Jag har semester i tre dagar! Tidigt på måndag morgon, närmare bestämt tio i sex, klev jag upp och pallrade mig till Arlanda. vanligtvis tar jag tåget, men för att spara både pengar och tid reser jag denna gång med flyg.
Den senaste tidens töväder har gjort att snön sjunkit samman och att det rasat från taket. Takraset har dock gett upphov till ordentliga snövallar vilket resulterat i att Opeln helt snöat in. Visserligen står den bra där, men det hade ju varit roligt att starta den.
Jag försökte mig på att skotta lite, men snön var så hård att jag insåg att det bara skulle vara ett slöseri med diesel att försöka skotta rent. Men det är roligt att köra lite traktor!
Eftersom jag numera blivit med ladugård har jag gott om plats och kan därför samla på mig allsköns skrot. Först måste det dock röjas lite. Ladugården är rätt snygg med sitt korrugerade innertak och sina oljemålade masonitväggar med bröstning i grått. Golvet är i betong och rännan som syns är avsedd för koskiten.
Här tänker jag göra något så knasigt som att plantera vin. Staketdruvor är ett släkte som klarar nedåt -35 grader och så kallt blir det periodvis under vinterhalvåret. Vad jag skall med vinet till vet jag inte, men å andra sidan planerar jag även att odla lite lin och det är minst lika onödigt. Jag tänker också anlägga en rabatt, ty när jag nu får chansen vill jag ha både löjtnantshjärtan, pion och stormhatt.
Naturligtvis har jag även lött. Här en bild på en burk som innehåller två elektrolytkondensatorer som jag ännu inte bytt. Däremot har jag bytt två vanliga kondensatorer, kopplingskondensatorerna till det push-pull-kopplade slutsteget i Blaupunkt Rivieran.
Oj, vad mycket snö! Är du inte rädd att taken ska rasa in? Vad spännande med staketvin. Det blir säkert en fin rabatt. Stormhatt är en häftig blomma. Kör lite traktor åt mig.
Det finns ju ingen snö på taket, allt har rasat ned! Det är sällan det blir något trubbel. Husen är byggda för att klara snö och då blir det inga större problem, men ibland kan msn få skotts.
Vad bra, klart de är byggda för att orka med snön – tänkte inte på det.
Brukar du starta avställda bilar och låta dem gå på tomgång? Har hört lite olika åsikter om detta, men däribland att detta sliter mer på motorn än att låta allt vara tills det är dags för en riktig tur. Orsaken ska vara att oljan sällan hinner bli riktigt varm och att dess smörjegenskaper inte aktiveras om man inte kör på riktigt och en länge stund. Enda anledningen att starta en vinteravställd bil enligt samma källa är att låta luftkonditioneringskompressorn gå igång så att man slipper (dyra!) besvär där. Fast jag antar att det är en ickefråga när det gäller din Kapitän.
Vore hur som helst intressant med en ingenjörs synpunkter i frågan 🙂
Nej, jag brukar låta dem stå över vintern. Din källa har helt rätt. däremot är det bra att starta en bil och köra ett par mil med den varje år om den inte är i regelbunden trafik. Ingen bil mår bra av att stå oanvänd i många år. Bromsar, t.ex, kärvar ganska snart.
En annan nackdel med att starta bilen en kort stund är att avgaserna inte hinner bli tillräckligt heta och kondens bildas i systemet och luftrenaren lättare rostar sönder. Min Pontiac har dubbla system, ett för vardera halvan av V8:an så det blir dyrt att byta… (AC:n är trasig på den så den vållar inga problem och Kapitänen saknar naturligtvis AC).
Jetset-bönder…