1963-1964 togs några bilder i Fredhäll och en av dem är denna som föreställer Vitalisvägen i Fredhäll, fylld av bilar. Orsaken till denna väldiga trafik var troligtvis bygget av Essingeleden. Viktor Rydbergs gata, som förde trafiken i Fredhäll ned till Drottningholmsvägen på den tiden, hade stängts av och börjat grävas ut, ty där skulle den nya leden dras fram. Istället blev det Vitalisvägen som fick till uppgift att föra trafiken ned till Drottningholmsvägen. Man kan anta att de stackarna som bodde vid gatan var allt annat än förtjust över denna livliga trafik. Än värre var det nog för dem som bodde i huslängan vid Viktor Rydbergs gatan, den huslängan revs nämligen helt och hållet.
Den täta trafiken beror sannolikt på bygget av Essingeleden. I bakgrunden skymtar en av Mälarötrafikens bussar. Mälaröbussarna till/från Ekerö utgick från Fridhemsplan, fram till 1968.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=25214
Ja, det beror det på, som jag skriver så ledde man om trafiken till denna ”lokalgata” så det lära ha varit köer i rusningstrafiken.