1962 öppnade Wessels nya rabattvarushus och därmed var det amerikanska sättet att göra uppköpen per bil i stora varuhus utanför stadskärnan etablerad i Sverige och Skandinavien.
Wessels var gigantiskt; en 8000 kvm stor butiksyta och en parkering med plats för 2500 bilar utanför. Här kunde man köpa allt mellan himmel och jord: från gräsklippare till djupfryst. Men det nya var som sagt att kunderna lämnade centrum för att göra uppköp, istället för som tidigare åka in till centrum för att handla. Knappast har väl något företeelse varit så ödesdiger för Sveriges stadskärnor, framförallt i mindre städer, som fenomenet stormarknader.
Men 1962 tänkte man inte på utarmade landsortsstäder, istället fann med det nya tilltaget intressant och att handla blev ett folknöje. Och förmodligen köpte man mer än man egetligen behövde, för den ökande konsumtionen kunde finansieras med en privatekonomi som gav utrymme för större excesser.
Eftersom jag själv alltid avskytt stormarknader, gallerior och liknande inrättningar, kan jag endast förklara det stora intresset med nyhetens behag. Ett behag som blev en dålig ovana och som dessutom cementerade ett icke önskvärmt bilberoende.