En snygg bil och en snygg interiör! Ford Thunderbird av årsmodell 1964 var stramare och mer fyrkantig jämfört med generationen 61-63. Jag är en stor vän av denna vackra kaross (detta är dock en -65:a – skillnaden är inte stor) som också uppskattades av kunderna. Thunderbirden var en populär bil och varken Buick Riviera eller Pontiac Grand Prix sålde lika bra, trots att konkurrenterna hade bättre prestanda och köregenskaper. Orsaken till detta var förmodligen den status som Fords lyxbil hade haft alltsedan introduktionen av den ursprungliga tvåsitsiga modellen på hösten 1954.
Som framgår av bilden ovan var interiören lika sportig som vanligt. Det var Thunderbird av årsmodell 1958 som var först med separata framstolar och en golvkonsol som fortsatte till baksätet. Snyggt! Det dröjde inte länge förrän övriga biltillverkare tagit efter styling-gimmicken till sina sportmodeller. Jag kan inte låta bli att visa ytterligare en bild på instrumentbräda och framstolar.
Särskilt väl tycker jag att Fords formgivare lyckades med bilens bakdel. Se bara på de maffiga ljusramper som utgör baklyktorna!
Men någon muskelbil var inte Thunderbirden som gjorde 0-100 km/t på cirka 11 sekunder. År 1966 kunde man dock beställa en större motor på 428 cui istället för standardmotorn på 390 cui. Med denna kapades tiden med ungefär 2 sekunder vilket får anses mer eller mindre godkänt för en stor och tung amerikansk bil.