Det är visserligen fortfarande vinter, men det börjar bli dags att ta tag i vårens reparationsprojekt. Jag hade nämligen tänkt mig att reparera min gamla Opel Kapitän så att även bilprovningen finner den förträfflig.
I somras hade jag bestämt mig för att sälja bilen, men jag lät bli så snart jag insåg vilken fantastiskt rolig bil det är. Interiören är ljus och luftig med panaoramaruta både fram och bak. Inredningen går i blått och vitt instrumentbrädan är i ljusblåmetallig och krom! Dessutom har den rattväxel och helsoffa så man kan sitta tre fram. Istället för att sälja bilen, började jag med att reparera bromsen vid höger framhjul.
Det är inget större fel på bilen idag, den fungerar och är i relativt bra skick men några saker måste åtgärdas. Mest akut är bromsarna. Cylindrarna till bakbromsarna har börjat kärva pga smuts och går då inte helt tillbaka när man bromsat vilket får till följd att bakhjulen rullar trögt. Bromstrummorna bak måste också svarvas då de inte längre är helt runda. Slutligen skall en ny bromsledning dras till vänster bak.
Förutom bromsarna, så skall även förgasaren, elsystemet och bilradion ses över. Så småningom skall tyget på fram- och baksofforna bytas ut mot ett nytt som vävts upp enligt original. Mer om det längre fram.
Bortsett från detta är bilen fin. Lacken är ursprunglig, förutom framskärmarna som jag lackerat om själv. Motorrummet är även det omlackerat; i början av 90-talet lyfte jag ur motorn och renoverade framvagnen och passade då på att måla om i rätt färger.
Eftersom bilen står långt norrut och jag bor i storstan, skall jag ägna vårvintern åt att förbereda mig på vad som behöver göras samt skaffa de delar som krävs.