Gårdstemplet i Villastadens skugga

Templet i Villastaden

I kvarteren norr om Humlegården finns det mycket att se; även om man promenerar fram och tillbaka var och varannan dag undgår man att bli uttråkad. I Villastaden stod ursprungligen bara villor, idag är bebyggelsen mer skiftande. På gården till ett 30-talshus i Korsningen Östermalmsgatan/Villagatan finns fortfarande det gamla tempel kvar som uppfördes av Axel och Hjalmar Kumlien tillsammans med en praktfull dubbelvilla. Dubbelvillan är riven, men det gamla lusthuset som liknar ett tempel står kvar liksom den vackra muren i fonden. Det är en sällsynt vacker miljö.

Längre upp på Villagatan ligger en dubbelvilla som klarat sig undan rivning. Det är Lotten von Kraemers gamla hus som numera ägs av Samfundet de nio. Studera den gärna, framförallt trädgården som är lagomt vildvuxen. Huset är dock uppdelat i mindre lägenheter idag.

Näst längst ned på Villagatan, i nr 3, har Kungliga Vitterhetsakademien sitt hem. I slutet av 50-talet donerade familjen Retting sin villa (och Skånelaholms slott i Uppland). I Rettingska villan har tiden helt stannat upp, åtminstone i den mycket stora våning som numera är akademiens representationsrum. Hela våningsplanet slogs 1899 samman till en 16-rummare med två kök. Det ena köket har fått vara oförändrat allt sedan dess. Jag har fått för mig att man kan få besöka dessa vackra rum. Om så är fallet, vill jag hemskt gärna gör det någon gång.

Arkivbilderna kommer från Stadsmuseets inventering av Östermalm, volym 4. Bilen på teplet har jag dock tagit själv.

Fin funktionalism på Stora Essingen

Badstrandsvägen bild 1

På en ö i Mälaren ligger Stora Essingen, en ön som tidigare var fylld av Stockholmarnas sommarnöjen. Under 30-talet bebyggdes en stor del av ön med villor och hyreshus, men både äldre och yngre bebyggelse finns också representerad. 30-talet är dock dominerande och det finns verkligen många pärlor och förvånansvärd många intakta balkonger. Huset ovan ligger på Badstrandsvägen och är förutom en mindre tilläggsisolering i ursprungligt skick. Balkongerna dubbla handledare är elegant, precis som portar och trapphus med stora fönster. Tyvärr vet jag inte vem som ritat huset.

Essingestråket

En bid därifrån, på Essingestråket, ligger ett av öns finaste hus som är pietetsfullt renoverat. Den är verkligen roligt att se ett så fint hus som inte förstörts av klumpiga utbytesdetaljer och -material. Lägenheterna i detta hus är dessutom mycket fina och det utmärkta läget med utsikt mot Bromma gör dem attraktiva.

Bakom ratten genom byarna norröver

polaroid_1

Det är inte alltid möjligt att komma ihåg alla vägar som passerats. Särskilt svårt är de med de smala som nästintill är att betrakta som skogsvägar. Genom hyggen och täta skogar slingrar de sig fram. Stundtals kan de var rent bedövande vackra, när trädmassorna ger vika och en sänka breder ut sig nedanför.

i_rosvik

Den var bestämt en sommarkväll med långa skuggor. De blir lätt det, ty när solen står lågt framåt natten är den precis ovan trädtopparna, precis som en blev vinterdag.

i_sjulsmark

Ser ni den väl tilltagna stengrunden? Omgiven av björkar står detta vackra hus på en sluttning med utsikt över en by. Intill slingrar sig den gamla grusvägen fram i sommarkvällen.

Frukostmiddag i köket på söndagarna

Annasina Alkmans hembiträde i hemmet vid Blasieholmstorg

”I förstäderna äta nu för tiden ofta familjer med barn på söndagarna frukostmiddag – ev. i köket – för att hembiträdet skall få några timmars sammanhängande ledighet. Såväl familjemedlemmarna själva som eventuella gäster tycka att söndagsmålet är det trevligaste på hela veckan – åtminstone i det hem jag tänker på”.

Har man minsta intresse för sociologiska undersökningar, är dessa gamla böcker rena guldgruvan.

Vad äter man då när det gäller att skona hembiträdet? Huvudrätten är lämpligen kall – rostbiff, skinka, inkokt lax, fågel. Smörgåsbordet dukar hon på det väggfasta långbordet, tallrikarna sätter hon i värmeskåpet, kötträtten i kylskåpet eller skafferiet och på spisen stå kastrullerna med den skalade potatisen, såsen och eventuella grönsaker. Frun i huset har bara att tända gasen. Förhoppningsvis klarar hon det.

Ty New York var ett skönt instrument

Något osammanhängande och jazzrelaterat.

Ovan Take five med Dave Brubeck, det amerikanska original som sedan spelades in av Monica Zetterlund under titeln I New York med  svensk text av Beppe Wolgers.

Någonstans i stans ödslighet, kände jag en nervositet, där finns allt det vackra jag vet, staden med musik

Och apropå Zetterlund så tycker jag att Var blev ni av är något man bör lyssna på. Den  var ett av numren i Svea Hund 1976. Redan 1971 blev Where Did They Go, som den heter på engelskan, en stor sak för Peggy Lee. Den är så vacker och så sorglig; allt det vackra som tagit slut, krossats – känslan av glädje som trots allt finns kvar.

I remember dancing thru the velvet summer nights, stars is softly flicker thru a thousand colored lights, sipping pink champagne until the sun began to rise, till morning turned our laughter to goodbye.

Where did the go, all the good times, all the flowers, all the wine, the young men who hold me, all the lovers who where mine.

Där uppe råder det en dämpad dager

vind_1

Fönstren är visserligen inte så små, men ljuset är ändå svagt uppe på vinden. Väggarna suger upp det mesta, ty de är fulla av saker som ställts undan, saker som man inte velat slänga.

vind_2

Det gamla sticktaket ligger fortfarande kvar under plåten och kan anas. Naturligtvis är plåt så mycket hållbarare, men nog är takspån det vackraste!

vind_3

Tittar ni nog ser ni en dörr, den ena av de två som utgör ett par och som tillsammans med överfönster var den gamla gårdens entré. Det är synd att de togs bort, men bra att de finns kvar och kan sättas tillbaka.

vind_4

Gamla arbetskläder hänger på rad. Rejäl vadmal som motstår kyla och fukt var självskrivet innan dagens högteknologiska material. Det tjocka vadmalstyget var inte så lätt att sy i, utan fordrade en duktig sömmerska, gärna med en kraftig symaskin.

Dags för stadsvandring i Stockholm

Stadsvandring

Nästkommande helg anordnar Bevara stilen, Gård och Torps systertidning, stadsvandring. Den 26/10 pratar jag om 30- och 50-talets bebyggelse vid Gustav Adolfsparken och berättar om bra och dåliga renoveringar (Varför är det inte snyggt?).  Samling sker i korsningen Banérgatan/Valhallavägen 11.00.

Vandringarna kostar 100 kr och Bevara stilen uppskattar om man anmäler sig på haand@bt.bonnier.se. Länk till evenemanget på Facebook finns här.

Vägen gick upp till Swartlings ridskola

Vägen upp till Svartlings ridskola

En Stockholmsvy som idag är ett minne blott. Visserligen finns de två tegelbyggnaderna kvar, trots att staden gjorde sitt bästa för att försöka riva dem, men där scillan så vackert blommade om vårarna, reser sig nya byggnader av väldiga dimensioner. Glest bebyggda platser med det förgångnas charm skall tydligen inte få finnas kvar längre i denna stad. Förtätning till varje pris! Men hur mycket kan man förtäta, förr eller senare tar det stopp och alla kan heller inte bo i innerstan.

Gör förorten attraktivare istället för att skövla plats efter plats.

Sophie von Knorrings Illusionerna

Illusionerna1836 utkom Sophie von Knorrings mästerverk, Illusionerna. Romanen har ett modernt upplägg, den utspelar sig i verklig Stockholmsmiljö, men intrigerna och huvudpersonerna är påhittade. I vimlet träffar vi bland annat den då famösa författarinnan Madame de Stael (läs om henne!), som tillbringade en tid i Stockholm och vars liv var så rikt på kärlek och intriger att vilken roman som helst står sig slätt.

Huvudpersonen Ottilia är 17 år och uppvuxen på landet. Från den trygga miljön hos sin mormor, hämtas hon av sin faster Aline, som vill ha en verklig prydnad till sin salong. Den unga och vackra Ottilia kastas rakt in i det hektiska societetslivet, ett miljöombyte som blir ödesdigert. Ottilias unga och stilige kusin Otto är ormen i paradiset, bortlovad som han är åt den förmögna och bortskämda Malvina.

Naturligtvis handlar det om kärlek, och om döden.

Boken är uppbyggd kring de brev som Ottilia skrev till sin mormor, brev som hon lämnade efter sig vid sin död.  Språket är underbart, lätt och luftigt och person-och miljöskildringarna lysande. På det hela taget är det en alldeles utmärkt bok, som äntligen kommit i nyutgåva i pocketformat. Jag tycker mycket om den. Det finns också på litteraturbanken.se. Läs!

Hus i Gyttorp signerade Ralph Erskine

Gyttorp 1

Det är lätt att att glömma bort Ralph Erskines fantastiska anläggning i Gyttorp, strax utanför Nora i Bergslagen. Detta idealsamhälle växte fram mellan 1947 och 1961, men merparten stod klar vid 50-talets mitt. Här finns både radhus och flerfamiljshus.

Man kan verkligen förundras över att Gyttorp fick så modern och vågad arkitektur, men det hade sin orsak: fabrikens dåvarande VD, Thorsten Edlund, hade läst om Erskine i tidskriften Hem i Sverige och blivit intresserad och bett honom rita några tjänstemannavillor. Edlund var mer än nöjd med resultatet och gav Erskine i uppdrag att gå vidare med arbetarbostäderna och skapa ett modernt samhälle kring nitroglycerinfabriken.

Husen på bilden ovan, men sina välvda tak, ger området sin karaktär. Dessa hus innehåller radhuslägenheter i två plan. Påkostade med öppen spis, balkong och uteplats. De finns i olika utföranden, här plan D och B.

Här några bilder från 50-talets början: radhusgårds- fasadradhusgatufasadinteriör vid trapphus och fönsterdetalj

Gyttorp 2

Även de vanliga 2- och 3-våningslängorna håller hög klass och fasaderna är verkligen varierade. Inga slentrianhus som ser ut att vara komna ur en radsåningsmaskin! På Nora bostäders webbplats får man en bra bild över de olika byggnader som ingår i anläggningen.

I början av 90-talet skulle området, som bytt ägare, restaureras, men efter en konkurs stod husen utan underhåll. Tack vare kommunens insats och att området byggnadsminnesförklarades kunde husen återställas till sitt ursprungliga skick. I stor utsträckning användes goda material och interiören målades med linolje- och kalkfärg. 1998 stod anläggningen klar har sedan dess varit en prydnad för kommunen. Det vore intressant att 20 år senare utvärdera upprustningsarbetet för att se hur väl traditionella material och metoder stått sig.

Läs mer om Erskines Gyttorp på Byggfabrikens blogg, en text jag skrev för några år sedan.

Huset i Värtan som en dag försvann

Huset vid Värtan 1

En dag kom jag att tänka på det gula tegelhuset vid Värtan som inte längre stod att finna. Jag mindes på ett ungefär var det en gång legat, men inte så mycket mer. När jag nyligen bläddrade igenom en mapp med gamla bilder fann jag kåken. PEAB står det på den, vilket kanske beror på att den användes  av dem under bygget med de nya husen strax intill.

Huset vid Värtan 2

Varför revs den? Idag är där en parkeringsplats, i framtiden skall säkerligen tomten bebyggas. Lite synd på det där präktiga huset som säkert byggdes på 50-talet och som hade fina pivåfönster och en klassisk tegelfasad från tiden.

Jag reparerar en AGA Orkester, del 1

AGA Orkester

Jag köpte en gammal AGA Orkester från mitten av 40-talet. Jag är lite osäker, men jag tror att den var något av en toppmodell. Så här presenterades den i en annons i Vecko-Journalen.

Möbeln är lite sliten och inte i bästa skick, men komplett ch skivväxlaren, den tänkande som jag visat tidigare, verkade fungera. Själva radion är dock heldöd och det enda som hörs är ett svagt brummande.

AGA Orkester i delar

För att kunna reparera elektronikenskruvade jag ed viss möda ut chassiet, det är det som syns till vänster i bild. Där finns både radio och förstärkare. Apparaten är gjord för allström, dvs både växel- och likström, och är därför lite annorlunda än vanliga. Man får också vara försiktig, det är betydligt lättare att få en stöt!

Det första jag kommer att göra är att byta papperskondensatorer och elektrolyter så att jag kan ta reda på om resterande elektronik fungerar so den skall, eller om något rör kan vara trasigt.

Den riktigt pampiga syrenhortensian

Syrenhortensia

den i mälardalen så vanliga trädgårdshortensian med sina blommor i allt från blått till rosa, går inte att odla långt norrut. Dessbättre brukar man lyckas bra med syrenhortensior. Sorten Mustila är extra härdig och klarar sig i zon 6-7. En av mina favoriter är dock Grandiflora, som är en mycket praktfull sak med klasar som verkligen ser ut som syrenens. Otroligt vacker och praktfull, men tyvärr bara härdig till zon 5. Jag satte en planta i år och den blommade mycket vackert. Förhoppningsvis överlever den, men däremot är det inte säkert att den blir lika praktfull som exemplaret på bilden ovan. Vill det sig illa blir den aldrig högre än snötäcket är djupt, men det är väl i sig ingen katastrof, bara den blommar vackert.

Linde Klinckowströms ritt genom livet

Född i seklets början, närmare bestämt 1902, som den vittre baronen Axel Klinckowströms yngsta dotter, kom Linde Klinckowström att tillhöra den grupp av unga överklasskvinnor som på 20-talet kunde blomma ut och göra nästan vad som helst, ty tiderna hade förändrats och blivit mer tillåtande. Adelns döttrar hade dessutom oftast en ekonomi som inte krävde förvärvsarbete vilket givetvis underlättade. Lindes syster Thora åkte till Paris, blev något av en vamp och gifte sig 1921 med Nils Dardel.

Linde Klinckowström växte upp på godset Stafsund på Ekerö och fattade tidigt tycke för hästar och valde därför djuren framför dyra toaletter och nattklubbsliv. Enligt egen utsago därför att hon ansåg sig alltför ful för att göra någon större lycka som femme fatale. 1922 köpte hon av en grannfamilj hästen Castor, vars isabellfärg inte gjorde sig i gardet dit sonen i familjen sökt sig. I en hopptävling anordnad av Stockholms Fältridklubb 1924 uppmärksammades hon och blev både omskriven och fotograferad.

Samma år, under årets första månader, medverkar Linde i en SF-filmen Carl XII:s kurir där hon spelar en ridande polsk adelsdam. Under inspelningen blir hon bekant med både Gösta Ekman d.ä. och Nils Asther. Den sistnämnda skenförlovar hon sig med under två veckor, till stadens skönheters stora förtret. Ashter hade en viss fäbläss för herrar, så uppoffringen var säkert inte alltför kännbar från hans sida och roligt hade de tillsammans.

På hösten 1926 företar Linde Klinckowström den första av sina långritter, de långritter som kom att göra henne känd och vida omtalad och som resulterade i flera böcker och ett antal resebrev i Bonniers Veckotidning. Denna första tur tar henne till Paris där systern Thora var bosatt. Att rida så långt var verkligen en utmaning, men tack vare adelns goda förbindelser, ett gott humör och mycket skinn på näsan gick det förhållandevis smärtfritt. Båtresan över till Tyskland tar Linde till Lübeck och där välkomnas hon av svenska konsuln. I Belgien blev hon misstagen för Astrid av Sverige när hon tillsammans med Castor övernattar i ett mycket enkelt stall intill ett värdshus. Den verkliga Astrid var på väg till Belgien för att gifta sig med kronprins Leopold och belgarna misstänkte att hon skulle ta efter sin blivande make som rest inkognito i tredjeklasskupé när han skulle fria till sin blivande brud i Sverige.

Till sist når Linde Paris och makarna Dardels hem där hon kom att stanna några månader. Både Nils och Thora var sällskapsmänniskor och sovplatsen i deras matsal på 108 rue Lépic ger henne kanske inte den nattsömn som hon önskar. I gengäld blir Parisertiden en upplevelse. Julen tillbringar hon i sällskap med Dansmuseets grundare Rolf de Maré och de besöker bland andra Otte Sköld och hans familj.

Våren 1927 är Linde tillbaka i Stockholm igen. Hon har inget särskilt att göra utan roar sig och rider Castor. I umgänget finns bl.a. Eva Dickson som blev nästintill världsberöm när hon i början av 30-talet körde från Nairobi till Stockholm. Tyvärr dog hon redan 1938 i en bilolycka i Calcutta. Andra vänner hemma i Sverige ärr Dardels som var sommar gästar barndomshemmet Stafsund i sällskap med sin svenska vänkrets. Godset var välkänt för sin gästfrihet och styrdes av Lindes mor som fick ta ett stort ansvar då hennes man var helt ointresserad av dess skötsel.

Hösten 1928 beger sig Linde återigen ut på en långritt och denna gång är det Rom som är målet. Ankomsten till Tyskland blir en verklig triumf och i Berlin väntar en lyxsvit på Adlon henne. Hon är ständigt påpassad av press och får umgås med stadens prominentaste medborgare. Den fortsatta färden mot den eviga staden är lika lyckosam och väl på plats i Rom inkvarterar hon Castor i ett ridhus, ty hon har bestämt sig för att tillbringa vintern i denna vackra stad. Efter att ha bott på hotell en tid, flyttar hon in i ett familjepensionat som ägs av Prins Alexander Wolkonsky, f.d. rysk militärattaché. På pensionatet bor också en excentrisk och mycket lättfotad amerikansk fru som ständigt tar sig nya älskare och som även förvridit huvudet på sonen i huset. I detta ryska hem trivs Linde storartat och tillsammans med otroligt vackra Furst Felix Jussupov (Rasputins mördare) och Paul von Fersen (på avlägset håll släkt med Lindes mor) uppler hon en härlig tid, både i Rom och på angränsande platser. När våren nalkas bar det åter av hem till Sverige och Stafsund, och som avskedspresent får hon av von Fersen en amulett som burits av den sista ryska kejsarinnan vars page han varit.

Det blir ytterligare en långritt och en längre utlandsvistelse för Linde. 1930 rider hon nämligen till Bryssel där hon kommer att stanna i ungefär ett års tid men turerna till Italien blir många och långa. En orsak till den långa utlandvistelsen är att hon i Bryssel bosätter sig hos en onkel som avlider och vars arvsskifte hon måste sköta. Under denna period umgås hon flitigt med markis Giulio Borsarelli som hade kunnat bli hennes make, precis som Toni Cesci som hon träffat några år tidigare. Men istället för att gifta sig, rider hon hem genom centraleuropa och är 1932 tillbaka i Stockholm.

En tid efter hemkomsten träffar Linde greven och ryttaren Hans von Rosen som börjat undervisa vid Swartlings ridskola. De dåliga tider som följde på Krügerkraschen gjorde att godsägaren på Lindö gård tvingats skaffa sig kompletterande inkomstkällor. von Rosen var även sångare och hade under en turné i Ryssland spelat Greven av Luxemburg med sådan inlevelse att recensenten trott sig se en verklig greve…

Kärlek uppstår snabbt mellan Hans och Linde och i slutet av 1933 gifte de sig och Linde flyttar in på Lindö där hon kom att stanna till mitten av 1990-talet då hon flyttar hem till Stafsund som övertagits av en hennes döttrar. Äktenskapet blev lyckligt, även om man med nutida mått mätt kan häpna över den frihet som Linde gav sin man, ty när han 1952 avled i cancer hörde även danskan Manon Wedell-Neergaard till de närmast sörjande.

1962 publicerar Linde Klinckowström-von Rosen sin självbiografi Ritt genom livet. Detta år fyller hon även 60 och känner att hon börjar bli gammal. Att storstäda godset Stafsund tar nästan en månad av oavbrutet fejande. Tiderna har förändats och den tjänarstab som var legio på 30-talet är då som bortblåst. Linde hör dock till de livskraftiga och blir kvar på godset i ytterligare 32 år. Precis som sin syster Thora uppnår hon en mycket hög ålder och avlider 97 år gammal.

De två systrarna Klinckowström kom att leva spännande liv under en tid när kvinnorna äntligen kunde leva mer fritt. Den förmögenhet som ofta hörde deras klass till, gjorde det också möjligt att förverkliga de nycker och infall som idag än idag framstår som så lockande. De delar ett andligt släktskap med Nancy Cunard och systrarna Mitford.

Storgatan i Luleå en gång på 60-talet

Luleå på 60-talet liten

En gammal bild från Luleå, troligtvis tagen i början eller mitten av 60-talet. De gula strecken försvann vid högertrafikomläggningen så senare kan den inte ha tagits. omusvaruhuset är fortfarande lågt och visst är edt snyggt med det där indragna partiet med plattorna? De två husen till vänster, Fritz Olsson-husen, revs för ett par år sedan, och den lilla kåken en bit in på gatan bör ha försvunnit på 70-talet. Långt borda anar man Schoppingcenter och det vackra postkontoret. Luleå var en fin stad på den tiden!

I Got It Bad And That Ain’t Good

Här har vi Ivie Anderson, Duke Ellingtons  vokalist mellan 1931-42. Det är sällan man ser så stenhårda damer på gatan. Evie fick problem med astma i början av 40-talet och slutade sjunga. Här är ett klipp där hon sjunger I Got It Bad And That Ain’t Good. Duke hade många andra vokalister genom åren, bland andra Art Lund, Dolores Parker och Alice Babs.

I början av 30-talet var Ellington en av de allra bästa inom jazzen. Han hade redan spelat in Black and tan fantasy, Mood indigo och ökenromantiska Caravan. För att inte tala om Blue Serge! I början av 40-talet satte han samman Black, brown and beige, en konsert som berättade om den afroamerikanska befolkningen i USA.

1963 träffade Duke Alice Babs och insåg hennes resurser. Samma år spelade de in en skiva i Paris, Serenade to Sweden. Den är inte så tokig, men jag är osäker om den givits ut på CD, troligtvis inte.

Nytt och gammalt står om vartannat

Landskap

En åker en molnig sommardag. Långt borta i fonden skymtar ett berg av de vita plastbollar där det skörden förvaras enligt dagens moderna metoder. Den gamla ladan med sitt rostiga plåttak står säkerligen tom, ty att idag slå och torka vallen på traditionellt sätt är inte längre vanligt. Men nog är det vackrare med ängslador än med vita plastbollar!

Att torka vall till hö är ingen komplicerad process, men det tar tid och det kräver fint väder utan nederbörd. Kommer det en ordentlig regnskur förstörs skörden och ladorna ekar tomma. Under min uppväxt ar det ett evigt ringande till väderleksrapporten som fanns att tillgå i en automatiserad telefon ute på Kallax. Idag finns som bekant internet och kanske har prognoserna blivit säkrare, men å andra sidan skördar man inte hö längre, man gör ensilage istället och förpackar det i stora plastbollar.

Högklassigt renovering på Rindögatan

Rindögatan 28 1

På Rindögatan 28 genomfördes för några år sedan en riktigt bra balkongrenovering, en av de bästa i stan på senare år faktiskt. De befintliga balkongerna återvändes, men räcket försågs med ytterligare en handledare för att höjden skulle bli den rätta. Balkongplattorna mot gatan göts om vilket fick tlll följd att u-kantbalken slopades och infästningarna i plattan blev lite si så där. Mot gårdssidan är de dock mycket snygga, vilket framgår av denna bild. Det är bara att gratulera bostadsrättsföreningen till denna lyckade renovering! Betygen blir 5- av 5 möjliga (minustecknet beror på infästningarna).

Greta Magnusson Grossmans våning

Greta Magnusson Grossmans vardagsrum på Storskärsgatan 5 på Gärdet i Stockholm
Det är inte en fönstervägg som syns i fonden, utan vardagsrummet innersta del där dörren till sovrummet dolts bakom ett heltäckande draperi.

Det var på 30-talet som arkitekten Greta Magnusson Grossman etablerade sin egen butik Studio vid Stureplan i Stockholm. Rörelsen blev framgångsrik och hon fick många uppdrag, av både privat och offentlig karaktär. År 1937 visade hon upp sitt hem i Svenska hem i ord och i bilder, en miljö som jag beundrat i flera år vid det här laget. Magnusson Grossman räds inte textilier och använder dem på bästa tänkbara sätt.

Magnusson Grossman ”försäkrar att hon aldrig skulle göra en interiör i vitt, ty just i Sverige behöver vi färger”. Vardagsrummet på Gärdet är färgsprakande och rummets dimensioner är väl tilltagna. Invid balkongen finns en gigantisk fönstervägg, 10 meter längre in döljs dörren mot sovrummet av ett draperi som går från golv till tak. Effektfullt och praktiskt. Se planlösningen här.

Vardagsrummet är uppdelat flera delar. Närmast fönstret finns matvrån som ger god utblick över balkongens grönska. Vardagsrummets bekväma sittgrupp är placerad kring den  öppna spisen och längst in finns en cosy-corner där maken, kapellmästaren Billy Grossman, har en 16-rörs radiomottagare. Mot hallen tar den eleganta av Magnusson Grossman ritade baren vid (se den här). Väggarna är här täckta av parkettimitation i samma mönster som golvet.

Det var först efter flytten till Los Angeles som Magnusson Grossman fick sitt verkliga genombrott. Framgången blev stor, främst under 50-talet och det är denna berömmelse som återupptäcktes för ett par år sedan och ledde fram till en utställning på Arkitekturmuseum. Åren i Sverige på 30-talet tycker jag dock hör till de mer intressanta. Om ni klickar på taggen Greta Magnusson Grossman får ni bl.a. se en lägenhet på Valhallavägen som inreddes av henne. Den är mycket snygg!

Magnusson Grossman ritade flera villor åt sig själv i USA. I Sverige ritade hon endast en, Villa Sundin i Hudiksvall som finns kvar än idag och är i ursprungligt skick. Arkitekturmuseet har en rätt utförlig presentation av Magnusson Grossman som ni finner här. Missa heller inte kvällens avsnitt av Antikmagasinet när denna arkitekt är huvudpersonen.

En blommande linåker en sommardag

Linåkern

Få saker är vackrare än en blommande linåker! Lin har fördelen att kunna odlas högt upp i landet, ja det är inte alls några problem att dal det längs norrbottenskusten, även om växtzonen är så hög som 6. Linet växer snabbt fast det sås i början av juni och i slutet av juli eller början av augusti blommar det vackert blått. De senaste åren har ett par rader såtts i trädgårdslandet, mest för att det är så vackert. Det jag talar om nu är spånadslin som skiner sig från oljelin, dvs det lin som odlas för att erhålla frökapslar som man sedan pressar för att utvinna olja. Spånadslin används för linberedning och så småningom har man ett garn som kan vävas till ett präktigt tyg. Glansigt och styvt blir det om det manglas noggrant i kallmangel, och är sedan en prydnad för varje bord.

30-talshus förvanskas, får nya fönster

Petrejusvägen 1

På Petrejusvägen 1-5 i Hammarbyhöjden ligger en av Stockholmshems fastigheter, ett smalhus från slutet av 30-talet. Huset är på intet sätt märkvärdigt, men typiskt för tiden och i fint stick. Ett par balkonger finns dessutom och de är i ursprungligt skick och mycket fina.

I dagarna har dock en fasadrenovering påbörjats och några nya fönster har redan satts in. Dessa skiljer sig från de gamla genom att de har fast mittpost (vad jag kan se), i övrigt är de relativt lika de ursprungliga. Skillnaden blir likväl rätt stor när  bytet är klar, både på in- och på utsidan. 30-talets enkla arkitektur kräver stor respekt för material och utförande och därför bör man verkligen undvika åtgärder som denna.

Petrejusvägen 2

Så här de du ursprungliga fönstren ut. Karmbottenstyckets färg har flagnat och även den på bågarnas droppnäsor. Kanske finns det skador i karmens nedre del som Stockholmshem inte tycker det är värt att laga, kanske vill man ha riktigt energisnåla nya fönster. Likväl insisterar jag på att man borde ha renoverat karmar och bågar och ersatt det inre glaset med någon form av energiglas eller extraruta. Detta hade bevarat fasade, varit skonsamt för miljön och i längden ökat fastighetens värde. Dessutom hade man med stor sannolikhet sluppit framtida fönsterbyten ty nya fönster tenderar att ha en kortare livslängd än gamla. De nuvarande är ca 75 år och fungerar fortfarande och är dessutom lätta att täta och underhålla!

Grazia, en modernisering av Argenta

argenta_grazia

Wilhelm Kåges Argenta blev en verklig klassiker och för att få fart på försäljningen när den på 40-talet började dala, lanserade man den av Stig Lindberg ritade Grazia som är en elegant vit historia. Materialet är stengods med vit carraraglasyr. Även här är dekoren i silver.  Jag vet inte hr pass framgångsrik Grazia blev, men inte kom den i närheten av Argentas framgångar. jag tycker om Grazia. Den är elegant och förvånansvärt trevlig.

Luxor Robot, en komplicerad apparat

Luxor Robot1944 hade Luxor äntligen konstruerat en ny skivväxlare som klarade de 12-tumsskivor som klassisk musik (symfonier och längre verk) pressades på. Denna nya apparat fick namnet Luxor Robot vilket var ett passande namn, ty en mer komplicerad apparat får man nog leta efter. En röd lampa tänds så snart en skiva skall byta och då får man på inga villkor röra tonarmen eller kontrollspakarna. Huår många apparater som behövde lämnas in på service för att detta inte efterlevdes vet jag inte, men det kan knappast ha varit få. Jämfört med konkurrenterna Garrard och Aga får man nog säga att Luxor låg lite på efterkälken, trots det spännande namnet.

Naturligtvis finns Luxor Robot på YouTube. Här ett klipp som visar skivbytaren i funktion. En föregångare, den gamla 30-talskonstruktionen, finns här.

Sarah Vaughans vackra Swingin’ Easy

sarah vaughan swingin easy

Sarah Vaughans Swingin’ Easy hör verkligen till de bästa vokala jazzplattorna från 50-talet. Av de tolv inspelningarna är åtta gjorda 1954 och då utgivna på en 10-tums-lp med titeln Images. När de större lp-skivorna slog igenom på allvar, gav man ut inspelningarna igen och kompletterade med ytterligare som gjordes i början av 1957.

Egentligen finns det bara ett dåligt spår och det är öppningsspåret, a-sidans Shulie A Bop. Inte för att den rä direkt dålig, nej, bara för att den inte passar in. Den följs av Lover Man, I Cried For You och Polka Dots And Moonbeams som samtliga håller mycket hög klass. Det sista spåret på denna sida är dock skivans bästa. Words Can’t Describe är en helt magnifik inspelning av en melodi jag aldrig hört förut. Hur underbar är inte känslan när man hör en sång man aldrig hörtförut och fullkomligt älskar den! Det sparsmakade ackompanjemanget skall ha en stor eloge.

På skivans andra sida finner vi en rad klassiker: Prelude to a Kiss, You Hit the Spot, Pennies from Heaven, If I Knew Then (What I Know Now), Body and Soul och They Can’t Take That Away from Me. den sist nämnda är en verklig favorit.

På skivan medverkar Jimmy Jones/John Malachi på piano, Richard Davis/Joe Benjamin på bas och Roy Haynes på trummor. EmArcy var Mercurys jazzetikett och skivan har förlaktligen katalognumret EmArcy 36109. Vill man lyssna på den så finns den nog på Spotify.

En balkongtyp som sällan bevarats

Balkong i Hökarängen 1

I Hökarängen hade jag turen att hitta en orenoverad balkong av en typ som är allt annat än vanlig idag. Redan i slutet av 30-talet förekom den (Askrikegatan), men jag gissar att det var i slutet av 40-talet och en bit in på 50-talet som den var som vanligast. Dess kännetecken är att de stolpar som bär upp konstruktionen sitter på utsidan och själva balkongplåten på insidan. Snyggt och elegant!

Balkong i Hökarängen 2

Stolparna är bredare nedtill än upptill vilket ger en smäcker konstruktion. Själva frontplåten är i alltid sinuskorrugerad (åtminstone de jag har sett).

Balkong i Hökarängen 3

Handledaren är ett liggande plattjärn och under den ett smalt plattjärn som jag gissar mest är dekorativt.

När dessa balkonger renoveras ersätts de oftast med nya standardbalkonger, men ibland rekonstrueras och det misslyckas mig veterligt undantagslöst. På Askrikegatan finns ett exempel som är bättre men andra jag sett, men bra är det absolut inte. Synd, för snart är en viktig del av vårt byggnadsarv ett minne blott.

Claes Lundin & ladugårdslandsstilen

Ladugårdslandsstilen

Dags att ventilera några gamla åsikter från sent 1800-tal.

Gamla Stockholm och Nya Stockholm (1890) är två intressanta böcker med Claes Lundin som upphovsman (i den förra medverkar även Strindberg). Lundin hade dock inte mycket till övers för 1970- och 1880-talens bebyggelse på Östermalm vilket han inte underlåter att berätta. I Nya Stockholm skriver han att vi i Stockholm vid slutet av 1870- och början av 80-talet inte ”hade någon arkitektur, men en stil hade vi dock, den s k Laduårdslandsstilen” som beskrivs som ”en med löst påsmetade gipsprydnader gjord tillämpning af den bekanta ladustilen, vilken i Sverige har gamla anor”. Troligtvis syftar han på de lite enklare hus som byggdes vid stadsdelens tvärgator, till exempel Cardellgatan. Dessa byggnader anser han vara ”i alla afseenden dåliga hus, illa hopkomna och utan någon hänsyn till sundheten”. Trots allt fins dessa hus ännu kvar och i mångt och mycket erbjuder de rätt trivsamt boende.

De störa boulevarderna verkar heller inte väcka hans gillande, ty han fortsätter i samma beska stil: ”så vidtager den långa, uttryckslösa raden af Sturegatans åt Humlegården vettande hus, hvilka tillhöra det olyckliga byggnadsskedet och till större delen är uppförda i Ladugårdslandsstil”. Man får verkligen hopas att Lundin glöds åt att samtliga hus i denna långa rad är antingen rejält ombyggda eller rivna.

Åt de påkostade hus som började uppfördas i slutet av 1880-talet och framåt och som till viss del ersatte putsen med ”äkta material”, var Lundin betydligt mer välvilligt inställd.

En bra renovering på Furusundsgatan

Furusundsgatan 10

Idag skall jag icke gnälla, tvärtom. På Furusundsgatan på Gärdet finns två hus som är nästintill identiska. de ena är hyresrätter och ägs av Brandkontoret har renoverades förra året om jag inte minns fel. Balkongerna är de ursprungliga, men den korrugerade plåten tror jag har bytts ut någon gång genom åren. Just trapetskorrugering var nämligen inte vanlig på 30-talet.

I vilket fall som helst så fasadrenoverades fastigheten och i den vevan passade man på att montera ytterligare en handledare på balkongerna för att räcket skulle nå upp till dagens krav på 110 cm höjd. Enkelt och billigt och dessutom mycket snyggt. Föredömligt helt enkelt! Här en bättre bild på själva balkongerna så att ni kan detaljstudera ingreppet.

Betyg 5/5.

Ladugård och en brunnsöverbyggnad

Ladugård och brunnsöverbyggnad

Minns ni brunnsöverbyggnaden jag gjorde i somras? Här är den iallfall, målad och i sitt rätta perspektiv, dvs i anslutning till ladugården. Lite sned också, ty betongringarna som utgör brunnen är inte raka och jag fick inte till det riktigt, men det ser bra ut ändå, och precis som det gjorde förr.

Ladugården är typisk för 50-talets byggande om man tänker bort den högra delen, den som börjar strax efter lampan som är monterad högt upp på fasaden. I samband med em tillbyggnad i början på 70-talet fick ladugården sitt nuvarande utseende och då utökades utrymmet med ytterligare en rad djur. Den andra långsidan har en nedervåning i lättbetong och där stod djuren. När ladugården byggdes till på 70-talet hade man inte längre lättbetong vilket framgår av den långa fasaden. Fönstren är faktiskt treglas, men fasta och spikade med klammer. Panelen skiljer sig dessutom åt, delarna emellan. Det är fint och visar tydligt att ladugården byggts om.

En tur till kyrkstugan och gravarna

Med annastina till kyrkstugan

En ny tradition har etablerats. I mitten av augusti åker vi till kyrkstugan och gravarna i Öjebyn så att Anna-Stina skall få möjlighet att besöka sina nära och kära. Att racka sig fram med rullator på buss är inte det lättaste när man skall till att fylla 94.

Kyrkstugan är moster Ebbas och den är väl inte direkt välbevarad om man ser till byggnadens ålder, men den är en god representant för 50-talets ombyggnadsiver och så skall den förbli. Dessa interiörer är sant ett minne blott.

Anna-Stina är gammal barnträdgårdslärarinna som sedan avancerade åtskilligt i graderna. Barnträdgårdslärarinna tänker ni, ja översätter man den tyska termen kindergarten till svenska så blir detta resultatet. Förutom detta är hon nog en av de pratgladaste människor jag träffat, och det vill inte säga lite. Ett synnerligen gott minne i kombination med ett stort intresse för svunna tider gör att det är mycket roligt att lyssna till henne.

Kyrkogården i Öjebyn är som kyrkogårdar är mest, lugn och vacker. Även jag har någon släkting där, men de flesta ligger på andra ställen. Den har emellertid anor då kyrkan stammar från 1400-talet. Nu vet jag inte hur gamla gravarna är, men på 1700-talet byggdes kyrkan till det utseende den idag har.

AGA:s tänkande skivbytare från 1942

AGA skivväxlare

1942, mitt under brinnande krig, presenterade svenska AGA-Baltic en verklig nyhet, den tänkande skivväxlaren V42! Riktigt så genial var den kanske inte, men den var onekligen rätt modern för sin tid. Den klarade både stora och små skivor (78-varvsplattor med diameter 25 eller 30 cm) blandade huller om buller. Pausfunktion fanns och man kunde välja att ha paus mellan varje skiva eller varannan (dansläge). Skivbytarens kontrollspakar fanns i dubbla upplagor, både på själva verket och externt som nåddes från radiogrammofonens utsida (om locket var stängt). Vitsen med detta var säkerligen att man ville ha locket stängt för att slippa oljud från maskinen när den var igång. En större bild på annonsen finns här.

Det var först på 40-talet som skivbytare slog igenom och på 50-talet fanns de i nästan alla radiogramofoner, utom de allra billigaste. Uppfinningen är dock äldre än så och på 30-talet monterades de i radiofabrikernas prestigemodeller. Under 78-varvseran var detta en ovärderlig uppfinning, ty på varje skiva fanns endast ett spår och att byta skiva var tredje minut blir i längden ansträngande. Klassisk musik, symfonier mm, gavs ofta ut i en speciell upplaga för skivbytare och då låg första sidan och sista sidan på samma skiva, andra och näst sista på nästkommande osv. Allt för att satserna skulle komma i rätt ordning när de dunsade ned på skivtallriken.

En gammal bild från musikrummet

Musikrummet

I en låda hittade jag ett gammal fotografi som jag inte sett förut. På bilden syns min farfar framför klaviaturen och hans bror med fiolen. Rummet de befinner så i är det så kallade musikrummet som låg i en av byggnaderna. Jag tror att det främst användes sommartid, ty det fanns tydligen ingen ledstad i denna kammare. I mitten av 40-talet byggdes hela kåken om i funkisstil och då satte man in värmeledning vilket min farmor gladde sig mycket åt.

Det är intressant att studera bilden ty det finns ytterst få interiörbilder bevarade, förmodligen för att man i princip inte tog några. Stolarna finns kvar än idag, bordet också tror jag, men ommålat. Klaviaturinstrumentet, som jag tidigare hört skulle ha varit en talfel (men inte var en taffel) är dock borta. När det försvann vet jag inte, men 40-50-talet skulle jag kunna tänka mig.

Nyrenoverat hos SKB på Artillerigatan

Stångkusken

SKB må på många sätt vara ett tilltalande bostadsbolag, men renovera sin utomordentligt fina kåk på Artillerigatan i Stockholm på ett varsamt sätt kan de uppenbarligen inte. Fastigheten i kvarteret Stångkusken byggdes i början av 50-talet efter ritningar av Sture Frölén och har, eller snarare hade, en rätt stram och enkel fasad där vardagsrummens stora franska balkonger med smidesräcken utgjorde ett dekorativt inslag. När pågående renovering är avslutad kommer de franska balkongerna vara ett minne blott, istället har man monterat ordinära balkonger, tilläggsisolerat ordentligt och bytt ut de yttre fönsterbågarna mot en ny i lättmetall och klätt in karmen med samma trista material.

Stångkusken

Att minska energianvändningen är naturligtvis önskvärt, men det kan göras på olika sätt. I detta fall verkar man ha tilläggsisolerat på befintlig puts och anbringat ny puts därpå. Resultatet av detta arrangemang är att fasaden kragar ut från grunden och att fönster och fönsterdörrar hamnat långt in från fasadlivet. Det är inte snyggt! Hade man istället knackat ned befintlig puts och isolerat måttligt hade denna åtgärd kanske kunnat passera, men som det ser ut idag får man nog säga att byggnaden förlorat åtskilligt av sin ursprungliga charm.

Stångkusken

Till råga på eländet har man också monterat balkonger vilket jag är tämligen kluven till. Skall man verkligen göra det bör man utforma dem så att de ser ut att ha suttit på huset får början men det har man inte gjort i detta fall. Istället har man valt  smidesräcken vars förlaga troligtvis hämtats från de franska balkongerna men som man, kanske av misstag, vänt upp och ned. Det hade varit bättre om man kopierat de vanliga balkongers sedan tidigare sitter på gavlarna. Ytterligare en invändning: balkongfrontens infästning i plattan allt annat än tidstypisk och balkongplattan har fästs i fasaden medelst klumpiga järn.

Stångkusken 3

Som om inte detta vore nog, har man nu börjat med att byta ut fönstrens ytterbågar mot nya i lättmetall och klä in karmarna med samma material ( som dock målats i en tämligen lämplig nyans). Här kasserar man alltså ytterbågar av hög kvalitet mot nya i metall som är försedda med floatglas. En smärre katastrof! Om jag inte minns fel monterades energiglas för 10-15 år sedan, men där kan jag ju ha fel.

SKB får verkligen bakläxa och det är bara att beklaga att man inte lärt sig något sedan det veritabla magplask som renoveringen av en av fastigheterna i Fredhäll innebar. Den gången, troligtvis sent 70-tal, var tilläggsisoleringen ännu tjockare och balkongerna ännu fular. Fönstren klarade sig dock den gången.

Finnforsens kraftverk, Skellefteälven

Finnforsens kraftstation 2

Kör man söderut från Boliden passerar man så småningom Finnfors med sin stora kraftverksdam. Strax nedanför, på höger sida, ligger den gamla kraftstationen som numera är museum. Anläggningen är bevarad i det skick den befann sig när kraftverket lades ned och därför mycket intressant. Den sista turbinen, byggd så sent som på 30-talet, stängdes i början på 2000-talet. Högre upp, till vänster om man kommer från Boildenhållet, ligger den nya anläggningen från 50-talet.

Landskapet är otroligt vackert vid forsen, även om kraftverksbygget naturligtvis helt spolierat de ursprungliga naturvärdena. Vattnet forsar inte längre men den torra och branta fåran är en skönhet i sig.

Finnforsens kraftstation 1

Kraftverket byggdes under åren 1906-1908 och byggdes sedan till 1910-1912 och var då det största kraftverket norr om Dalälven. Ytterligare en tillbyggnad gjordes på 30-talet och då tillkom ytterligare en turbin. Arkitekten heter Axel R Bergman.

Finnforsens kraftstation 3

Maskinhallen är ett fantastiskt rum där tiden verkar ha stannat. Allt ser fullkomligt orört ut och har en högst naturlig patina. Stora fönster vetter ut mot det spegelblanka vattnet och det är svalt trots den tryckande högsommarvärmen. Eftersom jag lider av svindel, kan jag inte ta spiraltrappan ned till maskinerna, utan får istället nöja mig med att blicka ned.

I några rum intill har man anordnat en fotoutställning som dels visar kraftverksbyggnaden och samhällets tillkomst, och dels livet kring kraftstationen. Det är intressanta bilder som ger en god bild av livet i det lilla samhälle som vuxit fram tack vare elektricitetens frammarsch.  Tack vare järnvägen, som hade en station vid fallet, var den lilla orten inte alltför avskuren från resten av världen.

Solnedgång nära juli månads slut

Les Flarques

Visst är det vackert! Som ett eldrött klot ligger solen över de stora fälten. De hus som inte är röda, färgas i en nyans mellan falurött och bärnsten under några korta men vackra minuter.  Alldeles stilla är det också och endast ett svagt ljud från en högljudd men dämpad elbas kan förnimmas.

Lite längre bort växer smultronen. Söta och otroligt aromrika och lika glödande sol solen. Jag undrar om något bär är så gott som riktigt välsmakande smultron? Kanske beror det bara på att de är alltför sällsynta.