt av liv och framförallt av Rosenqvistar i Storgårn och Gröngård, strax intill lokstallarna på andra sidan spårområdet. Där bodde Stora faster med man och barn, Lilla faster med sin luta, pappan och hans bröder som var lokförare och mamman som först senare kom att förvärvsarbeta och bli Sävergårdens i Umeå erkända kokerska.

Det är en idyll, inte utan mörkare inslag, som målas upp och som varvas med nutid och annan tid. Elegant och läsvärt och framförallt en berättelse om en mycket fin uppväxt som måste ha varit bra att ha med sig på färden genom livet. Indirekt porträtterar hon också sig själv och träder fram som en orädd och självständig person.

En av mina favoritpassager i boken är där Palmgren-Rosenqvist berättar om när hennes förmögne farbror kommer på besök och introducerar nya vanor som hör överklassen till. Med ens blir naglarna sorgkanter ett minne blott och släktens dåliga tänder lagas hos tandläkaren inne i Umeå. I samma veva förstår hon hur enkelt livet i Vännäs är, hur fjärran det ter sig jämfört med den livsstil som präglar morbrorns i en välbyggd hyreskasern på Östermalm.

Palmgren-Rosenqvist skriver däremot inte om utbildningen på Beckmans skola (klasskamrat med Inez Svensson och Gunilla Pontén), om åren på tidningen Vi eller 1957 års resa till Paris tillsammans med Marie-Loiuse och Carl-Johan De Geer som ligger till grund för den utställning som just nu visas på Waldemarsudde. Att höra mer om detta hade kanske varit intressant, men det är inte alls något jag saknar.

En uppkomlings dagbok utgavs på Carlssons förlag 1991 och jag kan varmt rekommendera den. Palmgren-Rosenqvists rätt omfattande textproduktion för tidningen Vi (med texter som Gudars kost och predikanters, ”Vi” ställer Sara Lidman mot väggen : har du förfört ungdomen och Hos Ailu på fjället : här talar vindarna och riporna skrattar) finns ännu inte återutgiven .

Sommarvärme. Ovanför tunga moln

Jag vet inte hur många gånger jag fotograferat detta hus och detta är inte den sista. Det ligger så vackert intill åkrarna och hur än vädret växlar är det alltid till sin fördel. jag önskar att det vore mitt och att jag hade tid att vårda det.

Jag tror att det har funnits någon form av trädgård eller bärbuskar intill manbyggnaden men den är så förvildad idag att det är svårt att säga. Jag tror att det kan blåsa rejält runt knutarna, åtminstone låg här ett år ett omkullvält träd. Vinden hinner nog hämta andan och ta sats, ty de vidsträckta åkerarealerna är imponerande.

Visst är det en högrest och smäcker skapelse! En utbyggnad innehåller trappan upp till övre botten och detta ger huset karaktär. Den rangliga bron är i stål och en senare tillskott som dock hunnit förfalla. Pannplåten på taket har börjat rosta vilket är mycket vackert på bild, men snart måste den bytas.

En utflykt med tåget till Viggbyholm och lunch på järnvägsrestaurangen

Ett intressant litet hus intill gamla Allmänna BB i Lill-Jansskogen som jag hittade när jag promenerade till stationen.

Jag har varit ute och rest! Kanske inte så långt, men jag färdades medelst tåg och jag unnade mig lunch.

Saken var den att mina 35-millimeterskameror, två Olympus OM-2, har börjat konstra. I somras blev nog 20 procent av alla bilderna förstörda pga av ljusinsläpp och så kan man inte ha det. Att köpa nya känns också onödigt ty modellen är både snygg och användbar och ger goda bilder. Jag hörde mig för hos Schönherrs foto, men de kunde inget göra men via internet fick jag nys om en reparatör i Täby och han verkade kunna sin sak och såg genast på de exempelbilder jag skickade att tätningslisterna behövde bytas och slutarna ev justeras/repareras så nu har jag lämnat in dem för prisuppgift.

Roslagsbanan är en trevlig järnväg som löper genom de norra förorterna. Mängder av halvtrista villor i välmående områden passerar revy genom vagnarnas glasrutor. Tyst och relativt bekvämt åker tåget mellan stationerna, ett behagligt sätt att färdas.

Vi Östra station ligger den gamla Järnvägsrestaurangen och den kan jag verkligen rekommendera! Maten kunde kanske vara lite bättre (den är på intet sätt dålig dock), men stället är mycket trevligt och det är bordsservering. Inredningen är från byggnadsåret och mycket vackert ljus björk och svart. en verklig pärla! Till maten finns olika lättdrycker samt mjölk. Brödet är inte surdegsbakat utan jag fick istället franskbröd med vallmo på. Mums! Servitriserna är kvinnor av lite äldre årgång och absolut inga coachade 25-åringar. Ni kan säkert tänka er den lättnaden.

I don’t stand a ghost of a chance

Cab Calloway spelas kanske inte så ofta idag. Synd, han tål nämligen att lyssnas på. Här två spår från glansdagarna på 30-40-talen. Den första är min favorit. Båda ingår i min skivsamling.

I need your love so badly
I love you oh so madly
But I don’t stand a ghost of a chance with you
I thought at last I found you
But other loves surround you
And I don’t stand a ghost of a chance with you
If you’d surrender
Just for a tender
Kiss or two
You might discover
That I’m the lover
Meant for you

I don’t stand a ghost of a chance, 1941 (Okeh 5687).

I found my love in Avalon
Beside a bay;
I left my love in Avalon,
And sailed away;
I dream of her and Avalon
From dusk ’til dawn;
So I think I’ll travel on,
Way on to Avalon.

Avalon, 1934

Mången sökt locka mej ifrå gammel- drängera bort te schangtila dagar blann mannekängera

Povel Ramels Den sista jäntan insjungen av Monica Zetterlund. Vilken fantastisk inspelning och vilken fin text till den vackra melodin! Jag tycker verkligen att den hör till 60-talets toppnummer och spelas allt för sällan.

Östan öm sträss å präss å västan öm krogera
vandrer ho här den sista jäntan i skogera.
Ungfölke lockes att lämna skogens bryn,
viljelösa flyn, ja ä allena i byn.
Mina kavaljerer må sitta där å glo på nattklubbera,
ja finner tröst ibland di enstaka gubbera.
Runt öm i stugera vänter di på mej
lite övermogna men ack så trogna.

Sommarkaffe i kyrkstugan i Öjebyn

Kusinträff

Varje sommar är det kusinträff och då kommer flickorna från Tvärån till gamla mosters Ebbas kyrkstuga (som jag numera är ägare till) för att dricka kaffe och äta kakor. Samt för att prata.

kyrkstugan_2

Bordet är dukat med moster Ebbas gamla vaxduk och kakfatet har två våningar. Ovanför soffan hänger några tavlor som minner om Vår herre. Jag tycker att de är vackra.

Kusinträff

I det lilla rummets ena hörn står en liten järnspis där två elektriska plattor placerats. Köksutrustningen är sparsam, men så är det endast enklare matlagning som förekommer här. Oftast inget mer avancerat än kaffe- och tevatten.

Kusinträff

Invid fönstret står ett skåp med två lådor och pardörrar, det är kyrkstugans serveringsskåp som innehåller allt från gamla torkade våtservetter till blommigt porslin. Genom det spröjsade enkelfönstret silar ljuset in, dämpat genom björkarna grönska och alltid tämligen svagt.

Ett aldrig realiserat funktionalistiskt hotell på Sturegatan 3 vid Stureplan

Kvarteret Ladugårdsgrinden vi Stureplan rymmer idag två rätt välkända byggnader varav det ena är Hotell Anglais mot Humlegården och ett kontorshus mot själva Stureplan. Ursprungligen låg Hotell Anglais mot Stureplan och mot Sturegatan fanns det fyra fastigheter, varav hotellet var ett av dem (adress både Stureplan och Sturegatan 1). I samband med rivningarna slogs de fyra fastigheterna samman till två.

I Stadsbyggnadskontorets arkiv finns det gott om orealiserade byggnadsprojekt. I detta kvarter finns det faktiskt flera stycken och hotellet på bilden ovan är ett av dem. I bottenvåningen mot Sturegatan fanns några butikslokaler och till vänster ses de 4 pardörrar som var entrén till själva hotellet som gick tvärs igenom kvarteret och även hade en fasad mot Biblioteksgatan (här en plan av bottenvåningen).

En trappa upp skulle stora och lilla matsalen ligga. Vilken fantastisk matsal hade inte det kunnat bli om bygget realiserats 1939! Övriga våningsplan upptogs av hotellrum. Här ses ett av dem. Arkitekten bakom detta var Albin Stark som bl.a. ritat Chinateatern, YK-huset, Östra station och Biograf Anglais som låg på andra sidan av kvarteret, mot Biblioteksgatan (byggnaden finns kvar men rejält ombyggd).

Det är en flott byggnad som säkert blivit högklassig om den uppförts. Fasadmaterialet skulle eventuellt kunna vara natursten av något slag. Jag vet inte varför planerna lades på is, men antagligen spelade krigsuppbrottet in. Hade hotellet byggts, är det troligt att resten av kvarteret förnyats lite pö om pö, istället för den brutala ombyggnad som kom att äga rum i slutet av 50- och början av 60-talet. Även om detta hotell inte byggdes, kom den del av tomten som vetter åt Biblioteksgatan att förnyas och där stod Biograf Anglais klar 1943, men det är en helt annan historia.

Stina Aronsons monumentala Norr- bottensroman Hitom Himlen, genom- brottet från 1946

Halvvägs mellan Gällivare och kusten, mitt ute i skogen, ligger en övergiven gård. Det är mycket långt till närmsta samhälle, men det är en vacker plats och jag tror nog att det en gång varit ett förmöget hemman. Jag glömmer den aldrig.

I Stina Aronsons Hitom Himlen möter vi den fattiga änkan Emma Niskanpää och hennes son ”mitt John”. Deras gård, med det lilla mörka pörtet, ligger 4 mil från närmaste by. Det är långt mellan gårdarna i Tornedalen och det är sällan sommar. Våren är sen och när temperaturen börjar stiga förvandlas snön till is och himlens glaskropp får ett vackert ljus.

När John var liten var Emma Niskanpää den tacksammaste av mödrar, ty hon var gammal när det väl förunnades henne att bli mor. Som tack för den dyrbara gåvan lovar hon sin förstfödde åt Vår herre och under en tre dagar lång snöstorm långt senare, då hon är insnöad på gården och sonen John hamnat på sanatorium, inser hon att Herren beslutat sig för att anta hennes erbjudande. Hon skall resa till John, kanske för att ta farväl, och hon skall ta med sig den kniv som han bett henne medföra. Att han ämnar ge den till en ung och vacker sanatorieläkare, förtäljer dock inte det brev som änkan läser om och om igen under de dagar då hon fångats av stormen.

Aronson ger oss inte bara Emma Niskanpää och mitt John, hon frammejslar även Renströmsvärdinnan i byn Mäntyjärvi 4 mil bort, en plats där också bonden Vaaras hustru Mira har sitt hem, förutom under de månader när hon lever med en vacker predikant som en kväll fångade hennes hjärta och fick henne att överge man och barn och istället ställa sig på skidorna för att hinna ikapp den åtrådda.

Aronson, som var oäkta dotter till prästen Olof Bergqvist som sedermera blev biskop i Luleå, växte upp i Uppsala, både hos fosterföräldrar och hos sin egen mor. Hon utbildade sig till folkskollärare och försörjde sig som sådan under andra halvan av 10-talet. Som hustru åt läkaren Anders Aronson kom hon att flytta upp till Norrbotten, ty han hade fått en tjänst vid sanatoriet i Sandträsk, 4 mil norr om Boden. Under åren i Norrbotten kom hon att lära känna det fattiga livet uppe i det glest befolkade inlandet med sitt kärva klimat och sina enkla vanor som präglades av Læstadianism. Under den epok när Sveriges städer sakta började förvandlas funktionalistisk riktning, levde fortfarande dessa människor utan några som helst moderna bekvämligheter. Endast isblommor tillåts smycka Emma Niskanpääs enkla fönsterglas och när sonen John skall plöja en åkerlapp får han göra det för hand, ty inte ens en häst finns i familjens fähus.

Jag tycker mycket om Aronsons människor och det vackra landskap hon målar upp. Kargt och eländigt, men fullt av liv i ödsligheten. Språket är fantastiskt och mycket målande vilket gör naturen och de enkla människorna storslagna.

1929 skrev Stina Aronson i ett brev att ”det behövs att någon flyttar in övre Norrland i svenskarnas medvetande, dit det bara har nått i egenskap av turistmål och nödort”. Dessa rader saknar fortfarande inte aktualitet.

Orenoverat 30-tal på Författarvägen

På Författarvägen i Bromma är just nu en mycket fin vila till salu. Den verkar inte ha reparerats på många år och det mesta är fortfarande i ursprungligt skick. Visst renoveringsbehov är nog det minsta man kan säga, men framförallt behövs nog här färg, ev ett nytt yttertak och dränering av grunden samt översyn av terrassen på övre botten, där kan läckage lätt förekomma. I övrigt är det knappast någon fara. Hus från denna tid är sällan allvarligt skadade, även om de kan se rivningsfärdiga ut vid en snabb blick. Det är klart att det är svårt att besiktiga ett hus bara utifrån bilderna, men man ser ju tydligt att vinden inte ser speciellt vattenskadad ut (förutom någon sorts skada vid skorstenen) och fasadens panel behöver nog främst rengöras och målas. Och så måste fönstren ses över och få nytt kitt (och kanske vill man byta ut det inre glaset mot ett energiglas).

Köket med sitt vackra golv är en pärla! Arbetsbänken är rejäl i marmor. Den behöver höjas och det gör man lättast genom att lyfta bort marmorn, bygga på en ram och sedan montera tillbaka skivan med tillhörande väggskivor. Observera att det finns en slask intill spisen! Det är mycket praktiskt att kunna skölja och skala utan att behöva förflytta sig till diskbänken.  Om ni tycker att det är snålt med överskåp så ha i åtanke att porslin och sådant som har med dukningen till vanligtvis förvaras i serveringsrummet intill.

Notera också det fina taket i övre hallen. En typisk detalj från denna tid när funktionalismen inte riktigt hade slagit igenom på bred front. Hela huset vimlar förresten av klassicistiska detaljer, se bara nedre hallen.

Man kan ju alltid hoppas att det är någon med känsla för gamla hus som unnar sig denna lilla villa.

Mary Wigman, The Wigman School

En utmärkt representant för Weimarrepublikens livliga kulturliv var Mary Wigman som kom att bli känd dansare och koreograf och grundare av The Wigman School. Efter att ha arbetat med Rudolf von Laban fick hon 1918 ett nervöst sammanbrott men tog sin samman och efter ett misslyckat samarbete med operan i Dresden öppnade hon sin skola höstterminen 1920.

Den expressionistiska dansen kom att bli uppmärksamman i stora delar av världen. Wigman åkte på turné till USA ett antal gånger under 30-talets första år. Jag är på intet sätt danskonnässör men tycker man inte låta bli att fascineras av hennes märkliga dans. Se bar på detta klipp.

Buskspel på Höslaget i Avan i somras

Två gånger om året är det spelmansstämma i Avan, en by strax nordväst om Luleå och ett par mil söder om Boden. Sommartid ägnar man sig främst åt buskspel, vintertid håller man sig inomhus i skydd av den trivsamma spisvärmen. Dessa bilder härrör från sommaren 2011, en dag i augusti under det allmänna firande i byn som går under namnet Höslaget och som helt korkar igen den lilla byavägen som går parallellt med Luleå älv och förbinder de båda städerna.

Gubben ovan, den högra, drar ständigt mustiga historier av skiftande kvalisort. När han inte gör det spelar han dragspel. detta år hade man celebert besök och därmed uppstod en liten trio där en BM Victor spelade bas. Det syns väl knappast på bilden, men en mikrofon har fästs intill traktorns avgasrör och dess taktfasta bas – denna dieselmotor har en låg och stadig tomgång – ackompanjerade de båda dragspelarna. Framförandet i sin helhet, med diverse historier, finns på youtube .

Alla dessa vackra dragspel som skiftar i dekorativa pärlemornyanser! Även om jag alltid varit måttligt förtjust i detta instrument, har jag aldrig förnekat dess dekorativa verkan. ”De fattigas piano” har dock många fördelar, inte minst är det lätt att ta med sig och förr i tiden när man spelade på danser runtomkring i bygden var det naturligtvis ett stort plus.

Här ser vi traktorns bakre regioner, ett par dragspel och en bas. Mer landsbygdsromantiskt kan det väl knappast bli, framförallt inte när man fotograferar med svartvitt och besvärande kulörer i en nafs försvinner. I bildens fond ses åkrarna breda ut sig. Detta är en bördig plats och byn har under århundraden ansetts tämligen förmögen vilket inte minst berodde på det fina fiske som Luleå älv bjudit på.

Det vita huset på kullen i Budapest

Det vita huset på Rosenkullen i Budapest är en 30-talsskapelse (1933) av Ludwig Kozma som enligt reportaget i Svenska hem tillgodosåg ”komfortens och hygienens alla krav”. Läget verkar vara utmärkt, med utsikt över Budapest och Donau. Adressen finns inte utsatt, men jag gissar att det för sig om något område på Pest-sidan som är brant och erbjuder de mest anslående av vyer.

Vardagsrummet med sin fönstervägg och fönster från Wema är ett fantastiskt rum. Det stora skåpet är både skrivbord och barskåp i ett, en kombinationsmöbel utförd i makassarmahogny. Rummet är mycket imponerande och ligger i anslutning till matsalen som kan avdelas medelst draperier som sitter upphängda i Rilogaskenor som fällts in i taket.

Möblemanget i matsalen är i kaukasisk valnöt. Matsalsbordet går att bygga ut medelst skivor och rymmer som mest 24 sittande gäster. Typiskt för Kozmas inredning i detta hus är att möblerna placerats intill väggarna för att på så sätt lämna största möjliga fria golvyta.

Terrassen är beklädd med vita terrazzoplattor och erbjuder en skyddad uteplats.  Utsikten är även här av yppersta klass och tack vare en skjutbar Luxfervägg kan ute och inne flyta samman.

Terrassen nås nämligen från den stora och möblerbara hall som är sällskapsvåningens entrérum. Fönsterväggen kan helt skjutas åt sidan och placeras då i nischer på respektive sidor. Till höger, men ej i bild, ligger ingången till vardagsrummet.

Ludwig Kozma föddes 1884 och dog 1948. Jag har inte hittat speciellt mycket om honom som jag kan läsa. Denna Wikipediaartikel är tyvärr på ungerska, men bilderna kan man alltid titta på. En gång när jag var i Budapest passerade ett område med funkisvillor utanför spårvagnens fönster. Kanske var det några av Kozmas skapelser. Området låg någonstans i Pest, inte alltför långt från de centrala delarna.

Ångfartygs AB Gotlands varumagasin

Ångfartygs AB Gotlands gamla varumagasin uppfördes 1909-1910 och kommer kanske snart att rivas. Jag hänger inte med i turerna, men jag minns att man planerat för ett nytt Nobelmuseum på denna tomt. Hur det blir med det vet jag inte, men man kan säkert hitta på att bygga något annat här istället om de planerna går i stöpet. De småspröjsade fönstren är dessutom mycket vackra.

Trä är ett fantastiskt material som med tiden han ge fasader där de raka linjerna ersätts med mjukt böjda och det tycker jag är vackert.

Det är väl egentligen ett smärre under att dessa skjul fått stå i 160 år utan att rivas. Inte heller har de vanvårdats i någon större utsträckning, även om underhållet kanske är något eftersatt.

Det är bara att hoppas att dessa enkla skjul får stå kvar och sprida sin enkla trevnad åt området bakom Nationalmuseum.

Korrigering: Byggnaderna är uppförda 1910 som magasinsbyggnader för tullverksamheten.

Patricia Highsmiths The price of salt

Jag måste  berätta om Patricia Highsmith roman Carol, eller som den hette när den först gavs ut 1953: The price of salt. Huvudpersonen är den unga Therese Belivet som träffar den vackra Carol som ligger i skilsmässa. Therese skickar ett julkort till Carol som svarar med att bjuda på lunch och så är kärleksaffären i full gång.

Man kan inte annat än att älska romanen med sin New York-miljö, replikerna och människorna och det faktum att Therese lyssnar på Easy living hemma hos Carol och inser att sången handlar om henne och Carol:

Living for you is easy living
Its easy to live when youre in love
And Im so in love
There is nothing in life but you

Naturligtvis finns det ormar i paradiset; Carols man har anlitat en privatdetektiv för att ensam få vårdnaden om deras gemensamma barn. Hennes affär med Therese är precis vad han behöver.

Spring genast iväg och köp den. Den finns utgiven på Normal förlag.

Gränsen mellan dröm och verklighet

Gränskontrollen

Det finns en gräns mellan dröm och verklighet, men hos mig är den alltför lätt att kliva över. Där finns inga vassa spjut eller ogenomträngliga galler; det står mig fritt att stiga över och förflytta pjäserna som jag vill. Och så ofta som jag blir besviken!

När natten kommer
står jag på trappan och lyssnar,
stjärnorna svärma i trädgården
och jag står i mörkret.
Hör, en stjärna föll med en klang!
Gå icke ut i gräset med bara fötter; min trädgård är fylld utav skärvor.

 

Edith Södergran, ur Dikter (1916)

På spaning efter Svensbylidjas charm

Svensbylidja

Otaliga äro de hembygdsgårdar som växt upp i vårt land de senaste 100 åren. Var och varannan by med anor, har samlat ihop spillrorna efter den tid som flytt och på så sätt försökt återskapa allt det som modernismen utplånade. Jag må vara en stor vän av just modernismen, men å andra sidan är inget så förödande för gammal nordsvensk bebyggelse som efterkrigsårens moderniseringar. Strama och stolta stodo Norrbottensgårdarna i början av seklet; idag bevarar endast ett fåtal av dem något av den ursprungliga karaktären. Sorgligt, ty dessa byggnader utstråla den enda form av  minimalism som jag finner tilltalande. Se bara på detta strålande exempel.

Svensbylidja är en hembygdsgård som icke saknar charm och som ligger ytterst naturskönt belägen invid ett litet vattendrag i den bördiga älvdalen. Se bara den vackra bilden ovan! Manbyggnaden har verkligt gamla anor och bedårande enkel inredning. Kök, sal och kammare är fyllda av ting från olika perioder och skapar därför en verklighetstrogen miljö. Tyngdpunkten ligger dock på 1800-tal.

Svensbylidja

I salen står en gammal tramporgel. Gammal och gammal, från förra seklets början kan tänkas. Det dröjde länga innan dessa urmodiga instrument fick gå i pension. Ännu under min småskoletid, under andra halvan av 70-talet, spelade lärarna på tramporgel när det skulle sjungas i klassrummet ocg det i en skola som uppfördes under 50-talet!

Svensbylidja

I såväl kök som sal står ett sängskåp, den möbel som var mer eller mindre oundviklig innan centralvärmen och kakelugnarna gjorde entré i bondehemmen. Dessa tjänade som sovplatser för familjemedlemmarna och gjorde att de klarade natten utan att helt förfrysa under kalla vintermånader. På senare tid, ansågs tuberkulosen och andra baciller frodas bland bolstren bakom de stängda dörrarna vilket gjorde att få av dessa praktmöbler bevarats åt eftervärlden.

I köken fanns ofta en möbel där man förvarade mjölk i avlånga tråg. Varje morgon skummade man av grädden som sedan kunde förvandlas till välbehövligt smör, både för eget bruk och för försäljning.

På bilden här intill syns vävstolen i manbyggnadens kök. Att väva var något viktigt, vad skulle man annars ha på sig och vad skulle man smycka möbler och väggar med? Av fårens ull kunde man  åstadkomma varma plagg, och kom man sedan över lin- eller bomullsgarn, blev möjligheterna än större. Under andra halvan av 1800-talet blev trasmattorna vanliga och dessa vävdes enkelt av utrangerade textilier, en tradition som än i denna dag lever kvar på sina ställen. Min mor gjorde mig precis en matta med inslag anpassat efter mitt ljusgröna kök. Ty det är fördelen med trasmattan: man kan lätt komponera en matta som passar till en specifik miljö.

Svensbylidja

Innanför farstun ligger kammaren och den var något av en pärla med sina ljusa, schablonmålade väggar. Jag undrar om något rum är så saknat som just kammaren? Inget är väl så intetsägande och tråkigt som ett ordinärt sovrum? Detsamma kan knappast sägas om den ombonade och vackra kammaren. Det är något för modernismens och nutidens arkitekter att lägga på minnet.

Vilket ansvar har fastighetsmäklaren?

Kök från 1890-talet
Ett exempel på en miljö som lever farligt vid försäljningar: ett varsamt moderniserat 1890-talskök. Just köksenvirongerna är ett bra exempel på sådant som bör byggas om, om man får tro mäklarens standardprosa.

På SvD brännpunkt har tidigare två artiklar publicerats som behandlar hur byggvaruhusen förstör byggnadsarvet och hur ovarsamt många lägenheter behandlas när de skall moderniseras. Nu undrar jag: vilket ansvar har mäklaren?

Nyligen lades en 5-rummare på Nybrogatan i Stockholm ut till försäljning av Lagerlings Fastighetsmäkleri. Det blivande hemmet har varit kontor och jag antar att det rör sig om en tidigare avstyckad stor lägenhet. Trots kontoriseringen är våningen relativt välbevarad med bland annat ett flertal kakelugnar, stuckaturer, dörröverstycken och påkostade snickerier. Hur den är disponerad framgår av planritningen.

Lagerlings skriver: ”Med attraktivt läge i högklassig 1880-talsfastighet vid Östermalmstorg ligger denna vackra våning i ett omfattande ombyggnadsbehov. Fyra kakelugnar i original, högt i tak och bevarade stuckaturer. På uppdrag av Brf Riddaren 12 upplåtes denna före detta kontorslokal för ombyggnad till bostad. Lokalen saknar idag kök och badrum. Stora möjligheter för den som själv vill skapa en unik bostad med bästa läge invid Östermalmstorg och nära såväl till Strandvägen som Stureplan.”

För att bredda målgruppen har Lagerlings tagit fram ett radikalt förslag på ombyggnad som går ut på att den åt gården belägna forna matsalen, med stjärnparkett och grön kakelugn som troligtvis ritats av Tryggelin för Rörstrand, styckas upp och förvandlas till två sovrum samt ett smärre bibliotek! Som om det inte vore nog ryker ytterligare en kakelugn när det andra rummet åt gården förvandlas till walk-in-closet och badrum.

Lagerlings förfarande är på intet sätt unikt, snarare är det regel än undantag att ett förslag på hårdhänt ombyggnad presenteras i mäklarens prospekt var gång en välbevarad lägenhet är till salu. Oftast är det köket som flyttas till vardagsrum, hall eller större rum åt gatan till. Gemensamt för samtliga förslag är ett den ursprungliga planlösningen inte duger, att lägenheten helt måste anpassas till dagens ideal och att vilka medel som helst är tillåtna.

Att mäklarna låter ta fram olika ombyggnadsförslag är i sig inte underligt då det finns pengar att tjäna om det blir fler spekulanter på ett objekt, men man kan tycka att de på något sätt borde ta sitt ansvar och någonstans dra gränsen för vilka byggnadsvärden som får offras. I detta fall tycker jag verkligen att de har gått för långt när de till och med rekommenderar att man skall plocka ned kakelugnar och förstöra en vacker stjärnparkett. Båda dessa detaljer hör till de attribut som man annars är snar att framhäva när gamla vackra våningar bjuds ut till försäljning.

Det vore mycket intressant att veta varför det är så mycket som inte duger i vårt tid. Att nästan allt måste byggas om från grunden för att bli riktigt tilltalande. .

En radikal finanskris kommer säkert att råda bot på detta.

Ett aktuellt exempel på en allt annat än varsam ombyggnad är Filippa Knutssons våning på Wallingatan (Uppdatering: länken fungerar inte längre). Att en och annan stenrik modekärring bygger om så radikalt ser dock inte jag som något större problem (även om det är synd att kakelugnarna åkte ut så hamnade de iallfall hos en byggnadsvårdsfirma – värre gick det nog för stuckaturer och eventuella dörröverstycken). Jag kan heller inte säga att jag är emot att man bygger om sitt hem radikalt, däremot ogillar jag starkt att alla gör det och på ett synnerligen trist sätt.

Hos Karlit AB i Karlholmsbruk 1960

Masonit är ett varumärke som de flesta känner till, till skillnad från konkurrenten Karlit. I båda fallen handlar det dock hårda träfiberskivor som tillverkats genom den patenterade Mason-processen. Den mest kända porösa plattan är troligtvis den som bar namnet Treetex, även om både Masonit och Karlit tillverkade dylika.

Filmen ovan visar ett besök vid Karlit AB i Karlholmsbruk 1960. det är en mycket intressant film som jag rekommenderar. Se den från början till slut! Förutom tillverkningsprocessen visas vad man kan använda slutprodukten till, t.ex. modernisering av gammal hus eller nytillverkning av kök.

Masonit och Karlit och alla andra plattor tillverkade enligt Masons metod är inga dåliga grejer. Inget lim tillsätts, det är en ren naturprodukt. Jämför med dagens risiga material (MDF, spånskiva mm) som dryper av giftigt lim.

Jag är svag för hårda träfiberplattor som oljemålats. Resultatet blir rent och snyggt och levande, till skillnad från när man använder gipsskivor som är på tok för styva vilket ger ett alltför stelt intryck. Tyvärr vet jag inte om det idag går att få tag i denna typ av skivor.

Maria Sandels droppar i folkhavet

Droppar i folkhavetÅr 1924 utkom Maria Sandels Droppar i folkhavet, skildringen av den unga fabriksarbeterskan Gerda Spants liv. Det är en lättläst liten bok som faktiskt stimulerar, inte minst för att den är så ljus, trots allt elände som Gerda råkar ut för. Att livet trots allt artar sig att bli så bra, är inte minst den godhjärtade fru Häggs förtjänst.

Gerda Spant träffar Ulrik Isberg på en parkbänk och han tror sig i henne se en möjlighet att göra sin broder illa. Isberg är en obehaglig karl, skildrad utan några som helst positiva drag. När Gerda nått botten i sitt förhållande med Isberg, har hon turen att bli inneboende hos fru Hägg och hennes snälle, men lungsjuke och alkoholiserade son. I fastigheten bor också änkan Bina Tjäder som är en överdängare på att utnyttja in fattigdom bästa sätt och på det hela en verklig karaktär om önskar att hon en dag skall bli frälst – endast för att hon tror att de kommer att ge henne bättre ekonomi.

Två av bifigurerna i Droppar i folkhavet är gatflickorna Naima och Sonja som lever tillsammans i en välordnad liten våning.För försörjningens skull ligger de med karlar, men för sitt nöjes skull älskar de varandra. Naima är något av en slarver, Sonja däremot, kommer från en bättre familj och har andra pretentioner.

Maria Sandel (1870-1927) hade kraftigt nedsatt syn och blev redan i 30-årsåldern döv. Hon började sin litterära bana med att publicera dikter och noveller i arbetarpressen. Hennes första bok kom 1908. Droppar i folkhavet är hennes mest kända bok och den kan jag rekommendera.

Min mamma tar promenad i frosten

Jag trodde först att detta var en gammal polaroid, men så minns jag att jag tog dem med min gamla digitala kamera. I oktober 2009 om allt stämmer. Gissar att vi firade hennes 70-årsdag.

Oktober månad, när frosten har naturen i sitt grepp, kan vara en fantastisk månad. Andra år, när regnet bara öser ned kunde man gott slippa eländet. I Norrbotten är oktober vanligtvis den sista månaden innan vintern, innan snön lägger sig och skyddar växtligheten från den värsta kylan.

Jag älskar när naturen frasar likt cellofanpapper och solen står lågt, skuggorna är långa och färgerna har börjat blekna. Det finns inget ruttet och förljuget under denna tid. Inget falskt och inställsamt. Det är en härlig tid.

Och här en läsvärd text av Gabrielle Björnstrand.

Bonn-Karl med motorolja och svett

Bonn-Karl och oljebytet

Varje år måste oljan i bilen bytas. Kvällen är ljus och solen gassar fortfarande när Bonn-Karl försiktigt lossar på pluggen i oljetråget och vrider några varv på oljefiltret, innan han varmkör motorn. Sedan är det bara att skruva ur pluggen helt och hållet, och låta den varma oljan rinna ner i uppsamlingskärlet. Det doftar så gott av värmen, oljan och gruset.

Bonn-Karl och oljebytet

Efter en stund har all olja runnit ut. Bonn-Karl svettas där han står framför verkstaden och fyller oljefiltret med lite olja innan han sätter det på plats. Pluggen i oljetråget dras sedan fast och motorn fylls med ny, ren olja.

Bonn-Karl och oljebytet

Bonn-Karl skruvar på locket i ventilkåpan och kontrollerar att inget läckage sker. Kvällen är ännu ung när bilen är klar för sommarens strapatser. Belåten sätter han sig bakom ratten och dammar iväg längs med de smala grusvägarna.

Interiör lyx på Valhallavägen 94-96

Valhallavägen 94-96

Stadsmuseets faktarum kan verkligen rekommenderas, ty där finns mängder av bilder och inte minst de fullständiga inventeringarna av innerstaden. I en av dessa inventeringar fann jag dessa bilder tagna i slutet av 70-talet. Bilderna är fantastiska tidsdokument då de visar hur det faktiskt såg ut hemma hos gemene man i vardagslag.

På bilden ovan ses tobaksaffärens interiör i fastigheten Valhallavägen 94-96, en interiör som idag är ett minne blott.

Valhallavägen 94-96

Huset på Valhallavägen renoverades och ombyggdes en smula 1928, men sedan dess har inga större ändringar gjort. Badrum och kök har dock i viss mån förbättras och i vissa fall moderniserats helt, men många kök hade åtminstone för 30 år sedan kvar mycket av sin ursprungliga inredning. Är det inte vackert! Tyvärr skall lägenheterna renoveras inom en snar framtid så att de boende får modern standard och marknadsmässiga hyror.

Valhallavägen 94-96

Detta måste vara ett ungdomsrum! Kakelugnen verkar sekundär, ty den är inte någon representant för 1880-talets renässansstil. Observera också affischen på David Bowie, den öppna byrån och stereoanläggningen.

Valhallavägen 94-96

Hörnlägenheterna på framförallt 2-3 trappor har de mest elegant rum som tänkas kan, ty de är försedda med en liten burspråksliknande utbyggnad (minns ej termen!). Framför detta utrymme står en eldskärm, troligtvis med broderi i petit-point.

Här en detaljerad bild på detta vackra utrymme som jag skulle förvandla till vinterträdgård om jag hade mitt hem i den våningen. Med en glasad dörr, bleve vintertemperaturen i detta utrymme helt perfekt för ömtåliga medelhavsväxter. Vackert är det också med sina helfranska paneler och sitt kupollika tak.

Valhallavägen 94-96

Vad sägs om detta rum med sina rent groteska överliggare? Det är nästan så att man blir rädd och i svagt kvällsljus måste skuggorna kasta de mest skräckinjagande skuggor över väggar och golv.

Valhallavägen 94-96

Slutligen en matsalsinteriör som uppenbarligen befriats från sina dörröverstycken. Den tidstypiska renässanskakelugnen i matsalsupplaga är dock intakt, precis som den höga panelen och stjärnparketten. ett vackert rum!

http://www.ravjagarn.se/blogg/wp-content/uploads/valhallavägen_94-96_11.jpg

Opels lyxmodell Diplomat Coupé V8

I samlingen av halvt bortglömda tyskamerikanare presenteras här Opel Diplomat V8 Coupé . När den nya stora Opelmodellen presenterades 1964 var Diplomat top of the line. Den mest påkostade av av dessa var den eleganta kupé vars kaross byggdes för hand av Karmann. Det är en mycket linjeskön bil som dessutom har nästintill amerikanska dimensioner: 495 cm lång och 190 cm bred.

Kupémodellen med den stora amerikanska corvettemotorn, en V8 på 5,4 liter (327 CID), var en snabb bil: 0-100 på 10 sekunder och en toppfart på strax över 200 km/h. Motorn var dessutom en tämligen unik racingversion av den vanliga amerikanska som klarade åtskilliga timmars körning i 200 km/h. Åtskilliga var de motorer som de tyska biltestarna förbrukade, innan man fick tag i denna specialversion.

Modellen hade naturligtvis både servostyrning och elhissar och var dessutom utrustad med moderna skivbromsar. Tyvärr monterade man Chevrolets rätt trista tvåstegsautomat (Powergilde) vilket förmodligen försämrade prestandan en smula. Bättre hade varit om man valt den trestegade TH 400-lådan som intoducerades av Cadillac 1964, men den ansågs nog för exklusiv och Powergliden var trots allt en mycket pålitlig låda.

Interiören är både elegant och sportig, med mittkonsoll och separata stolar. Överhuvudtaget är likheten stor när man jämför med de påkostade amerikanska GM-bilarnas mer prestandainriktade modeller.

Någon storsäljare blev aldrig Diplomatkupén. Den var mycket dyr och eftersom den var en Opel, kunde den inte i fråga om status, konkurrera med Mercedes. Men det är en mycket stilig modell som jag hemskt gärna skulle både äga och köra.

Är man nyfiken på motorrummet och hur en Diplomat-V8 låter, hittar man ett klipp på youtube.

Kvickly, kooperationens snabbköp

Fantastisk fasad, inte sant? Kvicklyvaruhuset i Farsta har en fasad i vit emaljerad plåt som pryds av burspråk i vad jag gissar är teak. Raffinerande enkelt får man verkligen säga och en verklig prydnad för vilket köpcentrum som helst.

För en tid sedan skrev jag om Tempovaruhusens tårtpappersfasad som har funnits på tre platser i vårt land. Snart är det endast Farstas som finns kvar, ty i Uppsala skall betongplattorna plockas ned. På Sveriges arkitekters webbplats fann jag en intressant text som behandlar fasadens uppkomst och som även nämner Kvicklyvaruhusen. Denna kedja är verkar inte alls vara väl dokumenterad. Jag har ett svagt minne av att Shopping i Luleå en gång i tiden hade ett Kvicklysnabbköp, men säker är jag inte. Namnet används inte längre i Sverige, bara i Danmark.Jag tycker att Kvickly är ett rätt bra namn, eller snarare var, när det gäller att finna ett namn för en snabbköpskedja.

Är det någon här som vet mer om Kvickly?

När montören dessvärre har gjort fel

Kanske minns ni att jag berättade om den flotta Blaupunkt New York som jag köpte i höstas och som jag började reparera? Apparaten var trasig, men med lite fix fick jag den att fungera, men ljudet var inget vidare, efter att ha bytt nästan alla papperskondensatorer blev det bättre, men diskanten lät illa och ljudet var inte njutbart.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser börjar den dock låta bättre, ty jag hittade till sist en felkoppling i den motkopplingsslinga som hör till klangregistret. För det eller ej, men den montör som hösten/vintern -59/-60 lödde samman eländet, gjorde fel. En kondensator på 500 pF fick en annan placering än konstruktörerna tänkt sig. Nu när det felet är avhjälp är ljudet mycket bättre, men några fel kvarstår att fixa. Ena kanalen har lite brum och vid FM-mottagning är diskanten på tok för svag.

Har ni sett ett kopplingsschema någon gång? Här är delar av Blaupunktens och visar ena stereokanalen i själva förstärkaren. De delar som är inringade sitter på ett kretskort. Längst till höger utgångstransformatorn och anslutningar för högtalare. Längst till vänster delar av ekot samt volym- och baskontroll. Ovanför den inringade delen finns motkopplingsslingor för diskant och klangregister. Kondensatorn med namnet C831 och värdet 500 var det som kopplats fel.

Le Corbusier et ses rêves austères

Jag såg Le Corbusier-utställningen på moderna igår. Tyvärr dock i hastigaste laget så jag får gå dit ännu en gång och detaljstudera ty det fanns åtskilligt att titta på, både skisser, modeller, tavlor och andra konstverk.

Man må tycka vad man vi om Le Corbusier men utan honom inga flotta villor i Södra Ängby och sannolikt inga höghus i Bredäng. Vilket man föredrar är en smaksak, men kåkarna i Ängby signalerar en helt annat social status och byggdes med alla tänkbara rationella handgrepp som Le Corbusier drömde om men som han själv fick klara sig utan. Här har vi nog nyckeln till att så mycket av det som byggdes under den tidiga eran blev så lyckat; det hantverksmässiga metoderna dominerade in på 50-talet.

Vad sägs om detta förslag till ett nytt Paris? Visst är det snyggt men med all sannolikhet hade det inte blivit ett lyckat område. Sterilt och anonymt hade livet levts i hyreskasernerna vilket knappast hade gagnat invånarna.

Att ta till så radikala grepp som att riva ned en hel stad förefaller att vara att ta i. Jag gissar att man resonerade så redan när Le Corbusier presenterade sitt förslag. Saneringen av stadskärnornas omoderna bostadshus var dock något som för många var mycket efterlängtat. Än hade inte sekelskiftesromantiken börjat blomstra och än läste många in fattigdom och smuts i de förfallna husen, precis som man idag bara vill glömma 60-70-talens hyreskaserner. Tiden har en förmåga att ställa till med de lustigaste värdeförflyttningar.

Det jag uppskattar med Le Corbusier och hans likar är de vackra linjerna och hur väl materialen kommer till sin rätt viket skapar varma och eleganta miljöer som inte tack vare gott hantverk aldrig känns stela och masstillverkade. Under denna tid var det viktigt med bra material och att de skulle komma till sin rätt. Planlösningarna blir öppnare – sällskapsrummen breder ut sig och avskiljs ofta av skjutdörrar, men man behåller en sluten och privat de av hemmet där kök och sovrum förläggs. Arrangemanget har verkligen rätt mycket gemensamt med det sena 1800-taets borgerliga bostad, men kostymen är annorlunda.

Man får heller inte glömma att under Le Corbusiers och hans kollegors tid började man intressera sig för att rita bra bostäder för mindre bemedlade. Denna grupp hade tidigare förbisetts och dess bostäder hade gömts vid trånga innergårdar. Detta sociala ansvar fascinerar mig. att man vågade ta det på sig! Åtminstone i början lyckades man utmärkt, men när 50-talet närmade sig 60-tal tycker jag att man gick för långt. Skalan blev för stor och individerna försvann in i anonymiteten. En bra grogrund för allehanda ruffel och båg (precis som när ungdomsbrottsligheten tog fart på 50-talet när inflyttningen till städerna innebar att den sociala kontrollen som tidigare funnits i byarna försvann).

Man får heller inte glömma att notera de vackra färger som Le Corbusier och hans gelikar älskade. Särskilt den gröna nyans om finns i ett av utställningssalarna ska jag be att få rekommendera (jag har en likande i mitt kök – det är den ursprungliga nyansen som jag låtit måla). Att denna tid präglades av ljuset är verkligen sant, men att tiden också var vit är en modern myt.

Le Corbusier är värd att studeras och man får inte glömma allt vackert som följt i hans spår. Det är lika viktigt som att ta lärdom att i det långa loppet blir det inte alltid som man tänkt sig. Värderingar ändras och det som en gång var rätt blev fel.

Mer funktionalism i Hammarbyhöjden

Linjeskön fasad, inte sant? Notera  den grönmålade U-balk som täcker in balkongplattan. Både den och balkongplåten är rundade i hörnen. Så skall det se ut!

Här en bild på samma hus som visar en annan del av fasaden. Balkongerna är här indragna viket är snyggt, men ger ett sämre ljus i rummet.

En originell balkongtyp är det som sitter på denna fastighet. Sinuskorrugerad front utan handledare är inte vanligt alls, kanske är själva fronten utbytt men ställningen därunder densamma. Snyggt hur som helst tycker jag.

Ljusgrönt hus, mörkt gröna balkonger. Detta är färger som jag är mycket förtjust i. Balkongtypen blev vanlig under 40-talet och jag gissar att detta är ett tidigt exemplar.

Gustaf Wickmans Bläckhorn i Kiruna

En ovanlig form av byggnader är de så kallade bläckhorn som uppfördes i Kiruna ibörjan av1900-talet.Ursprungligen innehöll bottenvåningen två små lägenheter för familjer och en trappa upp två vindsrum för ungkarlar.

de Bläckhorn jag hittade idag var mer eller mindre ombyggda. Inget bevarade de ursprungliga fönstren med småspröjsad överdel. Panelen verkade dessutom vara förenklad. De är dock fortfarande fina hus som med lite vilja kan återställas till sin ursprungliga elegans. Även enkla hus, ja, kanske snarare enkla hus från denna tid, är just elegant då de inte är alltför utstofferade i sitt ursprungliga utförande.

Med lite tur kommer åtminstone något av Bläckhornen i Kiruna att bevaras. Planer på flytt finns, men då kalkylerna verkar ha saltats i överkant, är det troligt att det är få av de boende som vill köpa loss sina hus och låta flytta dem.

På utflykt med bilen i sommarhettan

vid_kvarnen

Jag tycker mycket om att köra bil vilket jag har gjort sedan jag var ung och tog körkortet.   Så härligt det är att susa omkring i sommarvärmen med rutorna lite lätt nedvevade och foten på gaspedalen. Jag vill inget hellre än att köra bil nuförtiden. Norrbotten och Västerbotten är mycket lämpliga för denna sorts nöjen.

En dag åkte jag runt med kamerorna bredvid mig i framsoffan och stannade vid alla tänkbara ställen; jag körde halvvägs ned i diket, parkerade på åkrarna och styrde kosan in på eländiga skogsvägar. På bilden ovan har jag parkerat invid en gammal kvarnbyggnad som är helt fantastisk. Jag tog många, många bilder och skall framkalla dem vad det lider. Kvarnen ligger vid en liten älv som dämts upp för att driva kvarnstenarna. Idag är byggnaden förfallen och hotar att rasa ner i forsen. Men vacker är den.

gammal_mack

På en annan plats fann jag ett skjul som en gång verkar ha  inhyst den minsta av bensinstationer. Jag stannade, backade bilen, klev ut och tog en bild. Människorna på gården intill stirrade: ”tar han en bild på gammhuset, jär han int riktigt klok?” visade en röst i mitt inre. I dessa trakter är det oftast det nybyggdas fräschör som imponerar.

med_bil_i_alter

En annan åker låg inbjudande intill älven som på sina ställen vidgar sig åtskilligt, för att sedan smalna av och mer likna en bäck. Gräset var redan slaget och bonden väntade på ytterligare en skörd. Jag parkerade bilen och beundrade naturen innan jag åkte vidare till byggdegården som stått öde sedan 1970-talet. I projektorrummet låg ännu några svartvita filmremsor, 35-mm-film, kvar. Så sorgligt.

nedanfor_moster-sigrid

På väg hem fann jag den vackraste av gårdar. Här bodde under många år en gammal fröken, Dahlia hette hon. För ungefär 15 år sedan flyttade hon därifrån och stället har sedan dess fått stå tomt med förspikade fönster. Gårdsplanen har börjat växa igen, men är likväl outsägligt vacker. Dörren till mangårdsbyggnaden är utsirad och målad i gult och grönt. Ladugården står i skogsbrynet och rundlogen har nästan försvunnit bland träden. I fonden breder små,  men bördiga åkrar ut sig. Där skulle jag vilja bo. Tyvärr var filmen slut i mina stillbildskameror, så jag tog istället fram filmkameran och förevigade gården på en rulle Kodachrome.