Då jag numera är ägare till flertalet traktorer tänkte jag att det kan vara intressant att presentera en av dem, och tillika min favorit: Volvo T-31. Det var 1949 som denna s.k. 3-serie presenterades och den låg mellan 2- och 4-serierna. Motorn fanns i två versioner, bensin eller fotogen. Fotogenmotorn startades på bensin och när den kommit upp i drifttemperatur, kopplade man över till fotogen medelst ett reglage. Idag, när fotogen inte längre går att köpa, man man blanda diesel och bensin (angående proportionerna så tvistas det därom). Vissa menar också att man kan köra på etanol.
Denna T-31.a har försetts med grävaggregat där bak. När traktorn står där den skall stå sätter man sig på den lilla plåtsitsen där bak och greppar reglagen. Jag minns inte hur många det är, men tror att det är 8 spakar. 6 går till själva skopan och armen, resterande två används för att sänka och lyfta hela aggregatet (så att man kan köra traktorn). Märkligt nog fungerar allt detta fortfarande, även om hydralikslangarna säkertligen måste bytas innan man kan göra något större grävjobb. Systemet måste också få ny fräsch olja.
Vad som dock måste göras och det genast är att renovera vattenpumpen och kylaren. Bensintanken borde också tätas, ty den är nedsänkt i den stora fotogentanken och däfifrån läcker bränsle in och ut. Generatorn är nog också trasig misstänker jag och viss el måste fixas. Startar gör den dock och motorn låter finfint. Olja och filter skall jag byta i sommar så att motorn inte skadas av den gamla olja som jag misstänker inte bytts sedan 80-talet. Jag antar också att vissa leder måste smörjas och att tändstiften bör bytas. Men sedan är det bara att tuta och köra!
Traktorentusiaster rekommenderar jag ett besök på www.veterantraktor.se och att se detta fina klipp på YouTube.
Blir lite nyfiken, eftersom jag förstått att du bor i Stockholm, var förvarar du dina traktorer? (Själv har jag en volvo jag behöver förvara någonstans men det är ju så jäkla dyrt med parkeringsplatser här!)
Jag hade en Pontiac här ner, men det gick inte heller i längden och jag körde upp den. Dyrt! Har en stor gård i norrland m massor av plats, annars hade det inte gått alls (har övertagit släktgården där min mor bor).
Modell och årsmodell på Volvon? Jag hade en PV, svart m röd galoninredning förut. En 62:a, favorit m treväxlad låda.
Åh, det är en ordinär Volvo 940 från 1992. Skam att säga har jag den som övningskörningsbil ty jag har inte tagit körkortet ännu. (Något mina fordonselever ofta retar mig för!) För tillfället står den parkerad hos min moster i Upplands väsby men vi måste snart flytta den och jag försöker hitta något billigt ställe att ha den på i utkanten av stan. Vad roligt med släktgården!
Du får byta bil vid tillfälle… Nackdelen med att bo i den här stan är just det där med bilar. Dyrt och opraktiskt och man är hela tiden oroligt för att man glömt städnatten. I Norrland har jag gott om plats (och ytterligare en bil, en Opel Kapitän).
Vad jobbar du med? Lär du ut svetsning?
Vilken fin gammal trotjänare! Härligt med en PV från 62, jag skulle vilja ha en Duett.
(Och en traktor.)
Haha, nä ingen svetsning! Jobbar som gymnasielärare i svenska och historia, men på yrkesinriktade program.