Jag har nog skrivit om Luxor och deras Johnson-koppling tidigare, men nu fann jag faktiskt en annons (klicka för större format) som förklarar det hela och dessutom berättar att det rör sig om ett Luxorpatent. Det hela går ut på att tonerna delas upp i höga och låga, dvs bas och diskant, och går till var sitt slutrör. Ljudet sätts sedan samman i en gemensam utgångstransformator och går till högtalaren. I början av 50-talet delade man ytterligare på tonerna och hade var sin utgångstransformator och högtalare för bas respektive diskant, precis som det som Philips i mitten av 50-talet kom att kalla bi-ampli! Jag är bra nyfiken på vem Johnson var, kanske en ingenjör på Luxors konstruktionsavdelning?
Än så länge saknar jag en Johnsonkopplad apparat i mina samlingar. Inte för att de var speciellt ovanliga, men den Luxor jag har från dessa år är en Luxor Empire i allströmsversion och dessa har istället push-pull-popplade slutsteg för att få upp effekten. Allströmsapaprater var vanliga på 30-40-talen eftersom likströmsnäten fortfarande var vanliga. I början av 50-talet blev de mer sällsynta men vissa enklare apparater för allström fanns kvar in på 60-talet.