Jag är precis i full färd med att sälja min gamla Kapitän. Modellerna från 1954-1963 är enormt trevliga och mindre kopior av de amerikanska GM-bilarna från samma tid. Min bil är en smula bedagad, men i hyfsat skick och dessutom är den blå med blåvit inredning, hel soffa och rattväxel. På kuppen får man en något svajig fjädring och en tjusig panoramaruta om går runt hörnet både fram och bak. Ungefär som på GM:s karosser från 1959/60.
Jag fick mig en fin bild från en idyll i Hammenhög där man av allt att dömma en gång i tiden kunde laga sin Opel (Opelbilar behöver visserligen aldrig lagas, de rostar innan de blir trasiga).
Kapitäner är förresten väldigt populära i Tyskland. De flesta har rostat bort, så trots att många tillverkades, finns det få bilar kvar där nere. Två tyskar har redan ringt. Vi får se hur det går med affären. Här en härlig försäljningsbroschyr som visar modellens fördelar (Kapitän P2, 1960-63). Ni förstår säkert, att detta är en bilmodell som man någon gång bör äga. Påpekas bör också, att bilen är ungefär lika rymlig som bilderna visar.