Bromsrenovering idag. Jag överdriver inte när jag säger att detta tog en halv dag i anspråk. Problemet var att höger frambroms inte ville släppa när jag släppte bromspedalen. Det var bara att ta isär hela frambromsen med hjulcylindrar, bromsband och lager. Mycket riktigt, var inte bromscylindrarna helt ihopbeckade av en seg sörja och därför kunde inte kolvarna åka tillbaka när man släppte bromsen.
Att rengöra kolvar och cylindrar var inte svårt. Värre var det att sätta samman hjullagret, då jag glömt att den bakre tätningen måste bankas in i bromstrumman; att bara sätta dit den längst in på hjulaxeln fick till följd att axeln blev aningens för kort och jag fick gråa hår. Problemet löstes genom att jag tog isär det andra framjulet för att se hur det såg ut där.
Naturligtvis var det sjukt varmt ute och jag blev helt stekt i värmen, så nu är jag ledbruten och trött, men bromsarna fungerar iallfall mycket bra nu och jag hoppas att Bilprovningen säger detsamma. Bilen har stått avställd sedan år 2000 och därför inte besiktigats. Nu återstår att laga ett elfel i Kapitänens 6-voltselsystem (spänningsfall på över 0,5 V: stor skillnad mellan vad som kommer in i tändningslåset och vad som kommer ut, med startsvårigheter som följd).
På bilden ovan ses två cylindrar med sina innehåll; kolv, packning/tätning och fjäder.