Voilà, en traktorgrävare!
Skruvade ihop maskinen och konstaterade att med nya slangar och packningar höll kylaren tätt. Genom att rensa bensinkranen, en kran där man kan välja stopp, bensin eller fotogen, fick förgasaren soppa och motorn startade. Inte alls så dumt! Till min förvåning höll även gravaggregatets alla slangar tätt och dess funktion fanns det heller inget att klaga på. En hydraulikpump, jag tror att det är den som sköter höj och sänk av schaktbladet, läcker dock något och generator laddar ytterst sparsamt. Detta är dock inte stora fel och jag får försöka åtgärda det vid tillfälle. Dock att jag inte har någon aning om hur man reparerar en generator. Lika illa är det med pumpen, men den får jag nog lämna in.
Detta är alltså motorn. Jag bytte olja och filter och rengjorde luftrenaren som är av den typ som sköljs med bensin och fylls med olja. Inga pappersfilter således. Drog också en ny kabel till generatorn. Den ursprungliga saknade isolering. Så saker åldras så som kablar som utsätts för motorvärme och olika vätskor.
Instrumenteringen är verkligen rätt enkel. De två spakarna mer till höger i bild är växelspak samt handgasreglaget (praktiskt när man skall ha motorn på konstant varvtal). Under ratten litet till vänster är kylargardinens spak samt handbromsen (som går ned i golvet och mig veterligt inte fungerar). Vid rattstången sitter dels en omkopplare för strålkastarna och dels två mätare, en för temperatur och en för oljetryck (den sistnämnda är dold bakom rattstången). Strax ovan växelspakens ”fot” ses ett vred samt en liten kontrollampa och en tändningsnyckel. Kontrollampan tänds när man vrider på nyckeln och slocknar om generatorn laddar. Däremot slår den inte alls av eller på tändningen; det sköts istället av reglage som inte syns men som sitter strax till vänster om växelspaksknoppen. Med det slår man av tändningen samt anpassar den efter förhållandena som råder. Till skillnad från modernare motorer, har denna traktor en magnetapparat som både alstrar spänning och ger gnista till tändstiften. Något batteri behövs inte alls. Det är därför som tändningsnyckeln inte har någon funktion.
Ja, så skulle jag gräva. Det är inte helt lätt, framförallt om man skall försöka jämna till en slänt och göra den brantare. Nå, förr eller senare kanske man lär sig tekniken.
Tack för instruktionen, verkar inte så lätt att hålla reda på alla reglage.Väldigt snygga bilder. Imponerad av att du är så händig/teknisk.
Jag har alltid gillat reglage och knappar, allt sedan jag var liten. Grävaren körde jag säker som 12-13-åring för första gången. Dock att jag aldrig grävde med den.
Du är en mycket händig och begåvad man, och den där klenoden borde k-märkas. Vår granne storbonden är själv gammal grävmaskinist. Honom kan du kanske rådfråga om handhavandebiten när du kommer hit.
Men din maskin saknar ju störtbåge, så ta det vackert så att inga dumma tillbud sker!
K-märkas! Det var ju inte så mycket att laga tack och lov (bara slangar). Är dock sugen på ytterligare en gammal traktor (utan störtbåge) som man kan köra med. de gamla är så smäckra och eleganta och tar sådan liten plats. Nu återstår bara en lingrävare…
Hade du inte spanat in en lingrävare som stod övergiven någonstans?
Man kan inte köpa allt!