För några år sedan såldes en ateljévåning på Gumshornsgatan i Stockholm. Området, som ligger insprängt i ett stort kvarter med äldre bebyggelse, visar egentligen bara en fasad mot Narvavägen. Resten av bebyggelsen är grupperad kring en liten gata och en öppen gård. Husen är uppförda i funktionalistisk stil, men det finns gott om klassiska detaljer som skvallrar om att 20-talet precis tagit slut.
Ateljévåningen var en tvårummare med vardagsrum i etagé. Höga fönster, som består av dubbla kopplade bågar, sträcker sig upp mot taket i ateljérummet och kompletteras högre upp av takfönster. Sovrummet som ligger en trappa upp är delvis av vindskaraktär. Här planritningarna för övre och nedre plan.
I denna våning, om jag inte tar fel mig, bodde Astrid Sampe under en period på 30-talet när hon var gift Hultberg. Efter skilsmässan flyttade hon så småningom tvärs över gården till Karlaplan 4, vars gårdsfasad syns från balkongen. Någon gång när jag bläddrat i Svenska hem i ord och i bilders 30-talsutgåvor, har detta hem bestämt passerat. Det var stiligt inrett, det minns jag. Stramt utan att bli tråkigt, ty Sampe gillade det mondrianskt enkla och då det var 30-tal kunde det inte bli lika avskalat som det skulle ha varit idag.
Jag tror att det var dagen innan midsommarafton. Det hade precis regnat och vi tog en promenad till en liten by i byn någonstans i Västerbotten. Där i en slänt ned mot åkrarna låg en gård från efterkrigstiden. Både ladugård och bostadshus av äldre snitt och i fint, orört skick.
Ladugården var fantastisk! Den kan inte ha använts på många år. Jag skulle gissa på 60-tal eller tidigt 70-tal. Mjölkmaskinen var av primitiv modell och någon rörmjölkning hade man inte bestått sig med.
Det fanns plats för båda kor och ungdjur och de gamla båsen fanns kvar. Rännan som djuren utfodrats i var i trä. Det var så otroligt vackert.
Hölidret, vars infart s att säga var genomgående, hade som så många andra byggnader från denna tid en stor skjutdörr som skydd om omvärlden. Den del som innehållit djuren var på klassist maner murad i lättbetong och resten av byggnaden var en lösvirkeskonstruktion. Såhär såg de flesta ladugårdar ut som byggdes på 50-talet i Norr- och Västerbotten.
På väg hem passerade vi ytterligare en ladugård. Även den var av liknande modell och mycket litet använd. Skjutdörren var blåmålad i en vacker, solblekt nyans.
Jag skulle kunna äga hur många ladugårdar som helst av denna sort. De är så vackra!
Jag gallrade ut en del böcker från min överfulla Stockholmsbokhylla och tog med mig norrut. Bland dessa böcker var det måna trådhäftade 40-50-talsromaner som det mycket sällan talas om idag. En av dem var Staffan Tjernelds deckare Röd amaryllis från 1951. Tjerneld är annars mest känd för sin fina Stockholmsskildring Stockholmsliv som ursprungligen kom it i ett antal häften med start 1949.
Röd amaryllis utspelar sig i Dovra, ett litet gruvsamhälle i Uppland där gruvan lades ner 20-talet, och som sedan dess mer eller mindre somnat in. Kvar finns dock några fattiga gamla åldringar, ett mycket bedagat brukshotell och en liten diversehandel. På platsen bor också en målare vid namn Borge med fru.
Bokens huvudperson, Martin Clerck, anländer Dovra efter en sjukhusvistelse och tar in på brukshotellet. Det lilla samhället har under den senaste tiden fått ett litet uppsving, ty provborringar under ledning av disponent Clarence Bäär har påbörjats. Bäär är tämligen ung och dekorativ precis som målaren Borges fru.
Clerck blir bekant med byråchef Strömberg, en alkoholiserad man som övervakar restaureringen av Dovra kyrka, och blir sedan bjuden med hem till Borges som bor på en udde i den närbelägna sjön Doven.
Röd amaryllis är en riktigt bra deckare. Framförallt är det en mycket fin skildring av det förfallna gruvsamhället. Det är ingen snaskig berättelse, utan en rätt lågmäld skildring som jag tyckte om. Boken kan rekommenderas och beställes för en mycket billig penning på Bokbörsen.
Jag är mycket nyfiken på om detta samhälle någonsin har funnits. En googling ger inget bra svar. Om någon av er känner till något om detta skulle jag bli glas.
Detta med kök intresserar mig mycket, inte minst utvecklingen mellan 1930 och 1960. Höjdpunkten tror jag bestämt nås i början av 50-talet, när inredningarna fortfarande byggs på plats och luckorna är av riktigt gedigen konstruktion.
Grunden till det moderna arbetsköket lades 1926 då Margarete Schütte-Lihotzky ritade det så kallade Frankfurterköket som var en del av stadens sociala bostadsprogram. Ursprungsidén var dock ett år gammal, då hon som assistent åt wienerarkitekten Anton Brenner hjälpt till att konstruera ett kök till hans privata våning.
Frankfurterköket var kompakt, det mätte 1,9 m x 3,4 m, och avsett för en person. Specerierna förvarades i aluminiumlådor (till skillnad från de svenska som gjordes i glas) och porslinet stod bakom glasade skjutluckor. Framför fönstret var en arbetsbänk anordnad, i höjden anpassad så att man skulle kunna sitta och arbeta. Att sitta och utföra köksarbete är faktisk mycket bekvämt för er som inte provat det. Köksplanen var helt utformad så att det skulle bli så lite spring som möjligt för den hemarbetande. Förutom köksdörren, fanns också en skjutdörr som ledde in till det angränsande vardagsrummet/matrummet.
Idag är detta kök en raritet, trots att 10 000 tillverkades i slutet av 20-talet och början av 30-talet. Ett museikök finns dock bevarat och säljs någon gång ett kök på Ebay, får man betala minst 100 000 för det. Man skulle hoppas att våra gamla svenska kvalitetskök skulle uppnå en bråkdel av frankfurterkökens status, så att de bevarades i större utsträckning.
Kom då Frankfurterköket till Sverige? Ja, och nej får jag svara på den frågan. Runt 1930 blev den kökstyp vanlig som kom att prägla hela 30-talets byggande. Köket i fråga bestod av ett matrum med fönster och parallellt med det en köksdel med spis och diskbänk på ena sidan och skåp på den andra. En skjutdörr avskiljer matrummet från köksdelen. Till skillnad från Frankfurterköket har dessa kök inget fönster och ligger indragna från fasaden.
Avslutningsvis måste jag tillägga att större lägenheter ofta hade en variant på detta parallella kök med matrum och då låg köket vid ytterväggen och var försett med fönster. Intill fanns en jungfrukammare vars ingång ofta låg i anslutning till serveringsrummet.
Gamla radiobroschyrer är något som jag tycker mycket om. Framförallt de svenska som visar modellutbudet här i landet. De tyska radiomärkenas generalagenter, i detta fal Siemens Svenska AB, valde ut de modeller som de ansåg passade bäst på marknaden och presenterade dem för presumtiva köpare en en trevlig trycksak i färg. Samtliga bilder hår att klicka på för att få upp i större format så att texten går att läsa.
Här ser ni de minsta modellerna i modellfloran. Den allra minsta är mycket behändig och har endast MV och UKW (FM). Perfekt för sovrummet eller kanske köket. Den lite större är även den i det mindre formatet och gör sig även den bra i kök eller sovrum.
De mellanstora modellerna vänder sig nog främst till dem som vill ha en prisbillig radio med hyfsat ljud. Modell G 63 verkar inte alls dum. Hela fyra högtalare (en bas, två diskant/mellan samt två elektrostatiska diskanthögtalare) , klangregister (tal, sång, instrumentsolo eller orkester) samt vridbar ferritantenn och magiskt öga!
Här har vi de de större radioapparaterna i övre medelprisklass. De är båda påkostade och med alla finesser men tyvärr har ingen av dem slutsteg med två mottaktskopplade rör. Det tycker jag är synd, för den lilla finessen krävs för att man skall få riktigt djup bas och för att ett radion skall kunna mäta sig med dagens ljudsystem.
Den nedre av dessa två apparater är en verklig lyxmottagare med ett kraftfullt slutsteg. En favorit som jag hemskt gärna skulle äga. Modellen ovan är även den flott men tyvär saknar den mottaktskopplat slutsteg. Klangregistret är dock rätt lustigt med valen ”symfonisk orkestermusik”, ”kammarmusik”, ”jazzmusik” och ”lättare underhållnngsmusik”. Vad säger inte det om målgruppen! Vitsen med klangregister var att man slapp använda bas- och diskantkontrollerna utan istället kunde man välja något av de ”pre-sets” som radioteknikerna kokat ihop. En helt onödig finess enligt mig. Men knappar är ju skoj.
Simens toppmodell var en radiogrammofon av elegant modell. Tyvärr är inte radiochassiet detsamma som i musikschatullet utan baseras på en lite enklare modell. Skivväxlaren verkar vara Elac PW6 men i Tyskand monterade man Dual. Elac-växlaren är dock både lättanvänd och mycket driftssäker och hör till de bästa från denna tid. Dualen är mer avancerad och åldras kanske inte på bästa sätt.
En vacker kväll tog jag en tur till Ersnäs för att titta på lador som finns i riklig mängd i området. På vänster sida av vägen ut mot Svartskatan ligger åkrarna på rad. Rätt smala remsor som är uppdelade på gårdarna i byn. De flesta brukar inte idag och har så sakteliga börjat växa igen men av det syns inte mycket än.
På åkrarna finns ett stort antal timrade lador. De som ligger närmast E4:an är reparerade, men längre in finns det gott om lätt förfallna byggnader. De flesta har visserligen tak så de kommer att stå många år än, men sakta, sakta sjunker de länge ned i marken och ruttnar nerifrån.
På en åker stod en spantrad lada vars takstickor nästan helt ramlat av. I ladan, som var rejält uppsågad, stod en gammal skördetröska. Så vackert, men så tråkigt att den står där och rostar sönder.
Några lador var helt bortom räddning som denna. En timmerhög var det enda som fanns kvar. Tråkigt tycker jag som inte alls ser fram emot att fler och fler åkrar sakta växter igen och ladorna försvinner. Till slut blir allt åter skog. All mark som odlats upp med stor möda och besvär återgår till naturen.
Förra helgen var jag i Avan som hade sitt årliga Höslag med tillhörande spelmansstämma inkluderande buskspel. Det var verkligen utmärkt väder så jag hade plockat fram Pontiacen som jag inte kört på hela sommaren (2 liter/milen – då gör sig bilen bäst i garage). I Avan hade man ställt upp många gamla traktorer samt en tändkulemotor av gammal årgång. Jag älskar tändkulemotorernas tuffande!
Där fanns också många veteranbilar, både amerikanska och europeiska. Bland annat en mycket fin Volvo Amazon, den tidiga modellen som är tvåfärgad och har B16-motor. Endast en ägare som vårdat bilen ömt. En Chrysler av årsmodell 1960 vann också mitt gillande.
En tur till Öjebyn har det också blivit. Här en bild på ett kyrkstall som tjänade som hem för hästarna under kyrkhelgerna. Väldigt fin tycker jag. Öjeby kyrkstad är som ni vet en riktig pärla. Besök den istället för Luleå Gammelstad om jag får råda.
I kyrkstugan blev det besök av en historisk tant, eller snarare historiskt intresserad snart 93-årig tant. Damen i fråga har både intresse och en stor kunskap om Öjebyn och dess omgivningar. och så har hon talets gåva. För en månad sedan höll hon ett timslångt föredrag i sockenstugan i Öjebyn utan att tappa tråden. Det är imponerande.
I serien Yrkeskvinnor på Gärdet, har turen kommit till Monica Morales-Schildt som idag är mest känt för sin exklusiva glasserie Ventana som lanserades 1959. Det är mycket eleganta pjäser, se bara på dessa två vaser i grönt och blått. För att inte tala om denna lätt rökfärgade. Vid tiden tiden för detta reportage, 1948, var Morales-Schildt chefsassistent i NK:s konstindustriavdelning. Hon hade arbetat för Gustavsberg och även gjort denna keramik för Arabia.
Gärdesvåningen är en klassisk liten 1,5:a där matrummet apterats till fruns rum (planlösningen hittar ni här). Vid det stora vardagsrumsfönstret, som i praktiken är ett burspråk, är maken Göran Schildts arbetsplats belägen. Schildt var André Gide-specialist och konsthistoriker med en avhandling om Cezanne i bagaget. Innan flytten till Hedinsgatan 17, hade paret bott på 1600-talsgården Nedre Gården i Lovisa i Finland.
Våningen rymmer både gammalt arvegods, antikviteter och modern attiraljer. Soffan är t.ex. klädd med tyg av Sampe och keramiken i bokhyllan är bl.a. av Kåge, Salto, Lindberg och Jobs. En bild av både bokhylla och matvrå med 1800-talsstolar hittar ni här. Den eleganta byrån med spegel ovanpå, står i anslutning till hallen.
Det Morales-Schildtska hemmet är nog rätt typiskt för sin tid. Idag skulle man aldrig klämma in så många möbler i en så liten våning. Synd, tycker jag. Effekten blir på det hela inte alls dum och jag kan tänka mig att det resulterar i ett trivsamt hem.
Jag tror att det var år 1861 som Stockholms hospital för sinnessjuka invigdes i den vackra parken vid Konradsberg på Kungsholmen. Precis som vid många andra mentalsjukhus, fick de intagna hjälpa till med praktiska sysslor, ty det sågs som en del av behandlingen. Eftersom självhushåll till stor del rådde, fanns det gott om arbetsuppgifter.
Doktor Ludwig Scholz och Axel Enwall sammanfattade skötarnas riktlinjer som följer:
Skötaren bör alltså lära sig ge akt på sig och att icke glömma, att hvarje menniska under sjukdomens dagar är ömtåligare och känsligare än under helsans, och därför måste behandlas dubbelt så grannlaga och hänsynsfullt. Arbetet är ett läke- och eller hjälpmedel till bibehållande af ännu förefintliga själskrafter och tillika ett medel att lugna och välgörande afleda från sjukliga tankar och drifter.
I mitten av 90-talet lades Konradsbergs mentalsjukhus ned och in flyttade Lärarhögskolan. Idag är både parken med sina vackra byggnader något av en sevärdhet. Trots närheten till Drottningholmsvägen är detta en verklig oas som är värd ett besök. Särskilt lugna sommarkvällar när studenterna lyser med sin frånvaro.
1889 gav Camillo Sitte ut verket Der Städtebau nach seinen künstlerischen Grundsätzen där han kritiserade sin tids stadsplanering; de snörräta gatorna och de massiva hyreskasernerna med sina ohygieniska gårdsrum. Sitte var en verklig estet och en medeltidsromantiker och för honom var ett av de grundläggande felen bristen på enhetlighet (vilket inte skall jämföras med upprepningens monotoni). I sin skrift utgår han från att det är det praktiska livets funktioner som skall forma staden; görs det misstag så rättas dessa till under århundradens gång. Han formulerar också ett antal riktlinjer som han menade var viktiga för att komma till rätta med problemen. Bland dessa märks torgets slutenhet, djup- och breddplatser (djupa torg skall ha en hög fondbyggnad och vice versa), oregelbundenhet, anpassning till terrängen (inte tvärtom som blivit allt vanligare vid denna tid).
1895 publicerades ett föredrag som hållits av Per Olof Hallman, då nyutexaminerad arkitekter och biträde åt stadsarkitekten i Stockholm, Kasper Sahlin. Hallman propagerade för att staden vid sidan av det praktiska, borde ta hänsyn till det estetiska och låta gaturummet blir mer pittoreskt: ”man skall bygga en stad så att invånarna bo trefligt, ej så att turisterna skola ha det beqvämt att hitta der”. Några år senare, 1901, gick Gävle Teknikermöte av stapeln och där utvecklade Hallman sina idéer som till stor del färgats av hans fäbless för Sitte.
Det viktigast av allt var, enligt Hallman, ”att man bevarade naturen, dess topografiska särdrag, vattendrag, skogsdungar och hänsynen till redan befintliga byggnader av värde såsom historiska minnesmärken”. Vi denna tid gjorde man inga nivåplaner, utan la bara ut gatorna som man fann lämpligt på ett tvådimensionellt papper. Dynamiten var uppfunnen och man sprängde med glädje bort alla hinder. Hallman föredrog som ni förstår den orörda naturen framför den strikt planerade parken.
För Hallman var det estetiska intrycket av största vikt och även här var hänsynen till naturen och omväxling de hjälpmedel som stod till buds för att skapa det pittoreska. Han ansåg också att de städer där man inte haft råd att genomföra de nya, rätvinkliga planerna nu kunde stå som modell för ett nytt stadsplanerande. Som ett svenskt exempel härpå nämner han Sigtuna. Hallmans idéer fick stort genomslag och under de år han var verksam som vice stadsarkitekt i Stockholm (1913-1921) samt som chef för stadsplanekontoret (1921-27) skapades områden som Röda Bergen, Lärkstaden, Eriksbergsområdet, Helgalunden, Skinnarviksbergen m.m. Efter 1927 förlängdes inte hans förordnande och de nya, funktionalistiska vindarna blåste in över Sverige och Stockholm.
Bland mina personliga favoriter bland Hallmans stadsplaner märks Lärkstaden och det område vid Upplandsgatans slut som innefattar kvarteren Motorn och Vingen samt den intilliggande platsen Tre liljor där en s.k. ”sunken garden” anlagts. På bilden ovan ses Lärkstaden och Bragevägen med Engelbrektskyrkan i fonden. Lars Israel Wahlmans vackra kyrka är pärlan i detta område som innehåller både flerfamiljshus och stadsvillor. Skalan varierar; allt från 6 våningar höga kaserner vid Karlavägen, till de småskaliga husen med planterade förgårdar vid Bragevägen. På höjden ovan Östermalmsgatan står de praktfulla enfamiljshus som hör till Stockholms mest attraktiva byggnader. Mellan Östermalsgatan och denna höjd finns en naturlig nivåskillnad som idag påminner om en vildvuxen park där vildrosorna blommar.
Vid Upplandsgatans slut byggde SKB två kvarter med öppna gårdar. Fasaderna är i tegel och fönstren är småspröjsade och vitmålade. Överallt breder grönskan ut sig och i slutet på maj dominerar syrenen med sin tunga doft. Kvarteret Motorns öppna gård är upphöjd och en verklig oas. Detaljerna är påkostade och röjer inte att detta är ett område med små lägenheter, ettor och tvåor. Åtminstone Motorns våningar var tämligen omoderna redan när de byggdes, ty de saknade centralvärme, vilket installerades först i mitten av 30-talet då även bad inreddes i kvarteret.
Jag försöker tänka mig 30-talets funkiskvarter, anlagda efter Hallmans devis. Vilka fantastiska miljöer det kunnat bli! Men då Hallman strävade efter det pittoreska, det småskaliga, hade dessa ideal krockat med den nya tidens allt större skala. När det kommer till att bebygga storstäder, blir det lätt en oöverstiglig lyx att bygga 3-våningshus med generösa gårdar. Samtidigt tycker jag inte att en större skala behöver beröva ett område sin intimitet och sin enhetlighet, de faktorer som Hallman satte så högt.
Kanske är det i de två bröderna Jan och Krister Berggren produktion som vi idag kan söka Hallmans efterträdare, ty Jakriborg i Hjärup har vissa av de kvalitéer som han eftersträvade, även om utförandet och förutsättningarna (den platta slätten) skiljer sig från vårt svenska 10-20-tal.
Detta elände till lada! Inte nog med att den sjunkit samman, den hade dessutom börjat förvandlas till mull. Ladan är inte timrad utan istället är den uppförd på en syllring bestående av fyra rejäla stockar. Från syllringen reser sig de fyra hörnstolparna som i sin tur stödjs av smöckrare stolpar. Detta ramverk har sedan klätts med plank. Av syllringen fanns inte mycket kvar, ca 3-4 meter totalt. Resten hade hel gått upp i rök, så också 1-2 decimeter av ena hörnen med panel och allt. Så går det när en lada får stå och sjunka ned i myllan utan att någon ser till den.
För att få fason på den grävde jag bort mycket jord och där den var som mest skadad ett dike på 3 decimeters djup. Sedan brädslog jag den nedre delen och fick på så sätt en ny ram som håller samman byggnaden. Vid det ena hörnen fick jag skarva nedåt för att återfå den förlorade höjden. Jag lyfte också ladan i mitten innan jag fixerade plankorna för att på så sätt ge den den rätta formen.
Efter att ha lyft ladan och placerat den på lecablock (två på varandra och på vissa ställen har jag ”pålat” under pga lerjord som inte bär) återfick den sina rtta linjer. Om ni studerar bilderna ovan ser ni skillnaden främst på taklinjen.
Panelen spikade jag sedan fast från insidan i de nya brädorna och sedan gjorde jag ytterligare förstärkningar på insidan. Den gamla luckan gick att använda, men den krävde ny infästning. Den ursprungliga var intressant, ty den skena som luckan glider i var lång, och täcker 2/3 av väggen. På så sätt kan man skjuta undan luckan från öppningen utan att behöva ta ner den, istället sitter den kvar på väggen, men bredvid öppningen. Det går nog att förstå av bilden ovan.
För en tid sedan skrev jag om Betty Carter-lp:n Out There och framförallt om låten I can’t help it. Out There är mycket ovanlig och står knappast att finna i originalutgåva, men däremot är den en del av en dubbel-lp som släpptes på 70-talet och heter What a little moonlight can do (länk till Ebay – köp den!). skiva nummer två i denna dubbel är Carters följande album, The modern sound of Betty Carter som spelades in 1960 för ABC Paramount.
The modern sound of Betty Carter är en fantastisk platta! Lyssna på My Reverie, I don’t want to set the world on fire, At sundown och Don’t weep for the lady. Arrangemangen är rätt kommersiellt betonade men Carters röst är jazz vilket gör att resultatet blir mycket bra. Albumet finns faktiskt på Spotify så lyssna på det om ni har möjlighet. De tre sista spåren är bonusspår och fanns inte med på den ursprungliga utgåvan.
Jag är väldigt svag för kyrkstan i Öjebyn. hela platsen är ovanligt lyckad och dessutom välbevarad och charmfull. Där finns naturligtvis en kyrka som började byggas i början av 1400-talet men som sedan dess byggts om och byggts till.
Klocktornet till vänster är en rest från den ursprungliga kyrkan. Den är som en ointaglig borg! Enligt uppgift är den Norrbottens äldsta byggnad.
Kyrkstugor finns det i parti och minut. Det finns stora och det finns små, och det finns röda och det finns grå. De grå, de obehandlade, tycker jag bäst om. Extra fina är de som fått sina fönsterluckor målade i glada färger.
Stugornas renoveringsgrad varierar. Det finns moderna 50-talsstugor, det finns de som nästan är orörda och det finns sådana som precis målats på insidan med vit färg från Rusta.
Dessa stora stugor rymmer flera kammare. 3-4 per plan är det vanliga. Varje familj hade en kammare så det var inte speciellt gott om plats.
Notera det rätt trista taket på stugan till högewr.
I Öjebyn får man använda sina stugor lite hur man vill. En del används nästan som sommarstugor och det tycker jag är bra; bättre det än att de står tomma.
I kretsarna kring Stephen Tennant rörde sig en ung man vid namn Rex Whistler. De hade träffats vid Slade School of Art och Tennant kom att porträtteras av Whistler.
1936 fick Rex Whistler i uppdrag av markisen av Anglesey att göra en muralmålning i matsalen på familjens sommarhus i Wales, Plas Newydd och där kom han att lära känna, och förälska sig i, markisens äldsta dotter, lady Caroline Paget.
Lady Caroline måste har uppskattat den unge konstnären som målade så vackra porträtt av henne, men hon valde trots allt att gifta sig med baron Michael Duff vilket krossade Whistlers hjärta. Han drog ut i kriget och omkom 1944 i Normandie.
Av Whoistlers och lady Carolines kärlekssaga lever fortfarande kvar i muralmålningen i matsalen på Plas Newyd. Bilder på denna och andra målningar av Rex finns här. Där kan ni också läsa den sorgliga berättelsen om de unga tu som aldrig fick varandra.
Av en slump hade jag köpt på mig Signe Hassos debutbok, Momo, som jag inte kommit mig för att läsa förrän denna sommar. Det är ingen dålig debut av en Hollywoodskådis, det måste jag säga (man hller sig med fördomar!). I början fann jag berättelsen lite väl enkel, men det dröjde inte länge förrän berättelsen om den föräldralösa Cecilia som växer upp hos sin moster, Momo, fick mig fast.
Boken börjar på 20-talet när Cecilia blivit gammal nog att börja skolan vilket vållar Momo visst huvudbry, ty hon har svårt att släppa sin systerdotter ur sikte eftersom hon är en god kristen som är rädd för all den synd som det finns så gott om i samhället. Cecilia älskar att gå i skolan och blir vän med ett par tvillingar som inte är lika gudfruktiga som hon själv. Dessutom finns det gott om faror som lurar i de fattiga kvarteren på Södermalm i Stockholm.
Hassos berättelse hör till de ovanligare, åtminstone tycker jag det. Hon beskriver en ung flickas spirande sexualitet och det är inte så vanligt, åtminstone kan det inte ha varit det 1976 när hennes anonymt inskickade manuskript belönades och utgavs. Jag kan dock inte låta bli att undra hur hennes upplevelser färgats av allt hon kommit att erfara i sitt vuxna liv. Var hon verkligen så medveten redan som 13-14-åring?
Denna spantrade lada sågades upp någon gång, förmodligen på 50-60-talet. Den lilla öppningen ersattes med en stor som gick ändå ner till golvet. För kanske tio år sedan sågades den upp ännu mer, och takstolen förstördes. De korta brädorna ovanför öppningen är resultatet av denna ogenomtänkta handling. Att den inte rasat är mer än jag begriper.
Jag beslutade mig i vilket fall som helst för att återställa öppningen till det lilla formatet. Den lucka som suttit där en gång i tiden fanns kvar, den låg inne i ladan, så det var inte svårt gjort.
Först reglade jag upp en stomme för panelen vilket lät sig göras utan några större problem, det syntes klart och tydligt var reglarna sågats av. Jag fick också förstärka en hel del, för att konstruktionen skall hålla ihop.
På sidorna om den den lilla öppning som jag önskade, satte jag nya panelbrädor ty de ursprungliga fanns ej kvar. Under öppningen kunde jag använda gamla, sparade. Det hela blev inte så tokigt, även om det är något av ett lapptäcke.
Efter rödfärgning ser ladan ut ungefär som när den var ny, men det är klart att man ser skarvar och skillnad i nytt och gammalt virke. Det får man dock leva med.
Mina minnen av Hylands hörna är svaga. Visserligen borde jag ha kommit ihåg de sista avsnitten från tidigt 80-tal men uppenbarligen tittade ingen i min familj på dem.
I Öppet arkiv hittade jag Hylands hörna från den 19 januari 1963 som jag började titta på. Avsnittet är två timmar och trettio minuter, vilket helkvällsprogram! Listan på medverkande är imponerande: Adolf Jahr, Alice Babs Sjöblom, Lill Lindfors, Toralv Maurstad, Eva Henning, Maj Britt Nilsson, Sven Lindberg, Ray Adams, Karin Juel, Inger Juel, Hans Alfredson, Kjell Stensson, Kaj Söderman, Povel Ramel och Carl Gustaf Lindstedt. Det verkligen är inga dåliga artister som presenteras denna januarikväll. Lill Lindfors var visserligen en tämligen oetablerad artist detta år, men ett par år senare skulle hon släppa debut-lp:n som hör till 60-talets svenska klassiker. Alice Babs spelade detta år in några spår med Bengt Hallberg, bl.a. Jazz-Fuga och Desafinado (Spotify) som jag tycker är riktigt bra.
Att själva konceptet är amerikanskt har jag läst mig till och nu när jag ser ett avsnitt så slås jag av att så verkligen är fallet, och hur elegant man stöpt om det till svenska, lite folkligare, förhållanden. Lennart Hyland var onekligen en begåvad talk show-värd och nu förstår också jag varför gatorna låg öde när hörnan sändes. Jag förstår också att den dyrbara TV-apparaten naturligtvis måste stå i statusrummet, finrummet, och att man inte kunde låta bli att använda detta annars så ödsliga gemak när Hylands hörna introducerats i SR:s tablåer.
Några bilder från Luleå. Jag gjorde ett liknande reportage förra året och skrev sedan en artikel som jag sålde till Norrbottens-kuriren som dock inte publicerat den än. Gissar att den aldrig kommer i tryck, men vet inte riktigt varför. Synd, för den var bra ut uttömmande!
På Köpmangatan 65C i Luleå är ingenting sig likt. Gathuset, ett gammalt trähus som flyttats dit på 20-talet, har precis rivits. Här skall ett nytt trygghetsboende uppföras. Det gamla huset gick enligt Galären inte reparera då det var klätt med eternitplattor och sådana får man inte återställa. Här en bild på fasaden innan rivningen,men då plattorna plockats bort. Vilket fint hus det blivit om man reparerat det och låtit bli att sätta tillbaka eterniten!
Alldeles runt hörnet ligger ett gammal 1800-talshus. Av tornets tak att döma rör det sig om en 1880-talshus, men jag ser att det restes först 1896. Olyckligtvis har det klätts in med tegel, gissningsvis någon gång under 60-70-talen .
Vid Kungsgatan, troligtvis i ett 30-talshus, ligger Park Hotell. En praktisk plåtfasad skänker trivsel och trevnad.
Vid Storgatan ligger ett hus som jag beundrat i många, många år men som fortfarande är intakt. Inga fula fönster eller dörrar eller skyltfönster. Ingen klumpig tilläggsisolering. Hur detta kommer sig är svårt att förstå.
Hantverkshuset i Luleåmåste ha varit rätt flott när det var nytt. Dagens små gluggar till fönster är dock inte särdeles dekorativa. En googling ger vid handen att utställningen Bygge och Bo anordnades här 16-20 mars 1955. Jag är dock inte säker på om det verkligen är detta hus.
Vad säger man om detta gamla funkishus? Att en ny fasad hängts på? Studera grunden som inte är tilläggsisolerad och som verkar bevara ursprungliga fönster.
Ett riktigt plåthus! Polishuset/tingsrätten har en rätt vacker fasad som jag hoppas får vara kvar till skillnad från all annan plåt som monterats upp på gamla hus. Denna fasad är trots allt ritad för att vara en plåtfasad och dessutom har den en härlig färg. Vi får se om den kommer ändras nu när huset byggas om.
Nyligen visades Löjtnantshjärtan i SVT och i den spelar Hjördis Petterson änkefrun på godset Bankeberga och det gör hon naturligtvis bra. Hjördis Petterson är nämligen alltid bra, åtminstone tycker jag det. Hon har djup och är en mycket bra komedien. Många är de filmer från 30-50-tal där hon medverkar i små och stora roller. När man ser henne önskar man alltid att hon vore med i varje scen. så bra är hon och så bra handskas hon med filmmanus av skiftande kvalité.
Hennes utseende var väl inte av det vampigare slaget vilket fick till följd att hon ofta fick spela något äldre kvinnor. I Löjtnantshjärtan har hon inte ens fyllt 35 men spelar trots det 50-årsjubilar. Med åldern fick hon ett karaktärsfullt ansikte som gjorde sig bra till de seriösare roller som hon tilldelades.
Förutom filmer spelade Petterson både teater och sjöng. Den som inte hört henne sjunga Den vredgade sjömanshustrun bör genast ta skadan igen. I TV:s Öppet arkiv finns ett avsnitt av Två och en flyger där Hjördis Petterson medverkar. Se det! Hon sjunger bl.a. en svensk version av Frank Sinatras My way som Bo Setterlind skrivit texten till.
I våras skrev jag om BRF Banvakten på Öregrundsgatan som påbörjat en fasadrenovering. Jag var inte förtjust. Nu är den ena av de två husen färdigreparerade och det är bara att konstatera att det inte blev så dåligt som jag fruktat. Då jag har en bekant i huset fick jag höra att det fanns planer på att förstora balkongerna men något sådant gjordes aldrig. Däremot har man satt in riktigt fula fönster och det är verkligen synd. Om de åtminstone gjort nya i trä enligt befintliga!
Min åsikter om denna renovering har gjort framförallt styrelsen förbannad. Om ni läser det föregående inlägget kan ni ta del av en del av de kommentarer jag fått. Vissa har jag inte godkänt och andra har kommit via mail. Så här skriver en av de ansvariga i styrelsen om de ursprungliga fönstrens skick: ”Fönstern, ja – om det hade varit så väl att det bara hade varit understycket i fönstren som varit ruttna då hade vi troligtvis övervägt renovering men nu är det så att stora delar av (framför allt) bågar/karmar i de övre våningsplanen är i så dålig skick så att de inte går att renovera.” Nu har jag visserligen inte sett hur fönstren såg ut på de övre våningsplanen (bara de nedre och de var i bra skick) men formuleringen ”troligtvis övervägt renovering” indikerar ju att bevarande inte hade någon högre prioritet utan istället var det nog k-värdet eller något annat som var det väsentliga (OBS, spekulation från min sida!).
Ett lågt k-värde innebär att ett fönster är energieffektivt. Att minska k-värdet är bra, men man får tänka på att det finns en gräns för vad som lönar sig. Man får också tänka på att man vintertid, i soligare lägen, går miste om den strålningsenergi som trängt in i lägenheten om man haft en vanligt 2-glasfönster. I ett nummer av Byggmästaren från 50-talet diskuteras just detta och man konstaterar att det är svårt att beräkna när det lönar sig att montera ett tredje glas. Däremot har man nytta av ett isolerat glas sommartid, då hettan till viss del stängs ute även om markiser troligtvis är det mest effektiva.
Hur som haver så tycker jag att det är bättre att man reparerar befintliga byggnadsdelar framför ett utbyte. Så tänker inte alla, många vill ju ha nytt och fräscht, men det är inte det som jag pläderar och det får man finna sig i. Fördelen med denna renovering är att underhållet minimeras under kommande decennier, men till nackdelarna hör att om 40 år får man no räkna med att byta ut hela fasaden igen.Det är helt enkelt två helt olika sätt att förvalta en fastighet på.
Nå, låt oss iallfall glädjas åt att tilläggsisoleringen blev måttfull och inte alltför störande och att de nya balkongfronterna överensstämmer med de ursprungliga om man bortser från material. Hade jag fått bestämma hade jag valt nya i stål, inte aluminium, men å andra sidan är väl inte detta hus så unikt att det är ett absolut måste. Vill man, kan man i framtiden byta ut dem mot identiska i stål.
Skall jag betygssätta balkongrenoveringen ger jag en 4:a (vad jag kan se är det endast materialet som inte är som det skall), fasadrenoveringen som helhet får dock två pga av det olämpliga fönsterbytet.
I flera år har jag sett den vackra buskpionen på Villagatan som blommar någong ång i juni under ett par dagar. Det är en stor buske som är full av fyllda, rosa blommor med en starkt tilldragande doft. Blomningen pågår dock bara under en veckas tid, så det gäller att njuta. I Kina lär man fira blomningen med en liten högtid, så uppskattad är den.
Att inte buskpioner odlas mer är för mig en gåta. De verkar inte vara speciellt kinkiga och köper man ett rotäkta exemplar av Rockii-hybriden (mycket härdiga!) får man en praktfull växt med följande egenskaper som jag saxat från Wikipedia:
Paeonia Rockii is known for the obvious black, purple, and brown-red spots at the base of petals. Its main features are:
1. Tall plant, can reach 2-3 m high, crown width 3-4 m.
2. Big and bright flower, the diameter can reach 18-25 cm.
3. Strong fragrance; the smell of one open flower can dominate that of 10 other open flowers from another Peony.
4. Resistance to drought and frost; tolerance of salt and base. Can bear temperatures as low as -43°C; can still grow normally at pH above 7.
Inte så illa? Jag planterade en buskpion i våras, en Lan yu San Cai, som på engelska kallas Pink Blue Pompon.När den blommar bör den se ut så här. Det tar dock några år innan en buskpion går i blom, men när den väl kommit igång växer den sig större för vart år som går.
I bokhyllan fann jag Bock i Örtagård, Fritjof Nilsson Piratens andra roman som gavs ut 1933 och som är den första av Piratens böcker jag läst.
Godsägaren Jon Esping är både bullrig, tämligen samvetslös och analfabet. Särdeles kristen är han inte heller. Sin fru låter han sova i en liten kammare på vinden, när hon inte tjänar i köket, och i rummet innanför kontoret bor älskarinnan, för sedlighets skull titulerad guvernanten, torts att barn saknas i familjen.
En dag slår Esping av en händelse vad om att bli kyrkvärd, ett uppdrag som är förknippat med hög status hemma i socknen. För att gå i land med detta gör Esping åtskilliga modifikationer i sin livsföring, bl.a. får guvernanten inte längre spela profana stycken utan hon tvingas övergå till psalmer. Som om inte det vore nog får fru Esping flytta ner från sitt vindskontor dit istället guvernanten förknippas. I denna stil fortsätter sedan förändringarna på Espings gods Gottorp.
Stora delar av boken är dråplig och underhållande att läsa, men det sista långa kapitlet som handlar om en bröllopsfest som Esping ordnat för att Vricklund skall äkta sin fru och inte längre leva i synd, är lite för burleskt och berättelsens slut känns inte helt tillfredsställande. I den filmatisering som gjordes 1958 har man dock ändrat lite på historien och jag tycker nog att man för anse att det blev till det bättre.
Det var en varm dag då solen gassade och fukten på allvar erövrat sommaren. Det var alldeles i början av augusti och jag skulle snart bege mig söderut, ta tåget hem till Stockholm. I bilen fläktade det behagligt, ty jag hade ställt ventilationsrutan på vid gavel så att den varma luften pressades in i kupén med hög kraft och virvlade runt, svalkade. Kromet glänste på instrumentbrädan. Från högtalaren strömmade Be my baby. Jag var på väg till Arnemark för att återse byn där min mormor och hennes systrar växt upp. Arnemark stod det efter ett par mil på skylten när landskapet öppnade sig. Jag slogs av hur fult det lät. På dialekt sa man alltid Annmark, och det är mycket vackrare.
Det måste ha varit en fin by en gång i tiden, men idag finns inte mycket kvar av den lantliga skönheten, ty de allra flesta hus har ombyggts i modern och praktisk villastil. Endast en skolbyggnad har viss bevarad charm. Dessa turer i ett skövlat Norrbotten gör mig alltid lika besviken och får mig att önska att jag istället växt upp i Västerbotten, ty där lever skönheten fortfarande kvar.
Jag körde vidare. Skogen var gles och bevuxen med tallar. Tallarna stod i rena rama sandmarken och inget ogräs syntes, bara mossa och lav. Jag älskar dessa marker som doftar så friskt och ger ett så hygieniskt intryck. Jag förknippar dem med bad. Med insjöar, badhytter, kottar och något förbjudet. Jag borde ha stannat bilen och vandrat omkring.
Jag körde in i ytterligare ett samhälle, beläget högt ovan den stillsamma men kraftfulla Piteåälven. Mellan den täta grönskan skymtade vattnet som sakta flöt fram. En brant väg ledde ner till en campingpalts där jag stannade bilen och promenerade till vattnet. Här, strax efter dammen, var vattnet grunt. På andra sidan stod det gamla kraftverket som numera är museum. Det var en vacker, vitputsad byggnad.
Jag körde vidare mot kraftverksdammen som låg en bit längre upp och klev än en gång ur bilen. Det dånade av forsande vatten och solen stekte både mig och betongkonstruktionen. Jag vågade mig inte ut på den smala bro som gör över dammen och där bilarna inte kan mötas. Jag var rädd för vattnets enorma kraft. På brons ena sida var vattnet djupt och stilla, förrädiskt. På dess andra sida såg jag luckorna och långt där nere såg jag det vita skum som red på det brusande vattnet. Det var så vackert, men jag blir alltid så rädd att dö när jag ser kraftfulla anläggningar.
Jag vände blicken uppåt och såg rakt in i en järnvägsbro vars kraftiga stålkonstruktion såg ut att leda rakt in i oändligheten.
Ibland är bara det allra bästa gott nog och vad passar då bättre än Stens rosenpäron? Receptet har jag hämtat från Sten Hellbergs svenska kokbok (högst originell och ni kan läsa mer om den här) och resultatet är mycket gott. Inte är det speciellt komplicerat heller.
Börja med att koka en sockerlag i ett par minuter och skala under tiden päronen, halvera dem och ta ur kärnhusen. Lägg dem sedan i lagen tillsammans med rikligt med rosenblad från en rossort med starkt doftande blommor (kronbladen, inte de gröna). Låt koka försiktigt tills dess att päronen är mjuka och häll dem därefter på bruk som förseglas och förvaras kallt.
Den doft strömmar från burken när den öppnas är inte dum. Ätes gärna med vaniljglass.
I lördags visades en dokumentär på SVT om Kathleen Ferrier som jag vill slå ett slag för Ferrier kan sägas ha varit Englands egen Birgit Nilsson under 40- och början av 50-talet. Hon var dock ingen wagnertolkare, men hennes popularitet inom den seriösa musiken kan jämföras med Birgits. 1952 gjorde hon sina sista inspelningar, ty hon dog av bröstcancer året därpå, endast 41 år gammal.
Jag har några av hennes skivor från de sista åren, utgivna av Decca på tiotums 33-varvsskivor,så kallade medium plays (MP). Eftersom det är engelska Decca är det också FFRR vilket ger bra ljudåtergivning. Tyvärr är mina exemplar från tiden en aning slitna, vilket dock inte stör alltför mycket.
Jag har valt ut två spår från A recital of Bach arias från 1952,
Grief for sin
och Agnus Del
Ackompanjerar gör Londons symfoniorkester under ledning av Sir Adrian Boult.
En snygg bil och en snygg interiör! Ford Thunderbird av årsmodell 1964 var stramare och mer fyrkantig jämfört med generationen 61-63. Jag är en stor vän av denna vackra kaross (detta är dock en -65:a – skillnaden är inte stor) som också uppskattades av kunderna. Thunderbirden var en populär bil och varken Buick Riviera eller Pontiac Grand Prix sålde lika bra, trots att konkurrenterna hade bättre prestanda och köregenskaper. Orsaken till detta var förmodligen den status som Fords lyxbil hade haft alltsedan introduktionen av den ursprungliga tvåsitsiga modellen på hösten 1954.
Som framgår av bilden ovan var interiören lika sportig som vanligt. Det var Thunderbird av årsmodell 1958 som var först med separata framstolar och en golvkonsol som fortsatte till baksätet. Snyggt! Det dröjde inte länge förrän övriga biltillverkare tagit efter styling-gimmicken till sina sportmodeller. Jag kan inte låta bli att visa ytterligare en bild på instrumentbräda och framstolar.
Särskilt väl tycker jag att Fords formgivare lyckades med bilens bakdel. Se bara på de maffiga ljusramper som utgör baklyktorna!
Men någon muskelbil var inte Thunderbirden som gjorde 0-100 km/t på cirka 11 sekunder. År 1966 kunde man dock beställa en större motor på 428 cui istället för standardmotorn på 390 cui. Med denna kapades tiden med ungefär 2 sekunder vilket får anses mer eller mindre godkänt för en stor och tung amerikansk bil.
Jag var på Hägnan i Luleå Gammelstad och fann där några utmärkta tavlor med kristet motiv. Jag är mycket svag därför, även om det är illa beställt med den kristna tron. Allra bäst är de texter som hotar med helvetet om man inte bättrar sig.
MännisKosonen är jag nyfiken på. Vadan det stora K:et? Att frälsa de förtappade är dock något som naturligtvis inte får försummas av en kristlig avkomma.
Om jag inte är helt tappad av en vagn är även denna text något märkligt utformad. Nå, syftet är got så det må vara förlåtet. Amen.
Egentligen är dessa tre damer lite för käcka för min smak (och jag är inte förtjust i den där retrorörelsen när folk klär ut sig och går på kafferep), men jag är svag för deras insats på Bing Crosbys julskivor och jag tycker att deras inspelning av Zoot suit är den absolut bästa.
Andrews sisters var mycket produktiva under en följd av år på 30-40-talen vilket resulterade i 113 singlar på Bullboard, 75 miljoner sålda skivor och 1800 inspelade låtar. Vissa titlar är verkligen ovanligt bra. Vad sägs om Scrub me mama with a boogie beat eller Beat me papa, eight to the bar? Den sistnämnda ger dessutom associationer som uppenbarligen inte den amerikanska censuren fann oroande.
En av de kommersiella höjdpunkterna i systrarnas karriär är Rum and coca-cola, inspelad 1944. Den ursprungliga texten handlar om att de lokala fnasken ger amerikanerna rabatt på sina tjänster då de besöker Trinidad. En ny, mer amerikansk, text togs fram och denna sjöngs in. Det hindrade dock inte radiostationer från att bannlysa den eftersom en alkoholhaltig dryck nämndes.
I april 1886 flyttade Stockholms allmänna telefonaktiebolag in i sina nya, mycket påkostade lokaler vid Brunkebergstorg. Adressen var Malmskillnadsgatan och Norra Smedjegatan, ty huset var stort och gick tvärs igenom kvarteret. Den sistnämnda gatan låg ungefär där Gallerians mittgång idag går. Högst upp i huset låg apparatsalen och där satt mängder med damer vid varsin kopplingsplint, fullt sysselsatta med att se till att alla samtal kopplades rätt. Arbetsdagarna var måttliga, med dåtida mått mätt: 7 timmar uppdelade på passen 08.00-12 och 13.00-18.00 alternativt 12.00-15.00 och 18.00-22.00.
Jag bläddrar då och då i Nya Stockholm (1890) av Claes Lundin. Titeln kan tyckas märklig, men den förgående volymen hette Det gamla Stockholm och skrevs tillsammans med Strindberg. Här presenteras i stort sett hela det offentliga Stockholm på ett mycket detaljerat sätt. Formuleringarna är i många fall obetalbara: den af grefvinan Augusta Björkenstam, född Schwerin, i december 1877 upprättade expressbyrån, vilken är ett bland bevisen att ett fruntimmer äfven af de högre samhällsklasserna kan med framgång ägna sig åt praktiska bestyr i det offentliga.
I april 1918 får Vita Sackville-West ett brev från sin barndomsväninna Violet Keppel. Vita, som sedan 1913 är gift med Harold Nicholson, accepterar en smula motvilligt Violets förfrågan att få besöka henne i ett par veckor, ty de unga tu har sedan många år känt en starak dragning till varandra. Efter en veckas samvaro slår kärleken ned som en blixt.
Hon var långt skickligare än jag. Jag kunde ha varit en pojke på arton år och hon en kvinna på trettiofem. Hon var oändligt smartare – hon skrämde mig inte, hon drev inte på mig, hon gav mig inte chansen att inse vart jag var på väg, alltsammans var överlagt från hennes sida, men från min sida rätt och slätt en befrielsens rusighet – befrielsen av halva min personlighet. Hon öppnade en ny sfär för mig.
Romansen fortsätter och Vita och Violet åker till Cornwall, till Paris och åter till London. I Paris bli Vita Julian, en fager ung man, vars rätta kön ingen anar. Tillsammans vandrar de runt på gatorna. De är mycket lyckliga.
Även Violet är på väg att gifta sig. Denys Trefusis är en blond och stilig officer som är villig att äkta Violet, även om äktenskapet bli vitt. Vita åker till Paris och sitter på ett hotellrum och ser klockans visare passera klockslaget för vigseln. Efter ceremonin återförenas de älskande tu och dramat fortsätter ungefär som de första omtumlande dagarna i Paris.
Violet brukade kalla mig Julian Vi åt middag varenda kväll på kaféer och restauranger och gick på alla möjliga teatrar. Jag skall aldrig glömma kvällarna när vi långsamt flanerade tillbaka till vår våning genom Paris gator. Jag hade för min del aldrig känt mig så fri.
Det är först sommaren 1923 som Vitas och Violets kärleksaffär klingar av. Vita återvänder till Harold som hon känner en sådan tillgivenhet för. Efter denna uppslitande affär är de nästan ständigt tillsammans. Båda har affärer vid sidan om, mestadels med personer av sitt eget kön, men äktenskapets soliditet rubbas aldrig mer.
Jag undrar vad som hänt Viloet och Vita om de levat idag? Hade de inrättat sig för ett liv tillsammans, eller hade de, trots att konventionen inte är lika tyngande idag, återvänt till sina respektive? Vilket hade egentligen varit det bästa? När jag läser Porträtt av ett äktenskap framstår Vita och Harold som de lyckligaste av äkta makar, trots alla snedsteg och sitt något ovanliga samliv. Jag tänker att det kan inte ha varit lätt, framförallt inte för de personer som de förälskade sig i och inte levde i en lika stabil relation. Att älska någon och vilja dela sitt liv med den personen är inte lätt när man vet att det är en omöjlighet, och så måste det i vissa fall ha varit. Åtminstone var det så för Violet Trefusis, ty hennes dröm gick aldrig i uppfyllelse. Så småningom etablerade hon dock en relation med prinsessan de Polignac (dotter till Isaac Singer).
År 1973 publicerade Vitas son Nigel Nicholson moderns självbiografi, författad mitt under romansen med Violet. Förutom Vitas text har han kompletterat boken med ett antal egna kapitel som är av stort värde. Jag tvekar inte att säga att Porträtt av ett äktenskap är en av de mest intressanta skildringarna av ett äktenskap. Jag rekommenderar även att man läser Mrs Keppel and her daughter som både skildrar Violets mammas liv som älskarinna åt Edward VII och Violets kärleksaffärer.
Nu har jag precis avslutat två rätt jobbiga delmoment. På bilden ovan ses en stor spantrad lada. Som ni ser är den lite deformerad av att ha stått nedsjunken så länge, men det är inte så mycket att göra åt. Vill man, kan man lite försiktigt försöka minska detta på om på under några år tid.
Till skillnad från timrade, består de av fyra stockar som utgör dess grund och från den reser sig hörnen som bär upp takstolarna. Mellan grunden och hörnstolparna sitter det sneda slåar som håller hörnen på plats. Nackdelen med denna konstruktion är att om ladan sjunkit ned är de fyra stockar som utgör grunden ofta skadade vilket naturligtvis var fallet även med denna lada. Tre hörn var trasiga och på många ställen var grundstockarna så skadade att de inte gick att lyfta ladan utan att den skulle ha gått sönder. För att få upp den grävde jag ut runt omkring den och satte järnbalkar tjocka brädor under som skulle fördela kraften. Medelst denna metod gick det att lyfta upp ladan ur dyn. Lätt var det dock inte, ty domkraften ville hela tiden sjunka ned i den blöta leran.
När ladan var ny var öppningarna små, 1,5×1,5 meter ungefär. Någongång, kanske på 60-talet eller lite tidigare, sågades de upp till de stora portar som ses på bilden ovan. Tyvärr förstärkte man inte konstruktionen så mycket som skulle ha varit önskvärt. När jag lyft ladan var det bara att konstatera att den var sned, det var den innan också. Genom att låta traktorns skopa pressa den i rätt läge, kunde jag sedan förstärka väggarna på båda sidor om öppningen medels stora träkryss som håller stabiliteten.
Panelen, framförallt på ena långsidan, var i dåligt skick utom i mitten där den inte skadats av jord. Jag tog därför bort panelen och vände den så att den dåliga änden kom upp under takfoten där den inte syns, och den i gott skick längst ned. Praktiskt! Detta syns på bilden överst i inlägget.
På den ena kortsidan, den som inte syns från vägen, spikade jag en tjocka bräda som dels stabiliserar den delvis ruttna grundstocken och dels döljer den skadade panelen (eftersom gaveln är spetsig går det inte vända panelen här om man inte är lite avancerad). Resultetet, efter rödfärgning, blev riktigt bra. Den andra kortsidan skall repareras grundligare och den ursprungliga lilla öppningen återställas.
Denna timrade lada var också ett litet elände att byta stockar på. Tre var i så dåligt skick att de inte kunde användas på. Då syllstocken var avsågad i samband med att en ny, större öppning sågades upp, blev det knepigt att lyfta den. Lyfter man på fel ställe, blir öppningen bredare längst ned och hela konstruktionen kan rämna. Efter mycket trixande lyckades jag få den nya syllen på plats och kunde sedan byda de två underlagsåsar som sitter på vardera långsida. Dessa gick relativt lätt att få på plats, även om det inte är så lätt att få snygga knutar och det kräver viss planering om man skall kunna göra detta sjöälv, utan hjälp av en kollega. Men till sist gick det och nu är jag mycket nöjd och belåten.
Dan Andersson föddes år 1888 i Skattlösberg i Dalarna och dog redan år 1920 i ett rum på hotell Hellman. Personalen hade rökt vägglöss med cyanväte och inte vädrat ordentligt. Ett sorgligt slut för en så begåvad diktare.
I Kolvaktarens visor från 1915 skriver Dan Andersson om Sizzi. Jag hade aldrig hört dikten förut, men fick den läst för mig en regnig kväll i november och tyckte mycket om den.
Han föddes vid Lasso, där löjorna simma
i vågor, som glittra likt pärlor och vin.
Han kom i det gulaste månljusets timma
till stränder, där ängsgräset blommar som lin.
Han döptes av vinden, som for genom gräset,
till ”Sizzi av Lasso” av springarnas ätt,
men kallades hare av folket på näset
och dömdes till döden av jägarnas rätt.
Och dagögat, höken, såg skarpt där neröver:
”Det rör sig, det prasslar i strandlinjens blom,
jag seglar väl ner när ett mål jag behöver,
jag skjuter – det kan ej bli värre än bom!”
Och nattögat, räven, gick fram och gick åter:
”Kan undra var Sizzi i kväll håller till?
Kan undra om liten går vilse och gråter,
han kan dock få sällskap i natt om han vill.”
Men Sizzi gick glad genom ängar och hagar
och gömde sig djupt in i Råmyra skog,
och bort flögo sommarens rosiga dagar,
och Sizzi fick leva, förunderligt nog.
Och vintern slog bro mellan stränder och öar,
där lövskogens grönska låg vissnad och strödd,
och vit över slogar på infrusna öar
och vit över ängen, där Sizzi var född.
Då travade döden en dag genom skogen
med herregårdskoppel och blanka gevär,
och jakten tog fart uppåt Hagbergaslogen
och gick nedåt Lasso och stannade där.
Där hörde vi ekot av smällarna sjunga
kring Lasso, kring dalen och skogen och sjön,
där fick han ett skott genom flåsande lunga
och blodet rann rött på den gnistrande snön.
Vid Lasso, där isarna råmande brista,
vid foten av Kvarnklintens vissnade fur,
där tumlade Sizzi omkring i det sista,
där stannade drevet, där blåstes i lur.
Dan Andersson och hans familj bodde under åren 1912 – 1915 i ett litet torp som kallades Luossastugan. Det var troligtvis här som Andersson skrev Kolvaktarens visor. År 1917 utgavs Svarta ballader som bl.a. innehöll Omkring tiggarn från Luossa, som år 1952 tonsattes av Gunde Johansson. En inspelning med Hootenanny Singers från 1972 låg på Svensktoppen i 52 veckor. Lyssna på inspelningen, den är inte så dum.
Jag har läst Berta Hanssons bok Mina ungar, dagbok från en byskola och måste erkänna att jag är mer förtjust i hennes texter än i hennes teckningar och akvareller, utan att för den skull förringa dem. I dagsboksanteckningarna är kölden sträng, människorna kärva och naturen obeveklig och skön.
Det var 1935 som Hansson kom till Fredrika i Västerbottens inland. Vintrarna var långa och stränga, skolans utrustning i enklaste laget och barnen fattiga. Berta Hansson hoppades få gott om tid för sitt måleri på kvällar och helger. Det måste ha varit en stor insats många folkskolelärare gjorde under denna tid, när de kommunala resurserna fortfarande var blygsamma och mycket var upp till lärarnas initiativförmåga och energi.
Hanssons dagboksblad är mycket fina. Hon skildrar naturen i det karga lappmarkerna, barnen och kollegor på det allra vackraste sätt. De kalla morgnarna när isen frusit på vattenspannet i hennes lärarinnebostad borde i ärlighetens namn mest visa på elände, men inte. Periodvis är det naturligtvis tungt, men så bryter ljuset fram, om så bara för ett par timmar en gråluddig midvinterdag.
Lilla rosiga Gudrun kom med en cittra på sin spark i morse. Det skrymmande byltet inlindat i en filt har hemlighetsfullt förvarats hela dan i min lägenhet för att tas fram som den verkliga knalleffekten på sagotimmen. Och nu har Gudrun knäppt så utmanande stolt på strängarna och föredragit sin repertoar så frejdigt att applådåskorna dånat. Sången om den ”lilla svarta Sara ett fattigt negerbarn så glatt” framfördes trots sitt sorgliga budskap utan all sentimentalitet. Att slutversens ord ”nu vilar hon på smärtans läger” ljöd triumferande som ett jubelrop, och att ackompanjemanget inte alltid stämde, hängde ingen upp sig på. minst av allt Gudrun själv. – Det är upplevelser som den här som spränger vardagstristessen och gör mig lycklig för en stund.
Mina ungar finns att köpa på Bokbörsen för en rimlig penning (ser nu att den börjat bli dyr, vilket kan ha att göra med att Hansson skulle ha fyllt 100 år nästa år och en utställning kommer att ordnas på Konstakademin).
För er som inte har för vana att tillbringa sommaren i Västerbotten kommmer bilden här intill kanske som någon av en chock. Vi andra är inte lika förvånade.
Det halmgula håret har en luftig och bångstyrig elegans, de generösa bomullsbyxorna ger svängrum och sörjer dessutom för god luftväxling, den ljust gröna skjortan är uppkavlad till armvecket. Sist men inte minst kommer sommarens accessoar nr 1: lien!
I bakgrunden skymtar decenniets största modehändelse: höstacken, en gammal klassiker som fick ett ordentligt uppsving när Norrbotten som av en händelse blev det nya svarta.
Bilden är hämtad från Tora Bonniers artikel om livet på landsbygden (Vecko-Journalen 1945). Då jag hade turen att fynda tre tjocka inbundna samlingsvolymer känner jag mig nu mer än nöjd.