År 1961 kunde man för första gången köpa den engelsktillverkade Volvo P1800. Bilen, som jag tror hade en hel del gemensamt med Amazonen (vad det gällde teknik), hade den nya och moderna B18-motorn som får betraktas som en riktigt bra maskin. Den monterades sedan i samtliga bilar i Volvos sortiment och är en riktig slitvarg. Lättstartad dessutom. Formgivningen är lyckad och utfördes faktiskt av en praktikant. Särskilt snygga är de första årens svängda kromlist och de heltäckande navkapslarna. I början av 70-talet kom en uppdaterad variant, en kombi med baklucka i glas, 1800ES hette den (och kallades ibland fiskbilen). Den är både sällsynt och snygg.
Den engelska fabriken var (Jensen tror jag) var inte den bästa och efter ett par år började man att tillverka bilen i Sverige istället. Modellen blev populär utomlands, ty den fick enorm gratispopularitet då Roger Moore körde den i tv-serien Helgonet. En fullträff till produktplacering. Jag har för mig att tv-bolaget ville ha en Mazerati eller Aston Martin, men att väntetiden var för lång, så då tog man Volvon istället. Ibland har svenska företag tur.
Jag har själv kört Volvo PV i många år och måste säga att mycket var bra med den tidens Volvobilar. Framförallt imponerade imponerade driftssäkerhet och vinteregenskapar, något som uppskattas i den norrländska glesbygden.
Min morbror brukade köra omkring i en P1800. Jag minns särskilt en gång efter ett mellanstadiedisco, när han kom och hämtade. Den vita skönheten gled upp framför gymnastiksalens dörrar, och vi klev in min vän och jag, i den låga kupén. Nedsjunkna i den röda skinnklädseln mottog vi publikens blickar med branden i hjärtat dold bakom en tunn yta av tilltvingad nonchalans.
Jag hade fått ett löfte om att ta över den där bilen så småningom. Men vid ett tillfälle skulle motorn helrenoveras, och en hobbymek åtog sig uppdraget. Han fick flis i förväg, lyfte ut motorn, plockade isär och hade sig. Sen hände ingenting. Tiden gick och bilen blev stående i delar på en lagårdsbacke, i ett allt större mått av förfall. Trots vitesföreliggande gjorde sig mekanikern oanträffbar. Han lär så småningom ha flytt landet för att pröva lyckan som krokodiljägare i Australien. Bilen kom att gå till försäljning i befintligt skick, för en obetydlig summa.
Ha, det måste ha varit trångt att klämma in sig i den lilla kupén. Baksätet är inte precis generöst. Men bilen är snygg, väldigt snygg. Det finns faktiskt minst tre på Östermalm sommartid. Jag brukade se dem på väg till och från jobbet i somras. Två var vita om jag inte minns fel. Ä
Vilken skurk till bilmeck!
Otroligt vacker bil! Det finns en vit med röd klädsel, i perfekt skick, i Solna som jag brukar cykla förbi, något att drömma om.
Fortsätt med det, eller köp den!
ska bli, direkt efter att jag skaffat körkort!