Det är sällan en riktigt fin 1800-talsvåning är till salu men nu har det trots allt hänt och till råga på allt en fin 6:a på Östermalm. Huset är gulputsat och har en klassisk nyrenässansfasad. Just denna våning är riktigt ovanlig, ty samtliga fönster i hela våningen är de ursprungliga från byggnadsåren. Endast balkongdörren i köket är sekundär och av tämligen ful modell, men det må vara förlåtet. Fönstren har enkla bågar med lösa innanfönster. Studera denna bild och se hur smäckra fönsterkarmarna i salongen är. Glaset når nästan ut i fönstersmygen. Så vackert och så elegant!
Matsalen har kvar sin höga panel som verkar vara ådringsmålad. Även överstycken och lister är behandlade på samma sätt. Stuckaturen och taket kan dock ursprungligen ha varit målade i en annan färg. Matsalstak dekorerades ofta med hjälp av schabloner och var tämligen polykroma. Se bara på detta tak från Valhallavägen 108. Apropå panel så kallas panelen i matsalen för hög panel. Panel som bara går upp till fönsterbröstningen (fönstrets nedersta del) kallas däremot för bröstpanel. I övriga rum verkar sockelpanelen vara flitigt förekommande, se bara denna bild.
En intressant detalj med denna våning är att jungfrukammaren ligger åt gatan till (studera planritningen här – notera dock att jungfrukammaren apterats till badrum). Detta arrangemang är mycket ovanligt vid denna tid. Kök och jungfrukammare har av tradition och hävd alltid förlagts åt gården till, men när det gäller hörnvåningar blir lätt utrymmet åt gården i knappaste laget och då tvingas man ibland lägga domestikrummet åt gatan. Att förlägga även köket åt gatan förekommer i princip inte alls, om det inte gäller smålägenheter. Ser ni en skafferiventil i en gatufasad så vet nu att det med största sannolikhet finns gott om enrummare i den kåken.
Även köket har kvar åtskilligt av sin ursprungliga inredning. Möjligtvis har det tidigare funnits en vägg som avdelat köket i kök och serveringsrum. Den nuvarande balkongdörren har i så fall varit serveringsrummets fönster. Flera kakelugnar finns också kvar. I matsalen en pampig i grön majolika och i salongen en verkligt smakfull modell som även den den är av skänkmodell.
Nu hoppas jag bara att någon hostar upp 13 miljoner så att jag kan unna mig ett verkligt förstklassigt boende.
Spännande våning! Fåg mig att tänka på en av mina favoritkonstnärer, Edouard Vuillard som var verksam i förra sekelskiftet. Hans stil känns extra begriplig när jag ser dessa foton, speciellt den på kakelugnen med spegeln. Skickar en länk!
http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/paintings/search/painted_by/jean-edouard-vuillard
Det är tydligen Ernst Billgrens! Jag gillade dessa målningar: http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/paintings/madame-andre-wormser-and-her-children-114729 och http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/paintings/interior-the-drawing-room-86660 På den tiden betraktades tavlorna antingen i dagsljus eller i fotogen-/stearinljus – undrar om det påverkade konstnären? (rättare sagt påverkade den elektriska belysningens genombrott konstnären?)
Mönstren på tapeter, mattor och kläder får eget liv i i Vuillards målningar. Stor skillnad mot det ljusa och fräscha som råder idag!
De var mkt fina! Hatar det ljusa och fräscha. Inte underligt om folk mår dåligt då de vistas i sådana miljöer. Usch.
Mycket vacker! För övrigt tycker jag att våningen som figurerar i Billgrens teveserie Ak3 är det snyggaste och mest suggestiva som synts i svensk teve på år och dar. Den verkar helt klart vara inspirerad av den här lägenheten. Tänk släpigt vinterljus över stuckatur och medaljongtapeter, en vissnad julgran dekorerad med antika dekorationer; en stolt men bedagad skönhet.
Den har jag tyvärr inte sett.
Jag tror att det få (åtminstone s.k. medvetna människor) som skulle våga ha ett hem som inte är helt perfekt. Ett hem som är ett hem och som får användas och får slitas. Och det är ju det som är så vackert med våningen, förutom att den är helt sjukt välbevarad och snyggt inredd.
Kul att se en sån här ”helhet”, med de fantastiska tapeterna osv. Synd att inte fler rika östermalmare med konservativ smak bor så här. Nygamla tapeter är det fulaste som finns. Alla nya tapeter är fula. Basta.
Det är förskräckligt med alla fula tapeter, precis som alla nya fula plastmattor. Bunta ihop och bränn!
Noterar den lite ovanliga planlösningen med de två stora rummen (matsal-salong), det känns ju som 1910-tal snarare än 1870-80-tal.
Nja, den klassiska kontinentalplanen som slog igenom på 80-talet (eller lite tidigare) hade hade tre rum i fil mot gatan och salen mot gården och en stor öppning mellan sal och salong. På 10-talet blev denna plan snarast regel och då oftast med 2 rum i fil mot gatan, matsal + övriga rum i gårdsflygeln. Billgrens våning är ju en hörnvåning och de får ofta en något annorlunda plan (och vid denna tid ryms oftast inte salen mot gården – men i detta fall lyckades man med det).