I slutet av 50-talet var Opel Rekord en mycket populär och amerikainspirerad vagn med panramaruta och påminde en hel del om Chevrolet från åren 55-57. Hösten 1960 var det dags för en ny generation Rekord. Den nya modellen hade stramare linjer och en blygsam panoramaruta. Bortsett från just den detaljen påminner den mycket om den Opel Kapitän som presenterades året innan. Det är en mycket snygg bil, både stram och amerikansk på samma gång. Den är rymlig och dessutom bränslesnål. Dessutom var den prisvärd och någon tusenlapp billigare än Volvo PV. Tyvärr var värmen inget vidare, men som sommarbil gör den sig bra än idag om man inte håller alltför hög fart. Två motoralternativ fanns: 1,5 och 1,7 liter. Den mindre gav 52 hästar och den större runt 60.
Modellen fanns både med två och fyra dörrar och som kombi med det vitsiga namnet Caravan (Car a van). Dessutom gick den att få i ett elegant kupéutförande med minimalt baksäte och fyrväxlad låda. Det är den skönheten som ni ser på bilden ovan.
Troligtvis runt 1962 gick Rekorden få i en luxusversion med separata stolar med steglöst fällbara ryggstöd (en finess som sedan tidigare funnits i kupéversionen). Dessutom mjuk matta på golvet där fram, inte bara i baksätet. Det sistnämnda kanske inte så praktiskt, men mycket snyggt.
Opel Rekord P2 som denna generation kallas (P står för panoramaruta) är en prisvärd bil än idag. Till skillnad från sin föregångare kostar den inte speciellt mycket. Ett fin exemplar kan med lite tur gå att får för en rimlig penning. Här en relativt välvårdad bil för 15 000 som är till salu i Kramfors