Gunnar Leches Tuna backar i Uppsala

Tuna backar är ett präktigt folkhemsområde strax norr om Uppsala centrum. Det ritades av stadens store man på detta område: Gunnar Leche. Byggnaderna är uppförda i tegel men mestadels gulputsade.

Området är ett sorts storgårdskvarter med generösa gräsytor i dess mitt. Ursprungligen anlades även odlingslotter men jag vet inte om dessa finns kvar.

En skicklig övergång ett hus till ett annat. Tegel och framförallt spröjs binder samman och fångar upp uppsalaslättens vindar. Högst upp i vindsvåningen en rymlig balkong.

Jag vet inte om det fanns något i byggnadsstadgan i Uppsala som sade att man inte fick inreda hela den översta våningen, mycket tyder på det. Det är i vart fall vanligt med en övre våning som likt en frontespis kröner huset.

Visst är de vackra, balkongerna! Låg, sinuskorrugerad front med handledare fästa i ett flätat smidesfönster. Den låga fronten gör att balkongen blir ljus och att ljuset  lättare tar sig in i rummet innanför.

Härkmyran 8 mil söder om Gällivare

Åker man söderut från Gällivare öppnar sig till sist den slutna skogen och ett gammalt hemman träder fram. Jag vet inte när det senast var bebott, men gissar att det var många år sedan. Där är helt tyst och i fonden tronar himlen som aldrig verkar ta slut.

Herkmyran 7

Härkmyran betyder Renoxmyren 

Omgivet av blomstrande ängar och vidunderlig natur ligger Härkmyran.  Nybygge anlagt som hållställe 1794 med forkontor och bruksbod, vilka finns kvar än idag i bebyggelsekoplexet uppe på det uppodlade gårdstunet med 22 byggnader. Uppe på gårdsplanet har man utblick över den stora Härkmyran där malmrajderna drog fram. Hit kom man efter tre dagars färd från Malmberget.

Härkmyran som fått sitt namn av att man använde särskilt utvalda kastrerade rentjurar ( på samiska herk ) för malmtransporterna.

Platsens skönhet är på intet sätt diskutabel. De många byggnaderna ligger glest utplacerade och verkar ovana med sällskap. De har levt sitt liv likt de människor som en gång bodde på gården och hade så långt till närmsta granne.

Jag undrar vem som sköter om marken; dessa gårdsängar borde hade växt igen om inte någon varit där och slagit. Naturen tar alltid tillbaka det den förlorat, men kanske är det kärva klimatet en orsak till att det hår så långsamt.

Dessa plåttak som lagts med överblivna bitar av olika färg och kanske rostat ger nu ett sobert brokigt intryck långt från den grå elegans som präglar ett gammalt sticktak.

Jag undrar vad man kan odla här? Odlingszon ligger någonstans mellan 7 och 8 och där klarar sig bara de allra härdigaste av växter. Eventuellt också något gammalt ryskt äppelträd som under hundratals år trotsat både tsar och Lenins gelikar.

Den nya tiden har smugit sig in även på Herkmyran i form av ett kopplat tvåluftsfönster. Några brädlappar täcker igen det hål som blev över när det nya, lägre fönstret monterades. Jag undrar om utblicken förändrades, om man tyckte sig se något nytt genom dessa plana glas?

Tyvärr fick inte alla byggnader nya plåttak och de har sakta förfallit för att till sist störta samman. Att man inte restaurerar dem! Ett hemman likt detta finnar man inte så ofta. Man borde vara mer aktsam.

Ser ni den gamla brunnen, ”kilan” som vi sa när jag växte upp. Vi kylde mejeriprodukter i dess kalla vatten. Idag är överbyggnaden borta och jag måste snickra en ny efter de murkna bitar som bevarats.

BRF Banvakten förvanska sin fasad

BRF Banvakten på Gärdet i Stockholm äger två rätt stiliga punkthus från början av 60-talet. Fasaderna är i princip identiska och avfärgade i två nyanser. Välbevarade dessutom; både fönster, balkonger och portar är från byggnadsåret. Senast fasaden sågs över var 1997.

Nu håller dock husen på att fasadrenoveras och tilläggsisoleras och får nya fönster i samma veva. De ursprungliga är faktiskt treglas, den gamla sorten med tre glas istället för dagens 2+1. Hur föreningen tänker när de gör ett fönsterbyte istället för att byta ut ett av glasen till energiglas övergår mitt förstånd. Redan i befintligt utförande är de ju rätt effektiva men tydligen räcker det inte utan man vill ner till en k-värde på 1,2. Jag är ytterst tveksam till att det k-värdet kan motiveras om inte energipriset minst fördubblas.

Här ser den nya, tilläggsisolerade fasaden under uppbyggnad. Fönstren är enlufts och en spröjs delar av rutan för att imitera det ursprungliga tvåfluftsfönstret.

Nya balkonger kommer också monteras. Den ursprungliga arkitekturen får sig en rejäl törn, vilket knappast stör de obildade människorna i föreningens styrelse.

BRF Banvakten får som sig bör Veckans ris för sin taffliga renovering där de utan tanke på estetik eller resursslöseri kasserar fullt fungerande och välmående träfönster och ersätter dem med nya med utsida i lättmetall. Tilläggsisoleringen skulle dock kunnat tolereras om den görs försiktigt. Däremot borde balkongernas ursprungliga stålräcken ha bevarats.

Sen kväll står jag framför kyrkstallet

Sommaeen 2009 tog jag ett porträtt av mig själv framför det gamla kyrkstallet som står i skogsbrynet. Ursprungligen stod det i anslutning till kyrkstugan i Norrfjärden, men när hästarna kom ur mode, flyttades det hem och fick tjänstgöra som nattlogi åt våra kvigor.

Stallet är i rätt bra skick, men måste lyftas och så behöver dörren lagas. Kanske måste några stockar halvsulas också. Ingen större reparationer med andra ord.

 

Värtagasverket av Ferdinand Boberg

I slutet av år 1893 invigdes den första delen av det nya Värtagasverket. Arkitekten bakom detta vackra område var Ferdinand Boberg som kom att bli en av de mer omtalade arkitekterna i landet inom ett par år. När han påbörjade arbetet med gasverket var han dock både relativt ung och tämligen okänd.

I stort sett samtliga byggnader som uppfördes vid denna tid murades i rött tegel från Haga tegelbruk. Till socklar användes däremot natursten. Den vänstra gasklockan är del äldsta och togs i drift 1893, den högra byggdes 1899.

I fonden, på en liten kulle, ligger kontorsbyggnaden som även innehöll bostadslägenheter. En trappa upp fanns en rymlig 5-rummare för ingenjören. Planritningen för denna kan ni studera här.

Det första huset på vänster sida är Mätarehuset som är en mycket stram skönhet med en fantastisk entré. Maskinparken i dess inre är från 50-talet och värd att bevaras. Husen efter det är Reningshuset.

Ser ni de vackra fönstren och de små tornen, tourellerna, som pryder denna pärla? I denna byggnad renades gasen innan den skickades ut i gasnätet.

Våren i Norrbotten för två år sedan

Jag hittade några gamla bilder som jag tog för rätt precis två år sedan, 29 april t.o.m. 2 maj. Som ni ser finns i princip ingen snö kvar så våren var rätt tidig detta år. Men nog är det grått och jag minns att det var kallt.

Gårdsmiljön på bilden är en verklig pärla och jag är glad att den fortfarande får finnas kvar.

Garagedörren, innan jag målade den förra sommaren. Jag älskar dessa bleka nyanser! Både på dörr och natur. Så behagliga för ögat.

Åkrarna lyser gula, inte ett spår av det gröna gräs som snart kommer att spira. Däremot ses en lada som skall repareras denna sommar.

Att klyva och kapa ved gör man bäst när nätterna fortfarande är kalla, ty då träet är fruset spricker det helt lätt när man klyver det. Dessutom är det bra om man hinner få undan dessa sysslor innan vårbruket sätter igång.

Konservativt lagda människor brukar sällan uppskatta modernismens kyrkor men det gör jag. Det finns en skönhet även i byggnader som inte är helt gamla. Låt de får åldras så att även vanliga människor hinner lära sig njuta av dem!

Är socialistiskt byggande humant?

Socialistiskt betonade flerbostadshus i Hjorthagen. Möjligtvis är de också inhumana.

Jag läste precis en artikel som gjort mig smått irriterad. Den var något rörig och helt tillrättalagt för att torgföra ett borgerligt ideal (det är inte så att jag inte klarar av borgerliga ideal, men att ta dem till ursäkt för att tota ihop en text tycker jag inte om – lika illa är det i den socialistiska pressen). Visserligen tycker jag, precis som artikelförfattaren och även upphovsmännen bakom En sort bok om arkitektur: Hvorfor moderne arkitektur har blitt så stygg, att byggandet på det stora hela urartade på 60-talet, åtminstone när det kommer till stora bostadsområden, men det innebär inte att det verkligen var bättre förr. Författarna till ovan nämnda verk, Christopher Rådlund och sociologen Alexander Ibsen, pläderar för ett humanistiskt byggnadsideal vilket skall ses i kontrast till den arkitektur som socialismen står för.

Socialismen förändrade verkligen byggandet i början av 30-talet, även om de verkliga pionjärerna är HSB:s 20-talsområden, vilka hör till de nyklassiska byggnader som artikelförfattaren anser höra till de bästa och som idag värderas högt.

Innan tiderna började förändras så byggde man vanligen, humant eller ej – allt är som bekant en fråga om smak, stora eller åtminstone lite större lägenheter åt gatan till, och små och trånga lägenheter, med lägre takhöjd, i de på gården belägna husen. Man byggde också små, men ack så pittoreska träkåkar i anslutning till stora gårdar eller bruk. Stora delar av Stockholms innerstad består av kåkar byggda på spekulation (läs gärna Strindbergs och Lundins Det nya Stockholm där de ondgör sig över den låga kvalitén). Trots allt detta får man säga att mycket av det som byggdes förr höll en hög kvalitet, åtminstone jämfört med våra dagars massproduktion. Den värsta slummen är dessutom sanerad (nu tänker jag på trånga och ljusfattiga gårdshus med gårdsbrunnar på bra ett par meter i diameter).

Man kanske inte kan bortse från att mycket av byggandet efter 1930 skett efter socialistiska riktlinjer, men jag att det fallit sig så är knappast någon katastrof. Mycket av det som byggdes, det mesta fram till och med början av 50-talet håller mycket hög klass, både arkitektoniskt och med avseende på utförande. Man hade helt enkelt inte lärt sig rationalisera i tillräckligt hög utsträckning. Detta ändrades successivt under 50-talet och i början på 60-talet vilket ledde till en lägre detaljkvalité och till att en alltför stor skala började tillämpas. Detta är också något som Wolter Gahn säger i förordet till nyutgåvan av kampskriften från 1931, Acceptera: I en tid där nästan ingenting byggdes hade vi ingen möjlighet att förutse de enorma kvantiteterna i framtidens byggande och de konsekvenser som skulle följa av detta.

Jag har skrivit en lång text om hur man omvandlat centrum i Luleå genom åren (har ännu ej kommit i tryck) och hur man där först förnyade stadskärnan, sedan nästan demolerade den och nu gått varvet runt och börjat förstöra de modernistiska byggnaderna. Alltid är det likadant, gemene man kan inte se kvalitén i halvgamla hus. Att det skall vara så svårt att förstå! Vem vet vad som kommer att sägas om miljonprogrammen om 30 år, redan nu har de så smått börjat omvärderas.

Jag tycker personligen att dagens arkitektur är trist och det jag främst vänder mig emot är de dåliga material som kommer till användning. Det är helt enkelt för lite massivt trä och för mycket fiberplattor, gips, klumpigt formgivna fönster, banala dörrar med tarvliga gångjärn mm osv. Exteriört verkar man ha fastnat i någon slags funkisinspirerad sörja som inte gör någon glad.

Jag skulle gärna se en tillbakagång till ett mer hantverksbetonat byggande, men samtidigt måste man ha i åtanke att om man satsar på ett sådant humant byggande, är det inte säkert att då byggs hus för alla. Det blir helt enkelt för dyrt. Jag skulle framförallt se att man hushåller med resurserna och respekterar det redan byggda och samtidigt kostar på det som byggs nytt.

Jag finns i Hamburg min matros

Äntligen en radiodokumentär om Ulla Sjöblom, femtiotalets stora Lars Forssell-tolkare. På söndag den 5:e maj klockan 14.00 sänds den i P2.

Jag har två EP-skivor med Ulla Sjöbloms. Den ena innehåller De fattigas piano och tre till. Det är en kraftfull och på samma gång förförisk stämma som möter lyssnaren; något mer exotiskt, och samtidigt svenskt, får man leta efter.

Jag går i Hamburg, ja matros,
jag är din dryck, jag är din ros.
Jag finns i Hamburg min matros,
jag är din tröst, jag är din blues.

Lyssna på Jag går i Hamburg:

Tid är pengar:

Det känns så skönt (denna text har Forssell dock inte skrivit):

Här finns ytterligare musik med UllaSjöblom.

Jag minns Ulla Sjöblom från tv-filmen Sparvöga efter Ann-Charlotte Alverfors romaner. Jag tror att det var hennes sista roll. Detsamma gällde nog både Irma Christensson och Sten-Åke Cederhök. Tyvärr gjorde Marie Fredriksson det lätt förskräckliga ledmotivet, inte Ulla. Jag minns att jag tyckte om  filmatiseringen, kanske mest för att den var sorglig.

En centrumbyggnad i Skönstaholm

En bit från radhusområdet Skönstaholm ligger Skönstaholmsskolan och en liten centrumanläggning som båda är uppförda i rött tegel och mycket vackra. Emellan dem och förbunden med den senare ligger en förskola.

Centrumanläggningen hörde ursprungligen till det intilliggande Veckodagsområdet och ritades av Georg Varhelyi (som även ritat det geniala punkthuset i Björkhagen). Bebyggelseregistret anger Lennart Brundin som Skönstaholmsskolans arkitekt. Som ni ser av bilden ovan är det en välbevarad kåk med många fina detaljer (det ni ser är den förskola som ligger intill Skönstaholmsskolan).

Centrumanläggningens baksida vetter mot en gård som gränsar till skolbyggnaden. Notera den vackra taklinjen och det snygga murverket. Gården är belagt med natursten vilket passar bra. Det höga huset hette ursprungligen Morgongården och var en ungdomsgård.

Har syns Morggongården och den pelargång som förbinder den med förskolan. Bortom förskolan ligger Skönstaholmsskolan. Visst är det vackert!

Även pelargången är snyggt murad och har tak i tegel. Högklassigt skulle jag vilja säga! Trädgårdsanläggningen i mitten verkar dock lite vildvuxen.

Fasaden som ses ovan är förskolan, den är baksida till den fasad som ses på bilden högst upp.

Här ser ni centrumanläggningen! Ovanligt fin och påkostad för att vara en förort till en förort (Hökarängen ligger en bit därifrån).  Välbevarad är den dessutom.

Detta konstverks upphovsman är Gunnar Strååt och heter Kvinna med kruka. Vacker och tidstypisk och en god representant för de utsmyckningar som finns i Stockholms stads ägo.

Kamerareparation och en uppsägning

Till höger ett hus byggt 1939, till vänster ett hus ombyggt vid samma tid.

Nu har jag äntligen fått mina kameror servade och så har jag provfotograferat med dem och resultatet blev mycket bra! Inte ett spår av ljusinsläpp gör att bilderna återigen blir bra Förra sommaren hade jag stora problem och många bilder blev oanvändbara. Reparationen gjordes av K-R. Kameraservice i Viggbyholm, en firma som jag kan rekommendera, även om man får ha klart för sig att arbetet inte kommer att gå speciellt snabbt och det krävs visst tjat för att få det gjort. Resultatet blev dock mycket bra och det känns bra att någon kunnig sett över kamerahusen Först lämnade jag in dem till Schönherrs foto men de kunde inte göra något åt ljusläckaget. Märkligt, när det faktiskt finns nytillverkade tätningslister till just denna modell.

Mer nytt. Jag har sagt upp mig! Orkade inte längre, stressen blev för stor. Jag jobbade 16-22 och på dessa timmar skulle jag ge cirka 4 timmar hos de gamla. Då nästan 50 % av tiden är förflyttningar återstod 3 timmar och att hinna med 4 timmars jobb på den tiden gick ju inte alls. Eftersom firman inte gjorde någon ansats till att minska min börda, återstod bara att säga upp sig och dra.

Om 1,5 vecka åker jag norrut! Eftersom jag slutade jobba två veckor innan jag tänkt sluta har jag två veckors semester. Bra, för jag är rätt slutkörd och har inte orkat med mycket alls. Har mest vilat och varit matt. Det skall bli skönt att ta tag i lite praktiskt arbete, det är bra för både kropp och nerver.

Detta är verkligen inte bröstpanel

En mycket utbredd missuppfattning verkar vara att denna höga panel, med en liten hylla på toppen, kallas för bröstpanel. Det är helt fel. Jag kan förstå varför, då den når upp i brösthöjd. Bröstpanel är dock något helt annat, ty den typen av panel når bara upp till fönsterbröstningen, dvs från golv upp till fönstret tar vid.

Det det ni ser på bilden benämns hög panel. Svårare än så är det inte.

Om man skall krångla till det lite till så finns det olika typer av panel och här skiljer man på den mer banala sorten och den helfranska. I helfransk panel sitter fyllningarna fast i en profilerad list som i sin tur sitter fast i ramverket. Enklare snickerier saknar den profilerade listen och där fästs fyllningen direkt i ramverket.

Panelen på bilden ovan ser ut att vara helfransk, ty de rektangulära fyllningarna omges av en profilerad list, men i slutet av 1800-talet hade man insett att man lika gärna kunde spika på en list i efterhand och på detta sätt imitera helfransk panel så säker kan man inte vara. Redan då förenklade och förbilligade man. Men fint är det iallfall.

Behåll Åtvidabergsfönstren i punkt- huset på Danviksklippan!

Få saker gör mig så upprörd som förlorade skönhetsvärden och resursslöseri kombinerat med ren och skär dumhet. Vill man protestera mot detta tilltag går man in på denna sida och ”Gillar”.

Brf Klippan 10 på Danviksklippan vill forfarande byta ut sina gamla Åtvidabergsfönster mot moderna inklädda i aluminium. Orsaken till detta är att de vill slippa drag och de vill spara energi. Ja, det är väl rimligt, men detta åstadkommes enklare och billigare genom reparation av de befintliga fönstren i kombination med energiglas eller någon annan lösning. Ett fönsterbyte glädjer framförallt fönsterfirmorna och det på två sätt; dels får de sälja ett nytt fönster och dels försäkrar sig de om att fastighetsägaren måste byta fönster i framtiden. Moderna fönster är inte gjorda för att underhållas, de är gjorda för att inte behöva underhållas och sedan bytas ut vilket går stick i stäv med ett hållbart samhälle.

Nya fönster har begränsad livslängd
Att byta fönster istället för att renovera de gamla och sätta in energiglas blir betydligt dyrare. Dessutom är garantitiden för ett ny fönster kort, stundtals inte mer än 2 år. Kanske inte så underligt om man betänker de komplicerade mekanismer som ett modernt vippfönster stoltserar med. Om 20 år är det troligt att funktionen är allt annat än bra (det har jag noterat i samtliga av de hus som renoverats på 80-90-talen och som jag besök i jobbet). De ursprungliga som suttit i över 65 år saknar bevisligen inte kvalitéer och en renovering skulle ge fönster som håller minst lika länge, förmodligen hundratals år.

Energiprestandan hos fönster avgörs av glas och tätning, inte tilverkningsår
Energiprestandan hos ett fönster avgörs av glaset och tätningen. Energiglas ger bra prestanda, men vill man förbättra den ytterligare kan man välja andra sorters glas. Tätning av karm och båge är heller ingen rocket science utan det klarar en duktig fönsterfirma. Någon anledning till byte finns således inte av denna anledning. Nya fönster utgör dessutom en betydligt större belastning på miljön om man tar hänsyn till den energi som krävs för att tillverka dem.

En översyn av ventilationen spar energi och förbättrar inomhusklimatet
Vad kan man mer göra för att förbättra värmeekonomin i ett flerfamiljshus från 40-50-talet? Under denna tid var det vanligt att ventilationen var av typen självdrag med mekanisk frånluft, dvs springventilen under fönstren och skafferiventil i köket som svarar för den friska luften och utsug i kök och badrum (ibland även i sovrum). Den skämda luften som evakueras från lägenheterna med självdrag får hjälp av en fläkt på taket som är mycket värdefull under den varma årstiden. Vintertid, vid minusgrader, behövs den knappt och borde egentligen stängas av ty det undertryck som uppstår under denna årstid gör att kall luft sugs in genom springor i fönster och väggar vilket både orsakar drag och slukar energi. För att spara energi och öka komforten bör därför fläkten styras av temperaturen (medelst ett enkelt reglersystem). En värmeväxlare på taket, som tar han om den energi som sugs ut, gör att energiförbrukningen kan minskas ytterligare.

Sammanfattning
Renovera och energieffektivisera de befintliga fönstren, inför temperaturstyrning av den mekaniska frånluften samt montera en värmeväxlare som tar han om energin i den luft som vädras ut. Dessa enkla åtgärder minskar energiförbrukningen och skapar ett bra inomhusklimat och förstår på intet sätt de arkitektoniska kvalitéerna. Till gagn för kommande generationer år man dessutom ett hus som är både energisnålt och kan underhållas under många, många år framöver.

Läs mer om husen på Danviksklippan här. De ritades av Backström och Reinius och stod klara sommaren 1945.

Agneta Wrangel, Hasse första fru

En relativt nätt volym är Agneta Wrangels Hallon och torr champagne. Agneta var först i raden av Hasse Ekmans fruar och skånsk grevinna Wrangel af Sauss. Ovan en bild från deras första hem på Askrikegatan 19, om jag inte tar fel. En tvårummare med öppen spis. Alla bodde på Gärdet på den tiden. Jag gör det fortfarande.

Ekmans flyttade från så småningom till en flott våning på Dalagatan 44 och där fanns även en bar vilket framgår av denna bild. Ytterligare en festlig bild är denna som togs för att propagera för cykling under bensinransoneringens dagar.

Boken är rolig och innehåller en del matnyttigt från krigsårens nöjesliv när man gladeligen kastade ut dyrbart porslin på Norr Mälarstrand bara för att få lite uppmärksamhet (Zarah Leander när hon Rosita Serrano fick för stor uppmärksamhet). Äktenskapet tog dock slut 1944 när Hasse träffade Eva Henning (Agneta väntade då parets fjärde barn) som han raskt gifte om sig med. Dessvärre blev han själv dumpad i början av 50-talet och då blev Tutta Rolf hans tredje fru som han lämnade på 70-talet.

Avsnitt två av podden På nattkröken

Dags för avsnitt 2 av den gamla 00-talspodden. Vi möter George Aurics orkester – Quand tu dors pres de moi; Toti Dal Monte – Spargia d’amaro pianto; James Moody and his swedish crowns – Body and soul; Charlie Parker – Lover man; Umberto Marcato – E mezzanotte; Dario Campeotto – Angelique; Japan – Gentlemen take polaroids; Laura Branigan – Self control.

Vill ni ladda ned mp3-filen så hittar ni den här.

Erlanderhuset klär Fyrverkarbacken

Erlanderhuset vid Fyrverkarbacken

År 1962 byggdes det vackra, veckade huset efter ritningar av Henning Orlando. Det är en slående elegant på toppen av Marieberg och dessutom nyligen restaurerat på ett riktigt förtjänstfullt sätt.

Erlanderhuset vid Fyrverkarbacken

Hit flyttade genast Tage Erlander och hans fru, ty de saknade vräkiga vanor och villa i Bromma och trivdes därför alldeles utmärkt i dessa nybyggda hyresrätter. Idag är huset ombildat till bostadsrätter och man får anta att det inte är särdeles billigt att njuta den vackra utsikten och sällan är den vackrare än när hösten står i sin rikaste skrud.

Ett öde hus på norrländska steppen

Se vilken fin enkelstuga som står övergiven på en jordplätt mellan några åkerlappar! Jag parkerade bilen åkern som redan slagits för året och gick närmare.

Det lilla huset har endast ett kök och en kammare och verkar vara uppfört under 1900-talets första decennier. Det var plåttak och har därför inte börjat ruttna. Den dag ett hus förlorar sitt tak, dröjer det inte länge innan fukten bryter ned bjälkar och innertak som till sist störtar samman. Är bara taket intakt, kan ett ödehus klara sig mycket länge.

Dörren, som är av modernare snitt, har en originell stängningsanordning. Några dyrbarheter förvaras inte här. Men nog är det synd att inte någon kostar på ett lager färg och lite nytt fönsterkitt.

En annan, en mycket bättre Carola

Den finlandssvenska sångerskan Carola Standertskjöld hörde till de största namnen i Finland under 60-talet, men hon fick aldrig något genombrott i Sverige, trots att svenska var hennes modersmål. Precis som de allra flesta finska stjärnor var hon okänd i grannlandet. Synd tycker jag som uppskattar hennes röst och lyssnat en del på hennes inspelningar som finns tillgängliga digitalt (Spotify). På Youtube finns faktiskt några klipp, bl.a. C’est joli la mere och Perfidia. Det fina med Finland är att där finns ett vemod som för det mesta saknas i Sverige.

P2 Dokumentär hade den goda smaken att sända ett program om Carola i söndags. Det finns naturligtvis tillgängligt på sr.se och jag kan verkligen rekommendera det. Lyssna!

På Västra Trädgårdsgatan 17 år 1916

Vid Västra Trädgårdsgatan låg en gång i tiden en rad med påkostade privatpalats som beboddes av gamla förmögna släkter. De tre husen 13, 15 A och 15 B var i familjen De Geers ägo och nummer 17 tillhörde under många år von Platens (även om de inte lät bygga det). Idag finns endast Västra trädgårdsgatan 13 kvar och fastigheten är sedan 1941 i republiken Finlands ägo. 15 A och B har ersatts av Tändstickspalatset och nummer 17 är en del av Föreningsbankens stora komplex.

År 1916 var dock gatan intakt även om husen genom åren ombyggts för att följa modets nycker. I nummer 17 hade fru Louise Reuterskiöld en våning som till viss del bevarade detaljer från von Platens era.  Hallen är en verklig pärla dekorerad med draperier av antika  ”toiles de Genes”. En blå Sèvresvas och mjuka orientaliska mattor ”bidrar till det intryck av förfinad smak, som genast  slår en till mötes vid ingången till denna på konstskatter så rika våning”.

Den inre salongen är på intet sätt sparsmakat inrett. På dess ena kortsida ses en öppen spis som pryds av tre kaminvaser av Mariebergsporslin samt två bronskandelabrar. I hörnet, på en svart marmorpelare, ser vi en kinesisk vas som apterats till lampa. En motsvarande finns i motsatta hörnet av salongen.

På långväggen ses en gobeläng som pryds av en målning av Baccio della Porta (fra Bartolomeo) som föreställer Madonnan med Jesusbarnet.  Byrån till vänster är en antik sak i Louis seize som passar bra till rokokospegeln som hänger ovanför.

Den stora salongen är ett mycket stort rum som består av två mindre som slagits samman. Väggarna är målade i gul färg och listverket går i vitt och guld. Här finns som sig bör både Hauptbyrå och Sèvresproslin samt crèmekoppar från Marieberg.

Denna vackra Beauvaistapet avbildar en ”fête à la Chinoise” på 1700-talet. Stolarna går i Louis XV, är förgyllda och klädda med ljusblå, antika brokader. I ett annat hörn av denna stora salong finns detta intima hörn. Porslinet är av hög klass och delvis från Wedgewood.

Vivi Horns reportage i Svenska hem är mycket omfattande och att i detalj redogöra för alla skatter som göms i det Reuterskiöldska hemmet låter sig inte göras på några korta rader. Denna korta resumé får dock tjäna som en inblick i den miljö som hörde samman med tidens privilegierade adel som förfogade över konstskatter som ärvts i generationer.

Att baka den Spanska vindtårtan

Ingen tårta är så elegant som den Spanska vindtårtan (Spanische windtorte). Att baka den, är inte speciellt svårt, om man bara följer anvisningarna till punkt och pricka. Man får dock räkna med, att den tar en eller två kvällar i anspråk att färdigställa.

Själva grunden i tårtan är marängen, den Spanska vinden. Receptet är som följer:
8 äggvitor
1/2 kryddmått vinsyra
6 dl strösocker

Man får räkna med, att det åtgår ungefär en laddning till av smeten innan tårtan är färdigdekorerad, men börja med denna sats så att inte marängmassan tappar spänsten innan den skall användas. Det är av största vikt att skål och visp är ordentligt rengjorda, ty finns där någon fettrest får inte marängen den rätta spänsten.

Äggvitorna vispas tills dess att de börjar tjockna en smula, inte mer. Tillsätt sedan sockret pö om pö (matskedsvis) under vispning (gärna med elvisp). Vispa tills dess att massan är mycket tjock, blank och smidig och håller formen (spritsar man en ros, skall den inte rinna ut).

Rita sedan upp ringar på baksidan av ett bakplåtspapper. Knappt 2 dm diameter är lagom. Spritsa ut sex ringar. Det är viktigt att samtliga är lika stora. Två av ringarn fylls med marängmassa. Dessa skall bli lock respektive botten. Grädda sedan marängen i minst 45 minuter i 100 graders ugnsvärme. Slarvar man med gräddningen, kommer resultatet att bli en tårta som så småningom helt kapsejsar och faller samman. Man får då skämmas1

När samtliga delar är gräddade, tar man bottenplattan och fäster den första ringen på med lite marängsmet. Gör på samma sätt med de återstående tre ringarna. Resultatet blir nu en skål med raka kanter som består av marängringar. Grädda i ugnen minst 20 minuter. Låt svalna och täck sedan utsidan med ett lager marängsmet så att kanterna bli jämna. Grädda ytterligare minst 20 minuter. Gör likadant med locket som också måste vara jämt och fint.

Garnera sedan lock och kanter med marängsmet som spritsas genom ett munstycke i plåt (ger bästa resultatet). Garnera med kanderade violer och rosenblad. Grädda i ungefär en halvtimme och låt svalna. Här en bild som visar det färdiggräddade locket.

Fyll sedan tårtan med vispad, osötat, grädde som smaksatts med konjak, samt bär, hackad mörk choklad och mandelspån. Fyllningen kan varieras efter behag. Lägg på locket och resultatet blir som på bilden ovan. Inte så svårt, men det tar som sagt sin tid och det är viktigt att: marängmassan är verkligt fast samt att man gräddar delarna ordentligt. Här en skiss, som förklarar de olika momenten (observera att locken gräddas separat och läggs på först vid serveringen).

En rätt utförd Spansk vindtårta gör ett sådant intryck att gästerna omöjligtvis kan glömma den. Det är inte ovanligt att man som gäst stannar mållös när man kliver in i ett rum med en Spansk vindtårta på bordet.

Glesbygdens svunna mode, del 1

Moderiktig, smaka på ordet! Var plats och socialt kotteri har sin klädkod och man kan ge sig den på, att det alltid finns någon där som är mer modeintresserad än de övriga. Min mamma följde med spänning parisermodet på 60-talet och kopierade med van hand de olika toaletterna. Jag vet att Farah Diba hade något elegant på sig som sedan, med hjälp av den rutinerade sömmerskan faster Emmy, förvandlades till bröllopsklänning. Vanligtvis skötte hon dock både tillskärning och sömnad själv.

På bilden ovan ses den klassiska bonden i sina blå hängselbyxor (farbror Arne!). Precis så såg alla bönder ut in på 80-talet. Ofta varierades klädseln och byxorna byttes mot vanliga dito och kombinerades med en bussarong. Det är riktigt snyggt och kan, faktiskt, te sig riktigt hett. Mannen till höger,  farbror Lasse, har en mer elegant klädsel med polotröja och rödaktiga byxor. En air av glesbygdscasanova, får man nog säga att han utstrålar.

I mitten står min mor i en hängselbyxkjol som hon sytt efter mönster från ICA-Kuriren och skorna – med vita strumpor därtill! – kan knappast ha varit lämpliga för en dag på åkern, även om det, som i det här fallet, rörde sig om någon sorts jordbruksutställning (apparaten i fonden är dock helt en gåta och ingen av de inblandade tycks minnas dess funktion). På en annan bild ser man något som jag ser är en täckdikningsmaskin.

Tante Møhges Misse och äktenskapet

TV-serien Matador tyckte jag mycket om och jag såg den både första och andra gången den visades i Sverige. Familjen Skjern blev först mina favoriter men när serien repriserades höll jag mer på Varnæs.

Klippet ovan är mycket roligt. Misse Møhge, dotter till tante Møhge, hade länge längtat efter att bli gift men henne stränga mor tillät inget sådant. När modern väl dött var det emellertid fritt fram för Misse som äktade läkaren Andersen vilket fick katastrofala följder för honom. Misse blev änkefru precis som sin mor och på det hela taget rätt nöjd, även om intermezzot satt sina spår vilket framgår av detta klipp.

Jag ar ett svagt minne att Hör mein Lied, Violetta spelades i serien, men jag är inte alls säker. Jag tycker dock om melodin och arrangemanget. I början av 60-talet gjorde Carli Tornehave en nyinspelning som jag också tycker om.

Huvudnässkolans i Vänersborg aula

Jag läste en text om stadshuset i Ulricehamn (en verklig pärla som tyvärr berövades originalinredningen i fullmäktigesalen när de styrande politikerna ville modernisera) och fann då en länk till Huvudnässkolan i Vänersborg. Vilket fantastiskt komplex! Tyvärr har man rivit delar av skolan och om något år kommer endast, i bästa fall, aulan, som ni ser på bilden ovan, finnas kvar. Är inte det typiskt!? Ständigt gnäll om allt som revs förr och ständigt detta oförstående inför modernismens byggnadsarv. Man kan visserligen inte begära att att gemene man skall uppfatta dessa halvgamla byggnaders värde, men istället måste man kräva av politiker och tjänstemän att de värnar de byggnader som förr eller senare kommer att sätta respektiver ort på kartan.

Arkitekten, Åke Wahlberg, ritade även den funktionalistiska pärlan Sannaskolan i Göteborg som ännu verkar stå kvar.

Om brukarnas hälsogemenskap i Jörn

I senaste numret av Provins (Norrländska litteratursällskapets tidskrift) finns en utmärkt text om Hälsogemenskapen i Jörn. Vårdcentralen i detta samhälle i Västerbotten lades ned 1999 och de boende tvingades ta sig till Boliden medels bil eller buss vilket i längden blev alltför omständligt. Fyra år senare samlade invånarna in 260 000 och startade en egen vårdcentral. Denna drivs enligt not-for-profit-modellen (NFP) och allt eventuellt överskott investeras i verksamheten. Bra tycker jag som inte kan tänka mig annat än att skall man generera vinster i vården måste antingen vårdtagarna eller arbetarna betala för det (om man inte söker vinstbidrag). Jag förstår helt enkelt inte hur det kan tas för självklart att bara för att ett vårdföretag drivs privat, skall det finns pengar över till ägarna. Nej, fram för brukarkollektiv istället!

Texten, som jag verkligen uppmanar er att läsa, är mycket intressant och jag uppfattar den inte heller lika politisk som många andra i detta ämne. Med detta menar jag att jag inte tycker att texten endast verkar vara skriven för att torgföra sina politiska åsikter.

I SvD publicerades för en kort sedan en text om NFP-vård skriven av överläkaren Inge Axelsson. Äevn den kan jag rekommendera.

När man privatiserar vård måste man ställa sig frågan: gör vi detta för hjälpa vårdtagarna eller det främst för företagarnas skull? Jag är på intet sätt emot privata initiativ, men jag tror att det är betydligt bättre om verksamheten drivs på anda grunder är endast för att skänka sina ägare klirr i kassan.

Norrut, med bil längs med Lule älvdal

Ödehus

Jag var på väg upp mot Niemisel på en nöjestur en varm dag, men hade inte hunnit långt alls, ty det var ännu ett par mil kvar upp till Boden och vägen var precis så lappad och lagad som en inte alltför trafikerad norrländsk väg brukar vara. Jag passerade ett ortsnamn och vid skylten fanns ett hus. Det var byns ena hus som låg där. Jag bromsade in, backade tillbaka och klev ur bilen. Där stod en vitmålad byggnad med rödmålade fönsterbågar omgiven av diverse uthus. Allt var tyst och öde, men några maskiner på tomten skvallrade om att gården används som upplagsplats. När jag tittade in igenom köksfönstret förstod jag att här satte man sig ibland för att äta medhavd proviant. Kanske ägdes fastigheten nu av det militära.

Ödehus

Ladugårdens tak var en något sviktande historia, men på det stora hela var det beklätt med plåt. Inget förstår ett hus så snabbt som ett läckande tak, ty dy samlas fukten, åsarna ruttnar och fukten tynger ner hela konstruktionen så att den rasar in. Här fick man intrycket att mark och grund sviktat och dragit hela ladugården med sig. Husets nock följde en intressant kurva.

Ödehus

Jag hade parkerat invid ett gammal uthus som låg intill ett gammal militärt förråd. I trakterna av Boden var, och är fortfarande i viss mån, det militära alltid närvarande. Min pappa köpte då och utrangerade saker som vårt försvar inte längre hade användning för. En liten, liten militärgrön vagn brukade vi löva och sedan koppla bakom traktorn när vi skulle åka bort på midsommar. Annars var det mestadels elmotorer och vinschverk som fångade pappas intresse. Han hade nämligen själv byggt gårdens utgödslingsanläggningar av dessa tingestar.

Ödehus

Vid sidan av min parkeringsplats stod bakom en byggnad gamla oljefat. Standard stod det på ett par av dem. Den typen av fat är icke av modernaste snitt, men de är mycket vackra. De fanns när jag växte upp, men jag tror att de var gamla redan då. Jag minns att jag fick en gammal oljebehållare, någon typ av kanna, av en granne som barn. Den var vit och hade BP-loggan på. Jag har för mig att man kunde pumpa ut innehållet på något vis. Snygg, men inte så användbar. Nu ligger den säkert på skroten.

Eric Sigfrid Persson och Friluftsstaden

Storbyggmästare Eric Sigfrid Persson bör rimligtvis vara Malmös svar på Stockholms Olle Engkvist. Persson var dock mer än bara byggmästare, han intresserade sig för arkitekturen och ritade ofta de hus han lät bygga tillsammans med en utbildad arkitekt. Två av de områden som han står bakom är Ribershus och Friluftsstaden. Frågar ni mig, hör dessa till det absolut bästa som gjorts från slutet av 30-talet-slutet av 40-talet.

Friluftsstaden stod delvis klar för inflyttning år 1944, men först 1948 var hela området utbyggt. Passa på att se en film från områdets första år här. Byggnaderna är radhus och de allra flesta lägenheterna är i två plan med tillhörande uteplats. Här några exempel på planlösningar. Materialen är tämligen påkostade, bl.a. är köksgolvet i kalksten (vilket fick Mogens Mogensen i Byggmästaren att utbrista att det ”är väl något som tillhör förgången tid” ), vardagsrummen har öppen spis, fönstren är av perspektivtyp (Perssons egen uppfinning) och fiskbensparkett ligger i vardags- och matrum. Utanför sovrummen på övre botten, finns ofta en balkong vilket får sägas vara en mycket tilltalande form av vardagslyx.

År 1944 anordnade Svenska Slöjdföreningen en utställning i Friluftsstaden, precis som man gjort när Ribershus var nytt. En av de inbjudna firmorna var Aaltos Artek som bl.a. visade ett vardagsrum inrett av Aino Aalto. Även NK var representerade med en inredning signerad Elias Svedberg och Astrid Sampe.

Jag är väldigt förtjust i denna tids byggnader, åtminstone de som är lite mer genomtänkta. De utgör en bra blandning mellan hantverksmässigt byggande och en viss stordrift. De får därför sägas tillhöra modernismens pärlor och erbjuder fortfarande mycket god boendestandard, ja ofta betydligt högre än det som byggs idag.

När be-bopen kom till Stockholm

1947 var det tämligen ont om be-bopskivor i Sverige. De första med bland andra Dizzy Gillespie hade precis letat sig till Sverige via England. Den 16 december anlände Chubby Jacksons Fifth dimensional jazz group till Stockholm som första amerikanska orkester som spelade den nya musiken.

I en artikel i Metronome Magazine berättar Jackson året därpå om den svenska turnén. Han är mycket förvånad över det stora intresset bland jazzmusikerna för be-bop; hur alla tycks digga Parker och Gillespie och vill lära sig allt om den nya jazz-stilen. Nå, Jackson hade knappast kommit till samma slutsats om han hamnat i en bygdegård på landsbygden. På den tiden spreds nya influenser främst genom film och radio vilket gjorde att det tog sin tid. Jazzintresserade radiohandlare runt om i landet var nog ofta de som förmedlade nya musikstilar, ty de kunde ta hem de skivor som annars mestadels såldes i storstäderna.

Det var hursomhelst  ingen dålig orkester som Chubby Jackson tom med sig till Sverige 1947:  Terry Gibbs spelade vibrafon, precis som han senare gjorde i Modern jazz quartet, Conte Candoli trumpet, Denzil Best trummor  och Lou Levy piano. Sveriges radio gjorde lämpligt nog en inspelning som jag hittade på en Dragon-lp idag. Den finns även på CD,så köp den (innehåller också en finfin konsert med Dizzy Gillespie live på Vinterpalatset i januari 1948). Förutom dessa inspelningar gjorde orkestern också några skivor på etiketten Cupol.

Lyssna på Chubby Jackson och hans orkester med Crown Pilots, Beguin the begiun och Shishika:

Strax efter Jacksons besök anlände Dizzy Gillespie och hans stora band och även dessa gjorde succé. 1949 kom James Moody och sedan rullade det på under hela 50-talet. Ett av de allra bästa resultaten av dessa års svenskamerikanska samarbeten var Ack Värmeland du sköna som Stan Getz spelade in 1951 för svenska Metronome tillsammans med Bengt Hallberg, Gunnar Johnson och Jack Norén.

En syneförrättning i vårt folkhem

1963, 25 år efter Lubbe Nordströms mycket uppmärksammade radioserie Lort-Sverige, fick Birger Norman och Stig Sjödin i uppdrag av Riksbyggen att göra en syneförrättning av det folkhem som växt fram efter 2:a världskriget. Den boken, Syneförrättning i folkhemmet, håller jag som bäst på att avsluta.

Det är en märklig bok, främst på grund av den något raljerande tonen och hur pass stor vikt som läggs vid miljön. Ett dominerande tema i boken föroreningar, främst av vattendragen, men även alla avgaser som bilarna redan då släppte ut. När man läser den idag, är det svårt att förstå att det dröjde så länge innan man verkligen började göra något åt hela den problematiken, men samtidigt är det bra att se att man nuförtiden åtminstone har kommit långt när det gäller att rena avloppsvattnet. På 60-talet badade man bokstavligen i avföring.

Kritisk är man också inför mycket av det som byggs vid den här tiden. Höga markpriser, orsakar alltför hög exploatering av marken vilket ger bostäder som inte alltid är så människovänliga. Att dessutom riva bort 100 år eller mer av stadens årsringar, är heller inget som våra besiktningsmän uppskattar.

Vad som mest förvånar mig är med boken är den relativt balanserade bilden av vårt samhälle vid sextiotalets början. För mig som inte upplevde 60-talet kom detta som en överraskning. Jag utgick från att man vid den tidpunkten bara kunde se fördelar med den nya tiden. Så nog är det en läsvärd bok alltid.

Gunnar Kassmans hus på Storholmen

Bankir Gunnar Kassman lät runt 1918 bygga denna mycket pampiga anläggning på Storholmen utanför Lidingö. Idag är den mycket förfallen och rivningshotad enligt en artikel i DN. Hur det kunnat gå så illa är obegripligt.

Kassman älskade 1700-talet och framförallt den Gutavianska stilen, något han delade med många andra välbärgade under dessa år när jugendstilen övergivits.

Anläggningen var enormt praktfull och presenterades 1921 i Svenska hem i ord och i bilder. Som ni ser är trädgården terrasserad ner mot vattnet och fylld av rosor som åt sidorna blandas med rhododendron, och clematis samt makalösa perennrabatter. Ingen möda sparades när det gällde dessa planteringar! Kronprinsessan Margaretas planteringar på Sofiero var enligt Svenska hem en förebild.

Arkitekter var Josef Östlihn och Albin Stark och ingen möda sparades. Förutom huvudbyggnad finns två flyglar som förbinds med var sin loggia. I växthusen odlades på sin tid både druvor och persikor. På bilderna nedan ser ni vilken otrolig plats detta var och naturligtvis fortfarande är, även om förfallet idag accelererat och stora summor krävs för att återställa  det i sin forna glans. Huvudbyggnaden verkar fortfarande vara i någotsånär skick, men flyglarna verkar kräva i stort sett ny takkonstruktion för att kunna bibehållas. Det är svårt att avgöra ty frågar man en modern hantverkare måste allt bytas, byggas om, frågar man en traditionell så ersätter man bara de skadade delarna med nya. Tyvärr verkar det dock troligare att hela rasket rivs än att det återfår sin forna glans. Det vore dock mer än dumt.

Terrasserna omgärdas av murar som här och där är genombrutna.Vilken elegans! Här och där står antika eller nyproducerade urnor.

Till vänster i bild ses den flygel som innehåller galleri och teater och som förbinds med corps de logiset medelst en pergola. Notera de smäckra småspröjsade fönstren som sitter kvar än idag.

Hallen går framförallt i renässans med där finns också spår av barocken vilken inte utesluter några bekväma sittmöbler av modernt snitt.  Den öppna spisen av monumentala dimensioner är komponerad av Carl Fagerberg.

Matsalen byggd och dekoerad i rokoko, men möblerna är i stor utsträckning gustavianska. Den vackra badkarssoffan i burspråket är klädd i blått siden. I taket hänger barock-kronor.

Fru Kassmans kabinett går även det främst i rokoko. Där finns Mariebergskakelugn (en sådan skulle alla ha!) , en sekretär från 1790-talet och möblerna är klädda i blått och champagnefärgat siden. Intill hennes rum ligger blomsterrummet som är min personliga favorit. Det är dekorerat i Louize seize som är den franska originalstil som inspirerade till den svenska Gustavianska versionen.

Intill blomsterrummet ligger Karl Johansrummet vars väggar är klädda i mahogny och siden. Sittmöblen är från tiden och dess fötter utgörs av förgyllda delfiner.

I rummet finns också en spisel av Kolmordsmarmor. Över denna hänger ett porträtt av en engelsk dam målat av målaren Bird på 1820-30-talet.

Övre hallen är inredd i något som Svenska hem kallar ”moderniserad Gustaviansk stil”. Rummet har onekligen en mer kontemporär prägel än övriga. På engelskt vis blir det något av en vardagsrum. Inte alls oävet!

Från övre hallen når man sovrumsavdelningen, badrum mm. Ett bildsvep från dessa privata rum visar att även dessa höll hög klass.

I ena flygeln ligger galleriet. En upphöjning delar rummet i två delar så att det kan användas som konsertsal eller teater.

Rummet är mycket tilltalande och man kan förstå gästernas förtjusning när de leddes in i detta gemak. Tyvärr varade inte Kassmans lycka särdeles länge. Inte långt efter reportaget i Svenska hem tvingades Kassman sälja Storholmen. Ursprungligen ägde han hela ön men i samband med kraschen styckades många tomter av och sommarbostäder uppfördes. Genom sitt nya bolag kunde dock Kassman behålla huset och trädgården. Jag är dock osäker på om han själv bodde där fram till början av 60-talet när det såldes nästa gång. Tydligen tjänade villan som pensionat under många år och uthyrdes som sommarnöje. Man får förmoda att det blev för dyrt att ha som privatbostad.

En kulturhistorisk inventering finns att läsa här.

VJ:s Elsa Nyblom om sin uppväxt vid förra sekelskiftet i den förfallna Östermalmskåken Bahian

Vecko-Journalens mångåriga medarbetare och tillika dess chefredaktör under åren 1928-1943, Elsa Nyblom, gav under andra halvan av 40-talet ut en memoarsvit bestående av volymerna Strängt personligt (1945), När hjärtat var ungt (1946) och Kvinna u.p.a. (1948). Det är en läsvärd uppväxtskildring vars sista del slutar med tiden på Vecko-Journalen och hur hon tvingas bort från posten som chefredaktör.

Bahian är den gamla förfallna Östermalmskåk på Grev Turegatan, mellan Humlegårds- och Linné-gatorna, där familjen Blomberg har sitt hem. Mestadels bor här människor vars ekonomi och sociala anseende är sådant att de ordinarie Östermalmshusen inte kan komma ifråga. Så illa har inte Elsas föräldrar det. Modern är barnmorska med ett stort socialt patos och fadern jobbar som vaktmästare på Riksbanken, samtidigt som han är som vicevärd.

I familjen finns också en mormor och hon är min favorit. Bondslug och inte utan viss humor får hon titt som tätt sista ordet. Både fadern och modern är mycket intresserade av barnuppfostran och provar dagligen nya metoder. Mormodern tycker ofta att detta är rent trams och köper istället som tröst brända mandlar till Elsa, när hon anser metoderna alltför suspekta. Och det händer inte alltför sällan.

Sommartid flyttar hela familjen ut till mormors gamla stuga i en liten by i Västmanland, strax utanför Köping. Det är något av en idyll som man får sig beskriven, även om här finns både fattigdom och sociala orättvisor. Skildringen av de gamla slitna och vackra miljöerna på landsbygden görs med med största respekt och man förstår vilket intryck dessa sommarvistelser gjorde. När man läser den idag, får man ibland känslan av att läsa ett livsstilsmagasin som specialiserat sig på allmogemiljöer (Elsa älskar dem). Riktigt så upplevde man knappast texten på 40-talet.

Boken är fylld av ömhet och nästan poesi, full som den är av porträtt av Östermalms fattiga invånare, stämningsbilder från utarmade hem och de allt annat än soliga bakgatorna. Jag kan verkligen rekommendera ett inköp (på Bokbörsen t.ex.). Ett kortare smakprov har jag fotat av här, läs det (snett och vint blev det dock).

Marianne Hööks Sommarstockholm

I boken Stockholmskärlek (Wahlström och Widstrand), är samtliga texter av Marianne Höök. De är inte speciellt märkvärdiga, men de har ett tonfall som jag tycker mycket om. Dessa texter har inte återutgivits på senare år, till skillnad från hennes kåserier och intervjuer.

Höök är Här har vi två texter. Den första behandlar den svenska badsynden.

”Sommarstockholm har ett äventyrligt rykte bland utlänningar, ett rykte som svensk filmexport gör det bästa för att upprätthålla. Vi badar nakna. Från gästande fransmän och amerikaner kommer frågan regelbundet i en diskret viskning: är det sant att ni badar nakna i Sverige på sommaren? Om vi, istället för att komma med bortförklaringar om att vi har så mycket kust, att det räcker till en ostörd bit åt varje invånare, utnyttjade ryktet i turistpropagandans tjänst, skulle vi kunna plocka in miljoner i hårdvaluta. Turisttrafikförbundet får uppslaget gratis. Affischförslag skall vi också kunna ge anvisning på.

En ung dam på en skärgårdsö kunde helt enkelt inte stå ut med att ett par gästande fransmän skulle återvända besvikna från Sverigesemestern förra året. Som ett offer åt fosterlandets good will kastade hon sig i sjön efter en kräftfest en augustinatt och simmande omkring i bara solbrännan. Så skall turistservice skötas.”

Text nummer två skildrar svenska flickors förhållande till främmande makt. Jag är faktiskt mycket svag för bruket av engelska ord, inte alla, men sailors och boyfriend hör definitivt till de lämpligare uttrycken.

”Detta är inte som man skulle kunna tro färjan till Coney Island, utan amerikanske sailors med svenska girl friends på Nöjesfältet. Gästfrihet mot örlogsflottan hör till god ton, vårt förhållande till främmande makter är gott. Men motsvarande vänlighet mot handelsflottans representanter, i synnerhet färgade och melerade, och Svenska Nämnder börjar använda ett språk som man trodde reserverat för dr Malau, Sydafrikanska unionens premiärminister. Orgier på utländsk båt läser man och uppfattar snart att orgien som sådan har man ingenting att använda mot. Men se utlänningar…”

Att riva är rena rama resursslöseriet

Bilden här intill visar Hotell Continental på Vasagatansomdet såg ut när det var relativt nybyggt. Det gamla hotellet revs runt 1960 ersattes med denna påkostade byggnad som idag är under rivning. Det ursprungliga hotellet ansågs nog både omodernt och tämligen värdelöst när det revs, tittar vi på bilder av det idag gissar jag att många hade önskat att det skulle få stå kvar. Likadant kommer det säkert vara om ett antal år, när gemene man lär sig se värdet i 50-60-talens statusbyggnader.

Att riva hus på grund av modets nycker är inget annat än rent resursslöseri. Stephan Fickler skriver på SvD brännpunkt om att det är mest hållbart att sluta riva. Naturligtvis finns det stora fördelar med att bygga nytt också, bland annat kan man lättare anpassa den nya byggnaden efter den verksamhet som skall bedrivas där. Till nackdelarna hör dock att det nya huset kommer att belasta miljön genom att mycket energi krävs. Den belastning som det gamla huset åstadkommit blir med ens ”förgäves” vilket innebär att det nya huset så att säga belastat miljön två gånger vilket är mycket onödigt. Att tillverka betong är mycket resurskrävande, även om betongen i sig inte är något dåligt material. Av den anledningen tycker jag att vi bör vara rädda om det som byggts och istället i möjligaste mån försöka bygga om och ändra befintliga byggnader.

För två år sedan gjordes en undersökning i Norge när man räknade fram skillnaden i miljöbelastning mellan ett gammalt timmerhus från tidigt 1800 som varsamt energieffektiviserats och ett nybyggt lågenergihus. Kontentan av detta var att det visade sig att det tog 60 år innan det nya huset kunde tävla med det gamla. Miljöbelastningen vid ett nybygge är så pass stor att den låga energiförbrukningen inte kan kompensera detta förrän efter 60 år. Det tycker jag är intressant! Den som vill veta mer läser om detta i årets första nummer av byggnadskultur som tyvärr inte finns digitalt i dagsläget.

Tyvärr har det rivits en hel del de senaste åren. Något slut på denna våg går inte att se, tvärtom. Idag finns det planer på att riva både Tekniska Nämndhuset (en verklig 60-talspärla) och ett hus på Nybrogatan som idag innehåller en judisk skola. Onödigt och icke så genomtänkt  tycker jag!

Parkettgolv och andra typer av golv

Med denna ej helt lämpliga bild vill jag illustrera golvet, en av hemmets viktigaste beståndsdelar och en detalj som nästan undantagslöst blir fel när det skall till att byggas nytt och det beror i första hand på att man numera väljer att lägga parkettstavarna eller -brädorna i fallande längder istället för att åstadkomma ett trivsamt mönster. Fiskben är nog det mest klassiska och mycket lämpligt, men man kan även välja rutor eller någon annan variant som utan problem går att framställa med parkettbrädor, som är betydligt billigare än att lägga stav för hand. I en gammal matsal ligger ofta stjärnparketten och glänser, men den är minsann ingen billig historia.

Har man inte råd att kosta på sig parkett, så föreslår jag att man väljer någon form av linoleumgolv eller ett enkelt spontat furugolv med det sistnämnda blir nog inte så billigt, trä är en lyxartikel i dessa dagar. Att skygga för linoleumgolv tycker jag bara är dumt. Det är ett bra golv som är praktiskt och tåligt och som dessutom finns i mängder av färger och mönster, men tyvärr är det idag omöjligt att hitta mattor med jaspémönster, precis som de tryckta mattor om var vanliga i början av förra seklet.

Andra fina golvtyper är stengolvet som gör sig perfekt i hallen eftersom det är så tåligt och dessutom snyggt som fan.

Laminatgolv av alla de slag borde förbjudas. De är både fula och av dålig kvalité.

Min personliga favorit på området golv är det fernissade plankgolvet som efter ett halvt sekel och många strykningar antagit en konjaksfärgad ton. Man är bra dum om man tar fram golvslipen för att fräscha upp det.

Camilla Martin i Maria Langs deckare Att vara kvinna. Deckare om en kvinnokongress i Bergslagen

Har ni läst Maria Langs Att vara kvinna? Det är en rätt underhållande deckare från 1961 där Langs fantastiska skapelse, operasångerskan Camilla Martin, hamnat på Kvinnoklubbens kongress. Naturligtvis blir det intriger bland alla dessa kvinnor och naturligtvis sker det ett mord. Och Lang är inte rädd för att göra sig lustig på de emanciperades bekostnad vilket stundtals blir rätt underhållande, även om man snart förstår att kvinnosaken, det är inte något som hon vill motverka.

Var Lang stod i kvinnodebatten vet jag inte, men hon var yrkeskvinna och verkar ha varit rätt stridbar. Kanske ansåg hon att en striderna på kvinnofronten skulle skötas för egen maskin, istället för genom en kollektiv sammanslutning.

Att vara kvinna utspelar sig till stora delar på Blacksta gård någonstans i Bergslagen. Dit reser 50 fruntimmer för att delta i Kvinnoklubbens kongress. Sammanslutningen leds av Gun-Britt Nyrén som också är född på orten, som dotter till en försupen smed. Värdinnan på Blacksta gård, Louise, är dock av s.k. god familj och har trots sin bristande intelligens blivit invald i klubben i egenskap av husmor (endast en kvinna av varje yrke finns representerad).

Ned till Blacksta åker också keramikesset Bettina som hjärtligt avskys av de allra flesta. Inte så konstigt, ty hennes lilla bisyssla hotar att spoliera många människors liv vilket hon inte bryr sig det minsta om. Istället tycks hon njuta av att orsaka sina medmänniskor smärta. Det är upplagt för en händelserik kvinnokongress på Blacktsa gård!

Camilla Martin intruducerades i 1959 års Langdeckare, Ofärd i huset bor. Året därpå förekommer hon i En främmande man. Under det senaste årets Maria Lang-hausse har Martin helt förbigåtts, istället har allt ljus fallit på Puck Bure. Orättvist tycker jag, Martin tål mycket väl att dammas av och uppskattas efter förtjänst. .

Rum för resande, pensionat, hotell

För er som är bekanta med Sara Lidmans Bära mistel, är väl knappast Linda Ståhl obekant. Hennes affärsverksamhet bestod av Rum för resande vilket var ett slags pensionat, men eftersom Linda var konservativ, hade hon inte kommit sig för att byta ut skylten mot den mer tidsenliga beteckningen Pensionat.

Min släkting, fru L, hyrde också ut rum. Familjens villa inne i stan var stor och rymlig och övervåningen hade således apterats till Rum för resande och den verksamheten gav ett gott tillskott till mannens, polisens, inkomst. Jag minns ännu den starka doften av det stora trädet inne på gården vid deras fina gamla hus en gång i slutet av 70-talet.

Fru L var både driftig och modern; hon tog tidigt körkort och var dessutom aktiv bilkårist. En gång när hon var ute med bilen blev hon hejdad av en man som fått punktering med som inte förstod sig på det där med byte av däck. Det gjorde däremot fru L vilket gjorde den stackars mannen så förlägen (detta var på 40-talet och fru L var både blond och snygg) att hon i efterhand undrade om det trots allt inte hade varit bättre att inte stanna till och hjälpa honom.